Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor Gelderse merrie?

 
Profiel   

Goedemorgen,

Ik ben nog nooit eerder een onderwerp gestart en ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Komend dek seizoen of het seizoen daarna wil ik graag een veulen fokken bij mijn merrie. Hierbij wat gegevens:

Mijn Gelderse merrie heet Cherina, ze is 1.65 en zwart van kleur. Het is een Rubus b x Elegant x Batello. Ze is de moeder van aes hengst Goedhart bk.

Ik overweeg om haar volgend jaar te laten dekken. Of door een Gelderse hengst Ik dacht aan henkie, om oa haar voorbeengebruik te verbeteren en om het Gelders ras en type te behouden. Of door een dressuur hengst Dan dacht ik aan franklin voor oa de uitstraling en omdat ik dat zelf heel mooi vind en ik denk dat dat met mijn merrie iets moois kan opleveren. Maar ik heb zelfs al gedacht aan een springhengst om de veelzijdigheid van mijn Gelderse te behouden. Daarbij dacht ik aan Entertainer, veel uitstraling en mooie gangen voor een springpaard.

Graag jullie reactie. Het mag alle kanten op.

Het is niet haar mooiste foto maar misschien wel het beste voor dit onderwerp.


Laatst bijgewerkt door wohester op 02-09-16 10:54, in het totaal 3 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-16 10:38 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-16 10:39 



 
Profiel   

wat dacht je van WV saron.

heeft internationaal 1.40 gesprongen en gaat binnenkort de inter 1 starten met Myrthe dijks.


zijn karakter is heel fijn, want ik het op fb al verschillende keren gezien dat de kinderen van de eigenaar ook met de hengst rijden. :j :j :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-16 22:54 



 
Profiel   

Ketaki schreef
wat dacht je van WV saron.

heeft internationaal 1.40 gesprongen en gaat binnenkort de inter 1 starten met Myrthe dijks.


zijn karakter is heel fijn, want ik het op fb al verschillende keren gezien dat de kinderen van de eigenaar ook met de hengst rijden. :j :j :j

Heb ik een driejarige merrie van. Onwijs mooi paard en erg braaf en lief. Goede beweger maar dat komt ook vanuit haar tuigermoeder gok ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-16 23:02 



 
Profiel   

Hee wat leuk, Cherina 'kennen' we wel. Gaat het goed met haar?

Zelf heb ik dit jaar een keuze gemaakt die mogelijk jou ook wel heel goed zou kunnen passen: Winningmood. Dit is een Duitse hengst die voor een dressuurpaard wat klassiek aandoet (maar zeker niet te klassiek fokt), veel front heeft, zeer fijne karakters vererft en veelzijdig gefokt is. Ik heb hem gebruikt voor mijn Gelderse merrie, in de hoop op een merrieveulen waar ik daarna weer Gelderse hengsten op kan zetten. Zo krijg ik wat bloedspreiding en kan ik in de toekomst nog bijna iedere Gelderse hengst gebruiken.

Jouw merrie zit Ahoy in, en Elegant (Ahoy staat op nr 2, na Koss, als hengst die het meest in alle pedigrees voorkomt). Als je daar ook nog Koss en Cabochon aan toevoegt (via Henkie), dan heb je alle grote Gelderse namen op het stamboom staan en is er daarna heel weinig keuze meer over, wil je een merrieveulen uit die combi weer dekken. Foktechnisch gezien he, wil je een leuk Gelders sportpaard fokken dan is dat minder belangrijk.

Een andere hengst die mooi veelzijdig bloed toevoegt en qua front en massa ook wel bij de Geldersen past, is Feel Good.

Springhengsten ben ik niet zo in thuis.

Franklin is natuurlijk echt een dressuurpaard, dan fok je niet voor de Geldersen (ook niet voor de dressuurpaarden denk ik, die vinden een Gelderse moeder niet zo interessant).

Saron is idd mooi veelzijdig! En een fantastisch karakter. Vraag me alleen wel sterk af of je daarmee het voorbeen gebruik wel verbetert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 00:07 



 
Profiel   

anders zou je ook nog naar Negro of zijn zoon Floris bs kunnen kijken.

Bertus verwaijen is sinds kort de eigenaar van Floris

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 00:39 



 
Profiel   

Floris komt net als Cherina uit een Elegant merrie.
Negro zou misschien wel mooi kunnen passen, ik heb zeer goede ervaringen met karakter van z'n nakomelingen. Springen kunnen ze ook. Weet alleen niet of het voorbeen er niet te eenvoudig mee blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 00:43 



 
Profiel   

Wat een reacties. Bedankt! Ik neig nu naar een dressuur paard die in het Gelders type staat. In verband met bloedspreiding... Ik verdiep me nog wat en dan zal ik mijn opties noemen voor wat feedback

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 15:07 



 
Profiel   

Met Cherina gaat het trouwens goed hoor! Erg blij met haar ❤

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 15:09 



 
Profiel   

Is Charmeur niet een idee om het gelders type te houden en het voorbeen te verbeteren?

Ik heb Goedhart even opgezocht en ze doet het kennelijk wel goed in combi met Koss bloed dus een hele rare combi vind ik dat niet. Alleen is het inderdaad de vraag waar je voor fokt..als je de fokkerij wilt voortzetten met de nakomeling dan is het wellicht minder interessant.

Als je echt gelders zou willen blijven dan zijn Laurentz of Vitens wellicht ook nog wat.

Ik denk dat het voor jezelf even belangrijk is om af te vragen wat je met de nakomeling wilt qua sport, fokkerij en verkoop. Want je kan alle kanten op..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 15:27 



 
Profiel   

In de laatste post geeft TS aan een dressuurhengst te willen waar ze wel mee in het Gelderse type kan fokken en aan bloedspreiding kan doen.

Charmeur fokt soms best wel Gelderse modellen ja, dat is ook een denkrichting. Zelf zou ik dan nog eerder voor High Five (Charmeur x Negro) gaan, dan heb je alsnog Negro erbij, en zit het Jazzbloed een generatie verder weg (Jazz en Gelders bijten elkaar). Heb hem een beetje gevolgd in het verrichtingsonderzoek, wat een brave hengst! En ik was behoorlijk gecharmeerd van zijn veulens dit jaar, allemaal een mooi front, veel bespiering in de bovenlijn en sterke modellen, en veel balans, net als de hengst zelf. Heb er ook 2 uit Gelderse moeders gezien die zeker niet misstaan bij de Geldersen.

Van Expression heb ik trouwens ook al 2 mooie veulens gezien uit Gelderse merries. Wel luxe van type, maar wel het mooie front, en Expression heeft een heel fijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 17:06 



 
Profiel   

wohester schreef
Met Cherina gaat het trouwens goed hoor! Erg blij met haar ❤


Leuk! En nu verslaafd aan Gelders zeker ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 17:06 



 
Profiel   

En Gunner KS? Is dat wat?

Als 't een merrie word die mij aanspreekt dan houd ik r. Als opvolger van Cherina.

Gelders verslaafd, Hahaha! Paard verslaafd, altijd al. Vroeger nrps pony's. Daarna diverse KWPN paarden. En altijd wat Shetlanders

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-16 19:22 



 
Profiel   

Gunner zou ik niet doen, dan lever je precies in wat we bij een Gelders paard zo belangrijk vinden: een sterke motor achterin. Viel enorm tegen op de afstammelingenkeuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 15:03 



 
Profiel   

dan zou ik nog eerder neigen naar de recent overleden kwpn dekhengst Houston ( v. belisar) voor een sterker achterbeen.

maar dan zou je op de site van www.riekusveninga.nl moeten kijken of er nog diepvries van is

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 15:53 



 
Profiel   

En wynton? Ik ken een merrie ook uit rubus x cabochon uit een wynton, kennen jullie vast ook: first jewel, is nmk geworden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 16:28 



 
Profiel   

Jester_ schreef
En wynton? Ik ken een merrie ook uit rubus x cabochon uit een wynton, kennen jullie vast ook: first jewel, is nmk geworden..


Hier een merrie uit wynton x parcival x cabochon.


[ img ] als 1,5 jarige

PROK maar niet aangeboden op keuringen. Wynton is overigens niet echt Gelders en brengt fijn beenwerk en een goede galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 16:40 



 
Profiel   

Is Houston dood :wow:
Totaal gemist.

Ik vind Junior ook nog steeds een prima aanvulling voor het Gelders paard, die is zelf ook gewoon meer dan half gelders gefokt.
Mijn Junior is van nature behoorlijk bomproef, veelzijdig inzetbaar, front is prima en veel bot en romp en vreselijk goede voeten die zonder ijzers op grind kunnen lopen. Daarnaast ook veel uithoudingsvermogen van nature en heeft zeer zuinig in het voer.

En zo zijn er vrij veel van.
Met met rillerige bloederige moederlijn kan het doorslaan naar te veel bloed, maar dat is met veel van de hengsten die hier genoemd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 16:44 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Is Houston dood :wow:
Totaal gemist.

Ik vind Junior ook nog steeds een prima aanvulling voor het Gelders paard, die is zelf ook gewoon meer dan half gelders gefokt.
Mijn Junior is van nature behoorlijk bomproef, veelzijdig inzetbaar, front is prima en veel bot en romp en vreselijk goede voeten die zonder ijzers op grind kunnen lopen. Daarnaast ook veel uithoudingsvermogen van nature en heeft zeer zuinig in het voer.

En zo zijn er vrij veel van.
Met met rillerige bloederige moederlijn kan het doorslaan naar te veel bloed, maar dat is met veel van de hengsten die hier genoemd worden.

[VN] KWPN dekhengst Houston overleden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 17:18 



 
Profiel   

Ik vind wel verschil zitten tussen Wynton en Negro bijv, voor de Gelderse populatie.

Ik probeer het voor mezelf zo te zien: stel dat de hengst die je in gedachten hebt, op grote schaal gebruikt gaat worden op Gelderse merries. Hoe ziet de Gelderse fokkerij er over 20 jaar dan uit?
In geval van Wynton vrees ik dat het onderscheid tussen een dressuurpaard en een Gelderse haast niet meer zichtbaar is. Met bijv. Negro, Winningmood, Feel Good heb ik die verwachting niet, dat zijn geen hengsten die het Gelderse type geweld aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 17:26 



 
Profiel   

misschien een andere, uphill dan?

die is toch ook behoorlijk gelders gefok , of zit ik er nou ver naast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 17:29 



 
Profiel   

Uphill is volgens mij bijna de helft volbloed. De andere helft is wel bloed dat goed bij het Gelderse type past, en hij komt ook uit een volledig Gelderse moederlijn. Kan meerdere kanten uit dus bij een veulen.
Als je Aston Martin bekijkt (Uphill x Cabochon), dan is dat wel het type paard waar ik blij van wordt als Gelderse liefhebber, als dat nou een dekhengst was geweest had ik die zeker gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-16 17:36 



 
Profiel   

Houston en Junior zijn gave paarden maar ik zou liever gaan voor een jongere generatie. Zoals Charmeur of Uphill.

Toch blijf ik ook wel aan Henkie denken. dan maar geen bloedspreiding maar wel een gaaf paard. hahaha! Kan ik daarna weer kiezen uit "de gewone" KWPN hengsten als ik nog wil fokken. + dat er volgens mij ook steeds meer hengsten aangeboden worden die geen of weinig Gelders bloed hebben voor de bloedspreiding. Dus dat zou een zorg zijn voor over minimaal 5 jaar. Dan ziet de Gelderse fokkerij er misschien alweer anders uit met een andere hengstenstapel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-16 12:06 



 
Profiel   

Albaran XX super hengst voor je Gelderse merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-16 12:24 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Albaran XX super hengst voor je Gelderse merrie

Een engels volbloed op een gelderse, verklaar je nader? :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-16 15:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen