1.80 op een IJslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:00

Charlie_P schreef:
Ik snap vergelijkingen met Ijsland en Mongolie ook niet zo goed ('maar daar doen ze het ook') . Hier heb je toch de keuze en 'luxe'om het anders te doen? We rijden paard voor ons plezier, houd het dan ook zo plezierig mogelijk voor het dier en kies er 1 die bij je lengte en gewicht past.

En wat is dat dan volgens jou precies?
Die grote dressuurkastelen zijn ook niet bepaald geschikt bijvoorbeeld :n
Ook al lijken we hier soms te denken van wel: groot = geschikt ofzo -O-

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:02

Hier hebben we die keuze misschien wel inderdaad, maar op IJsland hebben ze die keuze niet. Daar zijn de IJslanders het enige ras en is het ook niet toegestaan om andere paarden te importeren, het is dus ook niet toegestaan om IJslanders terug te halen die al van het land zijn af geweest.

Maar daar worden de paarden, net zoals in Mongoliƫ, ook gewoon nog steeds gebruikt als vervoersmiddel en voor het drijven van de schapen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:13

lailapri schreef:
Na de eerste pagina te hebben gelezen, heeft een ijslander met te zware ruiter vaker slijtage klachten dan een paard of pony met passende ruiter?

Die klachten zul je denk ik eerder vinden bij de paarden van de goedbedoelende boshobbelaar. Die paarden die niet anders meer kunnen dan zwijnen. Gelukkig zie je ze niet veel meer maar dat zijn nou de paarden waar mijn hart pijn van doet. Niet de paarden die met een lange ruiter gewoon goed hun lijf kunnen gebruiken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:29

Exact, hetgeen maar weer onderstreept dat belastbaarheid in grote mate bepaald wordt door de opbouw en de kwaliteit van de training en van de skills van de ruiter.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:37

Precies. En voor die ruiterskills is het nodig dat je een dimensie toevoegt aan je rijden als je op een gangenpaard gaat zitten. Een drieganger met problemen in z'n lijf loopt veel langer rond zonder dat je merkt dat er wat is.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:34

Ik vind sommige ruiters op de foto's prima passen maar sommige ruiters vind ik ook echt veel te zwaar/groot of er lachwekkend uitzien.

Ik ben ook benieuwd naar de bronnen en de wetenschappelijke onderzoeken.

Shetlanders zijn ook ooit gebruikt voor zwaar werk maar als daar een volwassenen op gaat zitten schreeuwt iedereen moord en brand :+

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:45

Ik heb met mijn paard op een ijslander stal gestaan, dus veel grotere mensen gezien op kleine paarden. Vind het zelf voor het oog niet mooi, maar vind dat het hem vooral zit in de rijkunsten. Als iemand goede balans heeft en goed kan rijden vind ik het er vaak niet erg belastend uitzien, wel vind ik dat er vooral op gewicht gelet moet worden. Vaak zie je toch wat zwaardere dames op pony's onder de 1,40. Kies dan een grotere ijslander denk ik dan..

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:59

Waar blijven nu de foto's??? :P

TS vraagt niet wat bokkers er van vinden , TS vraagt foto's :j

En ik ben daar ook wel benieuwd naar :)

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:59

SFW schreef:
Ik heb met mijn paard op een ijslander stal gestaan, dus veel grotere mensen gezien op kleine paarden. Vind het zelf voor het oog niet mooi, maar vind dat het hem vooral zit in de rijkunsten. Als iemand goede balans heeft en goed kan rijden vind ik het er vaak niet erg belastend uitzien, wel vind ik dat er vooral op gewicht gelet moet worden. Vaak zie je toch wat zwaardere dames op pony's onder de 1,40. Kies dan een grotere ijslander denk ik dan..


En waarom kan die grotere IJslander dat beter aan dan die kleine? Lijkt me dat dit van meer factoren afhankelijk is dan alleen stokmaat. ;)

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:03

djinnie schreef:
SFW schreef:
Ik heb met mijn paard op een ijslander stal gestaan, dus veel grotere mensen gezien op kleine paarden. Vind het zelf voor het oog niet mooi, maar vind dat het hem vooral zit in de rijkunsten. Als iemand goede balans heeft en goed kan rijden vind ik het er vaak niet erg belastend uitzien, wel vind ik dat er vooral op gewicht gelet moet worden. Vaak zie je toch wat zwaardere dames op pony's onder de 1,40. Kies dan een grotere ijslander denk ik dan..


En waarom kan die grotere IJslander dat beter aan dan die kleine? Lijkt me dat dit van meer factoren afhankelijk is dan alleen stokmaat. ;)


Omdat ik er vanuit ga dat een groter dier meer gewicht kan dragen :) en ja, er zijn zeker wel meer factoren. Een net beginnende ruiter zal een paard altijd meer belasten.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:52

Goed, om op het daadwerkelijke onderwerp van het topic in te gaan een paar foto's voor het beeld. Geen voer voor discussie o.i.d. :)

Mijn vader (+/- 1.90m, wel heel licht voor zijn lengte 75kg) op zijn ijslander. Oude foto, zadel zit een beetje scheef zie ik. Moet erbij vermelden dat dit een uitzonderlijk grote is (nog wel wat ouderwetser, geen modern sporttype). Tot nu toe de grootste die ik IRL heb gezien :+ Kerngezond, wordt regelmatig gecheckt. M'n vader heeft lol, paard heeft lol.

Afbeelding

Zelfde paard functioneert ook goed als kinderpaard:

Afbeelding

En dan nog even ikzelf (bijna 1.70m, wissel tussen 56-58kg) op mijn merrie (ook een forse voor merriebegrippen, ik denk richting de 1.43 oid). Als ze een temperamentvolle dag heeft ben ik maar een mug :+ Daar maakt ze in zo'n situatie graag gebruik van :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RobinSputnik op 19-07-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:08

Afbeelding

1,67-75 kg op 1.40

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:39

Ik ben 1.69 paard 1.36

Afbeelding

Afbeelding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:51

Afbeelding
1.60 en jojo tussen 62-70 kilo op net beleerde 5 jarige merrie van 1.40 m.

Wat de zadels betreft; de opbouw van mijn IJslander zadel is heel anders dan van een dressuurzadel. Mijn IJslander zadel heeft een vlakke zit en vrij platte lepel. Ik vind het zelf niet heel mooi lijken, omdat ik als dressuurruiter gewend ben dat er een handbreedte ruimte bij de lepel moet zitten. Maar de lepel is korter en platter, waardoor dit dus niet helemaal zo is. Maar mijn paard loopt er fijn onder. Het is bovendien voor ons beide op maat gemaakt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:02

troi schreef:
oomens schreef:
Komt daar ook maar iemand in de buurt van de 1.80m?



In Mongolie zijn ze idd gemiddeld niet zo lang nee, maar ze zien er geen enkel probleem in om ook gewoon lange toeristen op de paarden te zeggen, de paarden zelf leken er ook geen moeite mee te hebben.
Mijn man (1,96m) op een voor mongoolse begrippen grote pony (ik denk nog net d-maat) https://photos.app.goo.gl/60tcYDCzaZC3yYEc2
De volgende dag moest hij op een veel kleinere nog, want die was makkelijker dan de grote waar ik op zat :D ;)

Moraal van het verhaal is wat mij betreft dat we hier eerst maar eens fatsoenlijk moeten gaan rijden, dan zijn dit soort discussies ineens ook gewoon non-discussies ;)


Verdorie nog aan toe, had ik dit maar eerder geweten. Ik heb al jaren nog een shetlandpony staan en met de wetenschap dat ike een prima ruiter ben stap ik morgen maar eens op..

Weet je waarom de discussie steeds weer losbarst? Omdat het antwoord maar niet komt. We zwerven van Mongolie naar grote kastelen van paarden en alle andere (soms net zo slechte zaken) die erbij gehaald kunnen worden en sommige willen misschien je wel een pb sturen over de andere botten/spieren van ijslanders.. (wtf) Maar een zinnig antwoord komt er niet..

Wil niet zeggen dat ik hier ook wat foto's zie die prima passen. Maar goed die mensen gaat het ook niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:12

Wat heb ik teweeggebracht met dit topic. _O-

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:39

nou en toch moet ik bekennen dat de vader van 1.90 zo niet oogt op het paard in kwestie.
En ook op de foto's hier heb ik niet een paard gezien die het niet leek aan te kunnen!
al zijn er hele goede posts gedaan echt terecht goed onderlegd met feiten over training en balans, daar kunnen we allemaal met ons paard/ pony nog wat mee

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:57

Ik ben zelf niet zo groot, 1m60, maar op verschillende paarden ziet het er vaak al meteen heel anders uit, al verschillen zij zelf niet veel in grootte maar wel qua bouw. Op de meesten zou een man van 1m80 ook niet misstaan, behalve op de vos merrie zou ik het niet toelaten tenzij de ruiter in kwestie goed genoeg rijdt.

Merrie van 1m45
Afbeelding

Merrie van 1m40 (zelfs groter denk ik)
Afbeelding

1m40
Afbeelding

1m48
Afbeelding

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:32

Afbeelding
1,69 op smalle 1,38 met ouderdomsrug :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:36

Het enige wat ik persoonlijk wel heel zinnig vind Gekvanfleur, is dat IJslandse paarden al honderden jaren specifiek gefokt zijn op het dragen van volwassenen over grote afstanden, ruw terrein in barre omstandigheden. Dus niet te vergelijken met jouw Shetlander; die is daar niet op gefokt.

Verder ben ik de afgelopen tijd meerdere keren naar wedstrijden geweest en heb ik wel echt grote mensen erop zien rijden (voor mij als dressuurruiter ook een bijzonder gezicht waar ik echt lastig aan kan wennen), maar toch lopen de paarden vol vuur en met plezier.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:58

En nog eentje als extra :+ Bijna 1.70 op een echt kleintje (1.32/1.33?), maar dus wel weer wat breder qua body :)

Afbeelding

De hoogte is dus idd niet eens zo het ding, meer de rest v/d bouw. En daarbij natuurlijk de conditie van het paard. Goed getraind en juist in de bespiering zijn wel belangrijke voorwaarden net als fitheid van de ruiter. En dan nog ja, soms past het gewoon niet en wordt het toch gedaan, wat doe je eraan :+

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:07

Ik denk dat er veel factoren meespelen. Zo had mijn c pony totaal geen moeite met een volwassen man, maar mijn e pony (super soepel en lenig) zou di3 man echt niet kunnen dragen zonder in haar lijf te hangen. Echter praat is wat er gebeurd in buitenland en bij ponies zoals ijslanders niet goed.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:17

Maar wat verschilt jullie "meetfactoren" met de niet ijslander rassen..
Ik bedoel;
1. iedere ruiter moet in balans zijn. (Dus nee te lange benen of te lang bovenlijf, ijslander of niet, Is gewoon te lang. Misschien hindert het minder als ruiter in balans is, Maar te lang is te lang)
2. Rug moet getraind en gespierd zijn
3. Paard moet conditie hebben.

Elk paard moet dit hebben voor een ruiter.. Wat maakt het dan op de stevige bouw na, uit of het een ijslander is waarbij het allemaal wel mag of een "gewone" d pony waarbij het een hele bokt rel wordt want dat is zielig. (door een rondgeribt paard steken de te lange benen misschien minder af, Maar een te lang bovenlijf kun je minder makkelijk verbergen)


Toevoeging; ook graag een ander argument dan "iedereen doet het daar". In China eet men honden, doen wij hier niet en dat vinden we ook niet normaal.

Ik wil echt graag weten wat het dan is aan specifieke feiten dat een ijslander het wel kan

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:35

Ik denk dat Nederlanders sowieso een vertekend beeld hebben op wat past.
In geen enkel ander land doen ze zo moeilijk over grotere mensen op kleinere dieren.
Natuurlijk zijn de Nederlanders ook lang maar zat vrouwen rond de 1.70 en in andere landen is het heel normaal dat mannen van die maat op maatje pony rijden.

In Engeland op Welsh Cobs, IJsland op IJslanders, Noord en Zuid Amerika heeft standaard alleen maar maatjes tussen de 1.40 en 1.50.
Frankrijk heeft de Merens en ga zo maar door.

Het zijn de dressuurprikkers die maar groter en groter willen om het maar inposant te laten lijken .
Was in mijn jeugd een dressuurpaard nog 1.65 , tegenwoordig moeten ze minimaal 10 cm groter zijn.

Wij vinden het dus raar en er niet uit zien maar dat is ons beeld en visie en eerlijk gezegd zijn wij daar in door geslagen.

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe een dier gebouwd is, botdichtheid en hoeveel bot een dier heeft.
Zou je een IJslander vergroten naar maatje rijpaard , dan zou hij benen hebben van een koudbloed.
Een dier wat rond geribt is en een diepe borst, heeft dus ook meer bot en een steviger gestel.

Je kunt daarom ook een flinke Shetlander niet vergelijken met dezelfde maat Welshje, daar zit een wezelijk verschil in kwa bouw, al moet ik zeggen dat de ouderwetse Welsh Mountain ook een enorm sterk ponytje was.

Wat dan ook interessant is om te vergelijken hoe het komt dat ezels sterker zijn als paarden .
Dieren van dezelfde grote (in Amerika heb je ezels tot 1.70) en toch verschil in draag en trekkracht.
Zou inderdaad ineressant zijn waar nu precies dat verschil zit .
In ieder geval hebben ezels een iets andere bovenlijn .

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:56

spat,interessante post food for tought!