D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 10:14

Ha wat grappig. Het is voor mij allemaal nieuw en ik zag veel verschillende types op de keuring, maar dit type heb ik er voor mezelf uitgehaald. Zelfde smaak blijkbaar ;)

Ik vergeet trouwens nog Kadans te noemen. Dat leek me een hele leuke ongecompliceerde pony. In zn lopen wat vlak maar er zat ook niet een ruiter op die hem wel ff aan elkaar kon rijden.

Mimosa is een super lieve en brave pony. Wel echt een sportpony, graag werken, heet. Haar zoon Scoubidoo (v. Krimh) is geen makkelijk heerschap. Wel ZZ spr int, dus die vechtersmentaliteit zit er wel in.

De andere nakomelingen ken ik niet, die zijn naar Oostenrijk verkocht geloof ik.

Nu vraag ik me dus af wat ik beter kan fokken: een pony met veel springvermogen en een heet karakter (waars niet te rijden door ieder kind), of meer een ongecompliceerde pony die waarschijnlijk geen ZZ spr wordt.
Ik kijk regelmatig bij springwedstrijden, daar staan die hete donders vaak op 1, maar als die hun dag niet hebben wordt er alleen gesteigerd en kom je de ring niet rond. En dan heb je ook nog de constante, brave pony die wat trager het parcours rondgaat, die winnen nooit maar worden wel 6de ofzo.
Als ik zelf een kind zou hebben zou ik liever een wat stabielere pony hebben, die niet te zwaar (traag) is, en wel genoeg springvermogen heeft.

Maar goed, uiteindelijk fok ik voor de verkoop want ik ga zelf geen D rijden, dus het is ook afhankelijk van waar vraag naar is.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:58

Kadans kan ik je wel van alles over vertellen! Hij staat namelijk naast mijn merrie op stal.

Inderdaad een hele ongecompliceerde pony met echt top top karakter. Hij is natuurlijk niet de jongste meer, maar kan echt fantastisch lopen, zeker als ie wat aan elkaar gereden wordt en vererfd dit ook door aan zijn nakomelingen.

Ik heb zelf een jonge Kadans en waar zij staat staan nog een hele hoop nakomelingen van Kadans (deze zomer worden er weer zo'n 15 geboren). Dat is vlakbij waar hij zelf staat.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:22

GJ9 schreef:
Nu vraag ik me dus af wat ik beter kan fokken: een pony met veel springvermogen en een heet karakter (waars niet te rijden door ieder kind), of meer een ongecompliceerde pony die waarschijnlijk geen ZZ spr wordt.
Ik kijk regelmatig bij springwedstrijden, daar staan die hete donders vaak op 1, maar als die hun dag niet hebben wordt er alleen gesteigerd en kom je de ring niet rond. En dan heb je ook nog de constante, brave pony die wat trager het parcours rondgaat, die winnen nooit maar worden wel 6de ofzo.
Als ik zelf een kind zou hebben zou ik liever een wat stabielere pony hebben, die niet te zwaar (traag) is, en wel genoeg springvermogen heeft.

Maar goed, uiteindelijk fok ik voor de verkoop want ik ga zelf geen D rijden, dus het is ook afhankelijk van waar vraag naar is.

Ik zou gaan voor springvermogen en een stabiel karakter. Iedereen wil altijd de topper fokken, maar hoeveel mensen kunnen daarop? En dan moet die het nog gaan doen, ontdekt worden en bij de juiste ruiter komen. Bij de paarden al moeilijk ;)

Afbeelding
Een don Cremello uit new forest moedertje. Zeer fijn dier, laat ruiter nooit in de steek op concours en zit echt wel vermogen in. Loopt ook fijne Dressuurproef. Is l springen en l1 dressuur gekwalificeerd op vier jaar leeftijd. Wordt juli zes en na het krijgen van een veulen gaan we nu weer oppakken. Ze rijdt ne met een manege ruiter en hup Bij eerste oefenwedstrijd dressuur meteen drie wp gereden. Ze is een kleine d uit een c moeder maar hou hoger de sprong hoe beter ze springt. In de b en l een echte prijzenpony, ben benieuwd wat er nog komt.

Afbeelding

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 14:45

Leuk om jullie ervaringen/meedenken te lezen, bedankt!

Goed gelukt Liapri!

Van de hengsten die ik genoemd heb, welke vererven springvermogen? En welke een braaf karakter? Het is natuurlijk niet zwartwit, maar ik zoek natuurlijk de ideale match tussen springvermogen en fijn karakter.

Een hengst als Kinetic Wizard krijg ik erg een dressuurhengst idee bij, of heeft hij ook wel springgenen in zijn aderen zitten?
Anderen die dus mijn aandacht hebben zijn: Kadans, Lord S (kan die springen?), de Klaverborch hengsten (zijn die ook geschikt voor kinderen?), Viva La Bam (ik lees niets over springen?), Flint Fortuna (die een springvader heeft).

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:11

Kadans past wel binnen jou plaatje; een fijne pony met springvermogen!

GJ9 schreef:
Een hengst als Kinetic Wizard krijg ik erg een dressuurhengst idee bij, of heeft hij ook wel springgenen in zijn aderen zitten?

Zelf kan hij goed springen en bij de verrichtingen werd ie met springen gereden door een meisje van 11...

Viva la bam is zelf M springen. Hij heeft zijn nakomelingen onderzoek ook afgerond dus daar kun je ook wel een deel informatie uit halen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:21

Kadans is wel een hele fijne pony
Die op de showdag door een jong knulletje heel netjes ontspannen werd voorgesteld
Ik vind dat wel wat zeggen over zijn karakter
Tuurlijk heb je gelijk dat hij qua gangen niet veel liet zien
Maar hij werd ook in het springen getoond niet dressuurmatig.

Alle hengsten moeten bij het NRPS op de verrichtingen springen en dressuur tonen
Zoek dus eens naar de verrichtingsbalk

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:58

Goldstar du Bois! :D
(v. Golden Rock x Der Harlekin B)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Springen kan ie ook heel goed)

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:32

GJ9 schreef:
Leuk om jullie ervaringen/meedenken te lezen, bedankt!

Goed gelukt Liapri!

Van de hengsten die ik genoemd heb, welke vererven springvermogen? En welke een braaf karakter? Het is natuurlijk niet zwartwit, maar ik zoek natuurlijk de ideale match tussen springvermogen en fijn karakter.

Een hengst als Kinetic Wizard krijg ik erg een dressuurhengst idee bij, of heeft hij ook wel springgenen in zijn aderen zitten?
Anderen die dus mijn aandacht hebben zijn: Kadans, Lord S (kan die springen?), de Klaverborch hengsten (zijn die ook geschikt voor kinderen?), Viva La Bam (ik lees niets over springen?), Flint Fortuna (die een springvader heeft).

Wij hebben n jaarling van Castlerock, zeer brave betrouwbare en correcte pony, met super springgenen..zou je ook s naar kunnen kijken

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:15

Bedankt voor de reacties weer!

Castlerock spreekt me wat minder aan qua uitstraling zo van de foto's.

Goldstar vind ik een leuke pony met veel uitstraling maar met mijn merrie niet de ideale match. Mijn pony heeft veel ruimte en souplesse/lichtvoetigheid in het lopen, dat is juist wat haar zo leuk en bijzonder maakt, ben bang dat ik daar op inlever met deze hengst. Ook vind ik hem te zwaar voor op mijn pony.

De verrichtingsbalken bekijk ik wel ja maar die staan er niet bij iedere hengst bij.

Binnenkort als ik wat meer tijd heb maar eens op pad, en dan mijn favorieten in de juiste volgorde bekijken, zodra ik ergens een wauw gevoel bij heb wordt die het ;)
Ben er iig wel over uit dat ik vooral voor een goed karakter ga, natuurlijk graag in combi met wat springgenen, maar dat rijdbaarheid wel het belangrijkste is.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:29

GJ9 schreef:
Bedankt voor de reacties weer!

Castlerock spreekt me wat minder aan qua uitstraling zo van de foto's.

Goldstar vind ik een leuke pony met veel uitstraling maar met mijn merrie niet de ideale match. Mijn pony heeft veel ruimte en souplesse/lichtvoetigheid in het lopen, dat is juist wat haar zo leuk en bijzonder maakt, ben bang dat ik daar op inlever met deze hengst. Ook vind ik hem te zwaar voor op mijn pony.

De verrichtingsbalken bekijk ik wel ja maar die staan er niet bij iedere hengst bij.

Binnenkort als ik wat meer tijd heb maar eens op pad, en dan mijn favorieten in de juiste volgorde bekijken, zodra ik ergens een wauw gevoel bij heb wordt die het ;)
Ben er iig wel over uit dat ik vooral voor een goed karakter ga, natuurlijk graag in combi met wat springgenen, maar dat rijdbaarheid wel het belangrijkste is.

als je n bloederige pony hebt kan het een mooie combinatie zijn, veel vermogen en het karakter is super, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten,,succes!!

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:36

GJ9 schreef:
Bedankt voor de reacties weer!

Castlerock spreekt me wat minder aan qua uitstraling zo van de foto's.

Goldstar vind ik een leuke pony met veel uitstraling maar met mijn merrie niet de ideale match. Mijn pony heeft veel ruimte en souplesse/lichtvoetigheid in het lopen, dat is juist wat haar zo leuk en bijzonder maakt, ben bang dat ik daar op inlever met deze hengst. Ook vind ik hem te zwaar voor op mijn pony.

De verrichtingsbalken bekijk ik wel ja maar die staan er niet bij iedere hengst bij.

Binnenkort als ik wat meer tijd heb maar eens op pad, en dan mijn favorieten in de juiste volgorde bekijken, zodra ik ergens een wauw gevoel bij heb wordt die het ;)
Ben er iig wel over uit dat ik vooral voor een goed karakter ga, natuurlijk graag in combi met wat springgenen, maar dat rijdbaarheid wel het belangrijkste is.

is Lobeke geen optie??, super karakter en prestatie in een

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:37

Ik heb een beetje een zwak voor Flint Fortuna gekregen en vergelijk daar alles mee. Die pony is qua bouw echt heel mooi compleet, mooi front, en heel mooi in verhouding. Dus moet die gewoon eerst gaan bekijken of hij van dichtbij ook een match lijkt.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:38

GJ9 schreef:
Ik heb een beetje een zwak voor Flint Fortuna gekregen en vergelijk daar alles mee. Die pony is qua bouw echt heel mooi compleet, mooi front, en heel mooi in verhouding. Dus moet die gewoon eerst gaan bekijken of hij van dichtbij ook een match lijkt.

Da,s n hele mooie pony heeft t goed gedaan, vorige week even goed bekeken... :j

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:00

GJ9 schreef:
Leuk om jullie ervaringen/meedenken te lezen, bedankt!

Goed gelukt Liapri!

Van de hengsten die ik genoemd heb, welke vererven springvermogen? En welke een braaf karakter? Het is natuurlijk niet zwartwit, maar ik zoek natuurlijk de ideale match tussen springvermogen en fijn karakter.

Een hengst als Kinetic Wizard krijg ik erg een dressuurhengst idee bij, of heeft hij ook wel springgenen in zijn aderen zitten?
Anderen die dus mijn aandacht hebben zijn: Kadans, Lord S (kan die springen?), de Klaverborch hengsten (zijn die ook geschikt voor kinderen?), Viva La Bam (ik lees niets over springen?), Flint Fortuna (die een springvader heeft).


Ik heb zelf een Lord S gefokt uit een El Beauty merrie. Onwijs mooi type geworden en fijn bewegen maar is wel 1,56m geworden uiteindelijk! Merrie was 1,47m maar El Beauty gaf ze wel eens groter. Volgens mij was mijne de enige van Lord die zo giga groot is geworden. De rest allemaal binnen de D maat. Voor veel springvermogen zou Lord S niet mijn eerste keus zijn. Onze kon wel zeer fijn springen maar dat kwam bij de merrie weg! Lord S fokt wel zeer prettige karakters! Succes met je keuze!

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:36

lianne125 schreef:
GJ9 schreef:
Leuk om jullie ervaringen/meedenken te lezen, bedankt!

Goed gelukt Liapri!

Van de hengsten die ik genoemd heb, welke vererven springvermogen? En welke een braaf karakter? Het is natuurlijk niet zwartwit, maar ik zoek natuurlijk de ideale match tussen springvermogen en fijn karakter.

Een hengst als Kinetic Wizard krijg ik erg een dressuurhengst idee bij, of heeft hij ook wel springgenen in zijn aderen zitten?
Anderen die dus mijn aandacht hebben zijn: Kadans, Lord S (kan die springen?), de Klaverborch hengsten (zijn die ook geschikt voor kinderen?), Viva La Bam (ik lees niets over springen?), Flint Fortuna (die een springvader heeft).


Ik heb zelf een Lord S gefokt uit een El Beauty merrie. Onwijs mooi type geworden en fijn bewegen maar is wel 1,56m geworden uiteindelijk! Merrie was 1,47m maar El Beauty gaf ze wel eens groter. Volgens mij was mijne de enige van Lord die zo giga groot is geworden. De rest allemaal binnen de D maat. Voor veel springvermogen zou Lord S niet mijn eerste keus zijn. Onze kon wel zeer fijn springen maar dat kwam bij de merrie weg! Lord S fokt wel zeer prettige karakters! Succes met je keuze!

Moedersvader v Lord S is Gomel, daar komt ook maat vandaan

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:14

lianne125 schreef:
GJ9 schreef:
Leuk om jullie ervaringen/meedenken te lezen, bedankt!

Goed gelukt Liapri!

Van de hengsten die ik genoemd heb, welke vererven springvermogen? En welke een braaf karakter? Het is natuurlijk niet zwartwit, maar ik zoek natuurlijk de ideale match tussen springvermogen en fijn karakter.

Een hengst als Kinetic Wizard krijg ik erg een dressuurhengst idee bij, of heeft hij ook wel springgenen in zijn aderen zitten?
Anderen die dus mijn aandacht hebben zijn: Kadans, Lord S (kan die springen?), de Klaverborch hengsten (zijn die ook geschikt voor kinderen?), Viva La Bam (ik lees niets over springen?), Flint Fortuna (die een springvader heeft).


Ik heb zelf een Lord S gefokt uit een El Beauty merrie. Onwijs mooi type geworden en fijn bewegen maar is wel 1,56m geworden uiteindelijk! Merrie was 1,47m maar El Beauty gaf ze wel eens groter. Volgens mij was mijne de enige van Lord die zo giga groot is geworden. De rest allemaal binnen de D maat. Voor veel springvermogen zou Lord S niet mijn eerste keus zijn. Onze kon wel zeer fijn springen maar dat kwam bij de merrie weg! Lord S fokt wel zeer prettige karakters! Succes met je keuze!


Ik heb zijn volle broertje gehad Luca S en die was ook al ruim 1.53 :) zit in de genen

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:31

Op een Idzard merrie vind ik Don Cremello du Bois een fantastische combinatie. Meerdere kampioenen en een ggk hengst zijn uit deze combinatie voortgekomen.
De hengst geeft fantastische springponys door,maar die tevens goed presteren op keuringen en dressuur ring

Afbeelding
"Met Alice in het zadel waardeerde vooral Don Bosco zich tijdens het springen enorm op. De palomino hengst blijkt zeer vlug in zijn reflexen te zijn, en over een mooie techniek te beschikken."

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:23

GJ9 schreef:
Ik heb een beetje een zwak voor Flint Fortuna gekregen en vergelijk daar alles mee. Die pony is qua bouw echt heel mooi compleet, mooi front, en heel mooi in verhouding. Dus moet die gewoon eerst gaan bekijken of hij van dichtbij ook een match lijkt.

:o Je bent van harte welkom!

ff_stud schreef:
is Lobeke geen optie??, super karakter en prestatie in een

Enige nadeel kan zijn dat Lobeke 1.52 is. Maar karakter en prestaties zijn iig echt top te noemen!!

De foto's van Castlerock die ik gezien heb zijn niet echt in zijn voordeel. Vind de hengst in het echt namelijk mooier/beter! Maar het is en blijft persoonlijke smaak :)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:54

Voor als je nog meer hengsten wilt zien... Allemaal goedgekeurde hengsten en allerlei rassen/stamboeken.

Afbeelding
Op de nrps facebook staan al veel deelnemende hengsten incl foto :)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:38

Kadans was overigens ook in zijn piep jonge jaren (3-4 jaar) een makkelijke pony (zelf mogen ervaren onder het zadel)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:01

Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt!

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 10:43

Update van mijn kant.

Van de week heb ik haar laten controleren door de DA, alles zag er goed uit.
Mijn andere merrie staat op punt van bevallen, afhankelijk van wanneer ze bevalt zal ik haar in de veulenhengstigheid of in de hengstigheid erna weer dekken, en dan de pony rond dezelfde tijd.

Nog aantal suggesties die voorbij kwamen:
- Kadans, leuke info dat hij altijd al een makkelijke pony was! Hij staat wel op mijn lijstje.
- Lobeke van 1,52 wordt hem idd niet, ik wil graag in de D maat blijven.
- Don Cremello vind ik erg leuk maar niet origineel. Ik maak graag een originele keuze, bij de Geldersen is bijv. Alexandro P de kampioenenleverancier, die krijgt veel merries, en daarom dek ik er juist niet mee.
- Lord S, bedankt voor de info over de maat van zijn familieleden en nakomelingen! Dat is me teveel risico dan, dat het toch in de E maat schiet.

Voor nu staat nog steeds eerste de to do Flint Fortuna bekijken, op het lijstje. Nog niet aan toe gekomen.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 21:15

En nog een update!

Vandaag de beslissing genomen om maar eens te kijken of we dr hormoontjes aan het werk kunnen krijgen, en we hebben haar weggebracht naar deze knapperd:

Afbeelding

We zijn helemaal wauws van zijn looks, brave karakter en bewegingen. Mooie correcte hengst, recht van lijf en leden. We denken dat hij heel goed past, precies wat we zochten: fijn lopen, front, lengte en springgenen!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:50

Is het flint fortuna geworden?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: D pony hengst voor predikaatrijke NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 21:51

Klopt helemaal!!