Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraagje over gangen

 
Profiel   

Hoi ik ga hier een vreemde vraag stellen die ik zal proberen ook een beetje toe te lichten aangezien het mischien een vreemde vraag is voor een gangenpaardenforum.
De extra gangen van bijvoorbeeld een IJslander zoals de telgang en de tolt, zitten daar bepaalde hulpen aangebonden ? Of vallen sommige ijsjes zelf in deze gangen ?
Ik vraag dit omdat ik over een maand of 2 opzoek ga naar een eigenpony, mijn probleem is dat ik cyste nieren heb dus echt moet zoeken naar een pony met vlakke gangen, heb me wel eens verteld dat ijsjes heerlijk zitten.
Maar ik heb dus helemaal geen ervaring met de tolt en telgang en zou liever gewoon stap draf en galop rijden dus de gangen die ik ken. Doel is om lekker recreatief van alles te gaan doen, buitenritjes, af en toe een oefencrosje als we dat leuk vinden en met de tijd ook endurance.

Dus de vraag zijn er ijsjes die ook gewoon alleen de stap de draf en de galop beheersen, en weet er iemand toevallig stallen waar je zulke ijsjes zou kunnen bekijken en aanschaffen ? Voorkeur gaat uit naar een wat breder gebouwde grotere ijs als dat zou kunnen. Andere ideen van paarden rassen waar ik zou kunnen kijken is ook gewaardeerd. Belangrijk is dus voorwaardse drang, comfertabele gangen en koel in het koppie dus geen stresskip ( ik weet dat sommige niet rassen daar ook aan kunnen voldoen maar ben nu gewoon een beetje aan het kijken wat zou passen en dan eventueel kruisingen etc bekijken)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 14:26 



 
Profiel   

Juist de tölt is de meest comfortabele gang! Als jij wilt rijden in een fijne gang dan is juist de tölt de beste gang om je ijs in te hebben, niet stap, draf of galop. Overigens kunnen die dat allemaal prima. Maar een net beleerde IJslander zal ze wellicht minder goed gescheiden hebben dan de ander plus je moet zelf denk ik ook wel consequent zijn. Ik heb overigens niet zoveel ervaring met ijslanders (heb wel een tijdje bij ijslanderstal breidablik gereden).

Ik zou, in jouw geval, gaan voor een natuurtölter, die tölten makkelijk en ik denk dat dat juist is wat je nodig hebt als je graag in een vlakke gang wilt rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 14:35 



 
Profiel   

Je wil de tölt niet per se rijden begrijp ik? Er zijn zeker IJslanders die de extra gangen niet beheersen, hoewel je die niet zo vaak te koop ziet. Nog vaker zie je IJslanders met een voorkeur voor draf. Die gaan als je aandrijft vanuit stap 'gewoon' draven, niet tölten. Om die te tölten moet je wat meer moeite doen. Hoe je een paard in tölt zet verschilt per paard en heeft voornamelijk te maken met laterale aanleg en voorkeursgang, dat is een te lang verhaal om zo even uit te leggen.

Mijn eigen paard zal gewoon gaan draven als je die aandrijft en de teugels op licht contact hebt. Mijn bijrijder zonder gangenervaring rijdt haar 'gewoon' in de drie basisgangen en laat de tölt voor wat ie is. Kan prima. Ik heb mijn vorige paard verkocht aan mensen zonder IJslanderervaring die vooral een fijn paard zochten, de extra gangen vonden ze niet interessant en die rijden ze dus ook niet. Hij draaft ook heel makkelijk. Ik zou gewoon eens op een IJslander gaan rijden om te kijken of je de vlakkere gangen prettig vindt. Let wel, IJslanders zijn over het algemeen wat duurder dan andere rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 14:47 



 
Profiel   

Ga eens ergens rijden op een ijslander, liefst 1 die makkelijk tolt, zodat je het kunt voelen en ervaren. Een lokatie waar je er meerdere uit kunt proberen is helemaal mooi, dan kun je het verschil voelen. Met jouw pijnlijke nieren kan het echt wel de moeite zijn om te leren tolten en/of een paard te kiezen dat heel makkelijk tolt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 14:57 



 
Profiel   

Het is niet zo dat ik de extra gangen niet wilt rijden, maar zou het wel fijn vinden ook voor het paard dat de gangen niet met elkaar verward worden dat als ik bf aandrijf in stap dat hij in telgang gaat bijvoorbeeld, voor het paardje verwarrend en dat zou ik snue vinden, ik heb echt 0,0 ervaring met extra gangen. Ik ga inderdaad eind volgende maand maar eens kijken of ik ergens een keertje een IJslander lesje ergens kan nemen, kan ik het ook eventjes voelen hoe het zit etc. We hebben ons budget gezet op 3000 euro maar als het de juiste is dan kan 500 a 1000 erbij ook wel maar dat is wel de max aangezien ik graag een spaarpotje wil houden voor eventueel onverziene kosten etc. Zou me ook niet uitmaken als hij jonger is, ik weet dat ijsjes vaak met 5 pas tegen volwassen aankomen ? Dus mocht hij 4 zijn bv en wel ingereden maar nog niet genoeg gegroeid om regelematig te berijden vind ik het ook niet erg om bijvoorbeeld 1x per maand erop te zitten en de rest lekker te wandelen etc zodat hij lekker kan uitgroeien en wennen aan alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 14:58 



 
Profiel   

Klokjes schreef
Ga eens ergens rijden op een ijslander, liefst 1 die makkelijk tolt, zodat je het kunt voelen en ervaren. Een lokatie waar je er meerdere uit kunt proberen is helemaal mooi, dan kun je het verschil voelen. Met jouw pijnlijke nieren kan het echt wel de moeite zijn om te leren tolten en/of een paard te kiezen dat heel makkelijk tolt.



Ja dat dacht ik ook ik mag namelijk helemaal niet sporten,waarbij je lichaam beweegd.. lekker dan blijft er toch niks over. Zij ook tegen de dokter ik ben nu 30 moet ik dan maar achter de geraniums zitten ? Dus ik geniet liever van de tijd die ik nog heb om te rijden dan helemaal niks meer te doen.
Ik heb wel een keertje op een dravertje gereden trouwens die kon telgangen maar deed hij uit zichzelf dat vond ik helaas niet zo comfortabel, is dat een groot verschil met de tolt ? Of is het echt iets waar je aan moet wennen ?

Denken jullie overgens dat ijsjes plezier zouden hebben ik af en toe een oefencrosje en trec en endurance ritjes ? Endurance niet op hoog nivo maar af en toe een introductie en mischien een klasse 1 ?
Bedenk me namelijk net dat ik helemaal niet weet of ijsjes gefokt zijn op snelheid of op afstand etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 15:01 



 
Profiel   

Een 4-jarige is inderdaad vaak niet ingereden of alleen zadelmak. Voor jonge paarden is het scheiden van de gangen juist ingewikkeld. Die moeten nog leren welke gang van ze gevraagd wordt. Voor een paard met goed gescheiden, makkelijk te rijden gangen zonder eczeem of andere 'problemen' is je budget aan de lage kant.

De tölt is overigens een viertakt zonder zweefmoment, waardoor je makkelijk in het zadel kan blijven zitten. Telgang is een tweetakt met zweefmoment en wordt in principe alleen op hoog tempo gereden. De meeste IJslanders worden niet in telgang gereden. Wel zie je vaak bij minder goed getrainde IJslanders dat ze ipv tölt een langzame telgang pakken, dus veel meer een tweetakt ipv een viertakt. Dat noemen we Schweinepass en is zeer ongewenst.

Er zijn zeker mensen die endurence rijden met hun IJslander. Tonkie Collee bijvoorbeeld start in de hoogste klasse. In de TREC zie je ook regelmatig IJslanders en een sprongetje kunnen ze ook prima aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 15:05 



 
Profiel   

Tolt is een totaal andere gang dan telgang. Verder geen ervaring mee maar ik kan je wel vertellen dat je niks over tolt kunt zeggen als je telgang niet lekker vindt zitten. Overigens zijn ijslanders die natuurlijke aanleg voor telgang hebben hartstikke duur. Beter kun je dan kijken naar eentje die van zichzelf goed kan tolten.
Of je kijkt naar een ander type gangenpaard. Er bestaan meer paardenrassen met speciale gangen. Moet je eens googlen op "gangenpaarden rugproblemen" oid dan vind je wel info over op welke paarden je stil zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 15:11 



 
Profiel   

Een tolt of telgang is echt niet te vergelijken hoor!

Kun je misschien eens ergens op een ijslander rijden en die tolt uitproberen? Op bijv breidablik in noord brabant kun je gewoon eens een les nemen.

Ijslanders worden pas vanaf 5 jaar ingereden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 15:39 



 
Profiel   

Ik ga zoiezo volgende maand maar even kijken of ik ergens een keer een IJslander kan rijden, maar als ik het zo bekijk zijn de meeste gangen paarden boven ons budget word dus eventjes goed zoeken. Ik word eerst volgende week geopereerd dus hoop dan na 3 weken genoeg hersteld te zijn om te gaan rijden, zal dan tijdens het herstel eventjes kijken of het wel mogelijk is om voor ons een ijsje te kopen , wil niet gaan lessen verliefd worden op het ras en er dan achter komen dat willen we een gezond dier kopen ( voorkeur natuurlijk) Het niet kan met ons budget , doorsparen kan maar is niet wenselijk inverband met de loopstallen en de introductie van de pony bij de groep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 19:09 



 
Profiel   

Een IJslander is geen machine waar bij allemaal de zelfde knopjes op zitten. Kijk bij een drieganger is het duidelijk: als je iets wil wat sneller is dan stap en langzamer dan galop heb je maar 1 optie. Kan weinig fout gaan. Je legt je been aan en je draaft. Bij een IJslander is dat niet zo vanzelfsprekend. Leg je been aan en hij zou zomaar kunnen gaan draven. Of tölten. Of iets doen wat helemaal geen officiële gang is en wat ook helemaal niet lekker zit en waar je wel je paard mee de vernieling in kunt rijden. Een gangenpaard heeft een extra dimensie en vergt aanpassingen in je ruitergevoel.

Een paard is van zichzelf meer lateraal of diagonaal, en heeft dus een voorkeur voor tölt resp. draf. Als jij een paard wil waar je lekker de basisgangen mee kan rijden zou je eens kunnen kijken voor een paard wat zelf een voorkeur voor draf heeft. Dat is dan vermoedelijk wel een paard waar je in tölt meer aan moet rijden. Net zoals dat er omgekeerd paarden zijn die heel makkelijk tölten maar waar je in draf meer werk aan hebt.

Het mooie aan rijden op gangenpaarden is dat voor elk paard de balans net even anders is. Er zijn wel wat globale hulpen maar elk paard is anders, heeft een andere balans en heeft dus met iets andere hulpen nodig. Tijd geleden heeft er eens iemand met echt ruim voldoende ervaring op mijn paard gereden. Zij heeft een broer van mijn paard. En ze vroeg aan mij welke hulpen ze het beste kon geven om aan te tölten. Dat is helemaal geen rare vraag. Mijn paard zinkt als een baksteen als je te veel met je teugels doet terwijl een ander paard juist meer contact nodig heeft om zich op te kunnen richten. Bij voorbeeld.

En natuurlijk heb je als ruiter ook een voorkeur. Ik heb graag viergangers met genoeg laterale aanleg zonder het laterale gedoe. Zo'n zwijnende plank, daar kan ik helemaal niks mee. Dus beste tip die je kunt krijgen is om eens op verschillende paarden te gaan rijden, kijk wat je bevalt en neem dat mee in je zoektocht naar een eigen paard. En dan weet je ook meteen of jij wel geschikt bent voor wat je wil. Een driegangerruiter die een IJslander wil omdat het lekker zit is hartstikke mooi maar dan is het natuurlijk wel heel handig als die driegangerruiter ook overweg kan met een temperament en een zelfstandigheid die waarschijnlijk anders zijn dan je tot nu toe bij paarden bent tegengekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 23:39 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar met vriendinnen een paar dagen gereden op Stal Stonas. De reden om voor hen te kiezen, was dat ze een grote bak hebben, zodat we echt les konden krijgen in het tolten. Want daar heb je ruimte voor nodig. Bij veel maneges ga je het bos in en gaat je paard meetolten met z'n voorganger. Bij Stonas leerden we de tolthulpen. Die zijn er dus en een goed opgeleid paard kan uitstekend de hulpen en bijbehorende gangen onderscheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 23:51 



 
Profiel   

Dat is écht niet alleen bij Stónas zo :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 23:52 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de reacties, en dat is inderdaad ook mijn angst dat ik het paard in de war zou maken omdat ik naast een telgangende draver en toen ik 16 was eens op een nog niet volledig ingereden IJslander heb gereden, geheel geen ervaring heb met gangen paarden. Ik ga gewoon als alle ellende achter de rug is ( volgende week moet mijn galblaas eruit) Een plakje zoeken in noord holland waar ik desnoods een paar keer op een IJslander zou kunnen lessen, om idd eventjes aan te voelen of ze wel geschikt zijn voor mij. Het lijkt me heerlijk een paardje met looplust, ik heb zelf vroeger een tinker gehad vond ik een hel met buitenrijden, het was een enorme goedzak maar ik zat hem constant te pushen om te lopen ( had natuurlijk toen ook minder ervaring) Daarna had ik een engelse volbloed, vond ik heerlijk die liep wel, af en toe een beetje afremmen maar een stuk prettiger voor beide om lange ritten mee te maken. ( Dat is ook de reden dat een ijsje me aanspreekt, niet zo groot, passen perfect op de stal waar ik plekje gereserveerd heb. Hebben normaal gesproken veel looplust en van wat ik hoor zitten ze vrij vlak ook. Ik heb een nierziekte en mag eigenlijk van mijn dokter niet meer rijden, maar ik ben verdorie 30 dus ga niet achter de geraniums zitten. Dus vandaar dat ik wat zoek waarbij ik wel kan doen wat ik graag zou willen en toch mijn lichaam zo min mogelijk zwaar belast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 08:59 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg. In eerste instantie kocht ik mijn IJslander ook voor de looplust en zijn koele koppie. Met buitenrijden en nieuwe dingen zijn ze over het algemeen heerlijk rustig. Heel lang heb ik hem prima als drieganger kunnen rijden, maar uiteindelijk werd hij toch een stijve plank die alleen nog maar kon zwijnen. Maar, dit is op te lossen met rechtrichten en het soepel houden van je paard door middel van dressuuroefeningen. Ik was toen helaas (sorry Thokki) nog te onwetend....

Dit neemt niet weg dat ik je aanraad om op verschillende IJslanders te rijden. Er zijn er ook veel die uit zichzelf makkelijker draven dan tölten. Maar als je eenmaal hebt getölt, wil je niet anders meer! Als je dan je IJslander aanschaft zou ik zeker ik het begin les nemen bij een echte IJslander instructeur. Eentje die niet alleen op de tölt focust, maar ook op basisdressuur. Want juist IJslanders die scheef en gespannen lopen gaan de gangen door elkaar halen en maken er één oncomfortabele gang van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 11:40 



 
Profiel   

Zo heel lang is het topic toch niet? Lijkt me nou een kleine moeite om die paar berichten even door te lezen. Nu voegt je reactie inderdaad niets toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 12:53 



 
Profiel   

Hi, ik ben begin dit jaar ook begonnen met het rijden op IJslanders vanwege rugklachten en eigenlijk niet meer serieus kunnen rijden op"gewone" paarden. Voor mij heeft het echt een wereld van verschil gemaakt! Ik geniet met volle teugen en rij soms wel drie keer in de week een buitenrit en ook al een keer een echt lange rit gemaakt. Ik had dat nooit verwacht!

Ik rij meestal op een natuurtolter wat ik je ook van harte aan kan raden. Echter is dat natuurlijk wel duur qua aanschaf. Ook vind ik dat De draf en galop van een ijsje lekkerder zit voor mijn rug dan van een groter paard.

Ik las dat je in Noord Holland iets zoekt? Bel www.fraroan.nl eens, of stuur ze een berichtje. Hele aardige eigenaresse, fantastische paarden, heerlijke ritten en goede instructie. Ze kan je ook veel vertellen over je vragen en wensen die je verder hebt.

Mocht je meer willen weten, Let me know!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 12:24 



 
Profiel   

Denk dat het vooral slim van je is om eerst goed uit te vinden of de 'comfortabele IJslander' dat ook voor jou is. Ik heb oa een pijnstoornis en krijg op IJslanders niet minder pijn in mijn rug dan op een 'gewoon' paard, integendeel zelfs.. Wat misschien maar goed is, want ik deel mijn paard met mijn man en die zou met zijn lange stelten nooit op een IJsco passen. ;)
Overigens heb ik ook lang gedacht dat ik alleen op een vlak paard zou kunnen rijden, maar ben er nu ook wel achter dat dat ook te trainen is. Doordat ik altijd op een vlak paard reed en daarop makkelijk kon doorzitten, reed ik nog maar weinig licht. Nu ik een paard heb waarmee ik het doorzitten nog onder de knie moet krijgen, merk ik dat het lichtrijden ook domweg een kwestie van weer meer doen was. Al is dat natuurlijk ook weer persoonlijk en waarschijnlijk afhankelijk van de problemen in je lijf.
Maar goed, ik hoop dat je een oplossing vindt om ondanks je gezondheid toch op een voor jou prettige manier met paarden bezig te kunnen zijn. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels hoe helend die dieren kunnen werken en dat gun ik iedereen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 12:49 



 
Profiel   

Dreamybol schreef
Denk dat het vooral slim van je is om eerst goed uit te vinden of de 'comfortabele IJslander' dat ook voor jou is. Ik heb oa een pijnstoornis en krijg op IJslanders niet minder pijn in mijn rug dan op een 'gewoon' paard, integendeel zelfs.. Wat misschien maar goed is, want ik deel mijn paard met mijn man en die zou met zijn lange stelten nooit op een IJsco passen. ;)
Overigens heb ik ook lang gedacht dat ik alleen op een vlak paard zou kunnen rijden, maar ben er nu ook wel achter dat dat ook te trainen is. Doordat ik altijd op een vlak paard reed en daarop makkelijk kon doorzitten, reed ik nog maar weinig licht. Nu ik een paard heb waarmee ik het doorzitten nog onder de knie moet krijgen, merk ik dat het lichtrijden ook domweg een kwestie van weer meer doen was. Al is dat natuurlijk ook weer persoonlijk en waarschijnlijk afhankelijk van de problemen in je lijf.
Maar goed, ik hoop dat je een oplossing vindt om ondanks je gezondheid toch op een voor jou prettige manier met paarden bezig te kunnen zijn. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels hoe helend die dieren kunnen werken en dat gun ik iedereen! :)



Hoi dank je voor je reactie, mijn probleem is dus alleen dat ik dus geen pijn heb als ik rij op een paard die wat hoger opgooit, maar dat ik dus 80% meer kans heb op een nierbloeding met een paard waar je zelf veel meer op beweegd. Dus het is voor mij enorm lastig om te bepalen wat wel of niet zou gaan aangezien ik dus pas wat zou voelen als het eigenlijk al te laat is. Ik heb namelijk cyste nieren verder geen rugklachten etc wel wat been problemen maar die zijn voor het grootste gedeelte verholpen en door die pijn heb ik eigenlijk altijd gewoon heen gereden zonder teveel problemen. Het is dus bij mij helaas geen kwestie van trainen ik kan prima op een paard rijden met ruimere gangen die hoger opgooid maar is in mij geval gewoon een enorm risico op de langere termijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 13:58 



 
Profiel   

Marlien5 schreef
Hi, ik ben begin dit jaar ook begonnen met het rijden op IJslanders vanwege rugklachten en eigenlijk niet meer serieus kunnen rijden op"gewone" paarden. Voor mij heeft het echt een wereld van verschil gemaakt! Ik geniet met volle teugen en rij soms wel drie keer in de week een buitenrit en ook al een keer een echt lange rit gemaakt. Ik had dat nooit verwacht!

Ik rij meestal op een natuurtolter wat ik je ook van harte aan kan raden. Echter is dat natuurlijk wel duur qua aanschaf. Ook vind ik dat De draf en galop van een ijsje lekkerder zit voor mijn rug dan van een groter paard.

Ik las dat je in Noord Holland iets zoekt? Bel http://www.fraroan.nl eens, of stuur ze een berichtje. Hele aardige eigenaresse, fantastische paarden, heerlijke ritten en goede instructie. Ze kan je ook veel vertellen over je vragen en wensen die je verder hebt.

Mocht je meer willen weten, Let me know!



Enorm bedankt voor je reactie ! Mijn eerste voorkeur ging ook idd uit naar eerst een paar keer ijsjes rijden kijken of het me wel past etc. Al dacht ik er zelf aan voor eentje te gaan die stap draf en galop goed beheersd en dan eventueel samen met paardje de tolt te leren, telgang hecht ik niet veel waarde aan. En ja klopt noord holland ik woon in haarlem, nu alleen eventjes herstellend van een operatie hopelijk ben ik met een weekje weer op de been en kunnen we af en toe ergens gaan kijken. Ik zoek dus ook echt geen wedstrijd paard voor de IJslander sport, gewoon lekker recreatie buitenritjes, af en toe een oefencrosje etc. Dus zou het ook zonde vinden een ijs van bijvoorbeeld 5000 te kopen die voor wedstrijden getraind is terwijl mijn passie daar niet licht, als je snapt wat ik bedoel. Mag ik vragen waar je zelf vandaan komt ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 14:01 



 
Profiel   

Ah, ik wist niet precies wat de gevolgen waren van cyste nieren, ik verwachtte vooral pijn en ongemak in een andere richting dan bloedingen. Excuus!!
Maakt het wel nog lastiger uitvinden wat wel en niet kan.. Beroerde situatie, je wilt zoveel meer dan je lijf toestaat.

Beterschap met het herstellen van je operatie nu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 14:11 



 
Profiel   

ittheclown schreef
Al dacht ik er zelf aan voor eentje te gaan die stap draf en galop goed beheersd en dan eventueel samen met paardje de tolt te leren

Juist als driegangerruiter heb je meer aan een paard wat al bevestigd is in tölt. Een paard intölten als je geen ervaring hebt met gangenpaarden lijkt me vragen om problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 15:06 



 
Profiel   

Koper schreef
ittheclown schreef
Al dacht ik er zelf aan voor eentje te gaan die stap draf en galop goed beheersd en dan eventueel samen met paardje de tolt te leren

Juist als driegangerruiter heb je meer aan een paard wat al bevestigd is in tölt. Een paard intölten als je geen ervaring hebt met gangenpaarden lijkt me vragen om problemen.


Dit. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 15:17 



 
Profiel   

Als ik jou was zou ik verschillende gangenpaarden uitproberen. Niet alleen ijsjes. Ik heb zelf minimaal ervaring met gangenpaarden. Maar mij ervaringen zijn allemaal heel anders met elk paard en elke gang. Dus ga gewoon kijken wat bij jou past.

Ik heb zelf een draver die de telgang beheerst. Dit vind ik zelf niet uit te zitten, ook omdat dit vaak op hoge snelheid gaat.

Maar er zijn ook dravers met aanleg voor tölten. Heb eens op zo'n draver gereden. Dat vond ik persoonlijk prettiger dan op een ijs. Had het gevoel dat ik even meer paard onder mijn kont had ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 15:58 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van gangenpaarden, maar toen ik je post las, vroeg ik me af of je ooit gedacht heb aan de mensport?
Dressuur kan ook prima met de koets. En ook vaardigheid en marathon is hartstikke leuk.
Toch goed samenwerken met je paard, vanuit een goed geveerde riant bokkussen op een goed geveerde koets..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-16 16:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen