Welke hengst voor Rubiquil x TCN Partout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:42

Als ze geluk heeft is het geen echte Doruto :D

Sjimbel schreef:
Wat is voor paard is een echte Doruto dan?



Die Hengstenhouder gebruikte soms een andere hengst i.p.v. Doruto
Maar op papier stond Doruto. :D :(

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:47

Ben je niet in de war met Lucky Boy? Wat allemaal uitgezocht en gecorrigeerd is? Dat was iig grootschalig.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:51

Nee Doruto wilde ook niet altijd dekken.

Is ook fraude mee gepleegd

Ik geloof dat Celiton (internationaal dressuurpaard) eerst te boek stond als een Doruto maar van de vb hengst Zafrikaner bleek te zijn.

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/19078

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:46

Sammie schreef:
No offence [naam verwijderd], maar volgens mij is het een kleine moeite om het even uit te leggen...? Zeker aangezien het eerder een Deesiraanse opmerking is ipv de meer gangbare de merrie zou bloederiger mogen zijn. En dat vind ik niet eens zo zeer, maar het zou imo zeker niet minder moeten.


Nou, zo raar is de opmerking "bloedopdruk" niet hoor. Ik heb het zelf iig niet bedacht. Ik begrijp nu dat jij het niet kent.
Maar eh... als het zo makkelijk onder woorden is te brengen wat ik bedoel, waarom leg je het zelf dan niet even uit?

TS: ik heb je een voorbeeld gegeven van een hengst met veel bloedopdruk. Of in de woorden van Sammie "zeer bloederig". Vergelijk je merrie eens met die hengst en vergelijk dan de merries die je op de keuring ziet met zowel die hengst als met je merrie. Geloof me, dan ga je het verschil echt wel zien. Ik kan het op dit forum echt niet beter uitleggen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:38

TS,

Bloedopdruk is een uitdrukking die op verschillende manieren is uit te leggen. Voor een leek in de fokkerij best een lastig begrip.

Een paard wat een bloedopdruk heeft is een paard die eruit ziet alsof er veel volbloed in de afstamming heeft. Een mooi hoofd(wat al subjectief is), een wat slankere bouw, licht beenwerk, lichtvoetiger(vaak want een "volbloeddraf" wil niemand)) in de beweging, souplesse in de beweging.
Volbloed in de afstamming noemt men ook wel bloed inbreng.

Je kan er ook nog ras en adel aan het lijstje toevoegen...ook van die vage subjectieve begrippen.
En hoeft ook helemaal niet onder bloedopdruk te vallen.

Als voorbeeld: Mijn Gelderse merrie toont veel ras, adel en hardheid,....maar heeft uiteraard geen bloedopdruk. Maar ras en adel ook weer wel aan bloedopdruk gelinkt.

Nu ik het zo bedenk de Gelderse hengsten kunnen je een een indruk geven hoe het een beetje eruit ziet.

Laurentz:
Afbeelding
Geen enkele bloedopdruk. Toont wellicht wat zwaarmoedig. Zware beenomvang, bol profiel van het hoofd.

Upperville een Gelderse met al veel volbloed in de afstamming
Afbeelding
Lichter type, lichter beenwerk, recht profiel. Een luxer type. Van deze hengst kan je zeggen: toont al meer bloedopdruk dan Laurentz.

Apache
Afbeelding
Nog lichter(luxer) van Type, lichter in de benen, toont totaal niet zwaar. Toont veel bloedopdruk.

TS een poging....Dees heeft een punt: je moet er veel paarden voor bekijken. En dan kan het voor mij nog net een fractie anders zijn dan voor jou.

Edit: Apache is uiteraard geen Gelderse hengst. Die is in de dressuurrichting gekeurd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst voor Rubiquil x TCN Partout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:51

Dat is een mooie poging, NatasjaE. Dank je wel!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:44

Sammie schreef:
Ben je niet in de war met Lucky Boy? Wat allemaal uitgezocht en gecorrigeerd is? Dat was iig grootschalig.


Nee....dit gebeurde nadat hij van brabant naar noord-holland verhuisde :j

Sjimbel
Berichten: 203
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: Midden van Nederland

Re: Welke hengst voor Rubiquil x TCN Partout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:27

Bedankt voor de uitleg van de bloedopdruk. Is nu echt veel duidelijker, en weet ik natuurlijk waar ik naar ga kijken. Ben er inderdaad mee eens mijn merrie dit wel kan gebruiken.

Heel interessant verhaal met Doruto, weet natuurlijk niet of dat 'm echt was. Ga er maar vanuit het op het papier klopt haha.

Ik ben ondertussen al weer een heel stuk wijzer, en kan weer verder gaan zoeken:)

Miouhaneun
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:29

Sjimbel schreef:
Bedankt voor de uitleg van de bloedopdruk. Is nu echt veel duidelijker, en weet ik natuurlijk waar ik naar ga kijken. Ben er inderdaad mee eens mijn merrie dit wel kan gebruiken.

Heel interessant verhaal met Doruto, weet natuurlijk niet of dat 'm echt was. Ga er maar vanuit het op het papier klopt haha.

Ik ben ondertussen al weer een heel stuk wijzer, en kan weer verder gaan zoeken:)



Hi Sjimbel, I hope you see this message at some point. I am curious to see if you did choose a stallion for your mare in the end, and if so, which stallion?

I have a dutch Rubiquil-mare and by the looks of it, she is pretty similar to your mare. I've been looking for slightly smaller-framed stallions with a light build, lots of movement and a strong hind leg. This year the mare has a cold by the danish stallion Zappa (Zonik x Akinos) and she is bred to danish Donkey Boy (ERA Dancing Hit x Milan). Next in line for 2019 is Dettori mentioned earlier in the posts. Dettori shows great use of hind legs and as I have owned and ridden two of his cousins I can attest to that a nice temperament runs in that mareline.
The daughter to the Rubiquil-mare is bred to Franklin this year, also a wonderful stallion with a great use of his hind leg :)

Anyway - All the best to you from Sweden o/