Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuur hengst voor krachtige merrie

 
Profiel   

Hoi, leuk dat je mijn topic bekijkt!

Voor mijn moeder haar paard zijn we opzoek naar een passende hengst. Om een goed beeld te geven van de merrie zal ik in het kort eerst wat vertellen over haar verleden:

We hebben de merrie, genaamd Vega, op 10 jarige leeftijd gekocht. Nadat ze verkocht is vanaf de fokker is het bergafwaarts gegaan. Het komt er op neer dat ze op 3 jarige leeftijd in de wei is gezet en 7 jaar later, op de dag dat we naar haar gingen kijken, er voor de 1e keer weer uitkwam. Mijn moeder is vertelt dat ze er nooit op zou kunnen rijden, maar we hebben haar toch mee genomen. Ondertussen rijden ze succesvol M1 :)

Verbazingwekkend is Vega echt onwijs lief in de omgang. Alleen met rijden is ze ontzettend fel. We hebben haar nu 4 jaar en het gaat steeds wat beter maar het is toch een soort trauma waardoor ze zo heet en fel word onder het zadel. Vandaar de uitspraak dat we opzoek zijn naar 'traagzaad' :') Even voor de duidelijkheid, er is geen angst onder het zadel! Ze wil alleen heel hard en ze heeft ontzettend veel power.

Een aantal weken geleden zijn we naar een hengstenshow geweest bij Van Olst. Na afloop hebben we wat vragen gesteld aan meneer van Olst zelf en we kregen de tip opzoek te gaan naar een moderne hengst met een sterke rug aangezien Vega een wat wekere rug heeft.

Hier een aantal foto's van Vega (Haar opa is Jimtown, haar vader weten we nog niet maar dit gaan wij nog laten uitzoeken)
[ img ]
[ img ]
[ img ]


En dan nu mijn vraag aan jullie... Welke hengst raden jullie aan? Ik hoor het graag :D


Laatst bijgewerkt door Phoeboe op 25-06-17 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-17 20:56 



 
Profiel   

Decor Ferdinand zou kwa exterieur hier mooi op passen. mooier front en wat luxere uitstraling , kwa karakter zit het ook goed.

Is de rug echt zo week dan? Lijkt op de standfoto dat ze wat kort in het voorbeen is en een hoge schoft heeft dat vertekend de boel ook snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-17 21:02 



 
Profiel   

tanjaatjuhh schreef
Decor Ferdinand zou kwa exterieur hier mooi op passen. mooier front en wat luxere uitstraling , kwa karakter zit het ook goed.

Is de rug echt zo week dan? Lijkt op de standfoto dat ze wat kort in het voorbeen is en een hoge schoft heeft dat vertekend de boel ook snel.


Leuk zo'n snelle reactie! :)
Nee hoor, helemaal niet. Alleen het is een puntje wat we dan wel met het fokken zouden willen verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-17 21:17 



 
Profiel   

heb je toevallig een linkje op www.horsetelex.nl voor de gehele stamboom? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 16:36 



 
Profiel   

Ketaki schreef
heb je toevallig een linkje op http://www.horsetelex.nl voor de gehele stamboom? :)


Nee helaas :( Wel van haar moeder! Klik!
Verder weten we dat de vader van Vega een zwarte hengst van Jimtown is. Deze hengst is op 4 jarige leeftijd verkocht naar Denenmarken. Hij zou dit jaar 19 moeten worden. (Als iemand misschien een idee heeft welke hengst dit zou kunnen zijn horen we t ook heel graag!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 19:06 



 
Profiel   

Mooie merrie!

Is het de bedoeling het veulen zelf te houden of voor de verkoop?

De meeste moderne KWPN hengsten hebben wel veel bloed denk niet dat dat is wat je zoekt! Ik zou dan eerder voor een Duitse hengst gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 08:12 



 
Profiel   

tanjaatjuhh schreef
Decor Ferdinand zou kwa exterieur hier mooi op passen. mooier front en wat luxere uitstraling , kwa karakter zit het ook goed.

Is de rug echt zo week dan? Lijkt op de standfoto dat ze wat kort in het voorbeen is en een hoge schoft heeft dat vertekend de boel ook snel.


Ik zou Ferdinand en Vivaldi bloed echt niet doen bij zo'n rug..is serieus wel het ea op aan te merken.

Een hengst met een goede bovenlijn lijkt me inderdaad erg belangrijk bij deze merrie. Hoe zijn de bewegingen verder? heb je nog meer foto's/ filmpje?

De moeder voert veel volbloed..daar kan je "power" weleens vandaan komen. Ik zou op zoek gaan naar een hengst die weinig bloed voert. En omdat je niet weet hoe de merrie fokt, een bewezen vererver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 08:44 



 
Profiel   

https://www.hippomundo.com/pedigree/offspring/70992

via hier heeft ze al wel nakomelingen gekregen.

oa van sydney vdl en amulet

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 20:02 



 
Profiel   

Filmpje heb ik helaas niet, maar zal ik binnenkort even maken! Leuk dat jullie allemaal zo mee denken :j

Mijn moeder wil het liefste een hengst van Uytert, dus dat maakt de zoektocht misschien iets kleiner haha

Hier nog wat foto's onder het zadel
[ img ]
[ img ]

@Ketaki leuk! Dus dat zijn eigelijk d'r zusjes toch? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 20:28 



 
Profiel   

Oef die draffoto , loopt ze altijd zo? Gunner KS zou ik zelf er op doen. Mits ze een goed achterbeen heeft. Belissimo geeft lengte in het lijf en veelal een wat strakkere rug. Karakter is goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:13 



 
Profiel   

tanjaatjuhh schreef
Oef die draffoto , loopt ze altijd zo? Gunner KS zou ik zelf er op doen. Mits ze een goed achterbeen heeft. Belissimo geeft lengte in het lijf en veelal een wat strakkere rug. Karakter is goed.


Nee hoor, alleen op vreemd terrein vind ze t vaak spannend en is ze nog drukker dus wanneer je haar dan terug wilt rijden komt ze snel achter de teugel. Dit gaat al veeel beter. Het is alleen wel zo, dat als je op d'r gaat zitten en je nog maar met je pink de teugels pakt, ze al in de krul loopt. Verder hoop ik hier geen vervelende reacties op te hebben. Het is gewoon een heel moeilijk paard, maar de ontspanning gaat echt al goed. Dit is wel een reden waarom ik niet gelijk een rijfoto erop wilde zetten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:24 



 
Profiel   

Wat zijn voor jou de sterke punten van je merrie die je graag terug wil zien in het veulen?
Wat is de reden voor een veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:28 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat zijn voor jou de sterke punten van je merrie die je graag terug wil zien in het veulen?
Wat is de reden voor een veulen?


Ik denk dat het sprekende van de merrie toch wel haar power is, mooie nek en (vind ik) een mooi sprekend hoofd. Verder is ze ontzettend lief in de omgang. We willen graag een veulen van haar omdat ze voor ons toch wel heel erg speciaal is en we daarom later ook toch nog iets van haar te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:34 



 
Profiel   

Prachtig hoofd heeft ze inderdaad :j
Op basis van 2 foto's is het lastig, maar ik denk dat ze wel kracht heeft maar weinig afdruk. Ik zou zoeken naar een wat klassiekere beweging met een sterk achterbeen zoals Ferro bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:41 



 
Profiel   

welke hengsten hebben jullie zelf op het oog eigenlijk TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:46 



 
Profiel   

Negro? Ik heb zelf een kleinzoon van negro, lekker koel paard, sterk achterbeen en fijn lopen, terwijl hij verder springgefokt is. Qua exterieur heb ik er niet henoeg verstand van om daar echt een goed advies over te geven, maar naar wat ik heb gehoord geeft ferro bloed (negro dus ook) een goed achterbeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:48 



 
Profiel   

tanjaatjuhh schreef
Oef die draffoto , loopt ze altijd zo? Gunner KS zou ik zelf er op doen. Mits ze een goed achterbeen heeft. Belissimo geeft lengte in het lijf en veelal een wat strakkere rug. Karakter is goed.

Als er 1 afbreekt achter het zadel is het gunner wel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:53 



 
Profiel   

Kijk eens bij de Gelderse hengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:53 



 
Profiel   

Klopt Sizzle! Ze heeft inderdaad niet veel afdruk. Bedankt voor de tip!

Goeie vraag Ketaki! We zijn nog een beetje aan het rond kijken. Zelf heb ik er niet zoveel verstand van, vandaar hebben we ook 'hulp' gevraagd aan Joop van Uytert zelf :) Mijn moeder vind zover ik weet Total US mooi en ik vind Bordeaux of Galaxie wel leuk, maar dat is op t oog gekeken dus niet of t een goeie combi is. Daarom ook de hulp :j

Irkoontje ja die is ook mooi! Toevallig in indoor Brabant bij het afscheid van Valegro allemaal nakomelingen van Valegro en dus ook Negro gezien. Jij ook bedankt voor de tip!

SGorter en dat oordeel jij nu even van een foto? Ik vraag net vriendelijk hier niet over te gaan oordelen. Dankje

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:55 



 
Profiel   

ik denk dat ik High five us en geniaal wel een mooie match vind, met deze merrie.


bordeaux en galaxie zou ik te modern vinden, gok ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 21:59 



 
Profiel   

Ketaki toevallig hebben we net antwoord gehad van Van Uytert (zo snel al :wow: ) en zijn voorkeur zou ook uitgaan naar Geniaal!

Ze zijn allemaal zo mooi _/-\o_ Toch heb ik bij de 1 meer een wauw gevoel dan bij de andere, ik vind dan persoonlijk Geniaal geen heeele bijzondere hengst.. Maar dat is misschien ook niet het belangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 22:37 



 
Profiel   

Ik denk dat er zonder kennis van de moederlijn er geen goed advies gegeven kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 22:38 



 
Profiel   

SGorter schreef
Ja een een foto kan je prima zien hoe iemand rijd. Ik zie een strenge, strakke hand.


Dan heb je niet goed gekeken want op foto 1 kun je een los teugeltje zien.

Gelukkig ben jij wel Anky en rij jij het paard natuurlijk veel beter.

TS: mooie merrie heb je daar, succes met de zoektocht naar een geschikte hengst!
Ik vind zelf Everdale en Daily Diamond wel heel leuk, maar weet niet of dat met deze merrie een match is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 22:40 



 
Profiel   

De link naar de moederlijn doet het nu wel.
Geniaal lijkt mij veel te veel bloed voor deze merrie. Ik zou persoonlijk ook aan een moderne gelderse hengst denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 22:42 



 
Profiel   

Boef2016 schreef
Ik denk dat er zonder kennis van de moederlijn er geen goed advies gegeven kan worden.


Maar die is wel bekend? Haar moeder is Jinnardi :) Of bedoel je dat niet?

Edit: oh je had t al gevonden! Bedankt voor de tip, ga ik daar is tussen kijken, had een Gelderse hengst al eerder voorbij zien komen

Dankjewel Change3x & Irkoontje! En ja, Everdale vind ik ook echt een mooie hengst. Wat ik mij dan afvraag is waarom zou Van Olst Inclusive aanraden en niet Everdale zelf?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 22:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen