ijslander, paard of pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 17:50

Ik heb een tijdje op een hele leuke ijslanderstal gewerkt (stal edda). En sommige mensen (vooral die er weinig verstand van hebben) noemen een ijslander vaak een pony..

Ik noem het dus een paard en kan me ook mateloos irriteren als mensen weer eens vragen hoe die ´pony´ heet.. Maargoed, dat terzijde.

Ik ben heel benieuwd hoe de meningen hierover zijn! Vind jij een ijslander een paard of een pony?

Malou_Jiska
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-09-07

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:51

Ik vind het een pony. Paarden zijn zo anders gebouwd. Een IJslander is officieel misschien wel een paard; maar het lijkt toch veel meer op een pony?
- het karakter
- het uiterlijk (bouw en zo)
- hoogte

Roverrr
Berichten: 701
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Maarn

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:52

Ik vind het ook een pony, ze hebben totaal geen paardenbouw.
Fjorsen worden ook paarden genoemd.. Tong uitsteken

Malou_Jiska
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-09-07

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:55

Ja Fjorden ook idd, slaat echt nergens op, vind ik. Ik heb zelf een Fjord en weet precies hoe ze zijn: paarden hebben echt zó'n ander karakter! Fjorden zijn juist precies pony's, met hun supereigenwijze streken! Ook hun bouw: lekker rond, dat is toch echt een pony?

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 17:55

Een fjord noem ik nou dus ook gewoon een paard. Het ligt toch ook aan het ras? Een andalusier is toch ook een paard of niet? En die zijn vaak ook ergens tussen de 1,45 en 1,55m. Pas de laatste jaren dat die groter gefokt worden maar dat komt door de mens, van nature is de andaluser ook niet zo groot.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:58

Malou_Jiska schreef:
Een IJslander is officieel misschien wel een paard; maar het lijkt toch veel meer op een pony?


Hoi, hoe weet jij dat een IJsje officieel een paard is? Ik heb zelf ook (sinds kort) een IJslander, maar volgens mij weet niemand het echt zeker of het nou pony's of paarden zijn. Of wel?

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:03

Wat ik altijd te horen kreeg was dat de ijslander een paard is maar doordat zij niet beinvloed werden door andere rassen én omdat op ijsland geen grotere paarden nodig waren hebben de mensen ze nooit groter gefokt. Maar aan vaste land waren de mensen groter en de natuur was wat leefbaarder voor grote dieren en zo hebben de mensen steeds maar grotere paarden kunnen fokken. Ik vidn de ijslander geen pony. Bij het woord pony denk ik aan een kinderpaardje. Een welshje, een dartmoor, een shetlander. Een ijslander is echt neit geschikt als kinderpaardje. Maar ik snap wel dat mensen het door de stokmaat een pony noemen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78527
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:13

RPA---> GP

Ingridje16

Berichten: 3163
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Weteringbrug

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:25

Ik vin het een pony, paarden zijn heel anders gebouwd en zijn meestal groter.

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:48

Blueberry schreef:
Ik heb een tijdje op een hele leuke ijslanderstal gewerkt (stal edda). En sommige mensen (vooral die er weinig verstand van hebben) noemen een ijslander vaak een pony..

Ik noem het dus een paard en kan me ook mateloos irriteren als mensen weer eens vragen hoe die ´pony´ heet.. Maargoed, dat terzijde.

Ik ben heel benieuwd hoe de meningen hierover zijn! Vind jij een ijslander een paard of een pony?





ik noem mijn fjord die gekruist is met een ijslander
pony paardje ze hebben de kracht van een paard en de maat van een pony


De ijslander is een robuuste pony Bloos Bloos net opgezocht via googl

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:01

Blueberry schreef:
Wat ik altijd te horen kreeg was dat de ijslander een paard is maar doordat zij niet beinvloed werden door andere rassen én omdat op ijsland geen grotere paarden nodig waren hebben de mensen ze nooit groter gefokt. Maar aan vaste land waren de mensen groter en de natuur was wat leefbaarder voor grote dieren en zo hebben de mensen steeds maar grotere paarden kunnen fokken. Ik vidn de ijslander geen pony. Bij het woord pony denk ik aan een kinderpaardje. Een welshje, een dartmoor, een shetlander. Een ijslander is echt neit geschikt als kinderpaardje. Maar ik snap wel dat mensen het door de stokmaat een pony noemen.


Even offtopic: inderdaad. Dat heb ik ook met mijn 'pony', die is 1,45 oid, dan zeg je pony tegen mensen komen ze bij de wei: maar die is véééél groter dan ik dacht Bloos!.
Maar het is en blijft een pony, daarom zeg ik meestal maar paardje.

Over de ijslander: ik vind het wel een pony, paard gaat vanaf hoogte, Ijslander haalt die hoogte echt niet. Bovendien vind ik ze er ook als een pony uit zien, maarja wie ben ik?

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:12

"Een pony is een paard met een schofthoogte van minder dan 1,475 meter. Deze kleine paarden hebben hun geringe omvang niet te danken aan selectief fokken door de mens maar staan nog dicht bij de oerpaarden die lang niet zo groot waren als de huidige paardenrassen. Pony's onderscheiden zich verder van paarden door hun naar verhouding robuustere lichaamsbouw en korte ledematen. Ze zijn zeer goed bestand tegen kou en kunnen in de winter met weinig voedsel overleven." Bron: Wikepedia.

Als je dit leest, moet je toch concluderen dat een ijslander een pony is. De reden dat het een paard word genoemd is vooral stamboekmatig. Op IJsland worden de paarden gewoon paard (hestur) genoemd en komt het woord pony weinig voor. Ook in andere Scandinavische landen wordt het woord "pony" nog echt als een Engels leenwoord gezien en wordt het weinig gebruikt. Mij is verteld dat dit de benaming in Duitsland heeft beïnvloed. Daarna heeft het NSIJP de benaming overgenomen uit Duitsland, waar het Islandpferd werd, en daarom is het dus ook het IJslandse paard in Nederland. Er is echter wel dicussie geweest over IJslandse pony/paard, het IFIJP gebruikt deze term ook.

Ook wel interessant, een andere theorie die ook vrij logisch klinkt en ook gelijk beantwoordt waarom fjorden en haflingers paarden worden genoemd:

"Waarom spreken jullie over ijslandse ponies, terwijl de internationale terminologie altijd spreekt van ijslandse paarden, the icelandic horse, das islandpferd etc...?
Antwoord op je vraag is best simpel: omdat "pony" etymologisch de enig juiste, en tevens trotse b

Pas sinds enkele decennia, op zijn ruimst genomen sinds de revival van het ponyrijden in de jaren 60 (de "Ursula Bruns tijd"), is men de grotere, sterkere "ponyrassen", als er zich ook maar even de mogelijkheid voor deed, "paarden" gaan noemen. De Duitsers vonden zelfs de "Kleinpferde"-catagorie (en dát is als letterlijke vertaling nog niet eens zo slecht bedacht!) uit om IJslander, Haflinger en Fjord ook, met nog een onduidelijk stel andere "niet-kinderponies" in onder te brengen, want het was daar duidelijk in die tijd dat de "Großferde-scene" de ponies überhaupt niet zou verwelkomen. Ook deze ontwikkelingen zijn echter op sociaalculturele gronden gebaseerd: de ponyruiters wilden niet langer "uitgelachen" worden door de grote-paarden-mensen ("ponies zijn voor kinderen!" - en dat is in de "landelijke ruitersport" nóg zo, terwijl juist daar men zijn best doet wat men "ponies" noemt, als categorie gebaseeerd op stokmaat, het miniatuur evenbeeld van "paarden" te doen zijn als toppunt van verwarring). Er werd vast ook in de gedachte meegenomen dat marketing als "paard-produkt" het imago zou verbeteren. Dat laatste is echter niet zo: mensen die echt een paard willen, willen ook een PAARD (ook ponyruitertjes op de plaatselijke "Landelijke Ruitervereniging en Pony Club" willen zo gauw mogelijk oud genoeg worden, en "winstpunten" halen, zo dat ze bij de "echte" paarden mogen mee mogen doen). En de IJslanders degraderen naar ik mag hopen nooit tot zomaar paarden. Want het zijn ponies, echte en waarachtige ponaið."

Zie het hele verhaal op http://home.wanadoo.nl/ifijp/faq-paard.html

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:29

Ik zeg ook altijd paard, het is niet voor niks IJslandse paard!
Als je naar de stokmaat kijkt is het misschien een pony maar als ik aan het rijden ben heb ik echt het idee dat ik op een groot, sterk paard zit! Ze zien er misschien uit als een pony maar rijden als een paard! Knipoog

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 10:27

duidelijk maimai!

Ik blijf het toch paard noemen, vidn pony nogal denigrerend klinken Bloos

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:43

Citaat:
]"Een pony is een paard met een schofthoogte van minder dan 1,475 meter"


En ik heb ijslanders gereden die 1.50 waren.... IJslanders worden steeds meer in de hoogte gefokt en als dat doorgaat zal over een aantal jaar deze eeuwige discussie voorbij zijn. Dan zullen Ijslanders boven de 1,475 meter zijn.

En maakt het wat uit of het een pony of paard genoemt word? Het is en blijft een IJslander Lachen

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:47

Een IJslander valt onder de paarden, omdat het met geen een andere pony te vergelijken is. Hun bouw is heel anders en niet te vergelijken met die van een pony. Bovendien zijn ze ook veel sterker, omdat ze volwassenen met gemak kunnen houden, wat pony's over het algemeen niet kunnen.

Vandaar dat een IJslander onder de paarden valt Lachen Zoals iedereen als zegt: IJslanders zijn IJslanders Haha!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:55

Het stamboek heet denk ik niet voor niks het Stamboek voor IJslandse Paarden Ja

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:56

Jennyxx schreef:
Het stamboek heet denk ik niet voor niks het Stamboek voor IJslandse Paarden Ja


Dat staat dus hierboven uitgelegd, waarom het zo heet.

Thokkadisje: Ik ben het met jou eens, eigenlijk is een deel van de IJslanders dus pony en een deel paarden. Wij hebben er ook 1 op stal die bij de paarden hoort Haha!

Mij maakt het helemaal niets uit of men het paard of pony noemt. Ik gebruik zelf beide. Maar ik kan me wel storen aan mensen (sorry hierboven) die beweren dat een ijslander een paard is omdat ze niet op pony's lijken. Dan zijn er veel meer ponyrassen die eigenlijk paard zouden moeten worden genoemd. Bovendien vind ik een aantal sportgefokte pony's meer op paarden lijken dan op pony's, en zo kun je nog wel even doorgaan...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:58

Ik noem het altijd een IJslander Clown Hahah ik praat niet over pony's en paarden Knipoog

Maargoed wat is een NRPS, Arabier etc dan?

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:32

Ook iets om over na te denken....echt een ijslandse-paardenmensen uitdrukking. Wij hebben het altijd over "grote paarden". Haha! Volgens mij is er verder niemand die die term gebruikt.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:34

Ik heb het wat betreft mijn ijslanders altijd over "paarden". Ik heb een echte ponyuitvoering maar ook ééntje die veel meer paardachtig is.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:14

Ik vind het er aan liggen, ik ken iemand met een ijsco die best groot is weer niet meer hoe groot Clown Maar die noem ik een paard. Terwijl ze ook een ijsje hebben die wat kleiner is en wat meer pony is.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:18

Ik vind IJslanders eigenlijk gewoon pony's, hoor.
Ik heb zelf een Haflinger/Fjord x Anglo Arabier, wat ik in de mond ook 'paard' noem, maar het is eigenlijk een echte pony Haha!.

En maar goed ook, want ik heb meer met pony's dan met paarden, als ik heel eerlijk ben. Knipoog

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:16

Ik noem het altijd paarden (wat het ook zijn Bloos )
Vorig jaar op kamp (bij t peerdespul) vroeg een man aan mn vriendin: mag ik wat vragen... zijn dit nou paarden of pony's? Tong uitsteken
Mn vriendin had geen zin om een heel verhaal te houden.. dus het was: ze hebben een pony maat, maar worden paarden genoemd Tong uitsteken

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 21:06

hey marion, als je de eerste foto van de ijsjes in jou profiel bekijkt zie je dat de zadels wel een stuk verder naar achteren mogen Knipoog gewoon even een tipje Lachen