Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Tinker merrie

 

Hi!

Nadat vandaag de DA kwam om mijn merrie op te voelen bleek ze niet drachtig. Het kwam enorm als een verrassing als ze wel drachtig zou zijn geweest. Ik zat op zo'n roze wolk en een veulen was zo welkom geweest dat ik echt onwijs teleurgesteld was. Ik wist al zeker dat ik van mijn merrie een veulen wilde maar na dit 'gevoel' te hebben gehad weet ik het zeker! In 2018 wil ik haar laten dekken voor een veulen in 2019.

Jullie denken vast, die is er vroeg bij maar ik wil geruim de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten. Ik heb geen ervaring met het fokken dus dit is voor mij een eerste keer.

Allereerst wil ik geen Tinker of ander sokkenpaard erop hebben. De reden hiervoor is dat ik geen volle Tinker meer erbij wil hebben, dus wil ik haar kruizen.

Mijn merrie is niet ingeschreven bij het stamboek en haar ouders zijn onbekend. Haar schofthoogte is 1,48 en momenteel is ze 6 jaar oud. Ze heeft in 2015 haar eerste veulen gehad toen ze uit Ierland kwam.

Ik ben nog erg aan het nadenken over wat ik graag van haar wil behouden en wat ik wil verbeteren. Haar stokmaat is in principe prima maar ze is nog aan het groeien. De hengst moet minimaal 1,45 zijn. Ze heeft ook een vrij korte rug.

Haar karakter is echt geweldig, ze is onwijs lief, voorzichtig, heel grappig, sociaal naar paarden en mensen en soms een beetje een stouterd! Ze is daarbij ook erg werkwillig en momenteel zijn we druk aan het trainen om haar rijtechnisch beter te krijgen.

Ze is zwart sabino en een leuk kleurtje eruit is altijd tof. Ik droom al jaren van een valk maar ik weet niet of dat mogelijk is uit haar kleurgenen.

Ik weet echt niet waar ik zoeken moet en de eerste rassen die in me opkomen zijn NRPS, Rijpony, New Forest en Welsh Cob. Verder loop ik echt vast en alle hulp is van harte welkom!

Vreemde standfoto, ongelijke ondergrond, ze staat hier in de spagaat namelijk. Ik kan van de week even een betere foto maken.
[ img ]

[ img ]

Filmpjes tijdens losgooien of rijden heb ik niet maar kunnen zeker gemaakt worden.

Edit: sokken zijn eraf ivm mijt en mok. Zullen er ook af blijven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 23:56 



 
Profiel   

Ik weet nog wel een erg leuke Welsh cob hengst met veel behang maar niet erg zwaar qua body. Valk kleur. pb maar bij interesse

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:19 



 
Profiel   

Allereerst, wat is je doel met het veulen? Zo kunnen we ook gerichter meedenken voor een hengst..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:24 



 
Profiel   

Misschien is een Connemara een idee. Zijn erg veelzijdige pony's, en iets minder zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:41 



 
Profiel   

Een Du Bois hengst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:43 



 

Oh dat is wel goed om even te beschrijven natuurlijk! In eerste instantie zal het veulen bij mij blijven en de eerste jaren opgroeien in de opfok. Een merrie heeft een grotere kans dan een hengst om te blijven.

Maar ik weet denk ik pas echt op het moment zelf als hij/zij daar eenmaal is wat ik er mee wil. :=

Daarna wil ik er graag een tweede rijpony van maken naast mijn huidige merrie. Niet perse sportgericht maar een leuke allrounder waar ik tegen die tijd zo nu en dan mee kan starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:06 



 
Profiel   

Als er een kans is dst je het veulen verkoopt, waarom dan kiezen voor een kruising ipv binnen het ras blijven?
Ik denk zelf dat een raspaardje (iig qua uiterlijke kenmerken) beter verkoopt dan een kruising.. Denk ik hoor.. :)


(ik wil niet veroordelen, ik wil alleen de beweegreden weten..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:09 



 
Profiel   

Ik volg mijn voorganger....
Als er ook een reëele kans is op verkopen,waarom dan niet in het ras blijven?
Er zijn zat tinkerhengsten die eerder sportief en slanker zijn(bv de vanners),daarmee kan je gerust een sportiever type paard fokken,maar toch blijf je dan raszuiver fokken,wat enkel een voordeel kan zijn.

Qua kleur.
Als je valk wil(dus crème die je ook uiterlijk ziet),ga je je merrie moeten testen.
Als ze zwart-zwart is,kan er nooit valk uitkomen.
Als ze zwart-bruin zou zijn,kan dit wel,maar dan heb je,afhankelijk van de hengstmax 50% kans op een veulen die ook crème heeft op bruin(dan moet je een dubbel crème hengst zoeken,een enkele crème hengst geeft je hier 25% voor.
Natuurlijk kan jr ook crème op zwart krijgen,maar dat zie je vaak amper en is qua uiterlijk iets wat vaak gewoon gezien wordt als zwart ipv smockey black.

Als ze zwart-zwart zou zijn en je wil voor speciaal qua kleur kan je er silver opzetten,kan je silver d'apple krijgen.

Nu,er zijn zat mogelijkheden,alles hangt af van wat je zelf wil.
Zo'n speciaal gekleurde hengst heeft dan natuurlijk ook een duurder dekgeld ivm een normaal gekleurde dekhengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:18 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ik volg mijn voorganger....
Als er ook een reëele kans is op verkopen,waarom dan niet in het ras blijven?
Er zijn zat tinkerhengsten die eerder sportief en slanker zijn(bv de vanners),daarmee kan je gerust een sportiever type paard fokken,maar toch blijf je dan raszuiver fokken,wat enkel een voordeel kan zijn.


Dit. Je ben ook nog jong en je ambities kunnen nog veranderen. De vraag is of je met je papierloze merrie nog in het stamboek geraak - dat moet je even uitzoeken.

Ik denk dat er echt een markt is voor de sportieve tinker.

Waarom train je niet even door met je merrie en start je met haar. Ik zie niet in waarom deze merrie hier niet geschikt voor zou zijn. Binnen 3/4 jaar kijk je dan wat je nu precies wil doen met een 2de rijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:36 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ik volg mijn voorganger....
Als er ook een reëele kans is op verkopen,waarom dan niet in het ras blijven?
Er zijn zat tinkerhengsten die eerder sportief en slanker zijn(bv de vanners),daarmee kan je gerust een sportiever type paard fokken,maar toch blijf je dan raszuiver fokken,wat enkel een voordeel kan zijn.

Qua kleur.
Als je valk wil(dus crème die je ook uiterlijk ziet),ga je je merrie moeten testen.
Als ze zwart-zwart is,kan er nooit valk uitkomen.
Als ze zwart-bruin zou zijn,kan dit wel,maar dan heb je,afhankelijk van de hengstmax 50% kans op een veulen die ook crème heeft op bruin(dan moet je een dubbel crème hengst zoeken,een enkele crème hengst geeft je hier 25% voor.
Natuurlijk kan jr ook crème op zwart krijgen,maar dat zie je vaak amper en is qua uiterlijk iets wat vaak gewoon gezien wordt als zwart ipv smockey black.

Als ze zwart-zwart zou zijn en je wil voor speciaal qua kleur kan je er silver opzetten,kan je silver d'apple krijgen.

Nu,er zijn zat mogelijkheden,alles hangt af van wat je zelf wil.
Zo'n speciaal gekleurde hengst heeft dan natuurlijk ook een duurder dekgeld ivm een normaal gekleurde dekhengst.

Ik verbeter je even op het kleur-gedeelte :)

TS, als je een valk wil hoef je je merrie zeker niet te testen. Ze heeft minimaal één (dominant) zwart gen en geen agouti. Een valk heeft minimaal één zwartgen, minimaal één agoutigen en dan nog één crèmegen.
Zoek je dus naar een leuke perlino (dubbel crèmegen) met twee keer agouti, dan is de kans heel groot dat je een valk krijgt. Een palomino zou eventueel ook kunnen, dat ligt dan wel weer aan of de ouders homozygoot of heterozygoot voor zwart zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:54 



 

Als een paard het gen voor bruin heeft, is die dan automatisch ook niet bruin? Spreken we hier niet eerder over zwart-zwart of zwart-vos? Zwart-bruin kan toch niet? Ja, het kan wel, maar dan moet deze merrie toch bruin zijn en niet zwart?

Als je perse wilt kruisen zou ik voor een welsh cob gaan. Maar ook ik zou het zonde vinden. Zeker omdat, zoals velen het al zeggen, er nog meer dan genoeg opties zijn binnen het ras.
Even wat voorbeeldjes:

Bing:

http://www.nsvthengsten.nl/Bing-van-Sto ... se-tinker/

Shamrock:

[ img ]

Connexion van Hippolacta

[ img ]

Jordy

[ img ]

Als je echt fijner en sportiever wilt: Brown Sugar, je moet zijn sportresultaten maar eens opzoeken. Loopt nu parcour 1.20 als ik mij niet vergis

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-17 13:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:01 



 
Profiel   

Haflinger een idee.
Ik heb zelf een kruising tinker x haflinger
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:01 



 
Profiel   

Is zwart niet dominant tov een 2de vos gen?

Hier bv een merrie die altijd zwart-bonte veulens geeft omdat ze dubbel bont en dubbel zwart is.
Was toch wat mij altijd gezegd is....

TS haar paard komt uit Engeland,dus volgens mij heeft ze geen weet van de kleur van de ouderdieren,daarmee dat testen me juist wel handig lijkt.bv veel geld uitgeven aan een dubbel crème hengst heeft niet veel zin als de merrie dubbel zwart zou zijn,dan komt er enkel een smockey blackje uit en heb je niet het mooie kleur waar je voor ging en op uiterlijk voor veel mensen een zwart paard.

Als kleur niets uitmaakt,hoeft dat helemaal niet,maar als je echt voor een leuk kleurtje wil gaan is de kans op slagen toch een stuk groter als je exact weet wat vr kleur je merrie draagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 14:39 



 

Ja klopt, maar jij hebt het over dubbel zwart en zwart met bruin. Maar volgens mij kan dat niet want als je zwart met bruin hebt is het paard gewoon bruin. Dan hebben we het over zwart met vos gen, dat kan wel. Je mag me altijd corrigeren als ik verkeerd ben hoor :) Want volgens mij toont bruin dominant en vos niet. Dus Ts zou al een perlino moeten hebben om een kans te hebben op een valkje, want kan volgens mij ook nog even goed palomino worden.

Dus hoe ik denk dat het is: Je hebt dominant zwart. Dan heb je zwart met bruin. Paard is dan bruin en niet zwart, want bruin is dominant. Dan heb je zwart met vos. Dus paard van TS is of dominant zwart of zwart met vos, maar vos toont niet indien je geen 2 x vos hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 14:44 



 

DeMolenhoek schreef
Als een paard het gen voor bruin heeft, is die dan automatisch ook niet bruin? Spreken we hier niet eerder over zwart-zwart of zwart-vos? Zwart-bruin kan toch niet? Ja, het kan wel, maar dan moet deze merrie toch bruin zijn en niet zwart?

Als je perse wilt kruisen zou ik voor een welsh cob gaan. Maar ook ik zou het zonde vinden. Zeker omdat, zoals velen het al zeggen, er nog meer dan genoeg opties zijn binnen het ras.
Even wat voorbeeldjes:

Bing:

http://www.nsvthengsten.nl/Bing-van-Sto ... se-tinker/

Shamrock:

[ [url=m/ZhhZII.jpg]Afbeelding[/url] ]

Connexion van Hippolacta

[ [url=m/MlDtLY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jordy

[ [url=m/kLyWYR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je echt fijner en sportiever wilt: Brown Sugar, je moet zijn sportresultaten maar eens opzoeken. Loopt nu parcour 1.20 als ik mij niet vergis

[ [url=m/Q9z18x.jpg]Afbeelding[/url] ]


Shamrock en Brown Sugar spreken mij enorm aan zo op het eerste oog!

Ik heb op internet een hoop informatie opgezocht en toen kwam ik wel tot de conclusie dat als ik ga kruizen voor een ras moet gaan die qua bouw alsnog bij mijn merrie in de buurt komt. Zeg ik het goed als ik een Welsh Cob een ras vind dat erg breed gebouwd lijkt?

Mariett schreef
Ik verbeter je even op het kleur-gedeelte :)

TS, als je een valk wil hoef je je merrie zeker niet te testen. Ze heeft minimaal één (dominant) zwart gen en geen agouti. Een valk heeft minimaal één zwartgen, minimaal één agoutigen en dan nog één crèmegen.
Zoek je dus naar een leuke perlino (dubbel crèmegen) met twee keer agouti, dan is de kans heel groot dat je een valk krijgt. Een palomino zou eventueel ook kunnen, dat ligt dan wel weer aan of de ouders homozygoot of heterozygoot voor zwart zijn.


Heel erg interessant! Vraagje uit interesse, hoe weet je zeker dat een paard agouti heeft of niet?
Ik had wel begrepen dat ik met een perlino hengst een grote kans heb op een valk.

Omdat haar ouders onbekend zijn weet ik helaas bijna niets over haar.

FatCat schreef
Dit. Je ben ook nog jong en je ambities kunnen nog veranderen. De vraag is of je met je papierloze merrie nog in het stamboek geraak - dat moet je even uitzoeken.

Ik denk dat er echt een markt is voor de sportieve tinker.

Waarom train je niet even door met je merrie en start je met haar. Ik zie niet in waarom deze merrie hier niet geschikt voor zou zijn. Binnen 3/4 jaar kijk je dan wat je nu precies wil doen met een 2de rijpaard.


Nouja, ik weet niet of mijn leeftijd hier veel mee te maken heeft. Maar als ik bijvoorbeeld zeker wist dat ik de sport in wilde gaan, had ik echt een sportgerichter paard gekocht zoals een KWPN, denk ik. Met mijn merrie wil ik niet hoger de sport in. Ik wil zeker met haar starten (we zijn hard aan het trainen!) en nog belangrijker, zoveel mogelijk van haar kunnen genieten op meerdere vlakken! :)

nine1987 schreef
Als er een kans is dst je het veulen verkoopt, waarom dan kiezen voor een kruising ipv binnen het ras blijven?
Ik denk zelf dat een raspaardje (iig qua uiterlijke kenmerken) beter verkoopt dan een kruising.. Denk ik hoor.. :)


(ik wil niet veroordelen, ik wil alleen de beweegreden weten..)


Ja dat vind ik zo onwijs lastig. Zelf denk ik nu, als het een hengst is verkoop ik hem. Maar diep van binnen weet ik heus dat als het moment daar is en ik hem naast haar in haar stal zie liggen dat ik het nooit over m'n hart zal krijgen om hem weg te doen.

Ik ben geen fokker, geen hobbyfokker en ik wil gewoon heel graag een nakomeling van mijn zeer geliefde merrie.

--

@Kiki, wat een mooie kruising heb je daar! Zelf ben ik niet zo'n enorme haflinger liefhebber, puur vanwege mijn smaak.

@Tengeltje, Klopt, ouders zijn onbekend! Testen lijkt mij sowieso erg interessant. Puur omdat het onderwerp kleurgenen mij enorm interesseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 14:58 



 
Profiel   

Jullie hebben het over 'zwart met bruin'. Dit is niet helemaal waar. Dus even voor de duidelijkheid:

Je hebt twee basisgenen: zwart en vos. Alle andere kleuren hebben sowieso een zwarte of een vosse 'onderlaag'. Zwart is dominant over vos.
Dan heb je nog een ander gen wat meespeelt: agouti. Agouti drukt het pigment naar de 'buitenkanten' (even simpel gezegd) en maakt een zwart paard daarmee bruin. Je kan dus zien dat een paard agouti heeft omdat hij dan niet zwart, maar bruin is. TS haar paard heeft dus geen agouti want zij is zwart.
Bruin is echter een beetje een gekke kleur, het gedraagt zich namelijk met een verdunning net zoals zwart of vos.

Dan heb je het crème gen. Crème reageert anders op verschillende kleuren: op vos krijg je een palomino, op bruin krijg je een valk en op zwart krijg je een smokey black (dit is niet goed zichtbaar).
Wat je dus moet hebben is een paard die een zwartbasis heeft (wat TS haar merrie bijvoorbeeld al heeft), daarop een crème-gen (wat TS haar paard niet heeft, dit moet dus van de hengst komen) en een agouti gen (ook dit moet dus ook van de hengst komen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 15:33 



 
Profiel   

Let er even op (voornamelijk als je met een warmbloed type gaat kruisen) dat je je merrie eerst even laat testen op PSSM. Dit komt best wel veel voor bij Tinkers en andere koudbloeden en bij koudbloeden kan het problemen geven, maar bij warmbloeden gaat het gegarandeerd fout als ze deze genetische afwijking hebben.
Na een Tinker met PSSM gezien te hebben zou ik het zelfs bij een volledige Tinker niet meer zien zitten om ermee te fokken, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Koudbloeden hebben een ander spiertype waardoor ze iets weerbaarder zijn tegen deze afwijking en moeten toch vaak al suikerarm gevoerd worden.

Wat betreft de kleurgenetica is Marriet inderdaad correct in de uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 15:45 



 

Mariett schreef
Jullie hebben het over 'zwart met bruin'. Dit is niet helemaal waar. Dus even voor de duidelijkheid:

Je hebt twee basisgenen: zwart en vos. Alle andere kleuren hebben sowieso een zwarte of een vosse 'onderlaag'. Zwart is dominant over vos.
Dan heb je nog een ander gen wat meespeelt: agouti. Agouti drukt het pigment naar de 'buitenkanten' (even simpel gezegd) en maakt een zwart paard daarmee bruin. Je kan dus zien dat een paard agouti heeft omdat hij dan niet zwart, maar bruin is. TS haar paard heeft dus geen agouti want zij is zwart.
Bruin is echter een beetje een gekke kleur, het gedraagt zich namelijk met een verdunning net zoals zwart of vos.

Dan heb je het crème gen. Crème reageert anders op verschillende kleuren: op vos krijg je een palomino, op bruin krijg je een valk en op zwart krijg je een smokey black (dit is niet goed zichtbaar).
Wat je dus moet hebben is een paard die een zwartbasis heeft (wat TS haar merrie bijvoorbeeld al heeft), daarop een crème-gen (wat TS haar paard niet heeft, dit moet dus van de hengst komen) en een agouti gen (ook dit moet dus ook van de hengst komen).


Thanks, dat bedoelde ik maar kreeg het precies maar niet uitgelegd :p

Ts: Een welsh is gespierd, maar om te zeggen breed gebouwd, zeker niet.
Ik ga heel eerlijk zijn, ik heb al vaker kruisingen met tinkers gezien en ik vind er maar weinig echt mooi gelukt. Een welsh vind ik interessant omdat je daar echt wel sportieve types in hebt en de tinker ook al voor een deel welsh mee draagt. Een tinker is namelijk niets anders dan een allegaartje aan kruisingen (daardoor ook de verschillende types) waarin de welsh al in zit.

Als ik mij niet vergis staat Brown Sugar op ki. Je kunt je natuurlijk afvragen tot in hoevere dat nog onder tinker valt, maar je kan het veulen dan wel gewoon registreren en heeft die dus een stamboek ipv enkel een paspoort :) En hij kan echt wel wat op sportief vlak.

http://stalvdd.be/Paarden/Sportstal/Bro ... hoeve.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 18:43 



 
Profiel   

Is Brown Sugar echt 100% een Irish Cob? Wat een rank ding en er zit bijna geen sok aan :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 23:02 



 

Volgens het stamboek wel, daar is hij goed gekeurd maar wel maar een 3de premie. Dacht dat ze hengsten met een 3de premie niet mogen doorlaten als dekhengst, maar goed. Die is goedgekeurd toen het stamboek nog in zijn baby schoentjes stond. Ik gok eerder dat er misschien 20% Tinker ofzo in zit. Maar voor Ts zou dit wel een oplossing zijn. In het stamboek blijven maar toch veel sportiever

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 07:46 



 
Profiel   

Met 3de premie is dacht ik alleen gebruik voor eigen merries

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 14:40 



 

Ik zou uberhaupt niet met haar fokken, want als ik goed kijk heeft ze CPL aan de achterbenen. Die ribbels bedoel ik. Dat kan echt heel naar zijn en is hartstikke genetisch bepaald, dus dat fok je bijna zeker door. En dat wil je niet, CPL is echt een rotziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 14:47 



 
Profiel   

TS heeft in de beginpost staan dat het om mijt gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 15:14 



 

Goh Jolien, dit ging om mijt.

Die foto's zijn van begin 2017. Na haar behandeld te hebben, zijn er geen ribbels of iets en heeft ze super slanke benen. Weet niet waarom ik verantwoording ervoor afleg maar goed, ter verduidelijking dan maar. :) Maar vind het bijzonder dat je dat van enkel zo'n foto van veraf kan bepalen!

@Cayenne, het ging inderdaad om mijt! :)

Ik ben nu even werken en zal vanavond even reageren op de andere posts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 16:03 



 
Profiel   

Jeetje joolien, jij hebt wel heel goede ogen dat je dat zo van zo'n foto op afstand kan beoordelen. Vind het eigenlijk een hele nare post van je, je kan ook gewoon vragen of ze ribbels heeft maar het op deze manier neer zetten... Maar goed, on topic, ik vind het best een heel mooie merrie en zou toch voor een hele luxe tinker kiezen en dan denk ik dat brown sugar of misschien venco hele goede opties zijn. Beide zijn heel luxe, weinig sok en presteren heel leuk in de sport. En anders denk ik dat een Welsh cob ook een hele leuke optie is. Er zit hier iemand op bij die tinker maal welsh cobs fokt maar durf even niet meer te zeggen wie dat was. Even over denken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 16:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen