risje schreef:Echter het is nu eenmaal helaas niet zo dat alle overige verkeer rekening met je houdt (waarom is er in nederland anders een verkeerscampagne van de KNHS nodig??)
Nou ja.... omdat de KNHS niet alleen de feitelijke belangen maar ook het imago als grond van beleid heeft? Dat de KNHS zo'n campagne begint zegt nog niet zo heel veel, want volgens mij heeft de KNHS niet uigezocht of de problemen in het verkeer ook daadwerkelijk door onkunde komen.
(Net zo'n situatie als bij het ruiterbewijs eigenlijk. De KNHS gaat ervan uit dat mensen niet weten hoe ze verantwoord moeten handelen maar het wel willen, en dat het dus genoeg is om mensen te leren hoe het moet. Ik denk dat het in veel gevallen vooral een andere opvatting over 'verantwoord' is: de mensen weten wel hoe het volgens de knhs zou moeten, maar hebben daar geen zin in. Dan kun je er heel wat cursussen tegenaan gooien, maar veel effect zal dat niet hebben.)
HC: maar dat ruimte geven is in het verkeer wel wat subtieler dan jij hier schetst hoor. Ik geef ruimte als mensen naar mijn mening veilig kunnen inhalen. Als het niet veilig kan, geef ik die ruimte niet (tenzij iemand er toch doorheen drukt).
Als iemand mallotig aan komt stuiven, dan kan er naar mijn mening niet veilig worden ingehaald. Dat geldt ook op de fiets bv: als ik op een smalle buitenweg rij, en er komt een auto heel hard aanrijden, ga ik extra veel naar het midden rijden zodat ik zichtbaarder ben en genoeg ruimte heb om alsnog uit te wijken. Ik hoop zeker ook dat de persoon snelheid mindert maar de andere 2 redenen zijn minstens zo belangrijk.
En dat gedrag is niet om anderen te irriteren of een lesje te leren, maar simpelweg omdat ik als fietser erg kwetsbaar ben, en dit in mijn ervaring de veiligste manier is om hiermee om te gaan. Te paard zou ik het ongeveer hetzelfde doen, met dezelfde redenen. En dat heeft niets te maken met mijn controle over het paard, maar vooral met mijn vertrouwen in anderen.