Dekhengst met kleur gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41629
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:00

Ja, daar is niks valk aan :=. Heb je ook een recente foto van opzij, waar ze helemaal op staat?

lletam

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:01

Wat een leuke merrie. Wat is de afstamming? Omdat ze (deels) Gelders is, zou het interessant zijn om het in die richting te zoeken. Dan krijg je wel een paard met bot. Odin of zijn vader Edmundo zou je kunnen informeren. Alleen beiden niet homozygoot (voor zover ik weet)

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:07

_San87_ schreef:
Ja, daar is niks valk aan :=. Heb je ook een recente foto van opzij, waar ze helemaal op staat?


Ja dat wel, maar ze staat wel half op rust dus ook niet helemaal in een mooie stand houding…

Afbeelding
Ze is hier ook niet echt op haar schoonst hoor :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:12

Ik zou een beetje in de richting van Gelders blijven denken. Anders krijg je helemaal zo’n allegaartje en weet je nooit wat er uit komt. Verder wel een leuke merrie hoor. Ook wel echt een Gelderse opdruk.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:14

lletam schreef:
Wat een leuke merrie. Wat is de afstamming? Omdat ze (deels) Gelders is, zou het interessant zijn om het in die richting te zoeken. Dan krijg je wel een paard met bot. Odin of zijn vader Edmundo zou je kunnen informeren. Alleen beiden niet homozygoot (voor zover ik weet)


Haar vader is Picasso, dus de Gelderse kant daar zit bvb James bont in. Haar moeder is een paint, pebbles jj too blue en aan die kant zit bvb red pebbles.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:17

janderegelaa schreef:
Ik zou een beetje in de richting van Gelders blijven denken. Anders krijg je helemaal zo’n allegaartje en weet je nooit wat er uit komt. Verder wel een leuke merrie hoor. Ook wel echt een Gelderse opdruk.


Heb je wellicht een leuke suggestie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:22

Ominira schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou een beetje in de richting van Gelders blijven denken. Anders krijg je helemaal zo’n allegaartje en weet je nooit wat er uit komt. Verder wel een leuke merrie hoor. Ook wel echt een Gelderse opdruk.


Heb je wellicht een leuke suggestie?

Odin is wel echt mijn nr. 1 op dit moment maar als je geen kans wilt hebben op een cremello dan is Odeer ook een hele goede keuze.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:37

janderegelaa schreef:
Odin is wel echt mijn nr. 1 op dit moment maar als je geen kans wilt hebben op een cremello dan is Odeer ook een hele goede keuze.


Een Palomino of valk zou ik nog wel willen kiezen qua hengst. Ik heb net eventjes snel gekeken bij het lijstje van de kwpn en ik vind Odin op het eerste oog ook wel erg mooi en Odeer zou ook nog wel een optie kunnen zijn denk ik. Wat vind je van Atze?

Vind het wel grappig dat als ik zo wat foto’s kijkt ze echt wel een beetje het bewegen van een Gelder heeft haha. Alleen wat minder schuin/opgericht (heb geen idee hoe je dat omschrijft) dan wat de meeste hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41629
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:45

Ominira schreef:
_San87_ schreef:
Ja, daar is niks valk aan :=. Heb je ook een recente foto van opzij, waar ze helemaal op staat?


Ja dat wel, maar ze staat wel half op rust dus ook niet helemaal in een mooie stand houding…

[ [url=m/N8fTzt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is hier ook niet echt op haar schoonst hoor :=

Eens met Jan dat ze best wel Gelders oogt. Al zie je imo wel ook dat er paint achter zit. Wat een leuke bles heeft ze :D.

De achterhand en haar achterbeen lijken mij wel een aandachtspunt. Ik zou kijken naar een hengst die daar in kan verbeteren.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:52

_San87_ schreef:
Eens met Jan dat ze best wel Gelders oogt. Al zie je imo wel ook dat er paint achter zit. Wat een leuke bles heeft ze :D.

De achterhand en haar achterbeen lijken mij wel een aandachtspunt. Ik zou kijken naar een hengst die daar in kan verbeteren.


Klopt! Ik hoor altijd beide kanten veel haha. De een zegt meteen aah daar zit n western paard in en de andere valt meer het Gelderse op. Wel grappig hoe mensen er naar kijken. Dankjewel! Ik vind haar bles ook heel leuk <3

Wat zou je dan precies veranderen aan de achterhand?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:58

Ominira schreef:
janderegelaa schreef:
Odin is wel echt mijn nr. 1 op dit moment maar als je geen kans wilt hebben op een cremello dan is Odeer ook een hele goede keuze.


Een Palomino of valk zou ik nog wel willen kiezen qua hengst. Ik heb net eventjes snel gekeken bij het lijstje van de kwpn en ik vind Odin op het eerste oog ook wel erg mooi en Odeer zou ook nog wel een optie kunnen zijn denk ik. Wat vind je van Atze?

Vind het wel grappig dat als ik zo wat foto’s kijkt ze echt wel een beetje het bewegen van een Gelder heeft haha. Alleen wat minder schuin/opgericht (heb geen idee hoe je dat omschrijft) dan wat de meeste hebben.

Ik blijf gewoon bij Odin en Odeer.Het heeft geen enkele zin om hier zometeen een lijst met 30 hengsten te hebben waar je uit moet kiezen.

windsor14
Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:05

Kijk eens bij Gerben Dijkstra hij heeft dacht ik gelezen te hebben een springer staan in een apart kleurtje.
Het is een grote appaloosa. De stal is Peru stable's. S6.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41629
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:09

Ze heeft, zo van de foto, een erg afhangend kruis en een stijl achterbeen, volgens mij is dat echt een paint-dingetje, trouwens.

Odin of Odeer zouden beide echt prima keuzes zijn. Odin vind ik het meest aansprekend van de twee.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:14

Goh leuke merrie, had iets anders verwacht wbt het papier. :o

Ik ga met de rest mee, zou ook bij de Geldersen blijven. Omdat ze een kruising is geeft dat de meeste kans op dat er iets uit komt wat je wenst. Elegant en ook Ulster gaven ook goede springers. Zit dan wel te dubben of een Gelders met TP bloed wel het gewenste resultaat zal geven..

Kabayo

Berichten: 14031
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:14

Ik vind odeer dan weer aansprekender. Veel meer beweging en mooier hoofd

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:17


Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:32

_San87_ schreef:
Ze heeft, zo van de foto, een erg afhangend kruis en een stijl achterbeen, volgens mij is dat echt een paint-dingetje, trouwens.

Odin of Odeer zouden beide echt prima keuzes zijn. Odin vind ik het meest aansprekend van de twee.


Dat klopt wel ja. Op deze foto is het wel wat erger, als ze netjes vierkant staat is het wel wat minder maar dat komt denk ik ook door haar positie op de foto. Hoor wel vaker dat ze qua achterhand ook wel op de bouw van een paint lijkt dus dat kan inderdaad wel kloppen dat het iets een paint dingetje is.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:33

Elisa2 schreef:
Goh leuke merrie, had iets anders verwacht wbt het papier. :o

Ik ga met de rest mee, zou ook bij de Geldersen blijven. Omdat ze een kruising is geeft dat de meeste kans op dat er iets uit komt wat je wenst. Elegant en ook Ulster gaven ook goede springers. Zit dan wel te dubben of een Gelders met TP bloed wel het gewenste resultaat zal geven..


Dankjewel! :o

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:36

Als ik het zo lees zouden de meesten echt iets Gelders kiezen? Niet een ander ras met een beetje zo’n gelijke bouw/uitstraling oid?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41629
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:41

Je zou zeker naar andere rassen kunnen kijken, maar ik zou wel echt in het Gelderse type blijven.

En als de Geldersen een hengst hebben die je aanspreekt en die past, waarom zou je verder kijken.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 13:04

_San87_ schreef:
Je zou zeker naar andere rassen kunnen kijken, maar ik zou wel echt in het Gelderse type blijven.

En als de Geldersen een hengst hebben die je aanspreekt en die past, waarom zou je verder kijken.


Ik twijfel of het helemaal is wat ik zou willen… de meeste Geldersen spreken me eerlijk gezegd namelijk niet echt aan. Twijfel ook of ik dat niet iets te veel dressuur gericht vind. Ik denk dat bvb Odin nog wel kans zou maken, maar het is niet dat ik meteen denk ja dat is hem!

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:11

Ominira schreef:
Als ik het zo lees zouden de meesten echt iets Gelders kiezen? Niet een ander ras met een beetje zo’n gelijke bouw/uitstraling oid?


Probleem wat je hebt met een kruising is dat het altijd onzeker is wat er doorgefokt wordt. Om meer zekerheid te krijgen kies je dan het beste voor de genen die er in zitten die bij elkaar aansluiten. In dit geval is dat dan of Gelders bloed of Paint bloed. Omdat je meer springaanleg wilt lijkt Gelders bloed meer voor de hand te liggen. Maar je kunt ook kijken naar een goede springhengst met bijv. een Gelderse moederlijn.

Als je er nu zomaar een andere hengst op zet van een ander ras wordt de uitkomst gewoon heel erg verrassend zeg maar. Gelijke genen matchen.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 13:17

Elisa2 schreef:
Ominira schreef:
Als ik het zo lees zouden de meesten echt iets Gelders kiezen? Niet een ander ras met een beetje zo’n gelijke bouw/uitstraling oid?


Probleem wat je hebt met een kruising is dat het altijd onzeker is wat er doorgefokt wordt. Om meer zekerheid te krijgen kies je dan het beste voor de genen die er in zitten die bij elkaar aansluiten. In dit geval is dat dan of Gelders bloed of Paint bloed. Omdat je meer springaanleg wilt lijkt Gelders bloed meer voor de hand te liggen. Maar je kunt ook kijken naar een goede springhengst met bijv. een Gelderse moederlijn.

Als je er nu zomaar een andere hengst op zet van een ander ras wordt de uitkomst gewoon heel erg verrassend zeg maar. Gelijke genen matchen.


Aah volgens mij snap ik wat je bedoelt. Dat het niet perse een volle Gelder hoeft te zijn maar dus bijvoorbeeld 1 waarvan de moeder lijn of vader lijn ook Gelders is zodat het op elkaar aansluit? Dat klinkt ook wel interessant. Of zou dan sws de Gelderse kant er meer uit komen ivm het stukje gelijke genen matchen?

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:19

Juist dat bedoel ik!

In de moederlijn is dan het beste, de Gelderse kant komt er dan meer uit maar daar zou ik me in dit geval geen zorgen om maken. Elegant kon heel goed springen en gaf dat ook door. En zo zijn er wel meer Gelderse hengsten geweest die veel springaanleg doorgaven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:21

Ominira schreef:
_San87_ schreef:
Je zou zeker naar andere rassen kunnen kijken, maar ik zou wel echt in het Gelderse type blijven.

En als de Geldersen een hengst hebben die je aanspreekt en die past, waarom zou je verder kijken.


Ik twijfel of het helemaal is wat ik zou willen… de meeste Geldersen spreken me eerlijk gezegd namelijk niet echt aan. Twijfel ook of ik dat niet iets te veel dressuur gericht vind. Ik denk dat bvb Odin nog wel kans zou maken, maar het is niet dat ik meteen denk ja dat is hem!

Zowel Odin als Odeer kunnen prima springen. Odin had een 8 voor springen en Odeer een 7.5.