[H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:00

Dat is deze merrie ook, maar er wordt hier wel afgeraden om met Jazz/Olivi bloed te dekken. Clown

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:04

Sammie schreef:
liesje23 schreef:
Nee, het zijn geen barbiepaardjes... maar gelukkig zijn er ook niet alleen barbiemensjes op de wereld die paardrijden Tong uitsteken

Dat is dan weer het tegenovergestelde, en ik meen een opmerking van jou gelezen te hebben over dat jij deze merrie nog luxer wilde zien.

Met Oscar ga je echt weer terug richting Gelders type vermoed ik zo. Iglesias, hoe anders z'n vaderlijn doet vermoeden is er eentje die ook niet verfijnd of bloed toevoegd. Met Oscar doe je dat zéker niet. Als ts geen problemen heeft met een Gelderse of iets zwaarder type dan zou ze eens naar hem kunnen kijken.

Een Florestan zoon kan ook intressant zijn.


Dan kan de TS misschien ook eens kijken naar zuiver Gelderse hengsten.

Oscar schijnt zelf veulens te geven die luxe genoeg zijn. Ook uit merries die zelf wat ouderwets zijn. Ik heb iig al een heel luxe veulen gezien uit een wat ouderwets type merrie Lachen

Is anders zijn zoon Uphill niet interessant?

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 22:48

Ik heb even gekeken maar ik weet het niet meer.

Wil de merrie wel graag iets verfijnen maar ook niet te iel hebben.
Vaag he! Verward
Weet niet hoe ik het uit moet leggen.

Gelders, tja...

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:12

ik zou persoonlijk de merrie ook iets luxer zien.. maar niet overal in het exterieur. Bijvoorbeeld wat meer in het hoofd en benen.
Daarom denk ik dat een Oscar nieteens een gekke keus is. Zijn nakomelingen zijn wel paarden met massa, maar wel luxe in het hoofd, en makkelijke bewegingen.
Tevens kan een hengst van een holsteins type ( met bijvoorbeeld wat meer volbloed in de moederlijn) net zo goed dingen veredelen, maar zijn dat de dingen die jij veredeld wilt hebben?
Neem bijvoorbeeld Cockpit, super mooi dier om te zien, mooi koppie, maar heeft massa genoeg.
Maar het is maar net waar jij van houdt....
Ik neem aan dat je geen pony wilt fokken... blijf dan weg bij Krack C/Flemming bloed. Die fokken weer te chique..

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:51

Zo zie je maar, haar hoofd vind ik zelf wel luxe genoeg (al moet ik zeggen dat ik op de foto dat niet vind) maargoed, daar hoeft niets aan te verspijkerd worden. Knipoog

Gelders bloed ben ik (helemaal) niet in thuis.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:58

Met Oscar ga je helemaal niet richting het Gelderse

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2281

In de moederlijn zit genoeg engels volbloed en is geen gelderse te bekenen.
Je moet er ook geen gelderse opzetten. Zeker niet gezien de rug die je dan gaat fokken.
Zijn vaak te recht, zeker bij de ouderwetsere gelderse paarden.

Oscar zou denk ik een goede keuze zijn.
Of zn zoon Uphill.
Persoonlijk zou Ferro bloed ook goed passen qua massa, alleen even oppassen welke ferro zoon je dan zou gebruiken qua karakter

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:11

Hoi liesje23,

Ik bedoelde ook niet dat Oscar gelders is maar er werd over gesproken in dit topic en daar heb ik geen ervaring mee, vandaar. Knipoog

Ik moet zeggen dat ik Oscar zo op het eerste oog ook een mooie hengst vind om te zien.

En van Ferro, wie zou je dan aanraden?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:22

liesje23 schreef:
In de moederlijn zit genoeg engels volbloed en is geen gelderse te bekenen.

Ik heb het over een gelders type niet over gelders bloed Slapen en dat type krijg je zeker als je Oscar met Iglesias combineert. Die laatste is ook zeker geen bloedmaker.

Verder blijf ik bij mijn keuze wat betreft Olivi of Ub40. Die laatste komt ook zelf ook een intressante moederlijn, waaruit goede sportpaarden komen. Ub40 is alleen diepvries en staat iets meer in het Jazztype. Ik vind dit een meer intressantere en spannendere keuze omdat je op diverse manieren terugfokt en ik zou het zelf wel aandurven.

Wat de ts doet moet ze zelf weten, maar als ze dit jaar nog wilt dekken is het misschien verstandiger dan mn eerdere advies op te volgen en het kwpn/hh te benaderen en niet enkel op dit topic af te gaan.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:33

Sammie schreef:
liesje23 schreef:
In de moederlijn zit genoeg engels volbloed en is geen gelderse te bekenen.

Ik heb het over een gelders type niet over gelders bloed Slapen en dat type krijg je zeker als je Oscar met Iglesias combineert. Die laatste is ook zeker geen bloedmaker.

Verder blijf ik bij mijn keuze wat betreft Olivi of Ub40. Die laatste komt ook zelf ook een intressante moederlijn, waaruit goede sportpaarden komen. Ub40 is alleen diepvries en staat iets meer in het Jazztype. Ik vind dit een meer intressantere en spannendere keuze omdat je op diverse manieren terugfokt en ik zou het zelf wel aandurven.

Wat de ts doet moet ze zelf weten, maar als ze dit jaar nog wilt dekken is het misschien verstandiger dan mn eerdere advies op te volgen en het kwpn/hh te benaderen en niet enkel op dit topic af te gaan.


Dan kan je mijn Contango ook in het Gelders type plaatsen Clown Cool yeah right!

Ik zou idd lekker het kwpn benaderen... dan krijg je ook echt het een advies gebaseerd op de bloedlijn, en niet wat de merrie exterieurmatig tekort komt.. Clown

Ik zou in eerste plaats je eigen gevoel volgen, en bekijken wat je precies wilt.
Wat zijn de belangrijkste eisen die je gaat stellen aan het veulen..
Bijvoorbeeld een fijn dressuurpaard t/m de Z2, of wil je meer, is de beweging het allerbelangrijkst? Of het karakter.
Moet het daarnaast ook een fijn recreatiepaard zijn ed?

Met Oscar ga je echt geen paard fokken die in het Gelders type staat.... ik heb er hele leuke dieren van gezien! En absoluut niet zwaar!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:40

liesje23 schreef:
Dan kan je mijn Contango ook in het Gelders type plaatsen Clown Cool yeah right!

Daar kan ik niet over oordelen, want ik ken jouw Contango niet.

Citaat:
Ik zou idd lekker het kwpn benaderen... dan krijg je ook echt het een advies gebaseerd op de bloedlijn, en niet wat de merrie exterieurmatig tekort komt.. Clown
De kwpn inspecteurs zullen zeker geen volledig advies kunnen geven, daar zij afgaan of wat de ts verteld over de merrie. Dus dat enkele bloedlijn gezeik is onzin. MAAR..... het is nooit onverstandig om de bloedlijn mee te nemen! HH zijn altijd bevooroordeeld over d'r eigen hengsten, dus benader er altijd meer dan 1.

Citaat:
Ik zou in eerste plaats je eigen gevoel volgen, en bekijken wat je precies wilt.
Wat zijn de belangrijkste eisen die je gaat stellen aan het veulen..
Moet het daarnaast ook een fijn recreatiepaard zijn ed?

Dat lijkt me zeker verstandig om dit mee te nemen, maar dat is iets wat de ts zelf moet uitmaken.

Het is hier enkel gebaseerd op wat de ts verteld, op die informatie krijgt ze dus ook advies van mensen die altijd hun eigen ideeën en gevoel hebben bij fokken. Ze moet d'r eigen gevoel creeren en nooit afgaan op enkel wat hier gezegd wordt.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:37


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:26

Het niet om het bloed, het gaat om het TYPE! Dat heb ik nou al 3x neergetypt. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Cerize
Berichten: 843
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:17

Oh sorry hoor, wist niet dat je kwaad werd.
Wil je nog wel even wijzen op dit topic:
viewtopic.php?f=114&t=759437&start=25
Na het bekijken van de bokt nakomelingen van Oscar, vind ik het wel heel erg meevallen met die gelderse gesteldheid van de nakomelingen, maar dat zal wel aan mij liggen.
En zijn goedgekeurde zonen Uphill (KWPN) en Olympic (NRPS) zien er in mijn ogen al helemaal niet Gelders uit.
Ik heb verder geen aandelen in Oscar hoor en hou er nu ook over op Bloos
Es79: ik ben wel benieuwd welke hengst het uiteindelijk wordt. Laat je dat nog ff weten Doei!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:22

Die voeren ook genoeg bloed Clown Uphill heeft zelfs een volbloed als moedersvader. Verder kijken dan enkel de pappie. Vork Ook bij deze merrie, want nogmaals Iglesias is ook géén bloedmaker.

Die eerste pagina is lekker positief over Oscar Knipoog

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:35

Ach, sammie is altijd nogal snel aangebakkerd.. Clown

Oscar geeft helemaal geen veulens die in het Gelders type staan, dat doet geen enkel rijpaard. En zeker geen rijpaard met 2 x volbloed in zn moederlijn.. Cool

En als een kwpner wat grotere voeten geeft staat ie dan gelijk in het Gelders type?

Daarom had ik het over mijn Contango, die volgens Sammie dan ook in het Gelders type zal vallen.
Grove voeten ( = hoeven), zware boeg, en een dikke reet ( en nee, die is niet van het vreten ) Vork


Afbeelding

Afbeelding

Heb helaas geen standfoto van hm..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:42

Als ik 3x iets type en men komt dan nogmaals met bloed aan dan zet ik het eens met hoofdletters neer, misschien dat het dan wel opvalt. Heeft niks met heetgeblakkerd te maken.

Verder moet je mij ook geen woorden in m'n mond leggen, want nogmaals ik ken jouw Contango niet dus daar ga ik niet over oordelen. Verder zie ik totaal het nut niet in om in dit topic daarop verder te gaan. We hebben het hier over een hengst voor een Iglesias merrie. Hierbij draagt iedereen z'n eigen keuze aan gebaseerd op zijn of haar eigen ervaringen. Men kan hier over discusseren op een nette en normale manier of gaan lopen dralen en niks toevoegende opmerkingen en/of foto's gaan plaatsen wat nu dus gebeurt. Dit voegt niks toe voor de ts en zij zal d'r eigen keuze en gevoel moeten volgen, want zij is immers degene die met het veulen verder zal moeten gaan niet liesje23 en ook niet sammie.

Citaat:
Oscar geeft helemaal geen veulens die in het Gelders type staan, dat doet geen enkel rijpaard. En zeker geen rijpaard met 2 x volbloed in zn moederlijn..
Toch maar wat vaker de gelderse keuringen bezoeken. het gelderse type is niet hetzelfde type meer als vroeger, tevens hoeft een paard geen gelders bloed meer te voeren om in dit type te staan. De meeste zullen dit wel doen. Wellicht verschillen we van mening wat onder gelders type of ouderwetse type valt.

Maar nogmaals om het duidelijk te maken: Met Oscar icm met deze Iglesiasmerrie verwacht ik een paard die ouderwets gebouwd zal zijn. Zeker geen luxe poppetje. Als ts dat niet erg vind om dat te verwachten kan ze rustig naar Oscar kijken. Dát is iets wat ze geheel zelf moet weten.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:55

tuurlijk sammie Slapen

foto's kunnen ook als voorbeeld dienen of iemand van een bepaald type houdt of niet.

En wbt het gelderse verhaal, daar ben ik het niet mee eens.
Er worden kwpners in de rijpaardrichting goedgekeurd voor de gelderse dekdienst, maar dan moet er nog een bepaald percentage gelders bloed in zitten.
Met Oscar/Iglesias en Ulster gaat je dat niet lukken.
En ik begrijp heel goed wat jij met type en/of bloed bedoeld.

En ja, sommige mensen begrijpen soms niet helemaal wat er ergens wordt neergezet... dat komt omdat het internet is, en niet irl spreekt met iemand...
Vandaar dat je misschien vaker misverstanden kunt hebben over dat soort dingen.

Ik denk namelijk dat je met Iglesias ( door het rubinstein bloed) helemaal niet grof gaat fokken.
Over het algemeen genomen fokken rubinstein en rubinstein nakomelingen luxe. Neem OO Seven/Ronaldo ed...
Laatst bijgewerkt door Attitude op 05-06-07 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:58

Je bent het met me eens zo te zien Cool

Ik probeer hier gewoon een discussie te voeren op een normale manier, je kunt dan met argumenten aankomen waar de ts wat aan heeft of zulke nutteloze opmerkingen gaan plaatsen. Dan is het gelijk voor mij duidelijk dat je de discussie niet verder kunt of wilt voeren. Maar hier heeft de ts iig helemaal niks aan.

Ik lees het wel wat de ts uiteindelijk gaat beslissen.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:00

waarvan jij vind dat de ts er niets aan heeft

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 22:34

Ik heb heel wat gemist zo te lezen! Knipoog

Ik moet zeggen dat ik het steeds moeilijker vind worden.

Mijn paard is opzich niet echt grof maargoed dat is maar net hoe je het ziet denk ik, op foto en in realiteit, en ik kijk iedere dag tegen haar aan. Vork

Wat ik belangerijk vind is dat wat ik heb aangegeven, een wat langer voorbeen en dergelijke op de eerste pagina dat dat verbeterd wordt.
Of proberen te verbeteren.

Haar karakter heb ik persoonlijk geen moeite mee, het is niet altijd een makkelijke dame maar ik kan het goed handelen.
Ze is wel heel eerlijk!

Wat er exact met gelders type of bloed wordt bedoeld, nogmaals, daar ben ik niet in thuis.
Niet in de hengsten in ieder geval.

Uiteraard laat ik weten welke hengst het eventueel gaat worden.

Maar info ben ik nog steeds blij mee!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:50

viewtopic.php?f=114&t=545867&st=0&sk=t&sd=a een topic vol met Olivi nakomelingen, onder andere mijne staat erin.

Over Olivi en groot bewegen ben ik het niet mee eens. Ik vind Olivi zelf niet extreem groot bewegen en zie dat ook niet extreem terug bij zijn nakomelingen. De mijne kan goed schakelen en dat lukt niet als ze extreem groot (slap) bewegen.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 12:21

Piaffe, dank je wel, ik volg het topic even! Haha!

Anoniem

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 01:05

sprakeloos schreef:
Sammie schreef:
Mocht ts buiten het kwpn willen shoppen is Nieuwmoed's Travolta misschien wat. Dat is een Olivi x Havidoff. Havidoff zorgt dan wel voor het bravere Clown

De havidoff merrie achter Travolta is een draak....

Sammie schreef:
Met Oscar krijg je een tank bij deze merrie!

dat zal nog wel meevallen...


Sinds wanneer geeft Havidoff ze braaf...........dat zijn juist meestal brutale paarden die niet door iedereen te rijden zijn.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:58

[quote="Pipo]Sinds wanneer geeft Havidoff ze braaf...........dat zijn juist meestal brutale paarden die niet door iedereen te rijden zijn.[/quote]

Havidoff zelf is inderdaad heel brutaal en niet de makkelijkste.
Mijn Havidoff merrie is verre van brutaal, maar zeker niet door iedereen te rijden dat dan weer niet. Clown

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze stermerrie Iglesias x Ulster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 09:07

Havidoff ken ik helemaal niet, zal ik eens naar moeten kijken...