Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:08

Ik wil volgend jaar graag mijn bonte merrie Zira laten dekken. Zelf heb ik totaal geen verstand van fokkerij en hengstenkeuze, dus ik wil nu al een beetje gaan orienteren.

Ik wil gewoon een KWPN hengst en dan duimen dat het een bont veulen wordt. Dus geen bonte hengsten uit het barockpinto stamboek ofzo :)

Het allerbelangrijkste vind ik dat de hengst een fijn karakter doorgeeft. Als het veulen bont is wil ik hem zelf houden, dus karakter staat voor mij op 1.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de hengst mijn merrie verbeterd, dus ik hoor graag waarom jullie een bepaalde hengst goed bij haar vinden passen.

De merrie heeft tot nu toe 3 veulens gehad, waarvan er 2 door pech zijn overleden. 2 veulens waren bont, 1 bruin. Foto's van haar laatste en nog in leven zijnde veulen staan onderaan.

Zira op horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/482495

Ik heb helaas geen goed standfoto, dus jullie zullen het even met rijfoto's moeten doen.

recente foto's
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

foto 2015
Afbeelding


Dit is haar dochter van Breton Woods, zij is afgelopen week ster geworden op de keuring.
Deze dochter schijnt geen makkelijk karakter te hebben.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Brand maar los, welke hengsten moet ik komend jaar in de gaten gaan houden :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:59

Als hij maar opwaarts gebouwd is en een sterk achterbeen heeft. Ferdeaux zou wel mooi passen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:02

Oh wat een knappie zeg! Prachtig! Desperado of Dreamboy?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:56

Woaaa, wat een mooi dier! Ik zit totaal niet meer in de fokkerij, dus ik heb geen advies, maar wat een mooie merrie en nakomeling zeg!

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:07

Mooie merrie hoor <3

Was er laatst niet een bonte Totilas hier op bokt?http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1924236&view=unread

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:39

janderegelaa schreef:
Als hij maar opwaarts gebouwd is en een sterk achterbeen heeft.


Sluit ik mij bij aan.

Zou Johnson niks zijn?
Of Fürst Romancier.

Anoniem

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:01

Als goed karakter een harde eis is weet ik niet of ik Johnson zou aanraden hoor.. Is wel een redelijke gok. Ben super brave Johnsons tegengekomen maar het gros is toch wel vrij rillerig

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:09

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
Als hij maar opwaarts gebouwd is en een sterk achterbeen heeft.


Sluit ik mij bij aan.

Zou Johnson niks zijn?
Of Fürst Romancier.

Johnson crossed my mind omdat de Bretton Woods wel een knappe is. Maar Johnson geeft niet altijd front en Ferdeaux juist weer wel. Wynton zou hier ook super op zijn maar niet altijd even lief.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:26

Emmaa_ schreef:
Als goed karakter een harde eis is weet ik niet of ik Johnson zou aanraden hoor.. Is wel een redelijke gok. Ben super brave Johnsons tegengekomen maar het gros is toch wel vrij rillerig



Hangt er beetje vanaf wat je definitie is van goed karakter.
Heb er zelf 2 (gehad), uit dezelfde moeder, en allebei super scherpe paarden maar doodeerlijk, niet vals.
En da's bij mij een goed karakter. Misschien geen simpel karakter, maar wel goed.

Maar rillerig, dat zijn ze idd dikwijls.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:30

Wat moet er nog meer aan de merrie verbeterd worden? hoe zijn haar gangen? heeft ze veel souplesse?De Bretton Woods lijkt nogal frans te staan voor, hadden de andere veulens van de merrie dat ook?

Een goede standfoto zou toch wel fijn zijn.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:39

Misschien geef ik nu wel het áller foutste antwoord ooit want ik heb echt 0 verstand van fokken maar de hengst Ceasar ter Linden?

Misschien niet jouw eerste keus qua dressuur maar ik vind het zelf een "beste" hengst. Schijnt echt super fijn karakter te geven. Heb nu div. topics over hem gelezen en valt me op dat daar knappe, solide en werkwillige nakomelingen van komen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:41

Ben ik het helemaal mee eens :D, maar ze wil juist geen bonte hengst
En Ceasar is meer spring gericht dan dressuur

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:38

Ik ken een hele brave, zelfs dooie Johnson. Beetje een trapbeest zelfs. Maar goed, zo is elk paard weer uniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:42

Suzanne F. schreef:
Ik ken een hele brave, zelfs dooie Johnson. Beetje een trapbeest zelfs. Maar goed, zo is elk paard weer uniek.

Ik ken er twee waar je zo kinderen op zou kunnen neerzetten, maar heb er zelf eentje gereden die echt vermoeiend was. De meeste Johnson nakomelingen die ik ken zijn echt rillerig, enorm eenkennig, vlug en sensibel. Voor mij is dat echt 3x niks, heb liever een trapbeest persoonlijk, maar ieder z'n ding en ieder paard weer z'n eigen karakter natuurlijk. Het valt mij op dat het karakter van de meeste Johnsons heel afhankelijk is van de moederlijn. Met een hele nuchtere moederlijn kan je ze erg kalm treffen, maar zit er ook maar iets wakkers aan de andere kant zie je dat vaak keihard terug in de nakomeling.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:55

Voor het karakter een Vivaldi-zoon?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 21:35

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga morgen de hengsten die jullie opnoemen opzoeken.
Goed karakter van de hengst is voor mij echt een harde eis, omdat ik het veulen zelf wil houden als hij bont is. Ik ben zelf maar een hele gemiddelde ruiter en wil gewoon een makkelijk paard. Rillerig valt bij mij niet onder fijn paard. En tuurlijk kan je niks garanderen, maar omdat de merrie zelf ook geen trapzak is en de Bretton Woods echt niet gemakkelijk is wil ik alleen een hengst die bekend staat om het doorgeven van fijne karakters.

Bedankt voor je tip van Ceasar ter Linde, maar ik wil echt een KWPN hengst. Ik wil heel graag een bont veulen, maar wil niet puur op kleur fokken. En mocht ik toch besluiten hem niet zelf te houden dan heb ik liever gewoon een KWPNer voor de verkoop. Mocht het echt niet lukken een bonte te fokken, kan ik altijd nog voor zoiets kiezen :)



Elisa2 schreef:
Wat moet er nog meer aan de merrie verbeterd worden? hoe zijn haar gangen? heeft ze veel souplesse?De Bretton Woods lijkt nogal frans te staan voor, hadden de andere veulens van de merrie dat ook?

Een goede standfoto zou toch wel fijn zijn.



Haar gangen zijn heel gewoon. Ik hoor vaak dat ze wel een sterk achterbeen heeft, maar verder is het geen hele opvallende beweger.

Ik zal morgen proberen een goede standfoto te maken.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:41

Wat een ontzettend gave bonte! Zou inderdaad zonde zijn om daar een Barock Pinto op te zetten, al zal San Remo voor dat stamboek wel een mooie bloedtoevoeging zijn.

Spielberg? Die geeft brave karakters.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:22

Ik zou Ceasar niet als eerste adviseren maar je krijgt wél gewoon een KWPN reg.A papier.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:29

Leuk!!
Ferdinand? Vivaldi (souplesse/karakter) x Havidoff (kracht)

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:34

Ik weet niet wat Ferdinand geeft qua karakters maar dat vind ik wel een machtig dier.

En anders wellicht Franklin? Daar ken ik een hele fijne jaarling van, maar kan ik niet veel over zeggen qua oudere nakomelingen.

Wellicht wel het kijken waard

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:28

Afbeelding

ik heb even snel een foto gemaakt.

ik heb ooit een register A gehad, maar die was toch echt wel lastiger in de verkoop. Nou maakt dat misschien minder uit als hij bont is, maar caesar heeft ook gewoon niet mijn eerste voorkeur.

naar de andere ga ik allemaal even kijken :j

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:40

Ik zou zeker voor een opwaarts bewegende hengst gaan met front, een goede bovenlijn en correct gesteld voorbeen.

Ferdeaux zou wel mooi kunnen passen, evenals Franklin of Five Star. Laatstgenoemde heeft in combi met San Remo de zeer aansprekende aanwezen hengst Jakarta gegeven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:43

Elisa2 schreef:
Ik zou zeker voor een opwaarts bewegende hengst gaan met front, een goede bovenlijn en correct gesteld voorbeen.

Ferdeaux zou wel mooi kunnen passen, evenals Franklin of Five Star. Laatstgenoemde heeft in combi met San Remo de zeer aansprekende aanwezen hengst Jakarta gegeven.

Five Star is alleen wel een vos.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:56

Beetje richting gelders? Henkie of Edmundo?
Vivaldi geeft idd hele fijne karakters.

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Hengstenkeuze Bonte San Remo x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:19

Moet het perse een kwpner zijn? Mocart (Pools warmbloed) Heeft uit onze kwpn/tuiger merrie een mooi fijn veulen gegeven.