ijslander, paard of pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:53

MaiMai schreef:
Jennyxx schreef:
Het stamboek heet denk ik niet voor niks het Stamboek voor IJslandse Paarden Ja


Dat staat dus hierboven uitgelegd, waarom het zo heet.


Dat klopt Haha! Toch blijft het hele verhaal een betoog, oftewel een mening van een aantal mensen. Dat een IJslander eigenlijk een pony is, maar dat ze alleen paarden worden genoemd, omdat ze op IJsland van paarden spreken en in Duitsland. Eh...waarom hebben die landen, plus Nederland, het dan fout en het IFIJP het goed? Omdat ze korte benen hebben en een harige vacht? Dat hadden de oerpaarden ook en zij werden dus ook paarden genoemd.

Niet dat het echt belangrijk is. Ik noem ze vaak pony's! Ze zien er uit als pony's en rijden als paarden Vingers aflikken Maar ik denk dat het officieel paarden zijn.

Ps pony's hebben geen stokmaat tot 147,5 maar tot 156,9

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:01

Ik heb een fjorden paard.. die ik regelmatig uitscheld voor pony...

Ik ken paarden van 1.80 en die noem ik ook regelmatig pony...
(zijn 2 zeer knuffelbare exemplaren...)

ken ook een paard van 1.62.. hi hi.. en eigenaar gaat helemaal over de
z..k als je die pony noemt, enig!!!!! kun je heerlijk op de kast krijgen...
(en ze weet dat ik 1.80 ook regelmatig pony noem... )

fjorden en ijslanders: het zijn paardenrassen met ponymaat..
dus vind ik dat beide mag..
en wat maakt het nou uit..
heb ze daar zelf nog nooit over horen klagen..

Net zoiets als iemand je paard voor hem of haar uitmaakt terwijl het juist
een haar of hem is... Lekker belangrijk!!!!

(ben wel blij dat fjord paard is, aangezien ik er dus gewoon op mag starten...)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 06-09-07 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

belinnies

Berichten: 194
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nootdorp

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:03

Ik vind het een pony,maar ja wat maakt het ook uit.
Als iemand mij vraagt wat mijn hobby is,dan zeg ik ook paardrijden en geen ponyrijden ook al hebben we een pony.
Het is maar hoe je het bekijkt Haha!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:04

@Sjolvir Nagelbijten / Gniffelen

Vind ik wel een goede: het zijn paardenrassen met een ponymaat Ja

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:07

Het maakt mij niet zoveel uit. Ik heb het altijd over mijn paard maar als mensen dan een foto zien zeggen ze vaak: maar dat is toch een pony? Dan leg ik uit dat het qua maat een pony is maar dat ijslanders meestal paarden worden genoemd. Maar genetisch is het hetzelfde omdat je een shet ook met een shire kunt kruisen. Dus mij maakt het niet uit. Er zijn naar mijn idee geen verschillen tussen paarden en pony's, afgezien van het feit dat ik de ponyrassen leuker vind qua karakter over het algemeen.

Mijn ijslander is ziek en staat in utrecht. Daar moest hij in het systeem worden gezet. De dierenarts vulde paard in en moest kiezen uit een ras. Maar daar stond ijslander niet bij. Uiteindelijk suggereerde ik dat het misschien bij soort dier: pony wel te vinden was. En inderdaad, volgens het computersysteem van kliniek utrecht heb je ijslanderpony's! Grappig he!

Groetjes van Anne

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 10:42

Jennyxx schreef:
MaiMai schreef:

Dat staat dus hierboven uitgelegd, waarom het zo heet.


Dat klopt Haha! Toch blijft het hele verhaal een betoog, oftewel een mening van een aantal mensen. Dat een IJslander eigenlijk een pony is, maar dat ze alleen paarden worden genoemd, omdat ze op IJsland van paarden spreken en in Duitsland. Eh...waarom hebben die landen, plus Nederland, het dan fout en het IFIJP het goed? Omdat ze korte benen hebben en een harige vacht? Dat hadden de oerpaarden ook en zij werden dus ook paarden genoemd.

Niet dat het echt belangrijk is. Ik noem ze vaak pony's! Ze zien er uit als pony's en rijden als paarden Vingers aflikken Maar ik denk dat het officieel paarden zijn.

Ps pony's hebben geen stokmaat tot 147,5 maar tot 156,9


dit is alleen in europa zo. Officieel is ene pony tot 147,5 vanaf dan is eht een paard. Maar vanwege de springsport hebben ze in europa een paar centimeter opgeschoven. (kan zijn dat ik er eenbeetje anast zit maar zoeist heb ik laatst ergens gelezen, weet alleen neit meer waar..)


wat vinden jullei dan van arabieren en quarters? Die zijn vaak ook 1.50 maar wel paard? Of toch pony?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:56

Volgens mij wonen wij ook in Europa, namelijk in Nederland Knipoog En volgens mij geldt het ook alleen voor Nederland en niet voor de rest van Europa.

Enne de E-pony categorie is er niet bijgekomen ivm het springen. Maar omdat de gemiddelde Nederlander langer is geworden, ook de kinderen. En aangezien zij tot hun 18e meestal bij de pony's rijden, hebben ze grotere pony's nodig Pling

BleikjA

Berichten: 1372
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:17

Dit is een eindelose discussie, iedereen heeft hier zn eigen mening over.

Ik vind een ijslander een paard. Aan pony's denk ik aan iele paardjes enzo.
Wat ik ook een keer gelezen had (ik had het alleen niet terug vinden...) Dat de ijslander officieel een paard is en volgens de engelse termen een pony. De engelsen schijnden paarden een stokmaat te hebben gegeven om het makkelijker te maken op wedstrijden. Maar officieel moet je aan de verhoudingen van de botten kunnen zien of het een paard of pony is. En daar moet dan uitkomen dat een ijslander een paard is, en een falabella ook.
Ik ga nog eens zoeken of ik het nog terug kan vinden je weet maar nooit Knipoog Tong uitsteken

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:41

Deze discussie ben ik kortgeleden ook al eens ergens tegengekomen, volgens mij als zijspoor in een topic dat eigenlijk ergens anders over ging. Ik kan het dus ook zo snel niet meer terugvinden bij mijn eigen berichten. Ik weet nog wel ongeveer wat ik er toen over geschreven heb, ik zal proberen dat hier zo goed mogelijk te reproduceren:

Mij is verteld dat IJslanders tot de paarden gerekend dienen te worden omdat zij (wat dus ook voor de "grote-paarden-rassen" schijnt te gelden) vrij rechtstreeks afstammen van de Equus Stenonsis of Stonensis of zoiets en dat dat bij de pony-ponyrassen niet zo is.

"Vroegah" waren alle paardenrassen veel kleiner van stokmaat, er is pas in de middeleeuwen op het europese vasteland begonnen met op maat te fokken, in een poging om ridders in harnas een beslissend voordeel op het slagveld te bezorgen. Vanwege de geïsoleerde ligging is dat hele gebeuren aan IJsland voorbij gegaan, zodat het "inheemse" (ze zijn tenslotte ooit allemaal door de "immigranten" (een bonte mengelmoes van vikingen, angelsaksische geestelijken en weet ik wat niet meer) daar mee naartoe genomen) ras nog altijd ongeveer de stokmaat heeft, die alle europese paardenrassen van origine ooit gehad hebben.

De indeling van paarden en ponies in categoriën aan de hand van stokmaat is een onnozel verzinsel van vele eeuwen later en die doet m.i. dus bepaald geen recht aan de historie van de ontwikkeling van de paarden- en ponyrassen in Europa.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:17

Eric, bedankt voor je uitleg! Hij klinkt het meest plausibel Ja
En ik denk dat het stamboek het ook wel weten: Stamboek voor het IJslandse Paard Knipoog

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:52

Jennyxx schreef:
En ik denk dat het stamboek het ook wel weet: Stamboek voor het IJslandse Paard Knipoog


Da's ook een kwestie van voortschrijdend inzicht geweest. Het stamboek is ooit (ik meen ergens in de 2e helft van de jaren '60) opgericht als "Nederlands Stamboek voor IJslandse Ponies". Pas veel later (ik weet niet precies wanneer) is de naam veranderd in "Nederlands Stamboek voor IJslandse Paarden".

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:18

Jennyxx schreef:
Volgens mij wonen wij ook in Europa, namelijk in Nederland Knipoog En volgens mij geldt het ook alleen voor Nederland en niet voor de rest van Europa.

Enne de E-pony categorie is er niet bijgekomen ivm het springen. Maar omdat de gemiddelde Nederlander langer is geworden, ook de kinderen. En aangezien zij tot hun 18e meestal bij de pony's rijden, hebben ze grotere pony's nodig Pling


ach ja. ik dacht al dta ik er een beetje naast zat Knipoog
Maar zo zat het dus, bedankt voor je uitleg!

Xnorp

Berichten: 2329
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: thuis

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:52

IceEva schreef:
Ik zeg ook altijd paard, het is niet voor niks IJslandse paard!
Als je naar de stokmaat kijkt is het misschien een pony maar als ik aan het rijden ben heb ik echt het idee dat ik op een groot, sterk paard zit! Ze zien er misschien uit als een pony maar rijden als een paard! Knipoog

idd Tong uitsteken

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:28

falabella valt ook onder de paarden, heeft niks met stokmaat te maken Tong uitsteken

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:05

Helma_Edda schreef:
IceEva schreef:
Ik zeg ook altijd paard, het is niet voor niks IJslandse paard!
Als je naar de stokmaat kijkt is het misschien een pony maar als ik aan het rijden ben heb ik echt het idee dat ik op een groot, sterk paard zit! Ze zien er misschien uit als een pony maar rijden als een paard! Knipoog

idd Tong uitsteken

Ben ik het totáál niet mee eens Haha! Ijslanders rijd je flitsend, die gaan hard, je denkt voorwaarts en ze gaan voorwaarts. Met minimale hulpen het maximale eruit halen! Ik heb altijd het gevoel dat grote paarden traag zijn, die reageren trager, bewegen trager. Nee ik vind ze niet als een paard rijden, t'is gewoon niet te vergelijken Haha!

En als mensen ze pony willen noemen, go ahead! I don't care Vork zolang ze ze maar in hun waarde laten.

Ik kan me daarintegen enorm ergeren aan mensen die denken dat ze veel van IJslanders weten, die dingen zeggen die dus echt niet waar zijn, of ergens in een boekje hebben gelezen maar zelf nooit meegemaakt hebben zoals: telgang is heeeeel hobbelig, tölt is een 2takts gang, IJslanders kunnen niet draven, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar als ze het pony's noemen kan ik me er niet druk om maken.

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:50

Blueberry schreef:
hey marion, als je de eerste foto van de ijsjes in jou profiel bekijkt zie je dat de zadels wel een stuk verder naar achteren mogen Knipoog gewoon even een tipje Lachen


Beetje late reactie misschien... Bloos Maar nu je het zo zegt zie ik het indd ook. Komt waarschijnlijk omdat we aan het rusten waren. De singels zitten dan 2 gaatjes losser. Daarom is het waarschijnlijk gaan schuiven. Als we weer verder gaan worden de zadels weer goed gelegd hoor Haha!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:36

En ook uit dit topic (deze discussie is al eens gevoerd hier) blijkt dat het minderwaardigheidscomplex van de nederlandse "ijslanderruiters" net zo groot is als van hun ijslandse collega´s...

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:37

hahaha!

Ja, ach wat doe je eraan he.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:28

Ik noem mijn ijslanders altijd paarden of paardjes..puur omdat ik het zo gewend ben geraakt vanaf 10 jarig meisje..geen idee waarom eigenlijk, mij werd vroeger op die bewuste manege uitgelegd dat dat kwam doordat ze volwassen mensen kunnen dragen, net als paarden Knipoog

En zal jullie eens wat zeggen, wat ben ik blij dat ik een paard heb met een pony uiterlijk, hihi..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:52

Alle pony´s zijn paarden, maar niet alle paarden zijn pony´s. Dat schijnt bij velen niet helemaal duidelijk te zijn...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:59

Ik noem ze altijd paarden. Als ik aan bv collega's vertel dat ik pony's heb vragen ze meteen of het Shetlanders zijn. Dus ik zeg altijd dat ik paarden heb.

Verder vind ik de uitspraak van Kuggur geniaal Haha!

Pattytjee
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: roosendaal

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:31

ik vind het ook een pony Clown

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:39

het zijn paarden.
(behalve als bij de hoefsmid blijkt dat het bekappen van pony's goedkoper is dan dat van paarden Bloos Haha! )

Glaesir

Berichten: 42
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Hekendorp

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:19

nou ik vind een ijslander eigelijk een paard.. maar ik noem het zelf ook vaak een pony:P .. pony klinkt gewoon grappig..mja officieel is een ijslander natuurlijk een paard.. en meestal als mensen het over een pony hebben lijkt het alsof ze het paard onderschatten:P.. en dat is natuurlijk niet de bedoeling bij ijsjes:D!!

Noemy

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Tilburg

Re: ijslander, paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:11

Ik vind het een paard, als iemand iets zegt over mijn 'ponytje' dan moet dat echt even gecorrigeerd worden Bloos