Dreamboy x Fruhling Merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:22

Beste bokkers,

Vanaf maart ben ik de trotse eigenaaresse van een dreamboy x Fruhling Merrie. Erg jeugdig, werkwillig en lief karakter.

Gezien ze nog te jeugdig was hebben we besloten om pas volgend jaar naar de keuring te gaan.
Ook zitten we er aan te denken er in de toekomst een veulentje mee te fokken. Bedoeling is om deze dan zelf te houden als alrounder.

+ haar karakter.
- Wat strak in de rug/lenden.
Mag wat meer maat, al is ze nu pas 3.
Graag een hengst die vrij is van Vivaldi en Ferro.

Ik sta open voor alles wat haar kan verterken.

Enige stand foto die ik heb is uit maart:
Afbeelding

April. Duidelijk nog jeugdig en schraal, fijn kwa beweging.
Afbeelding

Afbeelding

Mei
Afbeelding

Helaas even geen duidelijke recente foto's gezien we haar weer in de groep op de wei hebben gezet. Nog even de zomer lekker groeien.

Afbeelding


Hopelijk kunnen jullie er iets mee.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:33

Lastig om te beoordelen nu..je ziet dat ze nog lang niet uitgegroeid is en ze kan er over een jaar heel anders uitzien.


Je wilt een allrounder fokken? in dat geval zou ik kijken naar een goedbewegende springhengst.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:02

Elisa2 schreef:
Lastig om te beoordelen nu..je ziet dat ze nog lang niet uitgegroeid is en ze kan er over een jaar heel anders uitzien.


Je wilt een allrounder fokken? in dat geval zou ik kijken naar een goedbewegende springhengst.


Ik vind dit ook niet zo'n makkelijke.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:06

Ik ga een eind met Elisa2 mee...een goed bewegende springhengst zou kunnen passen. Voor een dressuurhengst zou ik naar Duits bloed uitwijken voor deze merrie. Revolution van Jan Greve zou ik wel durven met deze. https://www.watermolen.net/paard/revolution/ .

Succes.

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:22

Bedankt voor de tips dames! Altijd leuk om er al een beetje over na te gaan denken.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:00

Ik heb een hele beste Daily Diamond x dreamboy gezien, ook op de select sale liep er een mee. Vind de combinatie wel werken denk ik. Succes iig!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:57

Bespiering in de bovenlijn wil je bij deze merrie. Maat en formaat, een hengst die body geeft. Habanna wellicht, blijf je bij het bovengenoemde scheut springbloed.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:58

Heb je ook een linkje naar horsetelex?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:22

Volgens mij zit hier heel veel Engels Volbloed achter en is de lijn verder meer op springen gericht geweest dan op dressuur. Wellicht hebben ze daar Dreamboy op gezet om makkelijker het veulen te kunnen verkopen.

De merrie is op de voorhand gebouwd, heeft een neerwaartse romprichting en een verticaal aangezet front. Op de standfoto moet ze haar hals hol maken om überhaupt het hoofd te kunnen oprichten. Je ziet dat ze in draf over het voorbeen heen rolt. Achterbeengebruik lijkt overigens prima. Wat mij betreft is deze merrie een matig uitgangspunt voor fokkerij in de dressuurrichting. voor TS vast niet leuk om te lezen, sorry.

Wellicht dat je veel aan de bouw van het dier kunt optimaliseren door het gebruik van een Gelderse hengst. Eentje met een massief, verticaal front en veel bot. Dat kon nog wel eens leuk uitpakken. Ik zou heel ver weg blijven bij bloedpaarden, dat zal deze merrie niet verbeteren.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:23

Ik dacht eerst aan Alexandro, maar gezien dat de merrie wat strak in de lendenen is...zou ik dat miss minder snel doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:37

Van Gogh. Weet alleen niet of het de voorkant voldoende verbetert.
Cosmo komt uit een Frühlingmerrie :-)....

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 18:55

Bedankt voor de tips! @Dees ben alleen maar blij als mensen Zo eerlijk zijn. Momenteel staat ze 24/7 in de groep en ben benieuwd hoe ze over een week of 5 thuis komt.

Geen link naar horsetelex maar wel het volledige papier Afbeelding

posje
Berichten: 96
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:01

Wat leuk, een paard uit fokkerij van mijn oom. Moeder is ook de moeder van Welcome Sir die jaren terug de select sale topper was.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:30

Viennanova schreef:
Ik dacht eerst aan Alexandro, maar gezien dat de merrie wat strak in de lendenen is...zou ik dat miss minder snel doen.

Mee eens, maar Wilson zou wel eens heel goed kunnen passen.
Geeft fijn karakter, maat en zal zeker de bovenlijn verbeteren.

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:54

Hier onder een aantal gafe dressuur hengsten die verkrijgbaar zijn bij mij op stal (stal van vliet bv).

Valdez
Afbeelding

Hennesy
Afbeelding

Firestone
Afbeelding

Apache
Afbeelding

Desperado
Afbeelding

Johnson
Afbeelding

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Dreamboy x Fruhling Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:59

En die passen volgens jou op de merrie omdat?????

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:07

Albert schreef:
En die passen volgens jou op de merrie omdat?????


Als mijn hulp niet gewaardeerd wordt houd dan uw reactie voor uw.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:13

Ik stel gewoon de vraag waarom die specifieke hengsten volgens jou op deze merrie passen.
Aan gewoonweg een rijtje hengsten noemen die op jouw werk staan heeft ts niets, dat is geen hulp maar reclame...

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:24

Amber, op dit gedeelte van het forum is het de bedoeling dat je echt advies geeft over een hengst. Alleen foto's laten zien is niet voldoende. Want iedereen kan plaatjes opzoeken. Daar heeft de topicstarter geen hulp bij nodig.

Miouhaneun
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:38

HindaFree schreef:
Beste bokkers,

Vanaf maart ben ik de trotse eigenaaresse van een dreamboy x Fruhling Merrie. Erg jeugdig, werkwillig en lief karakter.

Gezien ze nog te jeugdig was hebben we besloten om pas volgend jaar naar de keuring te gaan.
Ook zitten we er aan te denken er in de toekomst een veulentje mee te fokken. Bedoeling is om deze dan zelf te houden als alrounder.

+ haar karakter.
- Wat strak in de rug/lenden.
Mag wat meer maat, al is ze nu pas 3.
Graag een hengst die vrij is van Vivaldi en Ferro.


I hope it's ok that I reply in english.

My first thought was danish Revolution because of his size, outcross-heritage and the fact that you can find good showjumping-blood further back in his pedigree.

Stallions that pop into mind if you want good natured, long lined dressage stallions with a bit of jump and free from Vivaldi/Ferro/too much Jazz I'd look towards Denmark/Germany.

Don Schufro-blood would fit nicely, maybe one of Diamond Hit's sons: Don Diamond or Dominy.

De Niro is also an idea - Fürst Wilhelm combines very successful dressage-genetics with a hint of showjumping in the backdrop.
The freshly approved KWPN Just Wimphof seems like a lovely stallion that I have my eye on. I saw someone had mentioned Hennessy and personally I'd use him for a well-proven mare with good rideability at this time.
Dancier, or perhaps his sons Don Noblesse, Delorean or Danciano are good examples of horses with an active hindleg and with good length and movement through the back.
For Emotion has a good front end, large size and abundant movement and balance with a strong hingleg and a swinging back. Although he is not a jumper himself you can find allround-talent further back in his pedigree. This is an incredibly young stallion that requires lithe typey mares like yours.
I've seen more than just a couple of Escolar-offspring with good allround-potential. If you want something a bit more typey than he himself I'd look to his son Erdinger - a wonderful mover with a good type and a strong hindleg. You get some of the best showjumper/allrounder blood in the world from Erdingers mareline (Contender).

Just a few stallions that popped into mind...