Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Uphill x Ferro ster merrie

 
Profiel   

Hi!

Sinds februari ben ik in het bezit van een fokmerrie. Achtjarige uphill x ferro, dragend van Trafalgar.

Onze hengstenkeuze voor dit jaar viel op de Ferdinand x Santano uit het KWPN verrichtingenonderzoek van dit jaar, maar helaaa viel deze hengst daar af.

Ik heb nu een keus gemaakt, maar ben nog niet zo 100% overtuigd als ik bij die Ferdinand was, namelijk Intro K (Apache x Rousseau). Daarom ben ik erg benieuwd naar de mening van de fokkers hier op bokt.

Pedigree van mijn merrie:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/457280

Dit jaar krijgt ze haar derde nakomeling, ze lijkt vooralsnog vergrotend te fokken. Merrie zit -naar mijn mening- top in en elkaar en komt uit een gezond lijntje.
Uit deze Bria-stam werd onlangs nog de hengst Don Olymbrio erkend door het KWPN.

Wat ik zoek in een hengst is met name bloed en wat knie-actie. Ik wil het liefst een wat jongere hengst. Houd het bloed het liefst wat vrij, maar met mijn huidige keuze met Intro K krijg ik ook lijnenteelt op ferro

Merrie afgelopen weekend:
[ img ]

Met veulen van vorig jaar: (ook een Trafalgar)
[ img ]

In beweging:
[ img ]


Ideeën?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 12:41 



 
Profiel   

Niemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 17:25 



 
Profiel   

Voor bloed denk ik aan Trak-bloed.
Wil je graag een jonge hengst gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 19:47 



 
Profiel   

Wat een gave merrie!! Prachtig!

Heb je al een naar Incognito (v. Davino) gekeken? Paar veulentjes van gezien met prachtig front en mooi voorbeen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 19:49 



 
Profiel   

Aimee schreef
Voor bloed denk ik aan Trak-bloed.
Wil je graag een jonge hengst gebruiken?



Bij voorkeur wel! Welke heb je in gedachte?

@Rindin: toevallig dat je dat zegt. Haar eerste veulen was een directe nakomeling van Davino. Ik zou even mijn lijstje op moeten zoeken, want ik weet dat ik naar Incognito gekeken heb, maar kan me niet meer herinneren wat ik er minder aan vond

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 20:11 



 
Profiel   

Ik denk dat je met intro wel heel overtuigd moet zijn van het karakter van je merrie met een Apache uit de strade stam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 20:19 



 
Profiel   

_Roxanne schreef
Bij voorkeur wel! Welke heb je in gedachte?


Eigenlijk dacht ik aan Easy game of Millennium :)
Maar Hermès zou ook kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 20:26 



 
Profiel   

Aimee schreef
_Roxanne schreef
Bij voorkeur wel! Welke heb je in gedachte?


Eigenlijk dacht ik aan Easy game of Millennium :)
Maar Hermès zou ook kunnen.



Millenium spreekt me zeker aan, maar zijn zoon Helium misschien nog wel meer. Zeker met mijn wens om een jonge hengst te gebruiken. Nu zit ik totaal niet in de trakehner hengsten, maar naast de gezondheid binnen dat stamboek zie ik geen predikaten in die moederlijn. Vraag me ook af of ik daarmee voldoende bloed toe ga voegen.

Ben wel zeker bereid om een uitstapje naar een ander stamboek te maken, daar niet van, maar ik weet er nu nog te weinig vanaf voor mijn gevoel

@Fokfanaat: uit deze merrielijn komen meerdere fijne sportpaarden. Merrie heeft zeker wel karakter, dus daar ben ik me ook van bewust bij mijn hengstenkeuze. Toch geloof ok dat Intro K een goede match zou kunnen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 20:42 



 
Profiel   

_Roxanne schreef
Aimee schreef
Voor bloed denk ik aan Trak-bloed.
Wil je graag een jonge hengst gebruiken?



Bij voorkeur wel! Welke heb je in gedachte?

@Rindin: toevallig dat je dat zegt. Haar eerste veulen was een directe nakomeling van Davino. Ik zou even mijn lijstje op moeten zoeken, want ik weet dat ik naar Incognito gekeken heb, maar kan me niet meer herinneren wat ik er minder aan vond


Kijk even op de fb van Brouwer, dat staan een aantal filmpjes van veulens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 20:49 



 
Profiel   

Ik vind Intro een hele mooie hengst Die keurig rond liep in Den Bosch Zijn karakter werd dan ook omschreven als werk willig!

Dat gezeur dat elke Apache een hete flikker is waar je niks mee kan! Ken er inmiddels al een aantal met een fijn werkwillig karakter


Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 19-05-17 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 22:07 



 
Profiel   

Kwpn omschrijft alle hengsten als werkwillig, heb intro in Ermelo een paar x gezien en daar was hij kijkerig en lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-17 22:16 



 
Profiel   

Inderdaad gezeur om karakter, zéker als het echt de bedoeling is om bloed toe te voegen. Ja, dan krijg je ze scherper. Dat lijkt me de bedoeling en dus positief. Dat werkt fijner, maakt ze meestal werkwilliger en dus uiteindelijk braver.
Ik ben er meer van om dan Apache zelf te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 07:31 



 
Profiel   

Met trakh bloed ga je geen knie-actie toevoegen in ieder geval..

Intro K vind ik een aansprekende hengst, ik vraag me alleen af of je met lijnenteelt op Ferro bloed genoeg lengte in de rug overhoudt. Maar hij kan zeker bloed en beweging toevoegen.

Aan de andere kant voegt Trafalgar ook niet veel lengte toe..hoe groeit dat veulen uit? Weet je ook waarom de keuze voor Trafalgar is gemaakt, heeft ze voldoende souplesse?

Heb je ook een goede standfoto? ben wel benieuwd of ze een goede bovenlijn heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 08:28 



 
Profiel   

Als je ook open staat voor iets 'anders':
Ik heb net via FB de hengst Springbank II VH (2014) gezien en ben erg onder de indruk van zijn balans en takt en denk dat hij zeker de knie kan verbeteren. Hij heeft een FB pagina met oa filmpjes vh verrichtingsonderzoek.
Aangeboden via Helgstrand, goedgekeurd bij Oldenburg en DWB met De Niro, Romanov, Don Schufro en Rohdiamant in de lijn.
Omdat je Don Olymbrio uit de moederlijn noemde dacht ik.. Is niet perse 'te' ver gezocht die Deense 'smaak' O:) ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 08:46 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Ik vind Intro een hele mooie hengst Die keurig rond liep in Den Bosch Zijn karakter werd dan ook omschreven als werk willig!

Dat gezeur dat elke Apache een hete flikker is waar je niks mee kan! Ken er inmiddels al een aantal met een fijn werkwillig karakter

Als je dan toch een Apache zoon zou willen gebruiken dan nam ik Indian Rock. Die fokt zo ontzettend mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 09:33 



 
Profiel   

Ik vind ze allebei prachtig Jan

Er stond laatst een stukje in de Hoefslag over de Apache nakomelingen Je moet er als veulen gwn veel mee doen dan komt het goed ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 13:37 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
dresjoepie schreef
Ik vind Intro een hele mooie hengst Die keurig rond liep in Den Bosch Zijn karakter werd dan ook omschreven als werk willig!

Dat gezeur dat elke Apache een hete flikker is waar je niks mee kan! Ken er inmiddels al een aantal met een fijn werkwillig karakter

Als je dan toch een Apache zoon zou willen gebruiken dan nam ik Indian Rock. Die fokt zo ontzettend mooi.


Op basis van moederlijn kies je dat paard echter nooit.

Waarom valt Ferdinand zelf af als je zo gek van zijn zoon was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 14:23 



 
Profiel   

Ik zou hem wel kiezen...Ondanks zijn moederlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 18:30 



 
Profiel   

Aimee schreef
Inderdaad gezeur om karakter, zéker als het echt de bedoeling is om bloed toe te voegen. Ja, dan krijg je ze scherper. Dat lijkt me de bedoeling en dus positief. Dat werkt fijner, maakt ze meestal werkwilliger en dus uiteindelijk braver.
Ik ben er meer van om dan Apache zelf te gebruiken.


Apache zelf zou ik zeker ook passend vinden op deze merrie. Maar, nu heb ik de wens om een jonge hengst te gebruiken en zit er wat 'emotie' achter Rousseau vanuit onze kant. Vind Intro K daarnaast een machtig mooi paard, zit goed in elkaar, voert voldoende bloed en zou zeker mijn merrie kunnen verbeteren op de punten die ik wil.

@Jan de regelaa: Indian Rock hebben we ook naar gekeken. Echter, moederlijn van die hengst vind ik niet zo denderend. (Oké, beestje is er wel ggk dekhengst mee geworden, maar ik zie het niet zo zitten). Plus beest zuigt lucht/ heeft luchtgezogen. Stalmanagement zal niet overal ideaal zijn voor zo'n jonge hengst, maar de ervaringen die ik heb met paarden die dat doen is dat ze toch spanning opkroppen die er op een of andere manier uit moet. Dat kan ook onder het zadel zijn, en aangezien ik een paard wil fokken waar met een gerust hart ooit een ruiter op kan zitten lijkt me dat niet wenselijk.
Waarom verkies jij Indian Rock boven Intro K?

@x_Milou: goede vraag! Een antwoord gebaseerd op feiten heb ik eigenlijk niet. Ik mis de wauw die ik bij zijn zoon wel had. De moederlijn van Jewel sprak mij erg aan, zo compleet gebruik gemaakt van al het goede wat de fokkerij te bieden heeft. In zijn vader Ferdinand 'mist' voor mij daarin iets. Plus de wens om een jonge hengst te gebruiken

@Elisa2, veulen van vorig jaar is door de fokker aangehouden met het oog op de hengstenkeuring.
https://www.youtube.com/watch?v=XbJozMgx1Ug Dit was op de hengstenshow van vorig jaar.
Voor wie benieuwd is naar haar eerste nakomeling: die is van bokker Seven. Genoeg foto's van te vinden hier op bokt

@MariekeS Ik ga de hengst die je noemt eens opzoeken! Lijn spreekt me tot zover zeker aan

Ik kijk morgen op de pc even of ik een goede standfoto heb. Heb voor nu wel alvast het lineair score formulier

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-17 20:59 



 
Profiel   

Dat veulen zit goed in elkaar, en de merrie ook zo te zien.

Geen jonge hengst maar wel eentje die volgens mij kan verbeteren op de door jou gewenste punten is Expression.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-17 07:33 



 
Profiel   

Dat filmpje heb ik gemaakt :D

En waarom Indian Rock? Daar zijn veulentjes van en die zijn echt heel erg mooi. Intro K is ook niet zo'n schatje dat telt voor mij ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-17 08:22 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dat filmpje heb ik gemaakt :D

En waarom Indian Rock? Daar zijn veulentjes van en die zijn echt heel erg mooi. Intro K is ook niet zo'n schatje dat telt voor mij ook mee.



Ooh echt? Dat is wel heel toevallig haha!!

@Elisa, ik zal er eens naar kijken! Bloed moet die zeker toe kunnen voegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-17 17:52 



 
Profiel   

Ik heb gisteren een goed gesprek gehad en ik probeer deze week nog bij Just Wimphof te gaan kijken. Als ik het veulen zelf zou houden is die hengst niet mijn eerste keus, maar het veulen is voor de verkoop en ik geloof dat de combinatie voor de fokkerij reuze interessant is

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 05:44 



 
Profiel   

Vrij bloed inderdaad, maar verwacht niet dat hij bloed toe zal voegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 07:18 



 
Profiel   

Je kunt ook even afwachten of die Ferdinand-zoon binnenkort elders wordt goedgekeurd.
Dat wil nog wel eens gebeuren met die hengsten.
Het hoeft immers niet perse KWPN te zijn ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 07:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen