D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 23:36

Voor mijn NRPS D-pony (1,48) ben ik op zoek naar een passende hengst.

De merrie:
Predikaten: ster keur sport prestatie
Vader: Idzard
Moeder: keur; pref; prest. sportmerrie Nymphaea (Nimb ox x hengstenmoeder Oldert's Karola keur; pref; prest.fok&sport v. Oldert's Fastwind).

Mijn pony is ook de moeder van Scoubidoo (Jody van Gerwen).
Zelf heeft ze Z dressuur en L of M springen gelopen.

Afbeelding

Hier een klein stukje tekst nav de ABOP, waar ze door het NRPS de ABOP topper wordt genoemd:
Citaat:
Eén deelnemer onderscheidde zich met een super overall-score van 80 punten en dat was de D-pony Mimosa.
Mimosa is een dertienjarige dochter van Idzard uit de keur; pref; prest.sportmerrie Nymphaea (Nimb ox x hengstenmoeder Oldert's Karola keur; pref; prest.fok&sport v. Oldert's Fastwind), gefokt door A.L.J. van Esch en sinds december vorig jaar eigendom van W. Mulderij in Nijkerk. Mimosa heeft zich in de fokkerij al bewezen, zij is de moeder van de ZZ-springpony Scoubidoo (Jody van Gerwen). Mimosa kwam eigenlijk bij Mulderij op stal om een veulentje te fokken (en is momenteel ook drachtig), maar Hanneke Mulderij brengt de vosmerrie sinds maart dit jaar uit in de sport en dat gaat heel goed. Momenteel start ze L1 dressuur en L-springen, maar tijdens de ABOP liet de merrie zien nog heel wat meer in haar mars te hebben. Ze kreeg 38 punten voor het dressuuronderdeel, met daarbij een 8 voor de draf en een 8 voor geschiktheid (dit laatste cijfer telt dubbel). Mimosa laat zich fijn rijden, en heeft een fijne, bewerkbare impuls. In alle drie gangen zou ze nog wat meer balans moeten ontwikkelen. Voor het springen kreeg ze maar liefst 42 punten, met een 8,5 voor techniek met haar snelle reacties en goede manieren, en een 9 voor geschiktheid (telt dubbel). Onder het zadel bleef ze soms nog wat vlak, bij het vrijspringen sprong ze beter in de boog.


Wat ik graag van ervaren NRPS fokkers zou willen horen is:
Is dit een interessante merrie om mee te fokken met het oog op verkoop (een hengstje zou ik moeten verkopen namelijk, en als ik al van te voren weet dat ik veel geld toe moet leggen, dan laat ik haar niet dekken. Heb weinig verstand van de handel in pony's).
En zo ja, welke hengst zou passend zijn en waar moet ik op letten? Is een bijzonder kleurtje gewenst of geeft dat niet veel meerwaarde?

De merrie heeft zeer veel ruimte en souplesse in het lopen. Ze schakelt makkelijk. Ik zie er wel het vele volboed in terug, groot lopen en snel op de voorhand vallen. Mag van mij wat meer bergop en met balans bewegen. Verder moet de hals niet korter en de rug ook niet.
Ben dus op zoek naar een langgelijnde hengst, die makkelijk bergop beweegt en met een mooi front.

Roept u maar!

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:41

Ik zou bij deze merrie op de halslengte letten , Idzard heeft al niet zon lange nek en jou merrie ook niet.

le matsjo , don cremello du bois

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:27

Hoi, dankjewel voor je reactie!

Ja halslengte is inderdaad belangrijk, heb ik er ook op staan. Evenals wat lengte in de rug.
De hengsten die je noemt zijn helemaal mijn type! Zoiets zoek ik inderdaad.

Wat ik bij beiden wel heb.. Er wordt volgens mij al vreselijk veel mee gedekt.. Alleen hier op bokt al wemelt het van de DC's.
Zijn er dus ook hengsten met een vergelijkbaar type die een origineler keuze zijn?
En waar is nu veel vraag naar, naar bijzondere kleur of gewoon naar een goede sportpony?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:33

Ik snap dat je niet graag dekt met een hengst die zoveel dekt als DC.

Bij Du Bois heb je momenteel ook Goldstar du Bois

daarnaast heb je bij HS Meijer nu de perlino ponyhengst Happy

de Welsh NWR hengst Leunsveld Winston vind ik zelf erg leuk

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:34

GJ9 schreef:
En waar is nu veel vraag naar, naar bijzondere kleur of gewoon naar een goede sportpony?


In mijn ogen moet kwaliteit echt voor kleur gaan :j Een speciaal kleurtje is mooi meegenomen, maar daar zal ik nooit op beslissen om een pony al dan niet te kopen. Een goede sportpony (zowel fysiek als in het koppie) mag wat mij betreft gelijk welke kleur hebben :)

C2012

Berichten: 380
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: België

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:15

Je hebt gelijk hoor Eline91. Zou persoonlijk ook kijken naar een passende hengst voor de merrie ongeacht de kleur. Wat wel is een palomino of valk gekleurde DC-nakomeling, is niet meer zo bijzonder. Het is altijd 1 van die kleuren. Is valk of palomino eigenlijk nog wel zo bijzonder in ponyland? Qua type en kwaliteit vind ik DC wel zeker niet verkeerd!

Ik zou kijken naar een goede rijtypische pony zoals ze hier hebben staan: http://reitpony.com/hengste---reitpony/index.html

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:55

Bedankt voor de reacties weer!

C2012 en Eline: ben het helemaal met jullie eens hoor, kleur is voor mij ook van ondergeschikt belang op kwaliteit. Qua paarden heb ik alleen maar vossen, totaal niet populair, maar ik vind het goede paarden ;)
Alleen ik vraag me dus af hoe het bij de pony's zit. Er lijkt veel keuze te zijn, ook in bijzondere kleurtjes. Dus vraag ik me af hoeveel meerwaarde een bijzondere kleur heeft. Omdat ik een hengstveulen wel moet verkopen, moet ik ook bedenken waar markt voor is.

En wauw wat een mooie pony's op die Duitse site! Een paar spreken mij erg aan.
Weet je hoe dat zit met dekken in NL? Kunnen ze gewoon naar NL verzenden? Wil wel vers sperma.
En krijg je dan gewoon NRPS papier?

DC zijn type spreekt mij wel erg aan ja, mooi langgelijnd en een mooi front.
Goldstar vind ik voor mijn pony in de hals niet passen.

Die perlino hengst heb ik ook opgezocht, maar daar staat niet eens een fatsoenlijke standfoto bij. En kan je wel papier krijgen met die pony? Ik zie er geen stamboek goedkeuring bij staan?

Van de Leunsveld hengsten spreken Zandro en Xantos mij op het eerste gezicht meer aan. Die Winston vind ik zwaar in de halsaanzet, dat heeft mijn merrie precies niet nodig denk ik.
Krijg je bij deze hengsten ook gewoon NRPS papier? Omdat ik iets lees over NWR?
Sorry ik ben echt een leek in de ponyfokkerij ;) Als iemand mij wat kan uitleggen, graag!

C2012

Berichten: 380
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:25

Ik had ze via FB al eens tegengekomen en :~ . Misschien moet je eens pb'tje sturen naar Nicole. Met de boktveulenverkiezing bij de hengsten zag ik passeren dat Nicole haar merrie van één van die hengsten drachtig is. Dus qua regeling denk ik dat zij het beter kan zeggen. Staat wel 'frischsamen', dus is vers beschikbaar.

Voor NRPS kunnen ze ingeschreven worden bij zoveel %ox/xx-aandeel, dus moet je eens kijken hoeveel jouw merrie heeft en eens berekenen. Weet niet vanbuiten hoeveel het bij de pony's moet zijn. Zal wel iets van terug te vinden zijn op de NRPS-site en anders kan je misschien eens mailen hoe het zit met NRPS merrie en NRW hengst?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:40

Ik heb zelf een kadans merrie en denk dat kadans best wel eens kan passen bij jouw merrie.

Is een welsh pony en ook nrps goedgekeurd.

http://www.allbreedpedigree.com/kranevelds+kadans

Afbeelding

Zelf ook met de hengst gewerkt en echt een heel fijne en goede pony met top karakter.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:00

Ik heb de Welsh NWR dekhengst Goldwin's Hoeve's Valerion. Zijn vader is Valerio en de moeder Maya's Martine prestatie elite v. Orchard d'Avrache. Maya is ook de moeder van Goldwin's Hoeve's Movie Star. Goldwin's Hoeve's Valerion:
Afbeelding
Voor meer foto's en info zie mijn profiel.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 00:20

Dank voor jullie reacties weer! En wat een mooie ponys komen er voorbij!

Wat gebeurt er als ik haar laat dekken met een Welsh pony? Wat zijn voors en tegens? En wat voor papier krijg ik dan? Ik vind het wel stoere pony's, daar houd ik wel van.
Hoop dat iemand me dit uit kan leggen, vind die ponyfokkerij maar ingewikkeld ;) Zoveel keuze!

Elfje: gave pony's in je profiel! Zie bovenstaande vragen ook. Wat is het verschil tussen de NRPS en de Welsh fokkerij?

Quir, wauw ook een knapperd! Gaaf dat front! Ga ik ook eens beter bekijken.

C2012: bedankt voor de tip! Zal haar eens contacten.
Vers is wel belangrijk gezien de pony al wat ouder is. En eigenlijk moet ik ook een goede gustregeling hebben.
Die waar zij mee heeft gedekt vind ik ook heel knap. En de tweede en derde op de site in het rijtje ook.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 00:29

Ooh met een beetje googlen kom ik al wat verder.

Je hebt dus NWR en NRPS waar ik aan zou kunnen denken.
Stel dat ik deze merrie dek met een Welsh hengst, waar moet ik dan inschrijven? Kan het bij het NWR ook, of accepteren ze daar geen NRPS moeders? Ze heeft 60% volbloed.
Of kan ik een veulentje van een NWR hengst ook inschrijven bij het NRPS? Wat ik er ook op zet, het veulentje zal altijd genoeg arabisch bloed hebben.

En welk van de twee stamboeken is interessanter? Nemen ze elkaars predikaten bijv ook over? Of kan ik beter bij het NRPS blijven omdat de pony daar haar predikaten verdiend heeft?

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:37

Als ik naar de afstamming van jouw merrie kijk denk ik dat ze genoeg arabisch bloed heeft om het veulen bij het NRPS in te schrijven. Het veulen moet dan 12,5% arabisch bloed hebben dus dat kan sowieso. Je kunt het veulen ook bij het Welsh Part Bred inschrijven. Ik heb voorheen veel NRPS pony's gefokt die ik later ook wel bij Welsh hengsten deed. Later heb ik één fokmerrie gehouden en dat was een Welsh. Deze merrie (Maya) heb bij Welsh hengsten gedaan. Nu heb ik drie drachtige Welsh merries.

Edit, je was me al voor. Ik weet niet of ze de predikaten overnemen. Ik schreef mijn veulen van een NRPS moeder en Welsh vader bij het NRPS in maar dat was ook omdat ik daar toen alleen lid van was.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:28

Ik zou bij t NRPS blijven. Stamboeken nemen niet elkaars predikaten over.

Kadans is een welsh hengst, ook welsh goed gekeurd, maar op latere leeftijd nrps goedgekeurd. Bij jouw merrie maakt t niet zoveel uit, omdat ze bloed voldoende heeft om nrps in te schrijven.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:57

Zal reageren op jullie reacties, hier tussendoor nog even een standfoto.

Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:49

Ik zou een NWR hengst zoeken. Dat zijn eigenlijk miniatuur rijpaarden met vaak heel goede bewegingen.

pepperlove1
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:31

Misschien Le Matsjo?
Is NWR gefokt maar NRPS gekeurd.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:08

Bedankt voor jullie reacties weer!

Pepperlove: ja dat vind ik een mooie hengst, alleen qua type niet bij mijn merrie passen (qua halsvorm).

Sophie, ja daar neig ik ook erg toe! Vind de NWR hengsten heel gaaf.
Zit nu te kijken naar de Orchard hengsten die bij stal Nieuwmoed staan, die hebben mooie rek in het lijf.

Of Duitse rijpony's, die komen qua type daar ook in de buurt.

Quir en Elfje: ja mijn pony heeft inderdaad genoeg OX bloed om bij het NRPS te blijven, en dat heeft ook mijn voorkeur.
Moet alleen nog uitzoeken als ik een NWR hengst doe die niet NRPS goedgekeurd is, welk papier ik dan krijg. En anders moet ik idd naar NWR gefokte hengsten met NRPS goedkeuring kijken.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:17

GJ9 schreef:
Moet alleen nog uitzoeken als ik een NWR hengst doe die niet NRPS goedgekeurd is, welk papier ik dan krijg. En anders moet ik idd naar NWR gefokte hengsten met NRPS goedkeuring kijken.

In het algemeen; Als je dekt met een goedgekeurde hengst dekt van een eu erkend stamboek dan kun je het dier inschrijven bij het NRPS onder register A. Het dier kun je dan als 3 jarige op laten nemen in het stamboek!

GJ9 schreef:
Wat ik graag van ervaren NRPS fokkers zou willen horen is:Is dit een interessante merrie om mee te fokken met het oog op verkoop (een hengstje zou ik moeten verkopen namelijk, en als ik al van te voren weet dat ik veel geld toe moet leggen, dan laat ik haar niet dekken. Heb weinig verstand van de handel in pony's).En zo ja, welke hengst zou passend zijn en waar moet ik op letten? Is een bijzonder kleurtje gewenst of geeft dat niet veel meerwaarde?

Ik voel me geen ervaren NRPS fokker :o , maar ik vind het persoonlijk best een interessante merrie! Mooi predikaatrijk lijntje en bewezen sportbloed.
En vwb verkoop; geld erbij leggen bij een correct D-pony veulen komt zelden voor volgens mij. Maar goed je kunt niet in de toekomst kijken en je weet niet hoe de markt dan zal zijn.
En qua kleurtjes zijn de meningen verdeeld. Velen roepen kleur verkoopt! Maar naar mijn idee verkoopt kwaliteit nog steeds het beste en heeft een goede pony geen kleur...
Maar goed ik ben misschien ook geen doorsnee fokker :7 Ik kijk nooit naar kleur. Een hengst heeft "het" of niet.
Hengstenkeuzes zijn ook erg persoonlijk... Waarbij de 1 liever richting massa/duits gaat, ziet de ander liever wat meer luxe. Dat is natuurlijk ook wel goed om te weten wat je echt wilt, want tussen duits bloed en Welsh zit natuurlijk ook best een verschil.

Eind januari is sowieso de NRPS hengstenshowdag weer waarbij ontzettend veel hengsten te zien zijn. Misschien interessant om daar eens te gaan kijken?

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:12

Hee, bedankt voor je reactie!
Grappig de hengst in je onderschrift te zien, ik kreeg namelijk ook van iemand Flint Furtuna aangeraden. Kan ik ergens bewegend beeld vinden?

Reg A lijkt me geen probleem, fijn!

Ervaren NRPS fokker.. dat ben je al gauw vergeleken met mij, al zou je maar 1 veulen gefokt hebben ;)
Leuk dat je wat in de merrie ziet. Inmiddels meer mensen, er is iemand die graag een veulen van haar wil. Mag ik wel zelf de hengst kiezen :D
Kleurtjes laat ik idd maar los. Of de best pony moet toevallig een kleurtje hebben, dan kan het gebeuren. En je ziet zoveel kleur.. Dat een mooie bruine of vos misschien nog wel specialer is.

Is Duits bloed het meest zwaar? Op de site van die Adolf Theo nogwattes vind ik dat de pony's wel erg zware halzen hebben (diep uit de borst ook), en ook niet teveel lengte.
Deze vind ik wel erg mooi zo van de foto: http://www.reitpony.com/hengste---reitp ... index.html

En wat is volgens jou het grote verschil tussen Welsh en NRPS, qua type pony? Zien ze bij het NRPS wel graag een scheut Welsh bloed?
De chique Welsh pony's zoals deze of deze spreken mij erg aan, ook omdat ze rek in het lijf hebben en een mooi front.

Goede tip van de NRPS hengstendag!
als er nu ook een Welsh dag is kan ik mooi vergelijken.
Maar voor ik een keuze maak wil ik sowieso de hengst(en) in het echt hebben gezien.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:37

GJ9 schreef:
als er nu ook een Welsh dag is kan ik mooi vergelijken.

Jep die zijn er ook :D Die zijn alleen in Februari als ik het goed heb!

GJ9 schreef:
Grappig de hengst in je onderschrift te zien, ik kreeg namelijk ook van iemand Flint Fortuna aangeraden. Kan ik ergens bewegend beeld vinden?

Ow echt? :o Er staat 1 filmpje online op FB (ZHsportponys), maar die is niet recent. Moet nodig eens gaan knutselen om filmpjes online te zetten, maar ben totaal niet handig met mijn telefoon/computers :7

GJ9 schreef:
Is Duits bloed het meest zwaar? Op de site van die Adolf Theo nogwattes vind ik dat de pony's wel erg zware halzen hebben (diep uit de borst ook), en ook niet teveel lengte.

Dat is wel een nadeel van veel duitse pony's vind ik. Maar der zitten er ook zeker tussen die voldoende halslengte hebben en niet zulke zware halzen hebben, maar dat is wel goed zoeken! Maar dan heb je vaak meteen ook weer een wat luxer type hengst...

GJ9 schreef:
En wat is volgens jou het grote verschil tussen Welsh en NRPS, qua type pony? Zien ze bij het NRPS wel graag een scheut Welsh bloed?De chique Welsh pony's zoals deze of deze spreken mij erg aan, ook omdat ze rek in het lijf hebben en een mooi front.

Het grootste verschil is uhm de stamboeknaam :+ Want Welsh en nrps pony's verschillen echt niet veel van elkaar qua type. Er zijn ook verschillende hengsten bij het NRPS goedgekeurd die compleet of deels Welsh gefokt zijn. Daarnaast zijn er ook vrij veel NRPS fokkers die met Welsh hengsten dekken! Goed voor de bloedspreiding en soms zijn de hengstenkeuzes binnen het stamboek beperkt vanwege bloedlijnen van de merrie. Dus Welsh bloed is wel echt welkom naar mijn idee!

En snap goed wat je bedoelt met de Welsh hengsten. Beide ook wel ontzettend goede hengsten die zich ook goed bewezen hebben :j

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:48

Ik dacht ook gelijk aan Kraneveld's Kadans!
Heb een poos met hem gewerkt, is ook een echte allround pony. Z2/ internationaal dressuur, M springen en M eventing.
Had afgelopen Pony EK dressuur ook een nakomeling lopen (mv) maar heeft ook een nakomeling in het ZZ springen lopen. En ook heerlijk met kinderen, zit een top karakter in.
Pony heeft meerdere nakomelingen in het buitenland volgensmij. :)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:57

Kadans is ook een goed bewezen hengst met lengte! Heb verschillende mooie veulens gezien van hem op de keuringen :j

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:01

Ik kom even terug op de perlino hengst Happy van HS Meijer.

Deze is goedgekeurd en dus 'erkend' bij het NRPS ... uiterraad A-register voor zijn veulens.

Hij is een Welsh Partbred, zg NWR, en komt uit een prima lijntje met veel predikaten en sport prestatie.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=11159981
Goed van maat, super karakter, zeer goede gangen. Met een kleurtje als extratje.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:02

Peterina schreef:
Ik kom even terug op de perlino hengst Happy van HS Meijer.

Deze is goedgekeurd en dus 'erkend' bij het NRPS ... uiterraad A-register voor zijn veulens.

Hij is een Welsh Partbred, zg NWR, en komt uit een prima lijntje met veel predikaten en sport prestatie.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=11159981
Goed van maat, super karakter, zeer goede gangen. Met een kleurtje als extratje.

Ik had even op google gekeken, maar kon niet terug vinden waar hij is goedgekeurd?