Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kies je een hengst uit?

 
Profiel   

Ben wel afhankelijk van iemand die ons wil rijden en Duitsland ( ookal is het ver Duitsland in) is toch beter te verkopen als Denemarken :j

Kijken kan altijd en overal. Mijn merrie er heen krijgen is verhaal 2 dus moet wel alles goed afwegen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 11:47 



 
Profiel   

vergeet niet dat moeders veeeeeel invloed hebben op het uiteindelijke veulen indd...Vaak wordt er alleen naar de hengst gekeken en naar verbeterpunten bij de moeder. In ons fokproduct zie ik veel meer de moeder terug dan de vader. Al is de mix wel uitermate goed gelukt en zijn de goede punten van moeder goed doorgegeven (karakter, behang) en de goede punten van vader eveneens (bouw en gangen). Wat ik eigenlijk wil zeggen...als moederdier een dier is waaraan je alleen maar verbeterpunten ziet (weinig goede punten), kun je beter een veulen kopen dan eentje fokken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 05:18 



 
Profiel   

Klopt ja, dat ben ik zeker met je eens. Persoonlijk zal ik ook nooit fokken met een merrie met een heel moeilijk karakter bijvb of omstreden nog misschien een merrie met eczeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 06:51 



 
Profiel   

Memere schreef
Op oog van verkoop heb ik toch liever een hengst dat al nakomelingen heeft die het goed doen op (veulen)keuringen en eventueel sport,
dit hoeven niet tientallen nakomelingen te zijn, zolang er maar zijn waarbij ik kan vergelijken.
Ik zou in ieder geval nooit een hengst kiezen waarvan ik geen enkele nakomeling heb kunnen zien, maar dat is mijn persoonlijke mening. :)


Behalve bovenstaande heb je bij een wat bekendere hengst ook een beter beeld van wat hij doorgeeft aan zijn veulens. Leuk als de hengst op bepaalde punten beter in elkaar zit dan de merrie, maar als dit bij geen enkele nakomeling terug te zien is, is het misschien toch niet de beste keus.

Ik overweeg ook om een veulentje te fokken als opvolger van de huidige rijpaarden, dus ik ben me momenteel ook aan het orienteren op hengsten en hoe je dat nou eigenlijk allemaal het beste aanpakt. Gelukkig heb ik wat fokkers en mensen met ervaring hiermee om me heen en doe ik het samen met een vriendin (die de merrie heeft) anders zou ik door de bomen het bos niet meer zien.

Een hengst kiezen nav een keuring of een wedstrijd geeft imo het risico dat je op emotionele basis een hengst kiest. De WAUW-factor zeg maar. Terwijl dat lang niet altijd de beste keus voor de merrie is. Aan de andere kant wil ik een hengst wel graag 'live' zien. Ik ben nu een lijstje aan het maken met hengsten die me aanspreken en die de merrie verbeteren. Maar even afwachten wat eruit komt, maar dan ben ik van plan om er een paar uit te sorteren en dan langs de hengstenhouder te gaan.

Klakkeloos vermeerderen zou ik idd ook nooit doen. De merrie moet ook goed in elkaar zitten. Eczeem bijvoorbeeld zou ik ook nooit mee fokken. Ook met uitersten moet je denk ik oppassen. De merrie waar ik mee wil fokken is van het elegante type. Ik zou er graag iets meer body in fokken. Maar als je er een hele stevige hengst op gaat zetten wil dat niet zeggen dat het veulen precies in balans de mooie middenweg gaat zijn. Een tenger veulen met een zware hals kan er dan ook uitkomen, en dan is het geen verbetering meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 07:26 



 
Profiel   

Exact....fokken is en blijft gokken. Voor hetzelfde geld krijgt het veulen de minpunten van beide ouderdieren mee ipv de pluspunten.Dan is het best zonde van het geld ;)
Ik zou eigenlijk altijd eerst kijken naar te koop staande veulens en jaarlingen. Dan weet je iig wat je koopt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 07:35 



 
Profiel   

Als je wil weten wat je koopt kun je beter een beleerd paard kopen haha.

Ik denk dat in veel gevallen een veulen kopen waarbij iemand zich goed verdiept heeft in de ouderdieren idd de beste optie is. In mijn geval kies ik voor fokken omdat ik 'iets' met deze merrie heb. Ze is van mij geweest maar door verschillende omstandigheden nu van dat vriendinnetje, maar ik zou graag weer iets van haar terughebben als het ware. Verder wil ik voor het hele traject eens meemaken en ervaren, de hengstenkeuze, het traject tot de geboorte, maar ook het hele groeiproces van het veulen. En ik wil dat graag in eigen hand hebben en op een manier doen waarvan ik denk dat het het beste is. Denk bijvoorbeeld aan inprenting, ik ben benieuwd of je daar na zoveel jaar opfok nog profijt van hebt. Die fase heb je meestal al gemist als je een veulen koopt, of je hebt niet de vrijheid dat te doen zolang hij nog bij de moeder staat.
Mocht het niet allemaal niet lukken met deze merrie zullen we waarschijnlijk idd een veulen of jong paard kopen. Ik heb ruinen, en een leenmerrie ofzo regelen zie ik niet zitten, daar heb ik tenslotte niks mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-16 08:13 



 
Profiel   

Ik begin met een plus en min punten lijstje

Dus wat zijn de sterke punten die ik wil behouden en wat zijn de zwakke punten die ik wil verbeteren qua bouw en gangwerk
Daarnaast karakter... Zou het heter mogen of juist niet (even heel simplistisch gesteld)

Dan met dat overzicht hengsten bekijken
Om passende hengsten te vinden
En daarbij ook de afstamming in gedachten houden , dus past het qua bloedvoering

in of lijn teelt wilde ik vermijden bij mijn fokplannen , dus viel er nog best wat af .
Lijntrekt kan hartstikke mooi uitpakken
Maar dat laat ik graag over Aan mensen met meer kennis op dat vlak

En uiteindelijkspeelt gevoel ook een rol.
Een paard kan heel droog bekeken perfect passen...maar dan moet het gevoelsmatig ook nog kloppen


Maar ik kijk dus niet naar cijfers en hoogst gekeurd in eerste instantie omdat dat echt niet zomaar de juiste combi gaat opleveren :n
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-16 07:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen