[H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:11

Ik zou bij deze merrie juist geen Jazz bloed doen...je fokt dan terug op zowel Ulster als Amor, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het karakter. Er zal misschien ook wel een reden geweest zijn dat de fokker Rubinstein bloed bij de Ulster merrie heeft gedaan....

Zou je daar niet nog een keer op terug fokken?

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 22:39

Viennanova schreef:
Ik zou bij deze merrie juist geen Jazz bloed doen...je fokt dan terug op zowel Ulster als Amor, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het karakter. Er zal misschien ook wel een reden geweest zijn dat de fokker Rubinstein bloed bij de Ulster merrie heeft gedaan....

Zou je daar niet nog een keer op terug fokken?

Met het karakter van mijn merrie heb ik geen problemen, en of de fokker bewust Rubinsteinbloed bij de merrie heeft gedaan is mij niet bekend.
Heb hem daar niet over gehoord in ieder geval. Knipoog

En wat heb jij dan in gedachten?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:00

ZO even zonder veulenrapporten e.d., maar puur op rubinstein bloed (en het feit dat een kennis hele beste veulens vangt uit zijn Iglesias merrie met De Niro): Voice (of 00seven, maar dan heb je het Amor bloed weer dichterbij).

Ooseven geeft trouwens wel brave karakters, maar hier en daar wel eens een luchtzuiger.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:26

Mocht je op rubinsteinbloed willen terug fokken zou ik dat dus weer niet zo dichtbij terugfokken. Rubinstein mag dan 'braafjes' geven, z'n achterbeen en soms een vlak voorbeen icm met dat hij echt bloed nodig heeft, zou ik eerder kijken naar een (achter)kleinzoon. Al blijft mijn voorkeur toch voor Olivi of Ub40.

Bovendien snap ik niet zo goed waarom je zo (dichtbij) terug zou moeten fokken op Rubinstein als de merrie zelf braaf genoeg is. Rubinstein is zeker geen verkeerde hengst wat betreft nafok, maar zo dichtbij fokken is imo niet handig. Terugfokken op jazzbloed (niet op jazz zelf) vind ik intressanter door dat deze merrie ook uit deze lijn komt, er met deze lijn al paar keer is teruggefokt met jazz (zelf) en die combinaties hebben het goed gedaan. Bovendien is sluit imo het bloed ook mooi aan. Ik ben zelf ook geen liefhebber van Jazzbloed, maar in dit geval zou ik zeker met Ub40 of Olivi zelf durven fokken.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 20:21

Dit is duidelijk in ieder geval. Wat uiteenlopend maar kan me er iets bij voorstellen.
Mijn merrie is in de omgang braaf, met rijden niet altijd maar dit heeft een ander probleem.
Het is een lieve vrolijke merrie.
Ik heb op paardenfokken bij fokkerij-tools ingevuld wat ik verbeterd wil hebben en daar kwam Olivi uit en Jazz zelf en nog wat andere hengsten.

Wordt hard nadenken dus.

Info is nog steeds welkom!

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:38

Wat denk je van Valdez? Ik heb zelf met deze hengst gedekt en heb over een week of 3 een veulentje. Verder hoor ik hele positieve verhalen van de al geboren veulens, en er zit Jazz bloed in (waar sammie het over heeft).

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 15:39

Valdez heb ik zelf ook al aan zitten denken maar ik weet niet of dat hem helemaal is!?
Daar twijfel ik aan.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:49

Persoonlijk vind ik niet alle exemplaren mooi van Valdez, maar dat zal elke hengst wel hebben Clown

Bij Valdez moet je erg oppassen met de schoudervrijheid. Deze mist hij zelf erg en ik heb het ookal bij nakomelingen gezien. Een enkeling vind z'n voorbeen (te) kort, maar dit vind ik zelf het minste probleem. Lange voorbenen, wat het kwpn graag ziet, is imo eerder een nadeel dan een voordeel. Denk aan blessures e.d.
Ik vind het ook geen bloedmaker en dat is Iglesias ook niet. Valdez zelf vind ik na z'n ggk een beetje tegenvallen. Daarvoor heb ik 'm een keer gezien en toen vond ik 'm veel losser door z'n lijf. Misschien dat bij de HC en shows teveel voor 'm was ivm dekken e.d., maar de laatste keer dat ik 'm zag vond ik 'm niet zo dendert al blijft het een paard met potentie. (en of dat uitkomt is dus nog afwachten want hij is nog jong)

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:00

Ik vind Valdez zijn voorbeen ook wat kort en dat wil ik eigenlijk bij mijn merrie "verbeteren".
Ik ben best gek van Valdez maar ik zie iets waardoor ik twijfel.

Olivi vind ik ook wel een keuze, al weet ik niet denderend veel af van deze hengst, daar moet ik me nog wat meer in verdiepen.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:58

Citaat:
Bij Valdez moet je erg oppassen met de schoudervrijheid. Deze mist hij zelf erg en ik heb het ookal bij nakomelingen gezien. Een enkeling vind z'n voorbeen (te) kort, maar dit vind ik zelf het minste probleem. Lange voorbenen, wat het kwpn graag ziet, is imo eerder een nadeel dan een voordeel. Denk aan blessures e.d.
Ik vind het ook geen bloedmaker en dat is Iglesias ook niet. Valdez zelf vind ik na z'n ggk een beetje tegenvallen. Daarvoor heb ik 'm een keer gezien en toen vond ik 'm veel losser door z'n lijf. Misschien dat bij de HC en shows teveel voor 'm was ivm dekken e.d., maar de laatste keer dat ik 'm zag vond ik 'm niet zo dendert al blijft het een paard met potentie. (en of dat uitkomt is dus nog afwachten want hij is nog jong)

Ok, dat kan, ik heb 2 nakomelingen gezien, die super bewogen. Het is om te zien, ook zeker geen bloedmaker, maar mijn merrie is nogal bloederig en ik heb juist gezocht naar een hengst die wat meer "stevigheid" erin zou kunnen fokken.
Overigens heb ik zelf ook getwijfeld over Olivi, een prachtige hengst, super afstamming, in mijn ogen ook niet 'te bloederig' voor mijn merrie, maar voor mijn merrie twijfelde ik omdat ik zijn rug iets te lang vond.....

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:18

Ja, het is en blijft moeilijk.

Op iedere hengst en merrie is wel wat aan te merken. En dan de juiste hengst te zoeken is best wel een klus.

Ik vind Valdez ook een mooie hengst hoor maar ik weet het nu even niet meer. Knipoog

En wat meer info over Olivi?
Nakomelingen en dergelijke?

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:37

Ik had dat vorig jaar ook, wist het gewoon niet meer. Ben toen langs gegaan bij de hengstenhouders van de twee potentiële hensten die ik in mijn hoofd had. Mijn merrie heeft een nogal horizontale hals en een lange rug. Ik wilde persé een hengst die dat zou verbeteren. Uiteindelijk heb ik voor Valdez gekozen. Het was zijn uitstraling en gedrag die de doorslag gaven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:16

Olivi z'n rug te lang? Olivi is juist eerder compact in z'n lijf. Qua model staat hij op (101) gemiddeld.

Olivi is zelf lichte tour hengst, heeft al vaak genoeg wedstrijden succesvol afgesloten,Volgens mij wordt hij voorbereid op de zware tour. Komt uit een zeer goede moederlijn, z'n moeder is ook uitgebracht in de lichte tour, en z'n oma is Z2dr.

Valdez is nog te jong voor de (zware) sport, dus dat is nog afwachten. Hij staat op stoeterij Broere en wordt/ werd (?) door Kirsten gereden. Zij zijn meestal wel fanatief met de actieve wedstrijdsport.

Kijk je moet het zelf weten hoor, ik ga niet zeggen dat Valdez een slechte hengst is, dat vind ik hem ook niet, maar voor het dekgeld (wat weinig verschilt) hoef je het niet te laten, maar qua fokzekerheid is imo Olivi een betere keuze. Hij heeft al zat nakomelingen, 2 ggk zonen, men weet redelijk hoe hij fokt en om 2 paarden (de merrie en valdez) bij elkaar te brengen waarvan je weinig weet hoe beiden fokken zou ik voor dat geld een veiligere keuze kiezen.

Je kunt ook eens langsgaan bij de hh, let wel dat beiden natuurlijk hun eigen product willen aansmeren, dus probeer goed te luisten en kritische vragen te stellen wat betreft de combinatie.
Wat je ook kunt doen is het kwpn op bellen of mailen en de vraag voorstellen bij de inspecteurs. Ik weet alleen niet of ze daar nu nog voldoende tijd voor hebben.

Je zou eens kunnen kijken op wedstrijden, CH's en op sites als marktplaats, sporthorses e.d. Het is dan wel alleen op foto's en in het echt bekijken is natuurlijk altijd beter. Of vraag eens een ervaren fokker (liefs geen éénsdagsfokker of eentje die enkel gribjes in de wei heeft lopen) om zijn advies.

En als het voor volgend jaar pas is, ga dan eens naar de afstammelingenkeuring van Valdez eind dit jaar en naar centrale keuringen en begin volgend jaar naar de hengstenshows.

Succes Knipoog

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:20

Sammie, ik ga jou volgend jaar om advies vragen (wordt het weer Valdez, Olivi of toch Oscar). Laat dit jaar de dekking even zitten, straks zit ik met een paardenstapel opgescheept!! Es79 ik hoop dat je er uit komt en een heel mooi veulen fokt.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:26

Zo, ik ben weer heel wat wijzer geworden! Haha! Knipoog

Ik denk dan toch dat het Olivi gaat worden. Knipoog
Mijn merrie heeft ook een vrij horizontale hals die ik wat verticaler wil zien.

Valdez vind ik ook erg mooi hoor! Dat is het probleem niet maar wat ik al eerder heb gezegd, ik twijfel.
Ik zag Olivi (op een foto) en had wel een goed gevoel.
Ben ook wel eens naar hengstenkeuringen geweest en naar een hengstenhouder en natuurlijk pleiten hun allemaal voor hun hengst, wat ook logisch is maar ik moet ook naar mijn merrie kijken wat ik kan verbeteren uiteraard.

Heel erg bedankt voor jullie informatie in ieder geval en jullie ook veel succes met fokken en jullie veulens! Haha!

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:51

Sammie schreef:
Puur op papier & moederlijn zou ik kijken naar Jazz of een Jazz (klein)zoon. Ub40 bijvoorbeeld. Via Olivi. Chique hoofd (kleine oren Knipoog ) Verder fok je terug op Ulster en Cocktail (zelfde moederlijn). Ub40 is nl. diepvries, maar geeft wel hele leuke veulens. Olivi zou zelf misschien ook nog wel kunnen. Daar heeft je merrie denk ik wel voldoende halslengte voor.

Heb je echt geen (oude) standfoto oid? Of meer bewegingsfoto's?


Blijf alsjeblieft weg bij Jazz als je merrie al Ulster in de lijn heeft zitten, en ook nog Amor zie ik...

Voor Olivi zou ik ook niet gaan , ten eerste omdat wat ik hier boven al neer heb gezet.. en ten tweede, hij fokt een lange rug, en veel ruimte in de beweging. Maar teveel ruimte is ook niet goed. Ze willen namelijk niet sluiten. Dat zie je bij UB40 namelijk ook erg goed!
Ga voor een beknopter type, met een braaf karakter!

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:56

Viennanova schreef:
Ik zou bij deze merrie juist geen Jazz bloed doen...je fokt dan terug op zowel Ulster als Amor, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het karakter. Er zal misschien ook wel een reden geweest zijn dat de fokker Rubinstein bloed bij de Ulster merrie heeft gedaan....

Zou je daar niet nog een keer op terug fokken?


precies, dat is ook precies wat wij gedaan hebben.
Brave hengst zoeken, namelijk met Ronaldo en Future gedekt. En ik denk dat we daar goed aan gedaan hebben.
Ga het jezelf nou niet moeilijk maken en kies een hengst die garant staat voor een braaf karakter en nette bewegingen.
En daarvoor moet je bij Valdez ook niet wezen ( Houston... )

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:36

Ik vind Olivi zelf toch wel een geschikte keuze, maargoed, ik ben er nog niet uit! Knipoog

Zo zie je maar dat iedereen weer een andere mening heeft qua dekken.

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:01

ik zou bij deze merrie ook wegblijven van Jazz/Olivi. Ik denk dat de hals(aanzet) van deze merrie een belangrijk verbeterpunt is en daar zijn zowel Jazz als Olivi niet echt de geschikte hengsten voor.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 09:18

obiwan schreef:
ik zou bij deze merrie ook wegblijven van Jazz/Olivi. Ik denk dat de hals(aanzet) van deze merrie een belangrijk verbeterpunt is en daar zijn zowel Jazz als Olivi niet echt de geschikte hengsten voor.

Dat had ik zelf ook al als vebeterpunt, haar halsaanzet! Knipoog

Ach, er zijn zoveel hengsten.
We kijken nog verder.
Het is niet zo dat Olivi mij tegenvalt in ieder geval.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:30

Es79 schreef:
obiwan schreef:
ik zou bij deze merrie ook wegblijven van Jazz/Olivi. Ik denk dat de hals(aanzet) van deze merrie een belangrijk verbeterpunt is en daar zijn zowel Jazz als Olivi niet echt de geschikte hengsten voor.

Dat had ik zelf ook al als vebeterpunt, haar halsaanzet! Knipoog

Ach, er zijn zoveel hengsten.
We kijken nog verder.
Het is niet zo dat Olivi mij tegenvalt in ieder geval.



Olivi zelf valt je misschien niet tegen... maar daar gaat het ook niet om, het gaat erom wat ie doorfokt..

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:13

Natuurlijk, en daar moeten we ook naar kijken.
Zal eens kijken wat de nakomelingen doen.

Zijn die zo slecht dan?

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:24

Es79 schreef:
Natuurlijk, en daar moeten we ook naar kijken.
Zal eens kijken wat de nakomelingen doen.

Zijn die zo slecht dan?


niet per definitie, maar je moet kijken of ie bij jou merrie past, qua exterieur en karakter

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:26

liesje23 schreef:
Es79 schreef:
Natuurlijk, en daar moeten we ook naar kijken.
Zal eens kijken wat de nakomelingen doen.

Zijn die zo slecht dan?


niet per definitie, maar je moet kijken of ie bij jou merrie past, qua exterieur en karakter

Waar denk je dat ik mee bezig ben en het topic heb geopend en zelf erbij heb geschreven wat ik wil verbeteren? Knipoog

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:31

Es79 schreef:
Waar denk je dat ik mee bezig ben en het topic heb geopend en zelf erbij heb geschreven wat ik wil verbeteren? Knipoog


Ik snap niet echt waarom je dit antwoord geeft?! Verward

Jij vraagt aan mij of de nakomelingen zo slecht zijn.... nee, op sommige merries kan hij best het eea verbeteren.
Alleen denk ik niet op jou merrie.