Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 22:43

Ik ben zo langzamerhand al lang aan het nadenken om misschien volgend jaar mijn merrie bij de hengst te doen.

Het idee van een veulen speelt al langer. Het is de bedoeling dat het veulen voor eigen gebruik is en die de sport in kan.

Het doel is een fijn gebruikspaard voornamelijk voor de dressuur. Wat ik graag zou willen is een hengst die een normaal of en een koel karakter vererft. Dit omdat mijn merrie onder het zadel een behoorlijk sensibel karakter kan hebben. Niet naar maar heel erg voorwaarts en spanning in het lijf opbouwen. Merrie is in de hand top braaf en heel koel.. :')

Naam merrie:
Floria - Carla
Afstamming is Oscar x Ekstein uit de merrie lijn Carla.

Verbeterpunten:
Karakter mag wat koeler.
De achterhand
Merrie heeft 3 goede gangen maar de draf zou ik bij het veulen vooral verbetering in willen zien.
Zou iets meer maat mogen. Merrie is +/- 1, 63 cm. zou graag 1, 65/1,70 cm niet hoger.

Goede punten
Merrie is voldoende ruim in alle gangen.
Heel vriendelijk karakter naar mensen en paarden alleen onder het zadel sensibel wil graag werken (wat goed is maar voor mij soms net te pittig)


Ik neig dus wat meer naar een dressuurhengst maar sta ook open voor springhengsten.
Merrie is al eens gedekt bij een vorige eigenaar door Grand Galaxy Win. Helaas destijds gust vermoed ik omdat er geen nakomelingen bekend zijn.

Voorkeur gaat wel naar kwpn hengsten.

Helaas heb ik geen goed filmpje van de bewegingen.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afstamming

Afbeelding

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:03

Ik volg met je mee! Verder geen verstand van, maar dat wist je wel haha

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 17:22

Ik zat zelf te denken aan Johnson. Heb een paar nakomelingen in handen gehad die op en top braaf waren.
Verder een mooi compact gebouwde hengst die niet iel is. Een beetje richting het wat bredere

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:46

George Clooney of Ferguson passen in je plaatje , goed kwa karakter , niet te edel gebouwd

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:23

Mooie merrie!

Ik dacht gelijk aan Henkie mooi front goed karakter en voldoende beweging!

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 21:38

Die waren me nog niet zo opgevallen maar die zijn zeker een optie! Vooral Henkie vind ik mooi opwaarts gebouwd. Heeft hij al nakomelingen?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:07

Wat moet er verbeterd worden aan de achterhand en de draf? heeft je merrie voldoende souplesse? houd je van massa/degelijkheid. Of zou je het veulen graag wat luxer willen zien?

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 12:15

Elisa2 schreef:
Wat moet er verbeterd worden aan de achterhand en de draf? heeft je merrie voldoende souplesse? houd je van massa/degelijkheid. Of zou je het veulen graag wat luxer willen zien?


Wat wat meer massa. Souplesse heeft ze voldoende maar zou wat meer kracht bij mogen.
En wat ruimer bij de draf. Iets meer power.

Veulen hoeft niet perse luxer. Wil niet te rank omdat dat niet bij mij past.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:37

Ik heb uit mijn oscar (wel een zwaarder type dan dat van jou) vorig jaar een hele mooie glamourdale gefokt, en dit jaar een zeer leuke van High Five. Die van Glamourdale is wat luxer terwijl die van High Five wat meer massa heeft. Allebei de veulens hebben een zeer aangenaam karakter en kunnen zeeer goed draven.
High Five
Afbeelding
Glamourdale
Afbeelding
Afbeelding

Of een van deze hengsten goed bij jou merrie passen weet ik niet, ik ben geen expert. Ik heb me door de hengsten houder laten adviseren en op hem vertrouwd :+

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:43

Jodi93 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat moet er verbeterd worden aan de achterhand en de draf? heeft je merrie voldoende souplesse? houd je van massa/degelijkheid. Of zou je het veulen graag wat luxer willen zien?


Wat wat meer massa. Souplesse heeft ze voldoende maar zou wat meer kracht bij mogen.
En wat ruimer bij de draf. Iets meer power.

Veulen hoeft niet perse luxer. Wil niet te rank omdat dat niet bij mij past.


Henkie zou een optie kunnen zijn, al weet ik niet of hij echt vergroot. Past verder wel bij je wensen.

Wil je zekerheid dan kun je Spielberg overwegen, fokt maat, massa, kracht en ruime gangen. Echter fok je dan wellicht wel wat degelijk. Wel een goed en nuchter karakter.

Johnson fokt ook maat, maar niet alle nakomelingen hebben een top braaf karakter.

De Dale's zijn wellicht ook interessant.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:54

De Dales staan nou niet echt bekend om hun topbrave karakter en Henkie zou ik alleen op grootramige merries gebruiken. Als je Gelders wilt, kan je ook naar Wilson kijken.
Spielberg lijkt me wel leuke optie. En anders een van de Vivaldi zonen? Of Double Dutch, als je van massa/power en Johnson bloed houdt.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:17

Ik zat te denken aan Van Gogh. Zit Bernstein achter. Wij hadden een Bernstein uit de Karla-stam. Nog nooit zo'n braaf en betrouwbaar paard gehad. Ik heb hier in de buurt een aantal nakomelingen van Van Gogh gezien in de dressuur. Allemaal leuke types en goede karakters. Wat hij voor het type van je merrie doet, weet ik eerlijk gezegd niet. Het rillige onder het zadel komt volgens mij van Oscar. Ik zou weg blijven van Jazz zoals Johnson ed.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:49

Kwa afstamming zou een Oscar x Ekstein uit de Karla-stam echt nuchter genoeg moeten zijn. En zo heel erg 'wakker' toont ze op deze foto's ook niet echt. Binnen het KWPN zul je het karakter niet snel meer nog vlakker kunnen krijgen. De warmbloedpaarden waarmee tegenwoordig in NL gefokt wordt, zijn gewoon pittig van karakter. Als jij je Oscar al te pittig vindt, is de rijpaardenrichting in NL dus niet perse iets voor jou.

Ga je echt voor een makkelijker karakter, dan zul je waarschijnlijk 'over de grens' moeten kijken, naar met name bloed van Duitse hengsten. Hengst Spielberg, Duits bloed, staat bekend om het geven van prettige karakters en meer maat. Prima optie voor deze TS.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:20

Duitse hengsten kunnen inderdaad ook een optie zijn. Dat ben ik met je eens. Dat Oscar nakomelingen het minst pittig zijn van de huidige Nederlandse nafok, ben ik niet met je eens. Onder het zadel zijn toch meerder Oscars erg ril en vlug en snel bang. Ze zijn wel eerlijk gelukkig. In de omgang zijn ze erg lief en aanhankelijk en geef je er kwa uitstraling misschien zelfs soms geen cent voor.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:42

Ik zou naar Rubiquil nakomelingen kijken in zo'n geval. Die zijn over het algemeen wel zo ongeveer de braafste die je kunt vinden en toch lekker bewegen.
De recent toegelaten Double Dutch zou daar in passen.
In Duitsland zou ik naar Royal Doruto kijken, voor karakter en type. Ik denk dat dit wel bij je ideaal plaatje past.

Ruim in draf fok je niet direct, draf verbeterd extreem met training. De grote bewegers gaan voor jou niets zijn als ik je eissen pakket lees, veel te lastig om die goed bij elkaar te rijden.
Kijk liever naar een goede galop, dat ik moeilijker rijtechnisch te verbeteren.

Boef2016
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-04-17

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:47

Wat dichter bij huis: habanna!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:05

vur schreef:
Duitse hengsten kunnen inderdaad ook een optie zijn. Dat ben ik met je eens. Dat Oscar nakomelingen het minst pittig zijn van de huidige Nederlandse nafok, ben ik niet met je eens. Onder het zadel zijn toch meerder Oscars erg ril en vlug en snel bang. Ze zijn wel eerlijk gelukkig. In de omgang zijn ze erg lief en aanhankelijk en geef je er kwa uitstraling misschien zelfs soms geen cent voor.


Ik ken vooral hele brave Oscars... zou ze zelf zeer zeker niet omschrijven als 'erg ril en vlug'.
Het is maar net wat je gewend bent.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:22

Voor mij is Oscar ook echt het typische brave gezinspaard, uitzonderingen zal je altijd hebben.
Maar Oscar x Rubenstein bloed (Rubiquil) kan dan haast eigenlijk niet onbraaf uitpakken :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:07

Dees schreef:
vur schreef:
Duitse hengsten kunnen inderdaad ook een optie zijn. Dat ben ik met je eens. Dat Oscar nakomelingen het minst pittig zijn van de huidige Nederlandse nafok, ben ik niet met je eens. Onder het zadel zijn toch meerder Oscars erg ril en vlug en snel bang. Ze zijn wel eerlijk gelukkig. In de omgang zijn ze erg lief en aanhankelijk en geef je er kwa uitstraling misschien zelfs soms geen cent voor.


Ik ken vooral hele brave Oscars... zou ze zelf zeer zeker niet omschrijven als 'erg ril en vlug'.
Het is maar net wat je gewend bent.


Het ligt er denk ik heel erg aan met wat voor moeder je te maken hebt. Oscar heeft ook veel huis, tuin en keuken moeders gedekt, waar misschien brave, flegmatieke paarden uit gekomen zijn.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:53

Ja, of toevallig ook een paar loeders waar dan die rille dieren uitkwamen waar jij je op baseert....
Waarom zou een goede fokmerrie geen brave kunnen geven met Oscar? Beetje rare uitspraak.

Deze van TS komt uit een Ekstein moeder, ook niet bepaald een hengst die bekend staat om ril en snel. Daarachter zit dan wel meer bloed, maar zo'n opvallend snelle was Dutchboy nou ook weer niet. Kan me juist voorstellen dat je op al dat volbloed hengsten als Ekstein en Oscar gebruikt om het allemaal wat degelijker en rustiger te krijgen. En als je de uitstraling van deze merrie bekijkt op deze foto's, lijkt me dat prima geluk.

Wat iemand als snel en ril ervaart, is puur persoonlijk. Het kan dus prima zijn dat wat de een snel en ril vindt, de ander prima braaf en zelfs een beetje saai vindt. Het kan daarom ook prima zijn dat TS gewoon wat meer moeite heeft met paarden die net iets meer pit hebben dan 'braaf tot aan saai'. Welnu, dan is mijn advies: vergeet vrijwel alle kwpn-dressuurpaardhengsten maar snel. Daar vind je geen hengst meer die nog braver gaat geven.
Al kan die Rubiquil inderdaad wel eens heel braaf zijn. Die kan ik verder niet. De nafok van Rubiquil zelf was absoluut zeer meewerkend, ook onder het zadel.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:56

Is waar Dees. Wat iemand ervaart is heel persoonlijk. Meestal zijn kwailteitsvolle merries geen dooie omdat ze iets extra's hebben in het lopen. Maar goed, dat is mijn idee bij een kwaliteitsvolle merrie. Misschien zijn de woorden die ik gekozen heb ook niet heelmaal juist. Gevoelig en snel angstig is dan misschien beter als heet en ril. Hoe dan ook. Ik dwaal af. Rubiquil vind ik toch wel een goede tip moet ik zeggen.

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 10:42

Dees schreef:
Ja, of toevallig ook een paar loeders waar dan die rille dieren uitkwamen waar jij je op baseert....
Waarom zou een goede fokmerrie geen brave kunnen geven met Oscar? Beetje rare uitspraak.

Deze van TS komt uit een Ekstein moeder, ook niet bepaald een hengst die bekend staat om ril en snel. Daarachter zit dan wel meer bloed, maar zo'n opvallend snelle was Dutchboy nou ook weer niet. Kan me juist voorstellen dat je op al dat volbloed hengsten als Ekstein en Oscar gebruikt om het allemaal wat degelijker en rustiger te krijgen. En als je de uitstraling van deze merrie bekijkt op deze foto's, lijkt me dat prima geluk.

Wat iemand als snel en ril ervaart, is puur persoonlijk. Het kan dus prima zijn dat wat de een snel en ril vindt, de ander prima braaf en zelfs een beetje saai vindt. Het kan daarom ook prima zijn dat TS gewoon wat meer moeite heeft met paarden die net iets meer pit hebben dan 'braaf tot aan saai'. Welnu, dan is mijn advies: vergeet vrijwel alle kwpn-dressuurpaardhengsten maar snel. Daar vind je geen hengst meer die nog braver gaat geven.
Al kan die Rubiquil inderdaad wel eens heel braaf zijn. Die kan ik verder niet. De nafok van Rubiquil zelf was absoluut zeer meewerkend, ook onder het zadel.



Ik vind het bijzonder dat je een aanname doet dat mijn merrie braaf oogt of dat het met mijn rijden te maken heeft. Ik ben niet zomaar tot deze conclusie gekomen. Mijn merrie heeft van zichzelf wel een een degelijk vlug karakter wat om kan slaan in paniek onder het zadel.

Meer moeite heb ik zeker niet. Gelukkig veel paarden mogen rijden ook dankzij mijn opleiding en veel ervaring op gedaan.

Met oog op de toekomst ( gezinsuitbreiding e.d.) maar toch een paard uit eigen fok wil was ik nieuwsgierig wat voor hengsten er hier nog aangeboden werden die in mijn plaatje passen. Omdat het in de toekomst niet extreem gek meer hoeft maar dat ik wel een leuk paard nog wil hebben.

Dus doe alsjeblieft geen aannames hoe de merrie oogt op foto. Heb al gezegt in de hand top braaf.
Elk paard heeft een uniek karakter en hoeft dus niet uit deze combinatie braaf of saai te zijn.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:03

Je mag dan wel op je teentjes getrapt zijn, maar ik blijf bij de inhoud.
Hoe snel, vlug, stabiel, braaf een dier is, heeft alles te maken met hoe de mens hem ziet. Hoe jij je eigen paard ziet. Jij vindt de jouwe snel en ril.

Ik ken jou niet en ik ken je dier niet. Daarom ga ik af op wat ik zie en lees en vertrouw op mijn eigen interpretatie daarvan. Genoeg van dit soort dieren gezien. Ook genoeg situaties gezien waarbij juist de ruiter zijn eigen gebrek aan vertrouwen overbracht op het paard waardoor het paard ineens als snel en ril werd ervaren. Genoeg ruiters gezien die bij ieder stabiel paard na een paar keer rijden paniek onder het zadel hadden, maar dat niet over zichzelf onder ogen wilden zien. Ik zeg niet dat dit bij jou aan de hand is, maar waarom zou ik het op voorhand al uitsluiten?

Als jij dit dier (met deze uitstraling en deze afstamming) al wat te snel en ril vindt (en dat mag hoor, daar is niets mis mee), dan is wellicht de moderne dressuurpaardenfokkerij een tandje te heet.
Dan kun je gepikeerd doen over mijn twijfels over jou als ruiter op dit paard, maar je kunt ook de tips ter harte nemen om een braver dier uit je merrie te fokken.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:17

Ik heb ook zo'n merrie gehad.
Doodbraaf, veelzijdig en eerlijk maar kon inderdaad heel soms onverwachts in paniek blijven hangen en dan kon je er gewoon niet veel zinnigs meer mee.
In heb dit altijd gezien als gebrek aan intelligentie bij dat paard.
Echter heeft dit dus totaal verkeerd uitgepakt toen ik daar een hengst met 'bloed' opgezet heb. Dat was echt totaal geen betrouwbaar veulen en zelfs voor een profi te lastig.
Daarna 2x Klassieker gedekt (vitens en Junior) en dat heeft super gewerkt, beide heel stabiele fijne dieren (al leeft een daarvan niet meer helaas).

In jouw geval zou ik echt naar Rubinstein bloed kijken.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Hengstenkeuze voor merrie Oscar x Ekstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:01

Als je massa wilt, zelf gecharmeerd bent van Johnson (ik moet zeggen, de Johnson's die ik gezien hebben waren allemaal fijn te rijden), en bij het KWPN wil blijven, kan ik je de recent goedgekeurde Double Dutch aanraden. Ziet eruit als een fijn meewerkend paard (lijkt me gezien er Rubiquil achter zit ook gewoon erg braaf, niet te veel bloed), voldoende massa, en ondertussen bewezen in de sport. De kans dat je er een buffeltje uitkrijgt is dan natuurlijk wel aanwezig, maar je kan, gezien je wens, dan maar beter te veel massa hebben dan te weinig. Nadeel is dat er niets over bekend is qua nakomelingen, je krijgt dan een veulen uit de eerste jaargang. Bovendien is hij zelf 1.67, maar je weet niet hoe hij de maat doorgeeft natuurlijk.

Heb je genoeg budget, en wil je gaan voor bewezen én maat, zou ik voor Negro gaan.

Bovendien zou ik ook zeker eens richting Duits kijken, gezien je gebruiksdoel. Het moet gewoon een makkelijk paard zijn, en dan voldoet Duits bloed ook zeker aan je wensen (denk aan een Vitalis/Spielberg/Sir Donnerhall/Rubin Royal).

Overigens zou ik de eerder genoemde Van Gogh ook wel aandurven op je merrie. Geeft goede bewegers, brave karakters, en zeker gezien ze Ekstein in de afstamming heeft, is wat springbloed niet verkeerd.