tegemoetkomende ruiters in rengalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:22

risje schreef:
Echter het is nu eenmaal helaas niet zo dat alle overige verkeer rekening met je houdt (waarom is er in nederland anders een verkeerscampagne van de KNHS nodig??)


Nou ja.... omdat de KNHS niet alleen de feitelijke belangen maar ook het imago als grond van beleid heeft? Schijnheilig Dat de KNHS zo'n campagne begint zegt nog niet zo heel veel, want volgens mij heeft de KNHS niet uigezocht of de problemen in het verkeer ook daadwerkelijk door onkunde komen.

(Net zo'n situatie als bij het ruiterbewijs eigenlijk. De KNHS gaat ervan uit dat mensen niet weten hoe ze verantwoord moeten handelen maar het wel willen, en dat het dus genoeg is om mensen te leren hoe het moet. Ik denk dat het in veel gevallen vooral een andere opvatting over 'verantwoord' is: de mensen weten wel hoe het volgens de knhs zou moeten, maar hebben daar geen zin in. Dan kun je er heel wat cursussen tegenaan gooien, maar veel effect zal dat niet hebben.)

HC: maar dat ruimte geven is in het verkeer wel wat subtieler dan jij hier schetst hoor. Ik geef ruimte als mensen naar mijn mening veilig kunnen inhalen. Als het niet veilig kan, geef ik die ruimte niet (tenzij iemand er toch doorheen drukt).
Als iemand mallotig aan komt stuiven, dan kan er naar mijn mening niet veilig worden ingehaald. Dat geldt ook op de fiets bv: als ik op een smalle buitenweg rij, en er komt een auto heel hard aanrijden, ga ik extra veel naar het midden rijden zodat ik zichtbaarder ben en genoeg ruimte heb om alsnog uit te wijken. Ik hoop zeker ook dat de persoon snelheid mindert maar de andere 2 redenen zijn minstens zo belangrijk.

En dat gedrag is niet om anderen te irriteren of een lesje te leren, maar simpelweg omdat ik als fietser erg kwetsbaar ben, en dit in mijn ervaring de veiligste manier is om hiermee om te gaan. Te paard zou ik het ongeveer hetzelfde doen, met dezelfde redenen. En dat heeft niets te maken met mijn controle over het paard, maar vooral met mijn vertrouwen in anderen.

Huertecilla

Berichten: 26886
Geregistreerd: 19-02-03

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:24

Shadow0 schreef:
[HC: maar dat ruimte geven is in het verkeer wel wat subtieler dan jij hier schetst hoor.


Niets is of zwart of wit behalve zwart en wit zelf. Uiteraard zijn er situationele gradaties en uitzonderingen. De basisregels zijn echter glashelder.
Het is CRUCIAAL om je de basisregels voor ogen te houden als je verwarring en anarchie wil voorkomen. In principe wijk je daar NIET vanaf tenzij ... en dat is de spreekwoordelñijke uitzondering die de regel bevestigt.

Wees verder een heer in het verkeer zélfs als je een amazone bent....



hc

Fenn

Berichten: 6192
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:42

Als ik dit lees begin ik me acuut te schamen. Één buitenritje reed ik op een pony die normaal al af kan schieten als een kanon, nu al een paar dagen niet meer echt naar buiten was geweest en we kwamen een pad op waar ze normaal altijd mogen. Ik hield haar aan het begin redelijk, maar toen ging ze af, pony is normaal vrij ligt in de hand en hoewel ze er vandoor kan schieten is ze terug te nemen, maar ik had mijn beugel verloren doordat ze omhoogschoot voordat ze naarvoor ging en we gingen dus met een rotgang het pad op. Het is een vrij lang recht pad en ik was even de controle kwijt, samen met mijn beugel, omdat er normaal aan het einde van dat pad een hek zit was het niet zo erg, maar toen kwam er dus een tegenligger. Ik heb naar achter geschreeuwd dat er een tegenligger kwam, en heb geprobeerd de pony te kalmeren. Helaas ging dat vrij moeilijk, ze was echt op gang. De tegenligger zag mij wel aankomen en parkeerde pony in de berm. Ik had mazzel, want het was iemand die bekend is en ze brulde alleen: 'wel blijven zitten he!' Ik bleef zitten, vond mijn beugel en kon er een paar honderd meter later terug nemen. Geen ongelukken, maar ik schaamde me dood Bloos Tja, normaal houd ik me aan de regels en er is niets vervelenders als zoiets gebeurd en jij er last van hebt. Alleen het kan een keer fout gaan, zo bleek Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk trouwens dat je het best maar gewoon goed kan communiceren als je op je paard zit. Gewoon even vriendelijk vragen of het goed is als je wanneer je een paar honderd meter verder bent weer in gallop aanspringt. Of even in de berm staan en de ander langs laten op smalle paden.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:28

@HC:
Je hebt och echt gezegd dat je het normaal vindt dat je mensen voorbij galoppeerd. Maar goed, heel veel mensen hier zeggen dat ze het nier normaal vinden. En DAT is nu juist de kern van de zaak. In JOUW opvating is het normaal, in de opvatting van een aantal ANDEREN niet.

En nee het is geen vaardigheidsprobleem in combinatie met een verkeersovertreding.
In beginsel ben ik het helemaal met je eens dat het zo zou moeten zijn. Helaas is dat echter lang niet altijd zo. Hier in de omgeving zie ik nogal eens mensen buitenrijden (en dat had ik misschien duidelijker moeten vermelden) die nooit of niet vaak buitenkomen. De paarden en de ruiters zijn het niet gewend. Resultaat, opgewonden paarde, daardoor gespannen ruiters en daardoor nog gespannener paarden.
Tsja als ik als gevolg daarvan iemand keihard aan zie komen en zie (en soms hoor) dat ze geen controle hebben (want ja, soms wordt er geroepen dat ze paard niet houden) dan rijdt ik zoals shadow0 ook al zei wat meer naar het midden van het pad. Voor mij veiligheid, maar ook voor die van anderen. In zo'n geval noem ik het niet hinderen (en dus geen verkeersovertreding). Misschien kun je het van die op aanstromende ruiter die paard niet volledig onder controle heeft gebrek aan vaardigheid noemen, dat wel.

Maar goed vindt dat uit de opmerking van HC door lijkt te klinken alsof beide partijen niet vaardig zijn, terwijl volgens mij in een situatie die shadow0 en ik bedoelen juist probeerd de ander te helpen en / of jezelf te beschermen.

Indien iemand beheerst komt aangereden in een hoger tempo dat het mijne, ga ik wel gewoon aan de kant. Mijn merrie wil dan misschien wel mee, maar heb haar ook dan volledig onder controle. Al galoppeerd iemand direct na inhalen keihard van me weg, dan nog gebeurd er bij mij en mijn merrie niks. Ze vindt het niet leuk, maar blijft keurig bij me, daar hebben we juist in de training aandacht aan besteed. Je moet je paard inderdaad zoals HC zegt in het verkeer altijd volledig onder controle hebben.

Vindt het daarom ook erg jammer dat (misschien niet zo bedoeld) uit alle berichten van HC doorklinkt dat wat anderen doen fout is (en daarmee de rijstijl van die persoon / personen veroordeeld wordt). En dat terwijl het in een dergelijke situatie diegene misschien juist handeld naar goeddunken van beide partijen.
Lijkt erop (dus sorry als dat fout is) dat er direct veroordeeld wordt omdat de ander een net iets andere mening is toegedaan, jammer.....

Maar goed, wil er wel nogmaals bijzeggen (en dat heb ik eerder ook al gedaan, maar wordt uiteraard niet door HC gequote) HC heeft wel gelijk dat je ten alle tijden je paard onder controle moet hebben. Je bent en blijft ook een verkeersdeelnemer en moet dus rekening met anderen houden (ook als een ander dat niet met jou doet).
Kun je dat niet, ben je er niet aan toe om buiten te rijden. En uiteraard moet een jong paard ook voor het eerst naar buiten en kan er iets gebeuren. Dat kan ook met oudere, meer ervaren paarden. Dat er wat gebeurd hoeft dan niet meteen met de vaardigheid van de ruiter te maken hebben. Een paar dis immers wel een vluchtdier en je controle kan nog zo goed zijn, er kan altijd iets onverwachts gebeuren.

Huertecilla

Berichten: 26886
Geregistreerd: 19-02-03

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:59

risje schreef:
@HC:
Je hebt och echt gezegd dat je het normaal vindt dat je mensen voorbij galoppeerd.


Nee. Dat heb je hooguit zo geïnterpreteerd. Zoek het maar op, of niet, maar verzin het dan ook niet.

Ik zal voor de helderheid en onpersoonlijke abstractie wat regels mbt trail riding op smalle paden uit de vs citeren.

It takes more than one person to cause a conflict, so here are some ideas for all trail users to help decrease the severity and amount of conflicts on singletracks.

-The first thing that we must do is check our attitudes. We must not judge others who use the trail. Regardless of the manner in which they use the trail, they are basically out there to enjoy nature and to enjoy their sport, whether it be hiking, backpacking, horse riding, or mountain biking. These forms of trail use have been shown to be similar in impact, and are all valid ways in which people enjoy natural areas.

- Trail users need to get used to (desensitized) to other trail users. This will decrease fear.

- All trail users should stay to the right of the trail. This allows people to approach and pass each other easily, and removes any indecision about the proper side on which to pass.

- Faster users should slow down when approaching blind curves so as to not surprise a user on the other side.

- Uphill riders have right-of-way over downhill riders, unless stated otherwise. The rider on the cliff-side of a trail has right-of-way over the rider on the bank-side of a trail. Hikers have right-of-way over equestrians, equestrians have right-of-way over mountain bikers. That being said, flexibility, thoughtfulness, communication, and good sense are the keys to reducing conflicts.

Ik heb de drie belangrijksten geaccentueerd.

hc

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:05

Huertecilla schreef:
- Faster users should slow down when approaching blind curves so as to not surprise a user on the other side.


Gezien de beginpost in dit topic leek deze regel me ook niet onbelangrijk... Clown

bobbymp

Berichten: 1270
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: terschelling

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:07

ja dit soort dingen gebeuren op terschelling ook vaak genoeg hoor!!!er rijden daar natuurlijk meerdere verhuurbedrijven en die gaan met verschillende ritten tegelijk op pad,ja dan wil het wel eens voorkomen dat je ineens een op hol geslagen paard,met of zonder ruiter tegenkomt,of een complete kudde.........
maar hier kunnen veel mensen de bakregels al niet eens..........laat staan wat ze buiten doen.....

Huertecilla

Berichten: 26886
Geregistreerd: 19-02-03

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:14

joy76 schreef:
Huertecilla schreef:
- Faster users should slow down when approaching blind curves so as to not surprise a user on the other side.


Gezien de beginpost in dit topic leek deze regel me ook niet onbelangrijk... Clown


Nee, want het betrof geen blinde bocht. Ook staat er niet dat je stapvoets door een blinde bocht moet.

Het is normaal dat je met aangepaste snelheid passeert. Net zo vanzelfsprekend als passeren op zich is.
Beíden worden dan ook niet genoemd in deze ´regels´ Pling
Helder is dat BEIDE ´partijen´ zich dienen aan te passen!

hc

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:23

Huertecilla schreef:
Nee, want het betrof geen blinde bocht. Ook staat er niet dat je stapvoets door een blinde bocht moet.


Ik zeg nergens dat je stapvoets door een blinde bocht moet. Ik vond het alleen een toepasselijke regel voor dit topic, want ik las toch echt in de beginpost...: ,,als je uit een van die paden de hoek om komt zeilen heb je geen zicht op het pad waar ik reed. Ik hoorde in de verte een hoop gejoel en had al zo´n donkerbruin vermoeden dat het een groep ruiters was die een ander soort ritje deden als ik. En inderdaad in volle rengalop kwamen ze op me af gestuiterd.''

Edit: typo

Huertecilla

Berichten: 26886
Geregistreerd: 19-02-03

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:58

joy76 schreef:
Huertecilla schreef:
Nee, want het betrof geen blinde bocht. Ook staat er niet dat je stapvoets door een blinde bocht moet.


,,als je uit een van die paden de hoek om komt zeilen heb je geen zicht op het pad waar ik reed.Edit: typo


Je hebt gelijk, een blinde bocht.
Maakt verder niet uit, want het is normaal dat je wat afremt en normaal dat je rechts houdt. Simpel.

hc

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:26

Huertecilla schreef:
1. en wéér ligt het allemaal aan een ánder
2. wat heeft het met ruiters in galop te maken?


1. Ja dit klopt. Ik had mijn paard in bedwang. Maar verkeersdeelnemers moeten niet voor de gein effe flink hun gas opentrekken als ze met zijn 2en naast je staan.
2. Helemaal niks. Maar mag ik dan helemaal niks extra's toevoegen?

Huertecilla schreef:
Faster users should slow down when approaching blind curves so as to not surprise a user on the other side.


Dit is al genoemd. Maar wil wel je tegenstrijdige antwoord hier vermelden:

Huertecilla schreef:
R0X schreef:
Je gaat toch niet in rengalop een bocht doorcrossen?
Ja hoor Rock-on, dudes!

Huertecilla

Berichten: 26886
Geregistreerd: 19-02-03

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:53

Huertecilla schreef:
R0X schreef:
Je gaat toch niet in rengalop een bocht doorcrossen?
Ja hoor Rock-on, dudes!
[/quote]

Ha, je wil vliegen afvangen.
´Regardless of the manner in which they use the trail, they are basically out there to enjoy nature and to enjoy their sport,´

Verder heb je bochten en bochten en niet alle bochten liggen in vergelijkbare paden. Bovendien heb je oren en een rem. Wederom BEIDEN.
´That being said, flexibility, thoughtfulness, communication, and good sense are the keys to reducing conflicts.´

Ik let op, draag geen walkman, telefoneer niet, zit niet te kleppen, heb een vaardigheidsgereeedschapskist en ben een heer in het verkeer. Als mens maak ik inschattingfouten en daar neem ik dan met een keurige verontschuldiging de hoed voor af Pling

Wie zelf zonder zonden is werpe de eerst steen.
Gaat niet eigenlijk dáár het hele topic over?

Inhalen is normaal en ingehaald worden dus ook. De inhaler doet dat met aangepaste snelheid en de ingehaalde híeld al rechts. BEIDEN houden daarbij rekening met elkar.
Daarbij worden vergissingen gemaakt, door BEIDEN.
BEIDEN dienen daar beschaafd en volwassen mee om te gaan.
Wie daar niet mee om kan gaan vanwege mentaliteit of vaardigheid hoort niet op de openbare weg. Bij paardrijden schort er aan beiden meer dan bij andere voertuigen en wie die schoen past trekke die maar aan Cool

hc

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:00

Mag ik hier nog iets anders aan toevoegen, wat me net te binnen schoot? Toen ik (alweer eventjes geleden) dagelijks buitenritten begeleidde, merkte ik altijd al aan de paarden dat er een andere groep aan zat te komen. Het maakte niet uit welk manegepaard ik meehad, maar allemaal hielden ze een beetje hun pas in en zetten ze hun oortjes op. Dus eigenlijk voordat een andere groep ruiters mij kon waarschuwen, had mijn paard mij al gewaarschuwd en soms duurde het nog best eventjes voordat we elkaar ook daadwerkelijk tegenkwamen. Hebben die van jullie dat ook?

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:42

Hc, ik heb het over die onoverzichtelijke bochten waar je doorheen crosst. Jij zegt dat je al je 'tools' gebruikt en als je een foutje maakt je daarvoor je hoed afneemt. Maar ik vind het gewoon onverantwoordelijk om door zo'n bocht te crossen: ik voorkom liever fouten dan dat ik ze maak ook al kan ik dan niet mijn sport optimaal uitoefenen voor die paar seconden.

Huertecilla

Berichten: 26886
Geregistreerd: 19-02-03

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:45

R0X schreef:
Maar ik vind het gewoon onverantwoordelijk om door zo'n bocht te crossen: ik voorkom liever fouten dan dat ik ze maak ook al kan ik dan niet mijn sport optimaal uitoefenen voor die paar seconden.


Dat respecteer ik. Het punt dat respect voor andere zienswijzes van twee kanten dient te komen. Als dát ontbreekt is er een fundamenteel probleem omdat ´jij´ dan meent vanuit een ´hogere moraal´ te handelen en is het conflict gezaaid.
Ik ga daar niet mee in conflict, want dat vergalt mijn plezier en is slecht voor mijn paard. Ik geef ´eigen rechters´wel aan bij de Guardia Civil Haha!

hc