Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:38

Zou wel heel toevallig zijn als de hengstenhouder van TS ook de eigenaar van Edmundo is. Dat is de enige die daar echt belang bij heeft.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:42

Nee jdr bedoelt dat een hengstenhouder graag zijn eigen hengst adviseert :)

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:43

Ik zou ook zelf denk ik niet voor edmundo gaan.
Idd flinke onderhals en ik vind hem niet helemaal kloppend in elkaar zitten. Maar goed, het is jouw keuze natuurlijk en het wil niet zeggen dat je geen mooi veulen krijgt. Als jij er blij mee bent en er achter staat dan moet je het zeker doen!
Hopelijk geeft knappe mama veel van haar genen door.

Edit: ik begrijp dat je een beetje richting het tuigpaard wil fokken en toch Gelders? Kijk ook eens naar Danser en Imposant. Ik denk dat Imposant heel gaaf kan op deze merrie. Qua type dan hè, ik heb nog even niet de papieren van merrie en hengst bij elkaar bekeken.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:54

Inderdaad de onderhals zou ik ook een risico vinden, of hij moet al meerdere nakomenlingen hebben waarbij blijkt dat hij het niet mee geeft, maar dan nog een risico.
Ook in het lendengebied/overgang rug gok ik geen verbetering.
Het is een prachtige kleur, maar ik denk persoonlijk niet geheel passend op de merrie.
Vos met veel wit vind ik zelf zelfs mooier :+ Maar dat is mijn persoonlijke obsessie :')
Zou eerder voor Imposant gaan qua bouw.
En heel misschien Henkie, al is hij iets over populair op dit moment :)

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:04

Ik heb wel nakomelingen gezien en ik moet zeggen dat ze me positief meevielen. Wel toch ook die onderhals en de rug bleef idd een aandachtspunt. Qua kleur zou ik het niet doen. Het hoeft geen palomino te worden. Hij heeft ook vossen gegeven. Wat hij wel geeft is heeeeeel veel wit.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:06

Heb die imposant ook even bekeken net, die vind ik toch ook wel erg gaaf.

De onderhals zou misschien het enige minpunt zijn bij edmundo, op de fokwaarden zou de lendenpartij juist moeten verbeteren. Maar dat is ook maar theorie.

Nakomelingen heb ik gezien en vond ik inderdaad wel meevallen! Op de enige onderhals na dan.

Henkie wil ik niet.

Weet iemand waar Imposant gestald staat? Ga toch ook bij deze even informeren, vind het zo op het oog wel een mooie hengst.

Vind het zoooooooo moeilijk...
Laatst bijgewerkt door dushishoeve op 22-03-17 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:09

Ik ben geen ster in het beoordelen van paarden, laat staan vanaf foto. Maar heb het idee dat zowel deze merrie als Imposant vrij lang zijn. Voor dressuur is een iets korter paard wel fijn.

Wat vinden de kenners van Floris BS bij deze merrie? Ook een allround hengst die -als ik z'n website mag geloven- goed bij tp merries past.

Imposant staat bij Veninga ter dekking: http://www.em-stables.nl/imposant-em-stables

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:10

Staat die niet gewoon bij zijn fokker Nynke v Houten? Weet het niet geheel zeker.

Herstel, bij Veninga :')

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:51

Imposant staat idd bij de EM stables. Hij is in hun eigendom en niet meer van de fokker.
Imposant is niet lang in zn lijf hoor. Hij staat gewoon goed in het rechthoeksmodel. Sterker nog, zijn vader Danser is zelfs iets kort in de rug. Zover ik van de foto heb gezien is de merrie ook niet te lang in het lijf.
Floris staat eveneens netjes in het rechthoeksmodel. Zijn opa Elegant geeft zelfs wat langere paarden. Ik denk dat Floris ook zeker niet zal misstaan op deze merrie.

Dushishoeve, hahaha het is ook super moeilijk hoor! Ik ben er ook nog niet helemaal uit voor mijn merrie dit jaar. Grote kans dat het Imposant wordt, maar ik ben ook nog wat rijpaardhengsten aan het overwegen.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 16:15

Ik heb al zoveel hengsten bekeken, en nu dacht ik eruit te zijn met edmundo maar nu hoor ik van jullie weer dat het niet helemaal lijkt te passen... ik ben zelf niet zo gek van Floris. En ik wil ook niet teveel wit, straks komt er een bonte uit, dat is nou net niet mn bedoeling haha! Als het een vos zou zijn met bijna precies dezelfde aftekeningen als mijn merrie, dan zou het geweldig zijn, maar ik wil dus echt geen bonte. Eentje met een vlek op zn buik of zijkant is nou niet echt iets wat ik wil.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:20

Dan is Imposant misschien ook zelfs iets te riskant, heb daar wel nakomelingen van gezien met een witte vlek op de zij :+

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:21

Grote kans dat jou merrie sabino draagt, het gen wat dus wel eens een vlek onder de buik of op de flank wil geven.
Maar een echte bonte ga je niet krijgen met een effen hengst, dan heb je een hengst met het tobiano gen nodig (platenbont).

Maar ik zou een goede passende hengst niet laten staan om veel wit, beter een goed veulen met een vlek dan een mindere zonder. En met jou merrie heb je sowieso wel al kans op veel wit denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:59

Ik zou toch Henkie of Alexandro nemen. Ook voor een eventuele verkoop/opfok het meest aantrekkelijk.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:36

Yunomi schreef:
Grote kans dat jou merrie sabino draagt, het gen wat dus wel eens een vlek onder de buik of op de flank wil geven.
Maar een echte bonte ga je niet krijgen met een effen hengst, dan heb je een hengst met het tobiano gen nodig (platenbont).

Maar ik zou een goede passende hengst niet laten staan om veel wit, beter een goed veulen met een vlek dan een mindere zonder. En met jou merrie heb je sowieso wel al kans op veel wit denk ik.


Kan ik laten testen op sabino? Zo ja hoe ? En inderdaad een goed veulen is het allerbelangrijkste! Er moet gewoon een kloon uitkomen van mijne :')

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:37

janderegelaa schreef:
Ik zou toch Henkie of Alexandro nemen. Ook voor een eventuele verkoop/opfok het meest aantrekkelijk.


Dankje mark, alexandro stond ook nog op mijn lijstje. Ik vind henkie te duur.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:43

dushishoeve schreef:
Yunomi schreef:
Grote kans dat jou merrie sabino draagt, het gen wat dus wel eens een vlek onder de buik of op de flank wil geven.
Maar een echte bonte ga je niet krijgen met een effen hengst, dan heb je een hengst met het tobiano gen nodig (platenbont).

Maar ik zou een goede passende hengst niet laten staan om veel wit, beter een goed veulen met een vlek dan een mindere zonder. En met jou merrie heb je sowieso wel al kans op veel wit denk ik.


Kan ik laten testen op sabino? Zo ja hoe ? En inderdaad een goed veulen is het allerbelangrijkste! Er moet gewoon een kloon uitkomen van mijne :')


[KG] Welke laboratoria bestaan er voor kleurtesten.

Bij deze animal genetics staat sabino er in ieder geval bij als gen waar op getest kan worden.

Klonen kan ook al tegenwoordig :P

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:45

c_alsemgeest schreef:
Dan is Imposant misschien ook zelfs iets te riskant, heb daar wel nakomelingen van gezien met een witte vlek op de zij :+


Dat vind ik knap, want hij heeft nog niet gedekt :+
Maar je maakt wel kans op wit ja. Moeders is ook echt sabino met iets wit onder de buik.

Imposant staat hier: http://www.em-stables.nl en dekt bij Riekus Veninga.

Persoonlijk zou ik voor deze merrie ook Wilson nog eens goed bekijken, met Alexandro als tweede optie.
Ze is zelf tuigpaard gefokt, dan zou ik er geen hengst met veel tuigpaardenbloed op zetten, want dan fok je net tussen tuigpaard en Gelders paard in (Edmundo is ook een halve tuiger).

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:48

c_alsemgeest schreef:
Nee jdr bedoelt dat een hengstenhouder graag zijn eigen hengst adviseert :)

Ja, dat snap ik ook wel, maar volgens mij is de hh van TS niet de eigenaar van Edmundo.

Met die rug is niks mis hoor:
Afbeelding

En zijn eerste veulen waren echt niet verkeerd:

Citaat:
EDMUNDO (Upperville x Modern)
Aangezien Edmundo nog niet voldoet aan het aantal reglementair vastgesteld te beoordelen veulens kan nog geen volledige rapportage worden gemaakt. Aankomend jaar zal van Edmundo, wanneer hij aan het reglementaire
gestelde aantal voldoet, de volledige rapportage worden opgemaakt.
Op basis van de 6 getoonde veulens op de afstammelingenkeuring en drie thuis gescoorde veulens is de eerste indruk het volgende;
Edmundo toonde een uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde Gelderse veulens, die ruim voldoende tot goed in het rechthoeksmodel staan met voldoende uitstraling. De draf is ruim en wordt met ruim voldoende houding, souplesse en balans getoond met een goede schoudervrijheid. De veulens galopperen doorgaans makkelijk aan. De galop is voldoende krachtig en ruim voldoende van ruimte en souplesse.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:30

GJ9 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Dan is Imposant misschien ook zelfs iets te riskant, heb daar wel nakomelingen van gezien met een witte vlek op de zij :+


Dat vind ik knap, want hij heeft nog niet gedekt :+
Maar je maakt wel kans op wit ja. Moeders is ook echt sabino met iets wit onder de buik.

Imposant staat hier: http://www.em-stables.nl en dekt bij Riekus Veninga.

Persoonlijk zou ik voor deze merrie ook Wilson nog eens goed bekijken, met Alexandro als tweede optie.
Ze is zelf tuigpaard gefokt, dan zou ik er geen hengst met veel tuigpaardenbloed op zetten, want dan fok je net tussen tuigpaard en Gelders paard in (Edmundo is ook een halve tuiger).



Er staat dan Wilson niet op merries past met een te strakke bovenlijn. Nu is de mijne wel een tikje strak dus dat lijkt mij dan weer niet passen. Ik vind het overigens wel een hele mooie hengst !

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:33

GJ9 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Dan is Imposant misschien ook zelfs iets te riskant, heb daar wel nakomelingen van gezien met een witte vlek op de zij :+


Dat vind ik knap, want hij heeft nog niet gedekt :+
Maar je maakt wel kans op wit ja. Moeders is ook echt sabino met iets wit onder de buik.

Imposant staat hier: http://www.em-stables.nl en dekt bij Riekus Veninga.

Persoonlijk zou ik voor deze merrie ook Wilson nog eens goed bekijken, met Alexandro als tweede optie.
Ze is zelf tuigpaard gefokt, dan zou ik er geen hengst met veel tuigpaardenbloed op zetten, want dan fok je net tussen tuigpaard en Gelders paard in (Edmundo is ook een halve tuiger).

Oh my bad... haal hem door de war :+

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:34

Heb je de veulens zelf ook gezien amukela? Ik vind zo'n rapport gekleurd namelijk..

TS: als Wilson niet past om de bovenlijn, dan past Alexandro al helemaal niet, want die is nog strakker daar en de nakomelingen ook (lichaamsgebruik en stap is wel een dingetje bij Alexandro's, terwijl ik wel hele soepele Wilsons ken).

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:34

c_alsemgeest schreef:
GJ9 schreef:

Dat vind ik knap, want hij heeft nog niet gedekt :+
Maar je maakt wel kans op wit ja. Moeders is ook echt sabino met iets wit onder de buik.

Imposant staat hier: http://www.em-stables.nl en dekt bij Riekus Veninga.

Persoonlijk zou ik voor deze merrie ook Wilson nog eens goed bekijken, met Alexandro als tweede optie.
Ze is zelf tuigpaard gefokt, dan zou ik er geen hengst met veel tuigpaardenbloed op zetten, want dan fok je net tussen tuigpaard en Gelders paard in (Edmundo is ook een halve tuiger).

Oh my bad... haal hem door de war :+


Haha kan gebeuren.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:36

GJ9 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Dan is Imposant misschien ook zelfs iets te riskant, heb daar wel nakomelingen van gezien met een witte vlek op de zij :+


Dat vind ik knap, want hij heeft nog niet gedekt :+
Maar je maakt wel kans op wit ja. Moeders is ook echt sabino met iets wit onder de buik.

Imposant staat hier: http://www.em-stables.nl en dekt bij Riekus Veninga.

Persoonlijk zou ik voor deze merrie ook Wilson nog eens goed bekijken, met Alexandro als tweede optie.
Ze is zelf tuigpaard gefokt, dan zou ik er geen hengst met veel tuigpaardenbloed op zetten, want dan fok je net tussen tuigpaard en Gelders paard in (Edmundo is ook een halve tuiger).


Ik dacht dat ts meer richting het tuigtype en kossvrij wilde fokken. Zal wel in mn hoofs hebben gezeten :+
Als het koss bloed mag zijn en meer richting dressuur of eigenlijk naar mijn inziens Gelders type, dan zou ik ook zeker naar Wilson kijken! Eerder nog dan Alexandro.

Met imposant zal je idd ook wel veel wit kunnen verwachten.
Ik denk ook, haast alleen al bij het zien van je merrie, dat zij het sabino gen heeft.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:42

Jullie maken het mij echt lastig haha!

In eerste instantie wilde ik volle tuigpaard. Maar aangezien ik het ook wel gaaf vind een echt rijpaard te fokken, ben ik enigsinds afgeweken naar het gelderse type.

Ik wil gewoon een hengst die bovenlijn, onderhals, stap en achterbeen verbeteren. En ook nog 1 die niet te klein is.

Ik weet het niet meer...

Veel wit vind ik niet erg maar ik wil der eigenlijk geen met vlek(ken) op de buik/zij. Al is dat het minst belangrijk. Een goed veulen is natuurlijk nr 1.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:47

Ik denk dat er geen Gelderse hengst is die meer wit vererft dan jouw merrie, dus daar zou ik een hengst niet op uitzoeken. De kans dat jouw merrie haar wit meegeeft is groot, en hoe het wit dan verdeeld is is afwachten, hopelijk voor jou niet op de flank dan, maar dat kan gebeuren.

Wanneer wil je dekken?
Misschien dat je op de hengstenshow van 14 april nog wijzer wordt?