Taxatie topic IJslanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:00


Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:25

Nou, behalve zeuren over al die Hötturs, zal ik dan ook eens een poging tot taxeren doen:

Hrappur: Goed gebouwde ruin met aansprekend hoofd. Bovengemiddelde bewegingen, al een eindje onderweg in zijn training, goed reguleerbaar temperament. Plafond is nog niet in zicht, kan nog beter worden. Nu: ± € 5.500,-

Sinna: Grote, hoogbenige merrie met goede verhoudingen in het lichaam. Wel een aanmerking op het hoofd, dat is wat ruim bemeten voor de rest. Nog wat arm bespierd omdat ze nog niet zolang onder het zadel is, maar ze pakt het werk goed op. In (laten) tölten als ze daar eenmaal aan toe is, zou de marktwaarde aanzienlijk verhogen. Vanwege bouw, afstamming en kleur (wildkleur vosbont) zeker ook interessant voor de fokkerij. Nu, zonder tölt: ± € 4.500,-, zou met tölt € 5.500,- zijn geweest.

Oðinn: Goed gebouwde jonge ruin. Het zwartbont is in dit geval van toegevoegde waarde, omdat ie mooi getekend is (geen hinnikende koe, zeg maar Knipoog ) Aan de hand van de foto's te zien, lijkt hij nog wat vlak in de bewegingen in tölt. Maar als hij verder doorgereden wordt, zal dat vast nog verbeteren. Nu: € 5.000,-

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:50

Ben niet goed in taxeren daarom mogen jullie Alskaer gaan taxeren hihi:P

Naam: Alskaer van Groot Lankum
M. Duna van Groot Lankum V. Hastigur van de Meulenkamp

Alskaer is een 5-ganger met een normaal temperemant. Hij is erg lief in de omgang en met rijden is het ook een erg leuk paard. Hij wil graag voor je werken, maakt niet uit dat nou in de bak is of met een buitenrit. Wel is het een paard wat je echt moet rijden, anders valt hij uit elkaar. Hij heeft ruime beweging met een leuke actie erin. Hij heeft nu 3 wedstrijden gelopen die redelijk goed gingen. We rijden Sport C en als hoogste eindcijver zijn we in de V3 met een 5.37 geeindigt.

Draf foto:Afbeelding
Tölt foto: Afbeelding
Gallop: Afbeelding foto gemaakt door Wieke Peperkamp.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:20

Alskaer: 5500 euro, iets in die richting denk ik. (maar ben er ook niet zo goed in.. Schijnheilig )

Even een ander vraagje aan jullie, behave taxeren zou ik ook graag willen weten in welke (sport)klasse jullie Gjóska zouden indelen Lachen Is een ex trainingspaard van mij, ze heeft nooit wedstrijden gelopen maar vind het wel leuk om te weten Haha!

Voor het taxeren: 8 jarige 5 ganger merrie. Ze is voorheen verkeerd en heel ruig gereden, en nu 1 bonk stress. Ze kan bijna niet stappen en heeft erg veel moeite om te ontspannen. Kan je rijden, en geef je haar zekerheid is het een leuk paard, maar moet nog veel aan geknutselt worden. Dit is na 1.5 maand training, de eerste keer dat ik op haar stapte kon ze alleen schweinepassen. Nu wel beter Lachen Op de video rijd iemand anders haar. Dit paard beschikt over het echt IJslandse vuur Tong uitsteken

Vader: Ofsi frá Brún
Moeder: Mósa frá Hrafnagili
MF: Ringó frá Ásgeirsbrekku
filmpje

Afbeelding

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 00:01

Hai Tessa!

Ik heb het filmpje bekeken. Op de foto hierboven zag ik al dat het qua bouw iig. een knappe dame is, dus ik was wel benieuwd naar haar gangen. Het is duidelijk, wat je zelf ook al aangaf, dat er nog wel wat aan geknutseld moet worden. Dingen die mij opvielen:

1. De galop: typisch vijfgangertrekje natuurlijk, maar ze "loopt" nogal van achteren.
2. De telgang: ze neigt een beetje naar duikboten, wat door de ruiter gecompenseerd wordt door haar kop op te hijsen.
3. De draf: weinig zweefmoment, af en toe zelfs bijna gelopen.
4. De tölt: ze beweegt mooi met haar voorbenen, ruime gestoken bewegingen, maar dat kan niet verdoezelen dat de achterkant niet helemaal mee doet.
5. De stap: het is maar een heel klein stukje, dus moeilijk te beoordelen, maar die lijkt nogal kort en krabbelig. Gezien haar geschiedenis en ook omdat het zo te zien op IJsland geflimd is (waar ze toch al van mening zijn dat stap geen gang is, maar iets dat je paard doet als ie naast je van de stal naar de wei of andersom loopt), is het haar vergeven.

Totaalplaatje: in alle gangen laat de achterhand het als motor een beetje afweten, ze loopt in het geheel nogal over de voorhand. Dit vertaalt zich in dat het er af en toe uitziet alsof ze wat zwaar op de hand wordt. Verder laat ook het ruggebruik in alle gangen nog wel wat te wensen over.

Qua aanleg is het zeker een paard met veel potentie; maar door wat ze meegemaakt heeft, zal er nog heel veel werk in gestopt moeten worden om dat allemaal weer recht te breien. Ik zou met dit paard op dit moment überhaupt nog niet aan wedstrijden starten denken. Of het moet een low-key verenigingswedstrijdje zijn, waar je haar mee naartoe neemt om ervaring op te doen. Maar doe dan leuk een vrijetijdsproefje en stel jezelf bescheiden doelen: als ze in de baan blijft en ongeveer het vraagprogramma kan tonen, mag je al dik tevreden zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je, vanwege haar temperament en voorbeenactie (die echt wel leuk is Vingers aflikken ), toch graag sportklasse zou willen starten. Dat heb ik met Kolbrún, die in een aantal opzichten zeker met deze Gjóska te vergelijken is, ook gedaan (T3/F2). Maar wel in de wetenschap vooraf, dat ik met drieën en vieren de baan uit zou komen, omdat er aan de rest nog veel te veel verbeterd moet worden.

Taxatie: Mooi gebouwde merrie, leuk kleurtje, veel potentie maar ernstig verreden. Omdat het een flink opknapproject is: max. € 3.000,- Als ze eenmaal weer goed is het dubbele of nog meer.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 00:48

Thanks, daar heb ik wat aan Haha! Wedstrijd starten is echt nog lang niet aan de orde, levert veel te veel stress op. Daarbij rijd ik haar niet meer en denk ik niet dat ze met de ruiter op het filmpje ooit zal ontspannen Schijnheilig En inderdaad is het op IJsland gefilmt (paard staat nog op IJsland).

Misschien plaats ik hier wel wat vaker een filmpje om jullie ongezouten mening te horen Schijnheilig Ik moet waarschijnlijk binnenkort opzoek naar een nieuw paard ivm met opleiding. Gjóska wist ik al van dat die er niet echt geschikt voor is, omdat die zo stressig is dat ik niet weet of onder druk echt kan presteren. Tenzij ze op de opleiding zeggen dat ze samen met mij aan dit paard willen werken... Eerst maar eens uitzoeken of het überhaupt allemaal haalbaar is Lachen De eigenaren vinden dit een erg goed paard ( die willen haar natuurlijk verkopen), en ik wou graag even van anderen horen wat die er van denken Lachen

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 01:13

Thokkadisje schreef:
De eigenaren vinden dit een erg goed paard
In aanleg is ze dat ook echt wel, hoor! In "groene" staat (dus vóórdat ze door een of ander stuk onbenul verragd werd), zou ik er zo 5 of 6 voor geboden hebben, nog afgezien van de transportkosten naar Nederland. Maar nu... je bent echt máááááánden verder voor je haar een klein beetje aan het lopen hebt, in plaats van wegvluchten voor de druk van de ruiter (de verkoper zal wel zeggen dat ze veel tempo in huis heeft. Ja, duhhh!).

Ik (nou ja, Mies eigenlijk meer) proef uit je reactie dat je haar toch wel graag zou willen hebben. Houd er bij het eventueel doen van een bod wel rekening mee, dat het je ook nog eens een dikke 1000 tot 1500 gaat kosten om haar in te vliegen via Luik.

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:54

Enm mijn Skotti dan?? Niemand??

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:29

Skotti: 3500, mooi uiterlijk, ruime draf, maar is nog niet ingetolt.

Wel erg weinig info btw Tong uitsteken

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:32

Alskaer: richting de 6000. Erg gaaf, mooi paard, met super gangen en zo te horen is dat ook bewezen tijdens de wedstrijden.
Enige kleine minpuntje: ik vind zijn hoofd wat groot lijken.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:33

Thokkadisje schreef:
Alskaer: 5500 euro, iets in die richting denk ik. (maar ben er ook niet zo goed in.. Schijnheilig )

Even een ander vraagje aan jullie, behave taxeren zou ik ook graag willen weten in welke (sport)klasse jullie Gjóska zouden indelen Lachen Is een ex trainingspaard van mij, ze heeft nooit wedstrijden gelopen maar vind het wel leuk om te weten Haha!

Voor het taxeren: 8 jarige 5 ganger merrie. Ze is voorheen verkeerd en heel ruig gereden, en nu 1 bonk stress. Ze kan bijna niet stappen en heeft erg veel moeite om te ontspannen. Kan je rijden, en geef je haar zekerheid is het een leuk paard, maar moet nog veel aan geknutselt worden. Dit is na 1.5 maand training, de eerste keer dat ik op haar stapte kon ze alleen schweinepassen. Nu wel beter Lachen Op de video rijd iemand anders haar. Dit paard beschikt over het echt IJslandse vuur Tong uitsteken

Vader: Ofsi frá Brún
Moeder: Mósa frá Hrafnagili
MF: Ringó frá Ásgeirsbrekku
filmpje

Afbeelding

Mooi paard, Tessa.
Ben het wel eens met wat Eric er over zegt, en ik stoor me op het filmpje het meeste aan de hoofd-halshouding, die vind ik niet mooi. De verzameling lijkt te ontbreken.

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:50

OKe hier wat meer info over Skotti.

Hij is onwijs lief en erg knuffelig.
Werkwillig wil soms te graag. een wat laterale aanleg.
Moeder is Lukka van de waaldijk.Een zusje van Mist en Dama van de Waaldijk.
Zijn vader is een nooit gekeurde hengst. Wel heeft hij 5 nakomelingen waarvan er nog 4 leven.(helaas is er een overleden een paar dagen naar de bevalling).
Twee van zijn nakomelingen lopen op de wedstrijden. Skotti kan nog niet tolten maar als hij dat gaat doen dan gaan wij ook een wedstrijdje rijden.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:05

Skotti schreef:
Zijn vader is een nooit gekeurde hengst. Wel heeft hij 5 nakomelingen waarvan er nog 4 leven.(helaas is er een overleden een paar dagen naar de bevalling).
Twee van zijn nakomelingen lopen op de wedstrijden. Skotti kan nog niet tolten maar als hij dat gaat doen dan gaan wij ook een wedstrijdje rijden.


Begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar de naam van paps.. Lachen

Met de info tot nu toe: 3500 euro.

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:18

Steinar fra Solskinni!!.
Wat wil je nog meer voor info? Vraag maar raak.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:44

Skotti schreef:
Steinar fra Solskinni!!.
Wat wil je nog meer voor info? Vraag maar raak.


Misschien beetje offtopic misschien, maar waarom is 'ie nooit gekeurd?

En wil jij een poging wagen de andere paardjes te taxeren? (de mijne is Þómas in de post van Eric...)

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:07

Ik hoorde van iemand dat Skotti een enorme schweinepasser is/was. Is dat zo of toont hij nog geen laterale gangen onder het zadel? Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:29

speciaal voor Eric, nog een hottur Tong uitsteken


Edda Grata fra regnvatninu
3 jarige merrie
vader hottur
moeders = eyferdingur X Kuldi fra Brimnesi
kwa gangen tot nu toe te zien vier, een ruime stap , hele ruime nette draf en een nette galop, in de overgangen wat tolt

karakter tot nu toe, lief beleefd paard , mens gericht, kan wat bezitterig zijn op een leuke manier .
lekker wakker. kent buiten aan een touwtje meelopen en hoefsmid etc niets , maar ja daar is ze drie voor
is redelijk gevoelig, helaas 1 nadeel, stress etc uit zich lichamelijk(jeuk)

Afbeelding
Afbeelding

(op de laatste foto lijkt ze een vrij korte nek te hebben , in realiteit is dit niet het geval ...)

roept u maar Knipoog

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:42

Okey dan. Gaat-ie:

Leuk gebouwde jonge merrie met ruime bewegingen. Lijkt wat laag op de benen, maar dat kan vanwege de leeftijd een fase zijn. Helaas eczeemgevoelig (zal wel van de Eyfirðingur-kant komen, ben bang dat je daarmee zult moeten leren leven). Daarom slechts € 2.000,- à € 2.500,-. Eczeemvrij was het ca. € 3.250,- geweest.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:04

dat van die eczeemgevoeligheid gok ik ook op eyf Eric
hoop het volgend jaar met wat hulpgrepen voor te zijn , met stress komt het er uit, maar ik vrees dat nu het er uit is gekomen als echte full on eczeem, de gevoeligheid alleen maar sneller getriggerd gaat worden Verdrietig

laag op de benen lijkt idd op de foto's van in het echie reuze mee Lachen

denk dat je met je taxatie zeker goed zit Lachen

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:07

@Joy: De reden was dat het meer als een grapje bedoeld was volgens mij.
Maar er zijn wel onwijs mooie grapjes uitgekomen.
Eigenlijk is het erg zonde maarja dat is achteraf.
PS: gaa tnou naar jou paardje kijken

Thokkadisje: Haha dat heb je van Nine! dat weet ik zeker.
Ja dat is/was hij ook heel erg. Hij kon toen ik hem inreed ook niet draven.
Maar zijn draf is echt onwijs goed geworden.
Telgangen kan hij ook erg goed. Maar voor de tolt gaat hij in December lekker in training.
Wat vind jij Skotti waard dan?

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:10

Joy: ja ik ben hier heel erg slecht in hoor.
Ik denk zoon €4000 tot €4300. Maa rik dnek wel dat die prijs kan stijgen als het wat ouder is.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:15

Skotti schreef:
Joy: ja ik ben hier heel erg slecht in hoor.
Ik denk zoon €4000 tot €4300. Maa rik dnek wel dat die prijs kan stijgen als het wat ouder is.


Oef, gelukkig maar! Dan komt 'ie misschien ooit nog terug op de prijs die ik voor hem heb betaald anderhalf jaar geleden. Nors opkijken Clown Vork

(4500 euro)

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:20

Ja, ik ben echt een drama in dat soort dingen hoor.
Maar dat zou ik ervoor geven..

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:22

Klopt Haha!
Skotti zou ik zonder zuivere tölt op 3000 schatten, ook omdat zijn vader niet gekeurd is.

Edda rond de 2000, ivm met leeftijd en exceem Lachen

þomas denk ik toch al boven 4000 vooral omdat hij nog jong is en nu al leuk kan lopen Haha!

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re: Taxatie topic IJslandertjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:40

Hahah, dan zeg maar tegen Nine dat ze maar eens moet komen kijken. Want ze gaat hem echt niet meer herkennen!!.
Waat zou je Skott op schatten als hij wel zou tolten en wel een goedgekeurde vader had??
Ben ik erg benieuwd naar.