Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:21

Dag allemaal,

Graag had ik jullie mening gehad over mijn merrie: Gribaldi x Rex Magna xx.
Ik wou dit jaar graag met haar fokken, maar geraak wat in de knoop met de hengstenkeuze.
Dit is mijn merrie in haar jonge jaren:
Afbeelding

Afbeelding

Zij had reeds een veulen v. OO Seven die momenteel succesvol Inter I gestart is in Amerika:

Afbeelding

Ikzelf heb ook nog met haar gefokt en heb er een heel leuke, nuchtere en langelijnde merrie uit, v. Charmeur

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik terug op zoek naar een toffe, jonge hengst die voornamelijk de bewegingstechniek verbetert.
Mijn merrie heeft een zeer goede stap, een correcte draf en een krachtige galop. De draf zou met name beter mogen. De houding en instelling zijn goed en mogen bevestigd worden.
Graag ook een hengst die grootte doorgeeft en indien mogelijk geen Jazz bloed.
Mijn eigen voorkeur gaat naar Franklin (Ampere x Ferro) voor de bewegingstechniek of Ferguson (Floriscount x Lauris Crusador xx) eveneens bewegingstechniek, maar ook grootramigheid en bloedspreiding.

Wie heeft nog ideeën?

Alvast bedankt!
Groetjes

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:37

Waarom niet nog een keer 00seven?
Heeft ie in nl nog diepvries zaad?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:41

Dan zou ik eerder eens kijken naar Voice.

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:44

Knert schreef:
Waarom niet nog een keer 00seven?
Heeft ie in nl nog diepvries zaad?


Dankje voor je reactie!
Mijn merrie is al wat ouder (17 jaar) in overleg met de veearts hebben we ervoor gekozen om een jonge hengst te zoeken, met vers sperma. Gezien dit het laatste veulen wordt, had ik graag wat anders dan OO Seven en Charmeur.

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:45

Sammie schreef:
Dan zou ik eerder eens kijken naar Voice.


Ik zoek hem eens op in de hengstendatabase :D

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:25

Franklin kan zeker de bewegingstechniek verbeteren..maar de merrie moet wel een goede stap hebben en ik weet niet in hoeverre hij maat vererft.

Voice heeft imo geen paarden gegeven die extra kunnen bewegen..

Je kunt ook kijken naar Geniaal..geeft ook een hele goede bewegingstechniek mee en ook bloed wat jouw merrie wel kan gebruiken denk ik.

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 16:45

Elisa2 schreef:
Franklin kan zeker de bewegingstechniek verbeteren..maar de merrie moet wel een goede stap hebben en ik weet niet in hoeverre hij maat vererft.

Voice heeft imo geen paarden gegeven die extra kunnen bewegen..

Je kunt ook kijken naar Geniaal..geeft ook een hele goede bewegingstechniek mee en ook bloed wat jouw merrie wel kan gebruiken denk ik.


Mijn merrie heeft een zeer goede stap en dat geeft ze ook door aan haar veulens. Ik ben bij Franklin een beetje bang dat het veulen wat minder langelijnd zal zijn.
Geniaal is inderdaad ook een leuke keuze, Biotop en Vivaldi zijn hengsten die hun stempel drukken. Ik kijk even verder naar Geniaal.
Bedankt voor je berichtje :D

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:28

Die angst is niet onterecht bij Franklin..denk ik.

Ferguson is ook geen slecht idee maar ik vraag me af gezien het volbloed percentage er achter of hij uniform door fokt.

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 07:20

Elisa2 schreef:
Die angst is niet onterecht bij Franklin..denk ik.

Ferguson is ook geen slecht idee maar ik vraag me af gezien het volbloed percentage er achter of hij uniform door fokt.


Klopt, er is natuurlijk een risico verbonden aan het dubbel fokken met volbloed.
Momenteel kijk ik verder in de richting van Glocks Zonik. Jammer dat hij (nog) niet goedgekeurd is bij het KWPN.

odessa96

Berichten: 718
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:13

Wat een leuke merrie! wij hebben een Lancelot x Rex magna xx (ze lijkt kwa punten waar jij op wilt selecteren sprekend onze merrie)
Wij wilden haar eerst ook met Franklin dekken, maar omdat deze hengst in het buitenlands staat en het sperma dus even onderweg is hebben wij het toch besloten niet te doen. Onze merrie is inmiddels ook al 16 jaar.

Wij hebben haar gedekt met Geniaal ook mede om haar draf te verbeteren (mn voorbeen gebruik). Hij heeft een index van 104 voor stokmaat dus zou ook wel grotere maat kunnen doorgeven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:29


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:35


odessa96

Berichten: 718
Geregistreerd: 04-03-08

Re: Welke hengst voor Gribaldi x Rex Magna xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:26

Daarom zei ik ook het voorbeen gebruik. Onze merrie heeft een sterk achterbeen maar mist door haar springgefokte afstamming een voorbeen gebruik. Die is wat vlak

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:34


Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:37

odessa96 schreef:
Wat een leuke merrie! wij hebben een Lancelot x Rex magna xx (ze lijkt kwa punten waar jij op wilt selecteren sprekend onze merrie)
Wij wilden haar eerst ook met Franklin dekken, maar omdat deze hengst in het buitenlands staat en het sperma dus even onderweg is hebben wij het toch besloten niet te doen. Onze merrie is inmiddels ook al 16 jaar.

Wij hebben haar gedekt met Geniaal ook mede om haar draf te verbeteren (mn voorbeen gebruik). Hij heeft een index van 104 voor stokmaat dus zou ook wel grotere maat kunnen doorgeven.


Wat leuk! Heb je ook een foto?
Ik zag dat achterbeen inderdaad ook verschijnen op het afstammelingenrapport. Daarom gaat mijn voorkeur eerder naar Franklin. Zijn veulens zijn bewegers, met veel afdruk.
Ik vind Geniaal ook top, maar ik weet niet als hij bij mijn merrie past.. Mede door dat achterbeen wat beter mag zijn bij de veulens.

Btw ik heb gemaild naar Joop en hij zegt dat Franklin tot 18juni nog in het land is en dan in Denemarken, alsnog kan je na een dag sperma hebben...

odessa96

Berichten: 718
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:58

Ja wij hebben vroeg gedekt en toen was hij nog niet in Nederland. Joop gaf toen ook aan dat het sperma soms onregelmatig komt maar fijn dat hij nu wel in Nederland is! Ik ga hem zeker onthouden voor volgend jaar. Ik heb al meerdere veulens van Geniaal gezien met wel een heel goed achterbeen, maarja moeders is daarin ook heel belangrijk ;)

Ik ga proberen een foto te uploaden maar mijn computer wilt niet ..

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:22

Wij hebben onze gribaldi x amethist merrie twee jaar geleden gedekt met Farrell (Furstenball x Dacaprio). We wilde eerst dekken met Fior maar die raadde ze toen af ivm sperma-kwaliteit. Het veulen is momenteel 1 jaar oud, heb helaas geen recente foto zo bij de hand, maar ze lijkt zich heel mooi te gaan ontwikkelen. Mooie lange rug, goede halsaanzet en mooie ontwikkeling van de hals! Ze is wel groot al. Maar dat komt van de merrie af. Ze heeft fijne lichtvoetige gangen die haar moeder zeker verbeterd hebben.

Afbeelding

Dit is Farrell 2!

Afbeelding
Hier is ze drie dagen oud.

Drie jaar geleden is deze merrie gedekt door Don Frederic (Don Frederico x Wolkentanz I). Dit was ook een zeer chique veulen. Mooi hoog op de benen, misschien ietsje te kort in zijn rug. Maar hij kan ge-wel-dig lopen. Super veel schwung en bewegingsvrijheid. Deze hengst is momenteel 2 en al boven de 1. 64 zeker.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:05

Jasha schreef:
[q
Ik heb ook al naar I'm perfect
gekeken, op het filmpje van KWPN. Pas gekeurd, leuke hengst uit een interessante lijn! Maar ik kon niet vinden waar hij ter dekking staat... Weet jij dat toevallig?


Brinkman.

http://www.stouwehof.nl/NIEUWS.html

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 11:44

[quote="odessa96"]Ja wij hebben vroeg gedekt en toen was hij nog niet in Nederland. Joop gaf toen ook aan dat het sperma soms onregelmatig komt maar fijn dat hij nu wel in Nederland is! Ik ga hem zeker onthouden voor volgend jaar. Ik heb al meerdere veulens van Geniaal gezien met wel een heel goed achterbeen, maarja moeders is daarin ook heel belangrijk ;)

Ik ga proberen een foto te uploaden maar mijn computer wilt niet ..[/quote

Hopelijk lukt het nog voor de foto!
De moeder heeft geen slecht achterbeen, maar zou toch een hengst willen die meer afdruk doorgeeft :D

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:47

Jasha schreef:
[
De moeder heeft geen slecht achterbeen, maar zou toch een hengst willen die meer afdruk doorgeeft :D


Combi springbloed erop...die nieuw gekeurde van van Uytert (Holstein moederstam...krijg je ook meer knie)

Kijk die afdruk is een KWPN-probleem...nooit 9 voor stap

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:52

Ik vind zelf de hengsten voice, glamourdale, everdale en zonik(zit wel Jazz in) heel erg gaaf.
Ik weet alleen niet in hoeverre ze bij jouw merrie passen

odessa96

Berichten: 718
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:46

Afbeelding

Het is gelukt. Foto is ruim 2 jaar oud maar ik heb zo even geen nieuwere.
Ja ergens moet je een keuze maken en wij hebben wel voor Geniaal gekozen. Er zijn zoveel hengsten tegenwoordig :O
Zelf zou ik niet met een 3 jarige dekken omdat daar dus geen veulens van zijn/afstammelingenreportage. Al heeft jouw merrie wel meer veulens gegeven dus weet je inmiddels wat ze een beetje doorfokt. Zelf vind ik Hitmaker ook echt een gaaf dier, maar heeft wel een merrie nodig met een stabiel karakter

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:24

PreciousViva schreef:
Wij hebben onze gribaldi x amethist merrie twee jaar geleden gedekt met Farrell (Furstenball x Dacaprio). We wilde eerst dekken met Fior maar die raadde ze toen af ivm sperma-kwaliteit. Het veulen is momenteel 1 jaar oud, heb helaas geen recente foto zo bij de hand, maar ze lijkt zich heel mooi te gaan ontwikkelen. Mooie lange rug, goede halsaanzet en mooie ontwikkeling van de hals! Ze is wel groot al. Maar dat komt van de merrie af. Ze heeft fijne lichtvoetige gangen die haar moeder zeker verbeterd hebben.

[ [url=m/kVvB9v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is Farrell 2!

[ [url=m/V0TGpD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is ze drie dagen oud.

Drie jaar geleden is deze merrie gedekt door Don Frederic (Don Frederico x Wolkentanz I). Dit was ook een zeer chique veulen. Mooi hoog op de benen, misschien ietsje te kort in zijn rug. Maar hij kan ge-wel-dig lopen. Super veel schwung en bewegingsvrijheid. Deze hengst is momenteel 2 en al boven de 1. 64 zeker.


Wauw knappe hengst en knap veulen, ik zoek ze vanavond ook eens op! Bedankt hoor!

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:26

ceasario schreef:
Jasha schreef:
[
De moeder heeft geen slecht achterbeen, maar zou toch een hengst willen die meer afdruk doorgeeft :D


Combi springbloed erop...die nieuw gekeurde van van Uytert (Holstein moederstam...krijg je ook meer knie)

Kijk die afdruk is een KWPN-probleem...nooit 9 voor stap


Klopt! Mijn voorkeur gaat toch uit naar een dressuurhengst gezien ik nog veel keuze heb. Geen Jazz, Krack C of Ferro bloed, kan nog alle kanten op...

Jasha
Berichten: 34
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 17:28

odessa96 schreef:
[ [url=m/2wxaby.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is gelukt. Foto is ruim 2 jaar oud maar ik heb zo even geen nieuwere.
Ja ergens moet je een keuze maken en wij hebben wel voor Geniaal gekozen. Er zijn zoveel hengsten tegenwoordig :O
Zelf zou ik niet met een 3 jarige dekken omdat daar dus geen veulens van zijn/afstammelingenreportage. Al heeft jouw merrie wel meer veulens gegeven dus weet je inmiddels wat ze een beetje doorfokt. Zelf vind ik Hitmaker ook echt een gaaf dier, maar heeft wel een merrie nodig met een stabiel karakter


Wat een leukerd! Ja, soms heb je het gevoel dat je té veel keuze hebt!
Ik kijk vanavond eens naar Hitmaker! Mijn merrie is nogal een stresskonijn op onbekend terrein, maar thuis zeer rustig. Ik had gevreesd met Charmeur, maar ik heb toch een stabiele merrie eruit gefokt. Dus denk dat het wel kan, wat meer bloed...