Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Welt Hit II x Freestyle

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Voor mijn tien jarige merrie (https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/1663588) ben ik op zoek naar een geschikte hengst en poeh, wat vind ik dit lastig zeg!

Door een trauma heeft mijn merrie een blessure opgelopen en staat ze nu al een jaar op rust en gelukkig is deze blessure stukken minder geworden, maar is het nog niet helemaal oke. Vandaar de keuze voor een veulen als eventuele opvolger.

Mijn merrie is geen mega spectaculaire loper en heeft een steil achterbeen en een erg korte rug. Daarnaast heeft ze best een groot, lang hoofd.

Kleur maakt mij in principe niet uit, maar mijn voorkeur is toch wel donker. Ook wil ik graag een groot paard fokken, want ik heb aardig lange benen... Merrie is rond de 1.68.

Ik zoek dus een hengst met een goed achterbeen, die lengte kan geven en een fijn hoofdje heeft. Omdat ik niet in de toekomst kan kijken, wil ik wel een veulen fokken die goed verkoopbaar is, mochten er dingen in mijn leven veranderen... Dus misschien wel een hengst die zich al bewezen heeft en goede nakomelingen heeft. Alhoewel ik wel veel gave, jonge hengsten voorbij zie komen... Ik denk wel dat een 'fijne' hengst beter bij haar past dan een erg forse hengst. Mijn merrie is toch best een stevig paard.

Ik hoop dat de foto's een beetje een goed beeld geven van mijn merrie!


Laatst bijgewerkt door Daisy80 op 03-06-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 19:30 



 
Profiel   

Om te beginnen, welkom op Bokt!

Ehrm, 'helaas is de blessure stukken minder geworden' :o? Gelukkig bedoel je, denk ik?

Je merrie lijkt een wat steile schouder te hebben. Ze heeft vermoedelijk een 'duits' voorbeen (vlak) in beweging?
Iets steil achterbeen is niet erg, mits het been voldoende draagkracht ontwikkeld.
De korte rug lijkt vooral het gevolg van de lange, ver doorlopende schoft.

Donker, maat, commercieel, bewezen, wat vind je van Everdale?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 20:01 



 
Profiel   

Dank je wel voor je advies! Heb mijn tekst aangepast;-).
Ik vind die hengst erg gaaf, maar heb gehoord dat hij ook een aantal blinde veulens heeft gegeven... Ik weet niet of ik dat risico durf te nemen... verder heeft hij alles wat ik zoek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 21:24 



 
Profiel   

maat en ras denk ik direct aan spielberg. Ook ferdeaux is een goede verbeterd de achterhand en zal ook maat en ras toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 12:55 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan Everdale!
Mooie merrie heb je

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 13:00 



 
Profiel   

tanjaatjuhh schreef
maat en ras denk ik direct aan spielberg. Ook ferdeaux is een goede verbeterd de achterhand en zal ook maat en ras toevoegen.


Ferdeaux is zeker gaaf, maar hij heeft ook een korte rug... Spielberg moet ik me even in verdiepen.

Everdale heeft helaas een oc-gezondheid van 94, dus daar ga ik al helemaal niet aan beginnen... echt jammer, want vind hem echt super gaaf!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 13:05 



 
Profiel   

tanjaatjuhh schreef
Ook ferdeaux is een goede verbeterd de achterhand en zal ook maat en ras toevoegen.

Maar geen lengte, Ferdeaux past het beste bij merries die van zichzelf al langgelijnd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 13:05 



 
Profiel   

Hoe is het karakter van je merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 13:42 



 
Profiel   

Laurie schreef
Hoe is het karakter van je merrie?


Mijn merrie is aardig koel in haar hoofd. Niet lui en wel werklustig, maar zou wel wat meer pit mogen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 13:51 



 
Profiel   

Is het geen optie om een veulen te kopen? Je geeft zelf aardig wat mindere punten aan die je wilt verbeteren

Ik denk niet dat het haalbaar is om alle mindere punten eruit te fokken zodat het veulen een kopie van de vader wordt!

Dus je zult ergens op moeten inleveren of een veulen kopen die aan je wensen voldoet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 17:43 



 
Profiel   

dresjoepie schreef
Is het geen optie om een veulen te kopen? Je geeft zelf aardig wat mindere punten aan die je wilt verbeteren

Ik denk niet dat het haalbaar is om alle mindere punten eruit te fokken zodat het veulen een kopie van de vader wordt!

Dus je zult ergens op moeten inleveren of een veulen kopen die aan je wensen voldoet!


Ik vraag om advies over een hengst; niet of ik wel zou moeten fokken met deze merrie ;-). Ik heb misschien wel eisen, maar volgens mij is dat ook de bedoeling van fokken! Je wilt toch graag een goed veulen fokken! En aangezien het de bedoeling is om het zelf te houden wil ik heus wel inleveren op bepaalde punten. Fokken blijft toch gokken!

Ik hoop iig op een groot veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 18:23 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
tanjaatjuhh schreef
Ook ferdeaux is een goede verbeterd de achterhand en zal ook maat en ras toevoegen.

Maar geen lengte, Ferdeaux past het beste bij merries die van zichzelf al langgelijnd zijn.


Ja daar heb je een punt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 18:41 



 
Profiel   

In Style, mits je open staat voor een jonge hengst...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 19:00 



 
Profiel   

Ik moet denken aan total us, glocks toto jr of trafelgar, totilas bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 19:11 



 
Profiel   

Totilas bloed gaat geen lengte geven. Wel beweging en atletisch vermogen.

Voor luxe hoofdjes moet je bij Sandro Hit bloed zijn. Bijvoorbeeld de genoemde Spielberg, maar daarvan weet je ook geen OC index.
Sorento voldoet aan alle eisen vh KWPN mbt gezondheid en prestatie, en kan ze heel luxe boetseren.

Als Everdale afvalt, kan je ook nog kijken naar Glamourdale. Geen idee wat die qua OC doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 20:20 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Ik moet denken aan total us, glocks toto jr of trafelgar, totilas bloed.


Ik heb Total Us en Trafelgar in het echt gezien en zijn erg mooi, maar zullen idd geen lengte gaan geven. Glock's Toto jr is ook erg gaaf, maar wel erg duur qua dekgeld... Ik heb er best wat voor over, maar mijn merrie is zelf ook 'niks', dus dan vind ik dat geld wel een beetje boel ;-).


carika schreef
In Style, mits je open staat voor een jonge hengst...


Deze heb ik ook in het echt gezien en vond hem niet heel bijzonder en daarnaast niet een heel grote hengst...
Roodvos schreef
Totilas bloed gaat geen lengte geven. Wel beweging en atletisch vermogen.

Voor luxe hoofdjes moet je bij Sandro Hit bloed zijn. Bijvoorbeeld de genoemde Spielberg, maar daarvan weet je ook geen OC index.
Sorento voldoet aan alle eisen vh KWPN mbt gezondheid en prestatie, en kan ze heel luxe boetseren.

Als Everdale afvalt, kan je ook nog kijken naar Glamourdale. Geen idee wat die qua OC doet.


Sorento moet ik me even in verdiepen... dat is Duits bloed?

Glamourdale is ook gaaf; zal me daar ook in verdiepen.

Ik heb zelf Indian Rock ook hoog op mijn lijstje staan. Nog wel een jonge hengst, maar wat een knapperd! Oc gezondheid van 101 en grote maat. Daarnaast een mooie kop en goede kleur...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 20:53 



 
Profiel   

Maar je gaat niet alles kunnen verbeteren. Ferdeaux is redelijk lang gelijnd, wij hebben gekozen voor zijn nazaat Jevreaux :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 21:26 



 

Indian Rock heeft bij een vriendin uit een grote merrie (1.76 en erg langgelijnd) een heel beknopt (kort) veulentje gefokt. Erg mooi maar wel erg kort.

Spielberg zou je heel erg kunnen verassen qua kleur. Jouw merrie is stekelharig toch? Uit een zwarte stekelharige een bruine sabino gekregen (met extreem veel wit, 4 witte hoge benen en een melkmuil). Viel even tegen als je een bruine verwacht. :')

Sorento geeft wel eens moeilijke karakters, maar wel mooi aan de maat en lengte. :)

Wat vind je van Inspire (v. Everdale)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 21:55 



 
Profiel   

Desperado kan maat en lengte geven en heeft eerder een sabelbenig dan steil achterbeen. Hij heeft wel een Vivaldi-hoofd. :o

Glamourdale kan een mooie aanvulling zijn, maar is ook steil in het achterbeen.

Ik ben niet zo'n kenner, maar wij zoeken ongeveer hetzelfde in een hengst en dit is wat mij verteld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 22:33 



 
Profiel   

Ik snap je reactie heel goed! Het is idd echt gokken zeker als het het eerste veulen is van de merrie deze blijven vaak ook wat kleiner Zou dus zeker kijken naar een hengst die maat doorgeeft aan zijn nakomelingen! Een jonge hengst is dan misschien niet handig

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 05:40 



 
Profiel   

Hoe is het met de souplesse van je merrie? en wat vind je niet goed aan haar achterbeengebruik? {de buiging?, de "draag" kracht? traag?}

Spielberg geeft maat, lengte en een fijn karakter..maar geen bloed.

Indian Rock is bloedje mooi en voldoet in theorie aan je wensen, maar je weet nog niet hoe hij fokt. {gokje dus qua maat, lengte etc}

Sorento geeft mooie modellen en prima paarden

Ipv Ferdeaux kun je kijken naar Bordeaux, deze geeft langgelijnde paarden met goede modellen.

Desperado of een van diens zonen is ook geen slechte optie, krijg je meer bloed iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 07:26 



 
Profiel   

bobje26 schreef
Indian Rock heeft bij een vriendin uit een grote merrie (1.76 en erg langgelijnd) een heel beknopt (kort) veulentje gefokt. Erg mooi maar wel erg kort.

Spielberg zou je heel erg kunnen verassen qua kleur. Jouw merrie is stekelharig toch? Uit een zwarte stekelharige een bruine sabino gekregen (met extreem veel wit, 4 witte hoge benen en een melkmuil). Viel even tegen als je een bruine verwacht. :')

Sorento geeft wel eens moeilijke karakters, maar wel mooi aan de maat en lengte. :)

Wat vind je van Inspire (v. Everdale)?


Zo, die merrie is idd wel erg groot! Ik heb begrepen dat je vooral moet kijken naar moederskant of dat grote paarden zijn. Dat zit bij mijn merrie en bij Indian Rock wel aardig goed...

Imaginaerum schreef
Desperado kan maat en lengte geven en heeft eerder een sabelbenig dan steil achterbeen. Hij heeft wel een Vivaldi-hoofd. :o

Glamourdale kan een mooie aanvulling zijn, maar is ook steil in het achterbeen.

Ik ben niet zo'n kenner, maar wij zoeken ongeveer hetzelfde in een hengst en dit is wat mij verteld is.


Glamourdale staat nu absoluut ook op mijn favo lijstje!

Elisa2 schreef
Hoe is het met de souplesse van je merrie? en wat vind je niet goed aan haar achterbeengebruik? {de buiging?, de "draag" kracht? traag?}

Spielberg geeft maat, lengte en een fijn karakter..maar geen bloed.

Indian Rock is bloedje mooi en voldoet in theorie aan je wensen, maar je weet nog niet hoe hij fokt. {gokje dus qua maat, lengte etc}

Sorento geeft mooie modellen en prima paarden

Ipv Ferdeaux kun je kijken naar Bordeaux, deze geeft langgelijnde paarden met goede modellen.

Desperado of een van diens zonen is ook geen slechte optie, krijg je meer bloed iig.


Ik vind Spielberg zeer interessant, maar ben ook bang dat hij te weinig bloed heeft voor mijn paard.

Bordeaux is 'maar' 1,68 en zijn moeder is 1,65... Dan vind ik 1600 wel wat duur als er straks maar een kleintje uit komt. Wel een erg gave hengst hoor!!!

Ik heb niet zoveel met Desperado... Is ook een gevoel misschien :+

Mijn merrie haar souplesse is redelijk. Ze heeft een beetje wijd achterbeengebruik...

Het wordt niet haar eerste veulen! Had ik misschien even moeten melden bij de openingstekst :+ ... Ze is nu een week geleden bevallen van een hengstje van Hennessey (1,70). Aangezien ik mijn merrie na haar blessure een jaar op rust wou zetten, bood iemand aan om een veulen bij haar te fokken. Mij leek dat wel leuk! Ik wou geen veulen, want ik dacht haar na een jaar rust wel weer op te kunnen pakken en zo kon ik toch zien hoe ze is als mama en hoe ze fokt! Nu blijkt dat haar blessure niet voor 100 procent over is, wil ik dit avontuur zelf aangaan en een (hopelijk) mooie opvolger fokken!

[ img ]

[ img ]

Ik heb niet veel verstand van foto's, maar uiteraard vind ik hem prachtig, maar je ziet ook bij hem het lange hoofd van moeder terug!


Laatst bijgewerkt door Daisy80 op 05-06-17 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 10:14 



 
Profiel   

[HK] Hengst Spielberg (Sunny Boy x Rosier) Eerste indruk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 10:21 



 
Profiel   

Ik ben er zo goed als uit welke hengst ik ga doen, namelijk deze knapperd:

https://youtu.be/rRJpyuX-Lvg

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:02 



 
Profiel   

Daisy80 schreef
Ik ben er zo goed als uit welke hengst ik ga doen, namelijk deze knapperd:

https://youtu.be/rRJpyuX-Lvg

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik zou Hennessy weer doen eerlijk gezegd...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen