Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

1e prijs op Paso Fino Europees Kampioenschap

 
Profiel   

Mijn vrouw heeft afgelopen weekend met haar Paso Fino een eerste prijs gereden op het Europees Kampioenschap in de nieuwkomer klasse. Dat is voor ruiters die voor het eerst met hun Paso Fino mee doen op een groot toernooi. Super trots! In de Pleasure class werd ze 5e.

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 22:46 



 
Profiel   

Gefeliciteerd. Wat heeft ze daar precies voor moeten doen qua wedstrijd? Zie iets van een kruis op de grond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 22:56 



 
Profiel   

Wat een mooie combinatie!
Vertel inderdaad eens wat meer hierover, als je wilt? Het is mij ook onbekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 22:59 



 
Profiel   

Dat kruis is een sounding board. Dat gebruiken de jury leden (overgekomen uit de VS) om de gang zuiverheid te horen.

In Europa zijn niet zo veel Paso Finos dat er selectie wedstrijden nodig zijn. Iedereen is dus in theorie welkom op het EK, maar, niet iedereen komt zomaar hoor. Het nivo is vrij hoog, er is een soort zelf-filtering. Het is een beetje de top van Europa die je daar ziet en die eigenlijk ook altijd winnen :) Voor m'n vrouw was het gewoon eens meemaken. Ze heeft haar Paso Fino zelf uit de VS geimporteerd en het was gewoon kijken of ze kon meekomen. We zijn goede vrienden met enkele van de pros, en daar heeft ze ook clinics gereden ter voorbereiding. Speciaal daar voor is er een klas (zo noemen ze de proeven) voor mensen die nieuw zijn op een (groot) toernooi. Ze reed daar tegen mensen uit Frankrijk, Zwitserland en voornamelijk Duitsland, veruit het grootste PF land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 23:06 



 
Profiel   

Naast de serieuze klassen is er is ook een hoop lol. Zo zijn er fun classes waar je bv met 2 ruiters een stukje wc papier moet vasthouden en allerlei capriolen moet uithalen. Of rondjes moet rijden met een glas champagne en wie het meeste overhoudt wint. De paso fino heeft zo een vlakke gang dat je soms amper een druppel verliest. Zoals je kan zien reed ze ook in haar rood wit blauw oranje dekje :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 23:19 



 
Profiel   

Het ziet er zeker uit alsof ze in ieder geval heel veel plezier heeft gehad, zeker in de 'fun' classes. Heel leuk om te zien!
Is het, dat serieuze gedeelte, dan net zoiets als van die trote y galope wedstrijden? Zo op de foto's oogt het rustiger dan op sommige filmpjes uit Zuid Amerika die ik gezien heb. Vond ze daar soms wel wat erg straf in die muiltjes hangen, al vraag ik me af of het niet ook deels door de halshouding van het paard komt, dat dat zo lijkt?
Maar sowieso heel mooie paardjes. Staan al heel lang op mijn 'Most Wanted' lijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 00:22 



 
Profiel   

In Europa gaat het sowieso een stuk gemoedelijker dan in de VS of Colombia. In Colombia is het echt een volksfestijn. Dat van die strafheid dat lijkt grotendeels maar zo. Veel paso finos hebben een heel opgerichte houding waardoor het lijkt alsof ze in een houding getrokken worden maar als je de teugels zou loslaten blijven ze daar gewoon hoor :) Dat neemt niet weg dat zeker de top paso finos uit colombia en de VS echt stoomwalsen zijn. Ongelofelijk hoeveel energie die hebben. Ik heb er wel eens op 1 gezeten (amerikaanse grand national winnaar) en dat is echt bizar. Ik ben zelf een KWPN-er en een Andalusische hengst gewend en dat is toch een stuk rustiger. En de een gaat daar wat beter mee om dan de ander. Maar dat zie je in alle vormen van paardensport.

De trote y galope zijn trouwens geen paso finos maar een familielid met een eigen stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 00:51 



 
Profiel   

Gaaf zeg, gefeliciteerd! Prachtig paard! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 08:36 



 
Profiel   

In de Dominicaanse Republiek hebben ze veel Paso Fino's die door de lokale bevolking worden gebruikt maar ook ingezet als toeristenpaard. Ze lopen in een soort tolt, een heerlijke gang waarbij de rug volkomen vlak blijft. Het zijn daar wel meestal tamelijk kleine paardjes, smal en ponymaat.Ze zijn daar ook goedkoop, maar exporteren wordt natuurlijk wel heel erg duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 09:01 



 
Profiel   

gave foto´s!
Wat is dat draadje dat van zijn bit rechts (links voor het paard) loopt? Dat zit maar aan 1 kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 09:05 



 
Profiel   

Leuke foto's en gefeliciteerd met het behaalde resultaat !

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 09:08 



 
Profiel   

Dat draadje is een pisador. Dat is bedoelt om het paard aan de hand te leiden zodat je dat niet aan het bit hoeft te doen. Is voornamelijk een onderdeel van de show uitrusting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 11:10 



 
Profiel   

Wat leuk om zo eens mee te mogen kijken in deze tak van paardensport (:

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 11:20 



 
Profiel   

corbosman schreef
De trote y galope zijn trouwens geen paso finos maar een familielid met een eigen stamboek.

Dat zijn dan de Paso Peruanos natuurlijk? Ik wil ze nog weleens door elkaar halen :o maar ik geloof dat de Fino wat kleiner en compacter is als ik de plaatjes zie, of zit er qua gangen ook echt verschil in?
Fijn om te lezen dat het meestal maar lijkt, dat straffe, en dat het inderdaad vooral de eigen houding van het paard is en heel leuk om er zo eens wat over te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 18:01 



 
Profiel   

Gaaf! Ik ben gek op Paso Fino's, heb zelf ook wel eens op een aantal gereden. Ben helemaal verkocht. Alleen weinig te vinden in Nederland helaas.


Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 18:09 



 
Profiel   

Nee, de Paso Peruano is een compleet ander ras. De enige overeenkomst is de naam 'Paso' :)

De Paso Finos bestaan uit 4 subrassen.

- Paso Fino
- Trote Y Galope
- Trocha
- Trocha Y Galope

Het Verschil zit em in de gangen. De Paso Fino heeft een 4-tel gang. Feitelijk precies hetzelfde als een normaal paard in stap doet, maar dan heel snel.

De Trocha paarden hebben geen exact symmetrische gang maar er zit tussen de diagonale passen iets meer tijd. Sommige Paso Finos doen dat ook, en dat wordt gezien als een fout.

De Trote paarden hebben een echte 'trot', zoals een normaal paard in draf.

Je kan filmpjes zien van de verschillende rassen op m'n website: https://www.pasofino.nl/verwante-rassen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 18:10 



 
Profiel   

Maanlicht schreef
Gaaf! Ik ben gek op Paso Fino's, heb zelf ook wel eens op een aantal gereden. Ben helemaal verkocht. Alleen weinig te vinden in Nederland helaas.

Je kan ze op 1 hand tellen ja :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 18:11 



 
Profiel   

Ah, kijk, weer wat geleerd. Leuk, die website ook, vooral met de filmpjes erbij. En inderdaad jammer dat ze zo onbekend zijn. Het lijken me machtige dieren om mee te mogen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 21:21 



 
Profiel   

Dit is zo gaaf ! Gewoon nog een stuk onbekender dan de IJslanders ! Als ik ooit eens geld te veel heb ;) Oei oei dan ga ik andere gangenpaarden sparen hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 00:12 



 
Profiel   

Leuk om zo te zien! Gaaf om zo mee te maken en super als je dan ook nog wint!
Die fun-classes zijn helemaal geweldig _O-

Ik heb op Aruba ook op een paso-fino (dacht ik) gereden, heel gaaf!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 08:49 



 
Profiel   

Dat ziet er super leuk uit! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 14:01 



 
Profiel   

Gaaf zeg, en wat een prachtige foto's! Ziet er uit als een ontzettend leuke, gezellige en leerzame dag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 14:06 



 
Profiel   

Wat gaaf zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 15:12 



 
Profiel   

Ziet er gezellig uit en wat een mooie paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 18:09 



 
Profiel   

Wat leuk om eens een topic over Paso Finos te zien! Prachtig ras!
Ik heb het geluk gehad een half jaar met ze te mogen werken op Aruba!

Leuke fun classes ook! Je vrouw is een mooie combinatie met haar paard!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-16 18:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen