[H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

[H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:38

Hoewel ze eerst nog een veulen moet krijgen ben ik op zoek naar een hengst voor mijn merrie.
Eerste vraag is: dek ik haar nog? Veulen zou eventueel wel verkocht worden, zeker als het een hengst is denk ik. Ze is de laatste 3 jaar steeds heel vlot drachtig geraakt en vorige geboortes+drachten gingen probleemloos. Merrie is 19 maar in zeer goede gezondheid, de laatste 4 jaar wegens fokken bijna niet gereden, ik denk niet dat ze terug in het werk gaat, dus als ze niet wordt gedekt zal ze wss gewoon op de weide lopen.

Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=67982

Ze heeft zelf 1m45 gelopen, kwam vermogen tekort om hoger te kunnen lopen.
Farrington-dochter (keur) heeft ook 1m45 gelopen en Z2 dressuur, deze heeft zelfde "beperking" dan mijn merrie, nl niet het laatste aan vermogen.
Contango-zoon liep 1m50 en is dan naar US gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu (10,5 maand drachtig)
Afbeelding
Sterke punten van de merrie:
-Goede techniek, heel snel in het voorbeen
-Heel voorzichtig
-Zeer goed karakter (in omgang doodbraaf, onder het zadel wel voldoende bloed)
-Ijzersterk beenwerk en gezondheid
-Mooi gebouwd (imo Knipoog )
-Goede beweging

Verbeterpunten:
-Vermogen
-Maat (1m61)
-Galop mag iets meer gedragen zijn
Merrie is van zichzelf ook vrij langgelijnd in de rug, op zich niet té, maar hengst hoeft dit niet nog langer te maken...
Graag wil ik ook de goede bewegingen behouden, maar als een hengst op alle andere punten aansluit wil ik op dat vlak wel toegeven...


Veulens die ik van haar heb:
Merrie (2005) van Cicero (Carthago)
Mooi veulen, lijkt dezelfde maat als haar moeder te gaan krijgen of toch niet veel groter, dus op dit vlak niet echt veel verbeterd (tenzij er een groeistuip aankomt Lachen ), maar wel heel goede galop!
Als veulen een prachtig front, is nu wat minder maar verwacht dat dit wel weer terugkomt eens ze uitgegroeid is, ze is nu nog heel erg j(n)aarling type eigenlijk...
Lijkt qua model hard op de merrie zelf Ja
Chique en kan heel goed bewegen!
Afbeelding

Hengst (2006) van Nonstop
Lijkt wel genoeg maat te gaan hebben, ook verbeterd op de galop, hals kon tikje langer, verder een leuk veulen, alleen het hoofd mocht iets mooier eigenlijk.
Waren hier zeker over te spreken en hebben haar van dezelfde hengst weer laten dekken, veulen komt binnen dit en een maand ongeveer Lachen
Afbeelding
Nu
Afbeelding



Liefst een hengst die met vers sperma beschikbaar is in België, merrie is tenslotte al 19 en we hebben bij haar nog nooit dv geprobeerd...
Dekgeld maakt niet zoveel uit, geen 2000+
Mag een jonge hengst zijn eigenlijk, maar veulen moet wel verkoopbaar zijn eventueel.
Cicero terug is ook een optie.

Alle tips zijn welkom, liefst wel met beetje onderbouwing erbij, ben zelf niet zo'n kenner eigenlijk Bloos Clown

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:46

Beoordeling op fokt tijd terug (door Anna42)
anna42 schreef:
Dit is een kapitale fok/sportmerrie. Een merrie die over veel bodem staat met nagenoeg ideale evenwichtige en harmonische verhoudingen. Het hoofd is sprekend. Het oog doet iets klein aan. De hals-en ruglengte zijn precies in overeenstemming met elkaar. De nek is uitgesproken lang en zeer goed geprononceerd. Het knikje voor de schoft is te danken aan de Volbloedinvloed. De bovenlijn is mooi gewelfd en de merrie heeft veel diepte en ribbenwelving. De schoft zou nog iets verder in de rug mogen doorlopen en zou gelijktijdig een schuinere ligging van de schouder meebrengen. De lendenpartij is iets lang maar wel goed oplopend. De lendenpartij zou iets korter en het kruis zou iets langer mogen zijn. Het fundament is zeer goed ontwikkeld en van toont zeer veel kwaliteit. De stand en de lengte van het voorbeen is bijzonder goed te noemen. De verhouding pijpbeen en bovenarm is ideaal. De bespiering is op alle onderdelen lang met een mooi doorlopend broekspier. De kootlengte voor zou iets langer mogen zijn en doet nu iets kort aan. De voeten zijn op deze foto's moeilijk te beoordelen.
De wat geringe stokmaat maakt dit paard in de beweging (dressuur en springen) meer dan goed.
Gelet op de leeftijd en de sportcarriere is dit een merrie die zich uitzonderlijk goed heeft bewaard.

Dat ze het sterpredicaat niet heeft gekregen, heeft veel meer met de beoordeling dan met de merrie te maken.
Als een paard overigens goed in de sport presteert, hoeft dit per definitie niet een sterpredicaat in te houden. Een sterpredicaat dient verleend te worden aan paarden die qua uitstraling type, bewegingen, fundament en hardheid beantwoorden aan het fokdoel.
Aan die voorwaarden voldoet deze merrie ver boven het gemiddelde.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:04

ik denk dat je ook Nabab of zijn zoon Kashmir eens moet overwegen maar verder denk ik ook aan Corland of Indoctro of Indorado ..dat wordt ook vers verzonden
merrie geeft zowieso goede veulens dus je hoeft er zeker je hoofd niet over te breken ..met een goede merrie is het fokken veel makkelijker Knipoog
ze is er als fokmerrie dus ik zou zolang ze vlot drachtig wordt zeker mee doorgaan

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:38

het eerste wat ik dacht toen ik deze merrie zag. die is mooi. ze is zeer zeer goed gebouwd.

je moet een hengst gebruiken die in het zelfde type staat als jouw merrie. Ik denk idd dat Corland niet zo raar is. daarmee fok je terug op ramiro. en met cicero doe je dat ook. vind dat ook een goede keus

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:59

Indorado zou wat meer maat en rek geven, Corland weet ik niet of die ook daad werkelijk vergrotend fokt. Beide hengsten voeren interessant bloed voor Gon.

Ah ik zie dat je niet langer in de rug wilt, dan zou Indorado afvallen en Corland idd beter passen. Met Corland heb je een sterke stam en er zitten interessante stammen doorheen zoals met Ronald Haha!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:24

Voor meer vermogen is het zinvol eens naar Berlin of andere Cassini nazaten te gaan kijken, die hebben vaak het laatste aan vermogen en fokken dit ook. Dat kan mooi passen met de techniek en vlugheid van je merrie.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:35

Berlin is diepvries dus die valt af

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:43

Andere cassini nazaten dan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:25

Leuke merrie hoor! Die zou ik zeker nog laten dekken. Zolang ze nog drachtig worden en dat er qua drachtig worden niet teveel mee getobt hoeft te worden, gewoon laten dekken Lachen

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:29

Ik zit er wel over te denken om misschien toch eens dv te gebruiken, als een hengst verder echt goed past, ze is nu 3 jaar op rij van de eerste of tweede keer drachtig geweest dus eigenlijk is het wel een vruchtbare merrie..
Berlin is dan misschien wel een optie.

Hoe is het sperma van Corland besita?
Kashmir ga ik ook eens bekijken! Ken de hengst eigenlijk niet zo goed...

Jullie denken dus dat een veulen van haar wel te verkopen is? Moet er geen topwinst aan maken ook, maar wel het dekgeld + de kosten (ervan uitgaand dat alles normaal verloopt) kunnen uithalen dan...

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:54

sperma van Corland is heel goed ..was de onze ook van de eerste keer drachtig van ..ik denk als je echt wil verkopen Clown (ik ken je Knipoog ) dat je met nakomelingen uit deze merie en gezien haar predikaten het beste via Nl veulenveilingen kan verkopen ...Dus een vdl hengst is zeker niet slecht maar kashmir en Nabab zijn in Nl ook erg gevraagd

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:29

Citaat:
Jullie denken dus dat een veulen van haar wel te verkopen is? Moet er geen topwinst aan maken ook, maar wel het dekgeld + de kosten (ervan uitgaand dat alles normaal verloopt) kunnen uithalen dan...

Ze heeft zelf 1.45 gelopen + nakomelingen (dus halfzus & halfbroer vh veulen) die 1.45-1.50 lopen/liepen. Commercieel genoeg lijkt mij .. Dat ze niet zo'n Holsteins mode-papier heeft maakt niet uit, de moederlijn is veelbelovend, interessante hengst d'r op en gaan met die banaan. Er zijn véél minder interessante fokmerries, waarbij de eigenaars ook uit de kosten komen, dus dat moet jou ook zeker lukken OK dan!
Heb je de intentie je aankomend Non Stop veulen ook te verkopen ? Je kan hem/haar dan bv. opgeven voor de veiling waar de selectie bij Spaas plaatsvindt. Daar zijn vorig jaar ook wat Non Stops goed verkocht (ofja laten ze toch uitschijnen iig .. )

Gon fokt al redelijk fors: veulens hebben een ferme hals erop, stevige knoken etc. Ik denk dat je dan gerust voor een hengst kan gaan die wat bloederiger fokt. Indoctro bv zoals Besita al aangaf, alleen de maat misschien ...
Ben benieuwd naar je keuze ! Het zal wel een toppertje worden Ja

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:11

katrienh schreef:
Heb je de intentie je aankomend Non Stop veulen ook te verkopen ? Je kan hem/haar dan bv. opgeven voor de veiling waar de selectie bij Spaas plaatsvindt. Daar zijn vorig jaar ook wat Non Stops goed verkocht (ofja laten ze toch uitschijnen iig .. )

Als het een hengstje is wordt het normaal gezien wel verkocht ja. Merrietje is niet zeker eigenlijk, dat moeten we nog bespreken.
Maar ja, ik en een veulen verkopen...Eerst zien, dan geloven Clown Knipoog

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:54

Ga maar voor Corland Tong uitsteken

Donina
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-12-06

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:35

Wat denk je van Massimo (Cassini I x Reichsgraf)? Een hengst die minstens evenveel tegen- als voorstanders heeft, maar hij lijkt wel te passen. Ik heb hem drie keer gezien, eerste keer op faculteit DGK in Gent voor zijn veterinaire controle (eerste fase hengstenkeuring BWP). Hij was toen drieënhalf. Hij is dat jaar niet gekeurd, mss niet eens voorgebracht. Ik weet niet om welke reden. Nadien nog twee keer op een hengstenschow gezien. Hij liet bij mij telkens een goede indruk na. Het is een imponerende hengst (1.80m) met veel front, zit goed ineen, kan ruim bewegen bewegen voor een springpaard, lijkt veel vermogen te hebben, techniek is ook ok. Voor zo'n groot paard vind ik hem soepel en atletisch. Het is geen bloedtype, maar overdreven zwaar zou ik hem niet noemen. De bespiering van de achterhand is mss ietsje minder, toch als je vergelijkt met de (indrukwekkende) voorhand. Ik heb ook al wel eens bemerkingen over de voeten gehoord, maar dat is me nooit opgevallen. De resultaten zijn wisselend, hij wordt weinig uitgebracht. De commentaar die ik al vaker gehoord heb, is dat het niet echt klikt met zijn amazone. Vorig jaar, in zijn eerste dekseizoen, heeft hij meer dan 250 merries gedekt. Ondertussen is het dekgeld naar verluid erg de hoogte in gegaan (weet niet hoeveel het nu precies is).
Nogmaals, hij heeft voor- en tegenstanders. Op het forum 'galop' zijn er al meer dan 20 pagina's over hem volgeschreven. Massimo staat bij 'Jos Lansink Horses' en zou de opvolger van Cumano moeten worden ...

Een hengst over veel vermogen (en techniek) beschikt is Winningmood (Darco x Cassini I), maar exterieurmatig is die wat minder. Persoonlijk vind ik het een van de beste Darco-zonen.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:30

Massimo zal het niet worden, alleszinds niet dit jaar, mijn vader heeft hem eens in parcours gezien en dat viel echt hard tegen.. Misschien over een paar jaar als er wat meer bekend is dat ik hem wel eens overweeg, maar op dit moment heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.

Kashmir ga ik zeker eens goed bekijken dit weekend, wat dingen opzoeken enzo Ja

Contender-bloed blijft me ook wel wat trekken, vb Con Air ofzo, maar dat zal wel dv zijn denk ik.

Gelukkig heb ik nog een paar weken de tijd Clown

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:38

Wat denken jullie van Numero Uno (of een zoon)?
Fokt deze genoeg maat door?

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:47

jessje schreef:
Wat denken jullie van Numero Uno (of een zoon)?
Fokt deze genoeg maat door?


hmmm niet echt nee ...denk niet dat ik dat zou durven en als je dat bloed toch overweegt dan is Ustinov een betere keuze
Con air is top maar het DV is afwaswater Verdrietig dus je merrie moet naar Holstein
Colman niet proberen eventueel ?
De Kwpn-er Wallenberg is denk ik ook eens het nadenken waard ..om eens voor totaal ander bloed te gaan

bambam99
Berichten: 465
Geregistreerd: 26-02-07

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:18

Adriana schreef:
Ga maar voor Corland Tong uitsteken


Vind ik ook! Vingers aflikken

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:59

jessje schreef:
Wat denken jullie van Numero Uno (of een zoon)?
Fokt deze genoeg maat door?


Numero Uno vind ik hier niet zo goed passen. Hij heeft zelf niet het laatste aan vermogen en fokt vooral een goede techniek door en de juiste manier van springen.
Ook is het oppassen met kleintjes. Numero Uno moet op grootramige merries met veel vermogen, desnoods wat minder bloed.

Anoniem

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:38

Ik vind het ook een hele mooie merrie. Is Triomphe de Muze niet meer in Belgie beschikbaar?
Ik vind het Cicero veulen een plaatje, Carthago zou het vermogen wel moeten verbeteren. Met vers sperma zijn de Carthago zonen Carthino Z of Quasimodo Z ook vast wel te krijgen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:51

Ik zou hiermee over de grens gaan kijken. Dan denk ik aan duitse hengsten of evt. Nelson Z. Het is slim om een hengst te gebruiken met Ramiro bloed in de 1e of 2e generatie. Deze geeft maat en vermogen. Echter gaf armstrong dit ook maar hier blijkbaar niet Knipoog
Het paard heeft genoeg body dus daar hoef je niet op te kijken. Wel moet je opletten met het amor bloed. EN dus een makkelijk bewerkbare hengst uitzoeken. Dan denk ik aan hengsten als hay guy die goed gepresteerd hebben in de sport en betrouwbaar in omgang zijn.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:55

Avonturein, wat bedoel je met opletten voor Amor-bloed? Mijn merrie heeft Amor er nergens in zitten hoor... Karakter is bovendien niet echt een aandachtspunt, merrie is echt enorm braaf en eerlijk in omgang.

Als we Carthago-bloed willen wordt het waarschijnlijk weer Cicero, een andere Carthago zoon ga ik thuis moeilijk verkocht krijgen denk ik omdat we de eigenaars van Cicero wel goed kennen Lachen

Triomphe de Muze is alleen dv, denk niet dat ik dat voor die hengst wil proberen.

Kashmir spreekt me wel aan Ja
Besita, ken je die andere Nabab: Carembar de muze, uit Ta belle (V Chin Chin) Hij is nog wel erg jong, maar wel leuk bloed Ja

Een vriendin van me kwam met Tangelo van de Zuuthoeve, wat zijn daar de meningen over?
(Zou wel eens een heel grote bles kunnen worden Nagelbijten / Gniffelen Haha! )

Bedankt voor het meedenken OK dan!

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:18

Bles en vos Schijnheilig
Ik zou dan wel voor Nabab zelf of Kashmir gaan dan weet je dat er goede sportpaarden van komen die Carambar ken ik wel ( is de volle broer van de nabab merrie Wabelle die mijn vriendin rijdt ) maar ik zou met Gon niet gaan experimenteren met een jonge hengst waar je eigenlijk niks van afweet

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Armstrong-merrie (sport-prest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:55

Heb even zitten zoeken en lees op verschillende sites dat Kashmir heel vaak zomerschurft doorgeeft? Verder vind ik 'm echt heel gaaf, denk ook beter passen dan Nabab, vrees dat dat wel eens een te zwaar veulen zou kunnen worden...
Dat zomerschurft doet me wel aarzelen eigenlijk