Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 76 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

 
Profiel   

Al tijden wil ik graag relaxt op buitenrit, vooral alleen. Nu is dat helaas niet relaxed met mijn volbloed en heb ik een tijdje geleden besloten opzoek te gaan naar een ijslandertje voor erbij om lekker mee buiten te rijden. Bomproof en hoefde niets te kunnen. Van een kennis kreeg ik een tip, een kennis van haar had nog een lief, 27jarig ijslandertje staan. Super braaf, bomproof verkeersmak en super voorwaarts.
Pfoe, dacht ik. 27, dat is wel erg oud. Ik ben wat gaan surfen en Ijslanders zijn sterk, kwam ik achter. En lopen nog op hoge leeftijd. En wat wil ik nu doen, 3x per week op buitenrit, maar toch ritten van wel 1 of 2 uur. Ik ging kijken en ze was voorwaarts, érg voorwaarts, zowel aan de hand als onder het zadel. Tölten, draven, behoorlijk hard stappen, zij ging wel. Nauwelijks rem, oortjes erop en super enthousiast. Wel is ze moeilijk te vangen en struikelde ze een keer of 6, 5x met voor en 1x met achter. Aan de andere kant, ze stond ook alweer minstens een maand stil. Ik heb nu afgesproken een aantal keer te komen, om te kijken of ze na een paar keer per week lopen nog steeds vrolijk en enthousiast is, ik wil namelijk niet dat ik haar straks toch meeneem en ze er toch geen plezier meer in blijkt te hebben of erger, dat ik haar er pijn mee doe. Ik ben zelf licht en klein, dus makkelijk te dragen.
Opzich zou ik het niet erg vinden dat we nog een paar jaartjes lekker kunnen crossen en dat ze daarna niet meer wil. Mag ze daarna als weidemaatje bijvoorbeeld. Kosten voor euthanasie heb ik bekeken en zijn te overzien, voor zover ik kan zien.

Iemand tips? Wat zouden jullie doen? Is 27 oud?


Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 05-06-17 20:06, in het totaal 3 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 19:58 



 
Profiel   

poeh, 27 is wel heel oud. Ik zou zelf voor een jonger exemplaar gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:02 



 
Profiel   

Niet doen. Het struikelen is op zich een heel slecht teken, en zeg nou zelf, hoeveel plezier denk je nog te kunnen hebben van zo'n hoog bejaard paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:02 



 
Profiel   

Ik vind 27 jaar wel oud....ik snap ook niet goed waarom mensen hun dier überhaupt op zo'n leeftijd nog verkopen (maar dat terzijde).
Dat ze veel struikelt kan door het stilstaan komen, maar kan ook door andere kwaaltjes komen aan het beendergestel.
Als je een klik met haar hebt en je zou het uiteindelijk wel aandurven met haar zou ik haar evengoed klinisch laten keuren. Met de aanschaf van een senior moet je altijd wel bedacht zijn op ouderdomskwalen en gebreken en goed op blijven letten dat je niet overvraagt. Ookal lijkt ze nog graag te willen, sommige paarden moet je ook een beetje tegen zichzelf beschermen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:03 



 
Profiel   

Wanneer je haar voor niks kunt krijgen en incalculeert dat het elk moment kan omslaan kun je de gok nemen. En wanneer je je realiseert dat je bij een ouder dier sneller voor het afscheid en veel kosten kunt komen te staan. Struikelen is niet goed en dat drukke gedrag kan komen door pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:04 



 
Profiel   

IJslanders zijn sterk. Maar sterk genoeg om op 27 jarige leeftijd nog 3 keer per week 2 uur te rijden... Dat zou ik het diertje denk ik niet meer aan willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:06 



 
Profiel   

Sorry, maar dat struikelen alleen al.............geen aanrader en ook 27 jaar.

Zeker niet als je er ook nog eens 3 x in de week ermee wilt rijden van 1 a 2 uur per keer.

Dat ze voorwaarts is zegt niets over de gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:16 



 
Profiel   

Typisch dat er nog steeds mensen zijn die meteen aan Ijslanders denken als ze rustige ritjes willen maken, toch wel een hardnekkige fabel :D

In elk geval, Ijslanders zijn keihard en kunnen vaak tot op hoge leeftijd mee. Echter, als ze iets mankeren zullen ze dit niet snel tonen (ook dierenartsen verkijken zich erop, mijn ijslander stond al een halve dag dood te gaan door koliek, maar hij was 'klinisch nog veel te goed' om me zorgen te hoeven maken), en struikelen is vaak geen goed teken. Voorwaarts zijn zegt inderdaad niks, veel Ijslanders hebben gewoon veel temperament, ook nog als ze ergens last van hebben. Op de foto zetten doe je lijkt me ook niet zo snel, afhankelijk van de vraagprijs natuurlijk maar dat zal geen wereldbedrag meer zijn. Een 15-jarige zou ik zo kopen, rond de 20 voor jouw doel ook nog, maar 27? Ik weet het niet hoor. Hebben ze gezegd waarom ze weg moet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:19 



 
Profiel   

Voorwaarts en looplust betekend niet dat het ook goed is. Ik had ook een oudje (van 25) die maar bleef lopen, maar flink artrose had en echt tegen zichzelf in bescherming genomen moest worden. Zeker als ze struikelt zou ik er nog een keer over nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:20 



 

Imre schreef
Voorwaarts en looplust betekend niet dat het ook goed is. Ik had ook een oudje (van 25) die maar bleef lopen, maar flink artrose had en echt tegen zichzelf in bescherming genomen moest worden. Zeker als ze struikelt zou ik er nog een keer over nadenken.

Dit inderdaad, ik heb een tinker verzorgd en die was onder het zadel ook super voorwaarts en bleek later ook onder de artrose te zitten.

Ik zou het niet doen TS, als hij nu al struikelt kan het zijn dat ie in een keer heel erg snel achteruit gaat.
Zijn vast genoeg leuke ijslanders te koop die wat jonger zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:22 



 
Profiel   

Struikelen is geen goed teken. In combinatie met de leeftijd, zou ik het niet doen.

Persoonlijk vind ik ijslanders niet perse hele makkelijke of relaxte paarden. Heb er zelf een gehad en meerdere gereden. Over het algemeen flink looplustig en oersterk, wat zowel in je voordeel als nadeel kan werken. Rustig ritje? Liever racen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:26 



 
Profiel   

Niet alleen voorwaarts onder het zadel hè, als je met d'r loopt, loopt ze je er ook zo uit :P.

Ik zoek ook niet per se een makkelijk paard, alleen wel een koel en bomproof paard. Deze is ook zeker niet makkelijk. Overigens is ze ook met zadelen, aansingelen en opstappen super vrolijk en in balans. Struikelde niet in net ontgonnen gras en losliggende pollen. 1 van haar achterste hoeven is ook erg lang, wat ook voor het gestruikel kan zorgen, denk ik zelf dan.

Het is ook niet zo dat ik haar 'koop'. Het is meer dat er daar geen tijd voor haar is, ze wil nog graag lopen, en mochten zij en ik het leuk vinden en zij het nog aankunnen, dan mag ze met mij mee om nog lekker buiten te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:30 



 
Profiel   

Kan, maar twee-uursritten vind ik lang. En het blijft opletten dat je niet overvraagt. Of beter gezegd:dat ze niet over-aanbiedt, want dat is des IJslanders..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:34 



 
Profiel   

Het kan aan de ondergrond liggen, maar ook bijvoorveeld veroorzaakt worden door artrose. Dat zou een gok/risico zijn die je neemt zou je haar overnemen (als je niet zou laten keuren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:34 



 
Profiel   

ZoZenn schreef
Niet alleen voorwaarts onder het zadel hè, als je met d'r loopt, loopt ze je er ook zo uit :P.

Ik zoek ook niet per se een makkelijk paard, alleen wel een koel en bomproof paard. Deze is ook zeker niet makkelijk. Overigens is ze ook met zadelen, aansingelen en opstappen super vrolijk en in balans. Struikelde niet in net ontgonnen gras en losliggende pollen. 1 van haar achterste hoeven is ook erg lang, wat ook voor het gestruikel kan zorgen, denk ik zelf dan.


Dat was de mijne ook allemaal. Blij en vrolijk en voorwaarts die liep echt elk paard eruit, ook de kwpn-ers bij ons op stal konden mijn kleine IJslander van 1.34 niet bijhouden. :') Maar hij was stuk. Heel erg stuk. Hij struikelde alleen in galop trouwens. We zijn weleens bijna over de kop gegaan samen. Alleen de mensen die hem echt goed kenden zagen dat hij weleens een pasje wat slechter liep. Want wat iemand anders hier ook al zei, ze zijn heel hard voor zichzelf. Als een IJslander pijn of ongemak toont, reken dan maar dat het flink fout zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:37 



 

Als je een 27jarige, goed gebruikte IJslander met ongelijke hoeven en wat gestruikel koopt om buitenritten mee te maken, dan moet je er rekening mee houden dat je binnen 2 tot 3 jaar een IJslander hebt om aan de hand wandelingen mee te lopen. Als je dat er niet voor over hebt en het gaat je echt om de buitenritten en niet om het paard, dan zou ik een jonger exemplaar kopen dat waarschijnlijk langer voor buitenritten gebruikt kan worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:42 



 
Profiel   

Niet doen, TS. Struikelen duidt al op lichamelijk ongemak en dat kan al veel meer zijn dan het diertje nu laat zien. Voorwaarts zijn paarden vaak ook omdat ze vluchten voor pijn en daar gaan veel ruiters aan voorbij - die herkennen de kleinere signalen niet direct, met als gevolg dat als het dier duidelijk zichtbaar ongemak gaat vertonen dat het al veel te ver heen is. De IJslander is net als de Border Collie een ras dat tegen zichzelf beschermd moet worden, omdat ze maar door blijven gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 20:43 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Als je een 27jarige, goed gebruikte IJslander met ongelijke hoeven en wat gestruikel koopt om buitenritten mee te maken, dan moet je er rekening mee houden dat je binnen 2 tot 3 jaar een IJslander hebt om aan de hand wandelingen mee te lopen. Als je dat er niet voor over hebt en het gaat je echt om de buitenritten en niet om het paard, dan zou ik een jonger exemplaar kopen dat waarschijnlijk langer voor buitenritten gebruikt kan worden


Dat geeft voor mij niet :)

Shenavallie schreef
Niet doen, TS. Struikelen duidt al op lichamelijk ongemak en dat kan al veel meer zijn dan het diertje nu laat zien. Voorwaarts zijn paarden vaak ook omdat ze vluchten voor pijn en daar gaan veel ruiters aan voorbij - die herkennen de kleinere signalen niet direct, met als gevolg dat als het dier duidelijk zichtbaar ongemak gaat vertonen dat het al veel te ver heen is. De IJslander is net als de Border Collie een ras dat tegen zichzelf beschermd moet worden, omdat ze maar door blijven gaan.


Dat zou ik inderdaad denken als ze erg rennerig was en alleen onder het zadel voorwaarts. Ze is alleen in haar hele doen en laten gewoon voorwaarts en snel. En met tölten/draven niet rennerig verder. Maar hier maak ik me inderdaad zorgen over, zou niet willen dat ze door pijn heen loopt. Ze hóeft niet te lopen, het mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:12 



 

Laat haar anders eens door een dierenarts nakijken als je toch interesse hebt. Bijv even klinische keuring, maar ook zeker met buigproeven, kijken hoe ze daar ddoor komt. Struikelen is idd geen goed teken, het kan artrose zijn maar ook te lange hoeven. Kijk daarnaast ook naar het bloed, cushing etc.
Maar dan nog moet je je afvragen of je met een paard van die leeftijd lange ritten wilt maken. Maar ik denk dat een dierenarts daar wel meer over kan zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:19 



 

Aha, ik las je openingspost alsof je op zoek was naar een paard om buitenritten mee te doen aangezien dat met je eigen paard niet kan. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn?
Om het even om te draaien: als het zoals je nu schrijft zo is dat het je niet uitmaakt of je kunt rijden of niet en je vindt het niet erg om straks een dure grasmaaier te hebben, waarom zou je deze pony dan niet kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:23 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Aha, ik las je openingspost alsof je op zoek was naar een paard om buitenritten mee te doen aangezien dat met je eigen paard niet kan. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn?
Om het even om te draaien: als het zoals je nu schrijft zo is dat het je niet uitmaakt of je kunt rijden of niet en je vindt het niet erg om straks een dure grasmaaier te hebben, waarom zou je deze pony dan niet kopen?


Oh nee, nu komt het verkeerd over. Ik zoek een buitenritpaard, om mee te rijden. Mocht ze echter over een paar jaar met pensioen moeten/willen, dan weet ik wel een leuk grasmaaiplekje voor haar :Y)

Keuren kan, zie ik alleen niet zo zitten. Ze is oud, vinden ze niet sowieso wel iets? Zie genoeg jonge, gezonde paarden waar ook iets gevonden wordt en maakt dat dan uit voor het buitenrijplezier? Niet echt. Behalve als het echt artrose of cushing zou zijn natuurlijk, maar ze vertoont geen cushing verschijnselen.


Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 05-06-17 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:28 



 
Profiel   

Denk qua kosten niet zozeer aan euthanasie, dat valt idd nog mee, het zijn de chronische ouderdomsziektes die nog (net) niet ernstig genoeg zijn om een dier in te laten slapen waar het meeste geld in verdwijnt. Denk aan longproblemen waar je maandelijks een ventipulmin kuur in moet gooien (a200 euro) of langdurige pijnbestrijding met metacam of een dagelijks pilletje tegen cushing.. En dit zijn maar een paar zo zijn er nog veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:30 



 

Nu wordt het voor mij een beetje warrig. 8-) Wil je nou gegarandeerd een paar jaar kunnen buitenrijden, of vind je het niet erg als je over een jaar buitenrijden ineens een dure grasmaaier hebt?
Het antwoord op die vraag bepaalt namelijk of deze pony geschikt voor jou is of niet - los van de vraag of de pony überhaupt goedgekeurd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:33 



 
Profiel   

Ik wil kunnen buitenrijden. Mocht ze daar niet meer geschikt voor zijn, gaat ze naar een kennis als weidemaatje of wordt het euthanasie als ze pijn heeft.

Chronische ouderdomsziektes die net niet ernstig genoeg zijn, geloof ik niet in. Als ze dat soort medicijnen nodig zou hebben, dan zou ik haar het niet aan willen doen om metacam of andere pillen toe te dienen. Daar is ze te oud voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:34 



 
Profiel   

Ik persoonlijk vind dit soort dingen altijd zo zielig.Zo weinig respect getuigen voor een oud dier.A vande eigenaar die het dier verkoopt als van de gene die het koopt om zogezegd nog leuke ritjes op te doen.Het dier is op een leeftijd die al veel paarden niet meer halen.Een paard is een vluchtdier dus blijft lopen tot het niet meer kan ,de ene al harder als de ander.
Dus gaan mensen er maar van uit dat het nog (gezond) is.Puur omdat het dier doet wat zijn instinkt zegt.... lopen.
Ik laat mijn oma van 86 ook niet bij mij in de winkel werken omdat ze nog zonder rollator vooruit komt.
Wees blij dat een dier die leeftijd nog relatief gezond halen kan en geniet er van,maar geef zo'n dier vrijheid op een wei.Dus niet kopen om lange ritten mee te maken,wel kopen om het dier van een leuk pensioen te laten genieten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-17 21:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 76 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen