Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kies je een hengst uit?

 
Profiel   

Een discussie: Hoe kies jij een hengst uit voor je (Ijslander) merrie?

Kies je voor de hoogst gekeurde hengst?
Kies je voor een hengst met hoge punten voor exterieur of gangen?
Kies je voor karakter?
Het dekgeld weegt soms wel mee?

Waar let je op in combi met jou merrie en waarom?

Ik ben heel benieuwd :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 18:51 



 
Profiel   

Karakter en of het wel bij je merrie past.
En zeker een hengst die je merrie verbeterd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 18:57 



 
Profiel   

Als ik eerst maak ik de keuze tussen hengsten die in mijn budget passen of waarvoor ik eventueel wel wat meer wil uitgeven,
dan kijk ik welke hengst mijn merrie exterieurmatig (ook gangen en karakter) zou verbeteren.
Dat de hengst het goed doet is maar een bijzaak, maar toch liefst geen niet-gekende hengst met het oog op verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 18:59 



 
Profiel   

Ik wil dit zeker even volgen, zit zelf te denken om in de toekomst mijn eigen IJslander te fokken. Wil toch graag zien hoe bokt jou vragen beantwoord :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 18:59 



 
Profiel   

Memere schreef
Dat de hengst het goed doet is maar een bijzaak, maar toch liefst geen niet-gekende hengst met het oog op verkoop.

Dit vind ik interessant... immers de onbekende hengst van nu, word alleen bekend als er nakomelingen van komen die het liefst het goed doen op de keuringen en in de sport.
Wanneer de hengst bij je merrie past moet in mijn ogen de naam van een hengst toch niet uitmaken ( mits goedgekeurd op de keuring)?
Zou ook nog prijs gunstiger zijn, want een bekende gewilde hengst is bijna automatisch een stuk duurder qua dekgeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 19:27 



 
Profiel   

Op oog van verkoop heb ik toch liever een hengst dat al nakomelingen heeft die het goed doen op (veulen)keuringen en eventueel sport,
dit hoeven niet tientallen nakomelingen te zijn, zolang er maar zijn waarbij ik kan vergelijken.
Ik zou in ieder geval nooit een hengst kiezen waarvan ik geen enkele nakomeling heb kunnen zien, maar dat is mijn persoonlijke mening. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 19:44 



 
Profiel   

Stel je hebt mijn merrie als voorbeeld.
Munablom Frá Punktur.
Afstamming is Vader: Nonni Frá Fitjum, moeder Sina Frá Punktur

[ img ]
[ img ]

Ik had een hengst gekozen, helaas is ze niet drachtig geworden dit jaar.
Wie zouden jullie kiezen en waarom?

Ze is overigens een 5 ganger met een voorkeur voor draf. Ze heeft een erg goed gesprongen galop. En een gematigd temperament.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 20:07 



 
Profiel   

Aan mij ga je niet veel hebben gezien ik bij de mini's zit hihi, wel een knappe merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 20:12 



 
Profiel   

TS wat zou je aan haar willen verbeteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 20:13 



 
Profiel   

Mooie merrie is het Ineke! :)

Ik denk er ook over Elska te laten dekken.. ze heeft zo'n leuke veulens gegeven en wil er graag nog eentje bij als opvolger.

Ik kijk vooral naar vier -of vijfganger. Zij is vijfganger dus liefst ook een vijfganger. Ook kijk ik of de karakters een beetje matchen. Vadall vind ik een geweldige hengst, maar in combinatie met mijn vrij temperamentvolle merrie krijg je dan waarschijnlijk een bom die ik als niet top-ruiter niet kan handelen :P

Elska is vrij neerwaarts gebouwd dus liefst een hengst met veel front/opwaarts gebouwd.

Verder nog teveel beginner in de ijslanderwereld om er veel zinnigs over te kunnen zeggen. Dus ik ga vooral raad vragen aan meer ervaren fokkers :j

edit: op de laatste wedstrijd (NK) hadden we bij alle leuke, aansprekende paarden een vinkje gezet in het boekje (waren een stuk of drie op het hele NK dus we waren wel kritisch :P ). Daarna de vader van die paarden gaan opzoeken. Het is fijn als de hengst zelf aanspreekt, maar nog fijner als de nakomelingen voor zich spreken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 20:22 



 
Profiel   

Naaoommii schreef
TS wat zou je aan haar willen verbeteren?

Wat ik verbeteren wil is meer tölt. Ze tölt wel makkelijk, maar het is niet haar beste gang.
Het veulen mag wat meer temperament hebben. Ik hoef geen sportkanon, maar wat meer voorwaarts denken zou prettig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 21:54 



 
Profiel   

Wij hebben 2 nakomelingen van Glotti frá Krá en 1 waar ik nu bezig mee ben met beleren, de merrie is volgend jaar aan de beurt. Maar de ruin heeft gewoon een geweldig karakter en het is echt een heerlijk temperament vol paard, overigens ook hoogst gekeurde hengsten veulen van noord Nederland geworden met een 7.95

T paard heeft een goede bouw, compact paard en laat aan de longe goede gangen zien en ook aanzet tot tolt. Ruime stap en draf en een mooie ruime gesprongen galop. De merrie tolt overigens in de wei. Glotti zelf is een heerlijke hengst om te zien. En Glotti heeft al best veel nakomelingen meende ik die het erg goed doen.

Ook ben ik bezig met een nakomeling van Sólfari frá Nyttland. Regionale keuring een 7,9
Zeer temprament vol paard, ruime stap, zeer uitstekende draf met enorme knie actie en goede ruime galop. Tolt pakt ze aardig snel op en ook daar in zie je veel beweging. Deze ga ik maart 2017 voor het eerst starten dus ik zal zien wat daar voor cijfers uitrollen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 22:21 



 
Profiel   

ik zou naar een show gaan of evenement waar ze die dag veel hengsten hebben en tonen en op basis daarvan uit kiezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 22:35 



 
Profiel   

shilady schreef
ik zou naar een show gaan of evenement waar ze die dag veel hengsten hebben en tonen en op basis daarvan uit kiezen :)

Uiteraard is naar een hengstenkeuring gaan of een wedstrijd leuk en handig omdat je ze in actie ziet. Maar alleen op basis daarvan kiezen? Ik weet niet of dat verstandig is, maar sommigen zullen het wel doen denk ik.

Oke bedankt Naomie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 08:11 



 
Profiel   

Toevallig had ik het hier van de week nog over met een stalgenootje. Ik zou graag een veulentje willen fokken als opvolger van mijn merrie. Ze is al eens meegeweest naar de regionale merriekeuring en ik heb met een fokkerijjurylid gesproken over hengstenadvies. Met mijn wensen en haar karakter en gangen erbij kwamen we destijds uit op Gauti frá Reykjavik. Hij is inmiddels echter overleden, dus dat is geen optie meer.

Ik heb een voorkeur voor een vierganger met een grote will-to-please. Mijn merrie is een vijfganger en soms wat flegmatiek. Ze heeft een voorkeur voor draf, maar is in tölt en galop snel lateraal. Ik vind karakter belangrijk, ik wil ze niet te temperamentvol, maar ook niet stug. Kleurtje vind ik niet interessant, met mijn merrie heb ik toch 75% kans om een schimmel te fokken, volgens WorldFengur. :+ Verder probeer ik hengsten die familie zijn te vermijden. Boreas frá Breuerson vind ik bijvoorbeeld heel gaaf, maar zijn vader (Fáni frá Hafsteinsstödum) is Sæunn's opa.

[ img ]
Ze is iets overbouwd, verder ben ik wel tevreden over haar bouw.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 08:57 



 
Profiel   

Je zoekt een beetje hetzelfde als ik Imre, leuk :)
Muna is niet overbouwd, wel zie ik echt veel Ijslanders die daar in meer of mindere mate last van hebben. Ik selecteer daarom wel op hengsten die niet of nauwelijks overbouwd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 09:33 



 
Profiel   

Ik kijk vooral naar hoe ze hun lichaam gebruiken. Ik hoef niet zo'n voorbeenzwaaier die achter hele kleine pasjes maakt. Voldoende halslengte vind ik ook wel een puntje en hoe de hals is aangezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 09:37 



 
Profiel   

Dat inderdaad ook zeker.
De knie actie is leuk om te zien maar als er achter nauwelijks wat gebeurd tja... dan heb je er niet zoveel aan :)
Maar dat kan nog wel aan de ruiter liggen dus ik zie ze ook graag nog los bewegen. Als ik een hengst interessant vind ga ik ook op zoek en als het mag langs bij nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 09:44 



 
Profiel   

Teigur vom Kronshof vind ik heel gaaf. Ook omdat hij uit de Saudárkrókur-lijn komt. Maar in die lijn heeft ie heel veel overlap met Sæunn via de moeder van haar vader. Dat is een volle zus van Teigur's vader. Er staat een hele leuke Teigur te koop hier op bokt. Als ik op zoek zou zijn naar een tweede paard zou ik meteen bij hem gaan kijken. Helaas zit dat er voorlopig niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 09:57 



 
Profiel   

Ik ben niet thuis in Ijsjes, dus over goede hengsten kan ik niet mee praten.

Maar ik zou zelf eerst eens kritisch naar mijn merrie kijken.
Wat zijn zijn verbeterpunten,
Wat wil ik behouden etc.

Vanuit daar zou ik verder gaan zoeken naar een hengst binnen het stamboek die daarop aansluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 10:08 



 
Profiel   

Ik had dit jaar gekozen voor Váli frá Smahúsum. Vind het nog steeds een top hengst maar helaas dekt hij niet in de kudde en is Muna niet drachtig geworden.

Het toeval wil dat ik wel van plan was om langs Lipperthof te gaan om hengsten te bekijken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 10:31 



 
Profiel   

Ik let er in de eerste plaats op dat de hengst zo min mogelijk verwant is met Órri frá Þúfum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 10:57 



 
Profiel   

En waarom doe je dat, Kuggur? Vind je de hengst zelf niet ok, of zijn lijn? Of vind je dat ie teveel nakomelingen heeft? Mijn merrie is verwant aan Orri, maar hij zit zelf niet in haar afstamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 11:05 



 
Profiel   

Orri is natuurlijk een fantastische hengst, maar ik kan hier in mijn omgeving geen hengsten vinden die niet met hem verwant zijn. De merrie waar ik mee zou willen fokken heeft een Orri zoon als vader (vandaar dat ik ga voor "zo weinig mogelijk").

Hij is imo véél te populair geweest, het is nooit goed dat één individu zo´n enorme impact op zo goed als de hele populatie heeft.
Als ik fok wil ik inteelt faktoren zo laag mogelijk houden.

Wel goed om op te merken dat ik uitsluitend voor mezelf fok, paarden die ik zelf van plan ben te gebruiken. Voor mij staan dus zaken als karakter en uithoudingsvermogen (vér) bovenaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 11:14 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Ik had dit jaar gekozen voor Váli frá Smahúsum. Vind het nog steeds een top hengst maar helaas dekt hij niet in de kudde en is Muna niet drachtig geworden.

Het toeval wil dat ik wel van plan was om langs Lipperthof te gaan om hengsten te bekijken :D

Als je bereid bent om helemaal naar het Lipperthof te rijden dan heb je natuurlijk een hele grote zoek circkel, dan zou je ook kunnen kijken naar hengsten in zuid Denemarken dat maakt elkaar dan qua reistijd niet zoveel.

Bij Embla heb ik heel erg gelet op de bouw en het karakter. Ze is vrij grof gebouwd en vooral de voorkant is zwaar. Daarbij is ze lang in het lijf en dus wilde ik geen hele lange hengst.
Lif wil ik over een paar jaar waarschijnlijk wel eens laten dekken. Zij is juist vrij kort in de rug en zou eigenlijk ook wel wat groter mogen. Vier- of vijfganger hengst is even afwachten hoe ze gaat ontwikkelen. Ze is zelf duidelijk vijfganger met veel tolt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 12:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen