Hengst voor London Swing x Kowalski

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helliepel

Berichten: 355
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Maldegem

Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 10:37

Dag Bokkers!

Ik heb jaren geleden al eens een topic gemaakt voor mijn merrie, gewoon uit interesse, maar nu is het echt zo ver: ik ga dekken! Ik ben vanmorgen naar de dierenarts geweest en dinsdag kunnen we "dekken".

Ze heeft jammer genoeg een peesblessure (al sinds oktober 2016 en nu met de laatste controle had ze weer een scheurtje) en ze moet dus weer een aantal maand stilstaan. Het ideale moment voor een veulentje denk ik dus!

Even over Innotime:
Haar afstamming staat hier: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/705686 (London Swing x Kowalski - tuigermama dus)
Ze is op zich goed gelukt, ik ben er in elk geval heel blij mee, maar er zijn natuurlijk wel verbeterpunten.
Ze is bijvoorbeeld maar 1.62 groot en ik vind haar wat "lang met korte pootjes", maar ik ben ook niet echt een exterieur-expert.
Ze loopt op Z2-niveau en in training waren we bezig op ZZ-niveau (pirouettes, wisselseries en meer gaan verzamelen). Dit is voor mij de eerste keer dat ik op dit niveau reed, maar ik had de indruk dat ze wat heter (bloederiger) mocht zijn voor dit werk.

Dus verbeterpunten:
- maat
- exterieur (misschien een wat weke rug?), ze mag chiquer
- meer bloed
- sneller achterbeen/goed kunnen verzamelen

Mijn merrie kan wel goed bewegen en heeft een fantàstisch karakter. Dat zou ik graag behouden.

Het veulen zou ik zelf houden als opvolger voor haar.

Ik zou liefst een hengst kiezen waarvan we al wat weten wat die meestal doorgeeft, dus geen heel jonge hengsten, maar ik wil ook vooral het "JA DIE WIL IK"- gevoel hebben.

Zelf vind ik deze hengsten heel aansprekend, maar ik weet niet of deze dan passen op haar.
- Johnson
- Dream Boy
- Elektron
- Total US
- Governor
- Easy Game
- Davino

Wat denken jullie ervan?

Wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12138521_10206184695671392_759572228849239888_o.jpg?oh=be5aaf5e79d5faba1fec7815419ab06c&oe=59A92AD2




Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes
Helena

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:19

Ik mis Spielberg in je lijstje , je zoekt maat en een stabiel karakter. Ook zorg hij voor wat meer bloed.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:18

Meer bloed? denk dat je met Spielberg juist een buffel gaat fokken uit deze merrie.

Je merrie lijkt ontzettend haar best te doen, maar ik snap wel je "wat lang en korte pootjes gevoel".

Wat is belangrijker voor je? maat of bewegingstechniek?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:23

Ik denk zelf aan Vivaldi bloed voor jouw merrie, en dan een nakomeling die ook een mooi front mee geeft.

Helliepel

Berichten: 355
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Maldegem

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:38

Spielberg heb ik ook al gehoord als advies, maar ik word niet echt wild van hem, dus kijk ik liever nog wat verder.

En ik denk dat ik bewegingstechniek nog wel belangrijker vind dan maat, maar ik zou toch echt graag hebben dat het veulen wat groter wordt dan de mama (al weet je met fokken nooit natuurlijk, dat besef ik zeker wel!).

Heb je zelf een Vivaldi-nakomeling in gedachten, Elisa?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:40

bewegingstechniek is Henkie een optie. Of hij vergrotend fokt is de vraag maar zijn veulens bewegen bijzonder goed.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:23

Als je echt zekerheid {bewezen hengst}wilt kun je natuurlijk voor Vivaldi zelf gaan...dan krijg je echt wel maat, front en een goed voorbeen.

Ik vind zelf Geniaal een van zijn beste en meest complete zonen..hij had een zeer goed veulenrapport maar zijn nakomelingen zijn nog geen 3.

Bij je wensen past Total US heel erg, maar ik verwacht niet dat hij echt maat mee gaat geven en je hebt niks aan een chique e-pony natuurlijk. In de moederlijn zie ik dat ze allemaal rond de 1.55/1.65 cm zitten. Dat is niet super groot dus het is wel belangrijk om een hengst te gebruiken die maat geeft.

Johnson zou ook nog een goede optie zijn, maar ik vraag me af of hij bloederig genoeg fokt en verwacht niet dat hij meer lengte gaat geven in de hals.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:35


s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:08

Johnson zou geen slechte keuze zijn denk ik...
Heeft hier al 2x net gegeven wat jij op je lijstje hebt staan.
Gemiddeld 2cm groter dan de moeder, meer bloed en goed achterbeen.

Wel paarden die niet geschikt zijn voor de gemiddelde L-ruiter.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:18

Ik zou voor deze merrie vooral voor 'rek' en lengte in de hals gaan. Dier doet op de foto's ook wat 'op de voorhand' aan.
Dan kom ik zelf heel snel bij Duits gefokte hengsten uit, die zijn gewoon wat mooier in de lijnen. Achterbeen heeft deze merrie wel. Fok het iets meer opwaarts in het front en je hebt snel een completer paard.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:45

Citaat:
Dus verbeterpunten:
- maat
- exterieur (misschien een wat weke rug?), ze mag chiquer
- meer bloed
- sneller achterbeen/goed kunnen verzamelen


Als je dan toch fan van Johnson bent, en ik hierboven lees dat deze paarden niet geschikt zijn voor de gemiddelde L-ruiter, zou ik met deze eisen gaan voor zijn zoon Bretton Woods. Met De Niro erachter zijn ze al regelmatig wat nuchterder. Heb je vast gelijk dat "ja dat wil ik" effect.
Hoogbenig, vlug, bewegingstechniek, chique, front, bewezen bloed erin.. denk dat je daar wel iets mee kunt :).
Is overigens wel aan de prijs.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:58

s0173957 schreef:
Johnson zou geen slechte keuze zijn denk ik...
Heeft hier al 2x net gegeven wat jij op je lijstje hebt staan.
Gemiddeld 2cm groter dan de moeder, meer bloed en goed achterbeen.

Wel paarden die niet geschikt zijn voor de gemiddelde L-ruiter.

Misschien ligt het aan de moederlijn die jij gebruikt maar de Johnson's die ik ken (en heb) zijn prima te rijden door een beginner.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:08

Klopt deels janderegelaa.
Moederlijn is niet de allersimpelste, maar bv de Stedinger eruit is een lammetje.

De Johnsons hebben net dat pittige teveel voor een beginner.
Wat trouwens net super is imo, ook voor de TS die zelf op Z-niveau actief is.
Ik heb er zelf nog geen seconde spijt van en ga hem wrs volgend jaar opnieuw gebruiken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:59

Wat de één mogelijk als staatsgevaarlijke idioot ervaart, is voor een ander wellicht simpel te rijden. Hier zijn legio voorbeelden van. Ook bij mij op stal. Regelmatig paarden gehad waarvan een ander van mening was dat ze veel te ril waren, terwijl ik er bitloos een rondje mee langs de weg reed.

Of een ruiter dus om kan gaan met 'wakker' hangt echt van de individuele ruiter zelf af. Je kunt dus niet stellen "Johnsons zijn niet voor de L-ruiters". Ik ken er leipo's van, en ik ken er braven van. Moeder telt mee voor meer dan de helft, hé?

Doorgaans kun je stellen dat naarmate er meer bloed in zit, de dieren sneller afgeleid zijn van het werk en daardoor lastiger kunnen zijn. De TS heeft echter ruim voldoende rij-ervaring, zij zal zich vast prima kunnen redden met een scheutje extra bloed. Daarnaast zegt zij te willen fokken voor eigen gebruik, dus het is helemaal niet zo belangrijk of zo'n dier ook zou kunnen gedijen onder een beginner.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:46

Ik ben benieuwd wat het geworden is..

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor London Swing x Kowalski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:23

Ik zeg ook nergens dat dat bij alle Johnson's zo is, ik spreek van degene die ik heb (gehad).
Ik vind het topbeesten!