Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:57

Zoals heel veel bokkers ga ik graag op buitenrit.
Het nadeel in de zomer zijn de dazen die op enkele stukken massaal voorkomen en die je paard aanvallen als hongerige tijgers.

Nu ben ik heel benieuwd hoe andere bokkers dit aanpakken, we kunnen vast wel nieuwe trucjes leren van elkaar.

Mijn pony loopt er momenteel zo bij:


Afbeelding
-Waldhausen (welkoop) reflectie uitrijdeken (11 euro +-)
Doordat dit een superdunne deken is die onder de staart vastzit bewegen de zijkanten heel veel, daardoor landen er eigenlijk geen dazen meer waar de deken zit.
-Mane eXtensions (15 euro, maar via via gekocht ik kan ze online niet vinden)
Dit is een elastieken band die aan het zadel een het kopstuk vastzit. Daaraan zitten rubber sliertjes vast, bij de manenkam zijn de sliertjes verstevigd.
De sliertjes zijn van rubber en bewegen de hele tijd. Door het contrast verwart het dazen en door de beweging kunnen ze sowieso nauwelijks landen.
-vliegenmasker heb ik uiteindelijk niet gebruikt, deze draagt ze nu in de wei (paardje heeft eczeem)
Afbeelding

Afbeelding

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:06

Wanneer ik naar het bos ga heb ik een uitrij vliegendeken en spray ik het hoofd,benen en buik in met vliegenspray.

Anderen bij mij op stal hebben ook zo vliegenkap als jou en hebben nog een netje over de neus van het paard. Uiteraard hebben ze ook een uitrijdeken op.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:22

Ik ga op deze manier :=
in combinatie met dazen/vliegen-spray

Afbeelding
Afbeelding

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:24

Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:25

ik ga met vlieegen uitrijdeken (gewoon eentje van ej) en vliegenfrontriem het bos in
als ik zonder deken het bos in zou gaan, begint meneer te flippen van de vliegen

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:26

Niet de meest charmante foto :p
Maar met uitrijdeken (deze keer bevestigd tussen een dekje en barebackpad) en vliegenkap :)Afbeelding

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:26

Afbeelding
Ik ga zo. Ik heb wel aan de vliegendeken een buikflap gemaakt van gaas en klittenband. Werkt perfect.
Jouw manen extentions zijn ook een goed idee zeg!!
hmm *denkt na*... kan ik dat zelf niet maken?? Maar dan met wit, want mijn paard is bruin.
In plaats van de sliertjes aan het hoofdstel heb ik ook een kap, maar dan niet helemaal om het hoofd, alleen tussen bakstukken, frontriem en neusriem.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:28

Ik heb gewoon heel simpel een zebra vliegendeken op. Ik was sceptisch daarover maar het werkt als een tierelier. Ook ik wordt niet meer gestoken.

Ik zou dus 1 keer investeren in een vliegendeken a 35 euro. Ben je net zo duur uit als al die losse dingen en heel heerlijk ziet het er niet uit :')

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:29

rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?

Klopt, 'froegah' hadden we al die spullen niet. Wil niet zeggen dat de paarden er toen geen last van hadden he... Nu hebben we de materialen wel, en waarom zouden we het niet fijner maken voor onze paarden? Mijn merrie heeft echt wel in de gaten of ze wel of geen last van die klote steekbeesten heeft ;-)
Misschien waren er 'froegah' ook niet zoveel vliegen en dazen.
De herteluisvlieg bestond toen in elk geval nog NIET! :D

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:33

rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?


Tja, ik heb ook heel lang zonder gereden met het idee dat ie zich niet zo moet aanstellen. Maar als paardlief tijdens de galop zelfs nog z'n kop tussen de benen trekt en abrupt stil gaat staan om een daas weg te jagen dan ga ik toch liever met deken rijden :')

Ik zal niet de eerste zijn die er op de kop af vliegt door dat soort stunten :')

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:34

De mijne gaan met zadel en hoofdstel en verder bloot, flink in gesprayed met Veerust.
Geen boerka's voor mijn pony's.
Er land heel af en toe wel eens een daas en die mep ik dood.
Maar meestal landen ze niet eens, terwijl we wel een heel daasrijk stuk bos hebben waar ik altijd doorheen moet.
Oja en zelf stap ik er ook alleen in gesprayed met muggenspul op, de keer dat ik dag vergeten had zat ik meteen onder de muggenbeten.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:34

Wij hebben er een van EJ, werkt super :D
Een aantal jaar geleden hadden we genoeg aan wat spray maar nu zitten er zoveel dat ze er echt last van kreeg. Vorig jaar had ik een deken zonder hals maar dit scheel toch wel echt veel.

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:36

Wordt het niet heel warm onder al die dekens?
Ik heb pony's die nogal veel zweten en het lijkt mij dan zo klef met een aan het lijf plakkende deken.
Dat is een van de redenen dat ik niet aan dekens wil beginnen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:39

Marije_jiplover schreef:
Wordt het niet heel warm onder al die dekens?
Ik heb pony's die nogal veel zweten en het lijkt mij dan zo klef met een aan het lijf plakkende deken.
Dat is een van de redenen dat ik niet aan dekens wil beginnen.


Dat lijkt me niet, het is gewoon gaas.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:46

rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?



Misschien dat op het 'veld voor de ploeg' minder dazen waren dan in het bos?
En wat is er mis met de geweldige uitvinding de 'vliegendeken' en inpakken? Heel paardvriendelijk!
Vroeger had je ook geen tv, tegenwoordig wel. Is daar ook wat mis mee?
Voor het paard is zo'n deken echt niet hinderlijk hoor, geloof me.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:05

En bovendien gebruiken we vroegah ook zelf geen deet enzo (bestond ook nog niet), we werden gewoon lek gestoken en zeurden daar niet over. Tegenwoordig vinden we ons knap zielig als we meer dan 20 muggenbulten hebben, waarom zou je die verbetering niet ook voor je paard willen?

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:29

Ann99 schreef:
rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?



Misschien dat op het 'veld voor de ploeg' minder dazen waren dan in het bos?
En wat is er mis met de geweldige uitvinding de 'vliegendeken' en inpakken? Heel paardvriendelijk!
Vroeger had je ook geen tv, tegenwoordig wel. Is daar ook wat mis mee?
Voor het paard is zo'n deken echt niet hinderlijk hoor, geloof me.


Er is niets mis mee. Ik vraag het me af. Ik zeg nog "niet aanvallend bedoeld" Ik vraag gewoon om informatie, dus..... daar is niet mis mee.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:34

rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?


Vroeger was het klimaat toch ietsje kouder en stierven er 's winters meer insecten.
Vroeger hadden we ook wat minder temperamentvolle paarden die minder snel reageerden.
Maar vroeger hadden we ook nog 'crop dusting' en DDT en is in de jaren '50/'60 zó gruwelijk veel gespoten dat het een paar decennia heeft geduurd voordat insectenpopulaties weer een beetje op peil waren.
En dat alles bij elkaar maakt dat we nu knuttenexplosies hebben en dazenoverschotten.

[cynisme aan]Gelukkig doet Monsanto z'n uiterste best hier alsnog weer wat aan te doen. Als de bijen uitsterven, zal dat toch ook wel effect op andere insecten hebben? We can but hope...[/cynisme]

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:39

Tja, al met al, makes sense. Ik zat ook al te denken aan het type paard, die koudbloeden zijn toch minder rillerig dan onze "hertjes".
Die van mij gaat stilstaan, slaat naar zijn buik, hapt naar zijn borst etc. als er iets zit. Maar het is bij ons zo weinig..... even met mijn zweepje langs zijn buik schuren en meestal is het probleem dan weg. Gelukkig laat hij dat prima toe, er zijn er natuurlijk ook die dan ontploffen. :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:43

Mijn belg doet bijna niks.. hij rilt eens met zijn huid, of hapt eens naar zijn buik, en sjokt gewoon verder met tig dazen op de kont.. Maar ondertussen voelt zijn huid wel aan als de onderkant van een poffertjespan := :(:)
Ik ben nog steeds op zoek naar een deken die hem past..

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:48

rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?


Dat bedacht ik me straks ook, toen ik naar een kudde koeien keek. Ooit een koe gezien met een deken :+

Aan de ene kant is het super fijn voor de paarden, maar als het 30 graden is is die van mij ook echt niet blij met een deken. Het zweet er wel degelijk onder, ook al heb ik een peperdure Bucas.

Heb voor het rijden gewoon een vliegenuitrijdeken, al jaren. Niks over zijn hoofd, vindt hij toch alleen maar vervelend. Plus dat ik het bos mijd in het dazenseizoen. Met rijden wordt hij altijd wel gek van de dazen, in de wei maakt hem niet zoveel uit.

Mijn mini is wit en heeft geen last van de dazen, ideaal :D

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:51

Weet nog als kind dat onze paarden bij het maaien onder de dazen zaten, je zag bijna niet meer dat het vossen waren, maar ja het werk moest gedaan worden. Zo nu en dan stopte mijn vader dan om alles eraf te vegen, want hij vond het ook vreselijk, hij had het bloed dan aan de handen. Als er toen vliegendekens geweest waren had hij ze vast en zeker gebruikt.
Bij het andere werk viel het wel mee, maar bij het maaien kwamen ze allemaal uit het lange gras, vooral de stukken die bij het water lagen, vreselijk.
Het heeft trouwens wel een voordeel ik ben ondertussen immuun voor de steken van dazen :).

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:54

_Reneee schreef:
rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?


Dat bedacht ik me straks ook, toen ik naar een kudde koeien keek. Ooit een koe gezien met een deken :+

Aan de ene kant is het super fijn voor de paarden, maar als het 30 graden is is die van mij ook echt niet blij met een deken. Het zweet er wel degelijk onder, ook al heb ik een peperdure Bucas.

Heb voor het rijden gewoon een vliegenuitrijdeken, al jaren. Niks over zijn hoofd, vindt hij toch alleen maar vervelend. Plus dat ik het bos mijd in het dazenseizoen. Met rijden wordt hij altijd wel gek van de dazen, in de wei maakt hem niet zoveel uit.

Mijn mini is wit en heeft geen last van de dazen, ideaal :D


Wij hebben een bont paard op stal en die heeft ook helemaal geen last van dazen, die vlekken die maken dat dazen in de war raken en het niet als interessant doel meekrijgen volgens mij..

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:55

Grainey schreef:
Weet nog als kind dat onze paarden bij het maaien onder de dazen zaten, je zag bijna niet meer dat het vossen waren, maar ja het werk moest gedaan worden. Zo nu en dan stopte mijn vader dan om alles eraf te vegen, want hij vond het ook vreselijk, hij had het bloed dan aan de handen. Als er toen vliegendekens geweest waren had hij ze vast en zeker gebruikt.
Bij het andere werk viel het wel mee, maar bij het maaien kwamen ze allemaal uit het lange gras, vooral de stukken die bij het water lagen, vreselijk.
Het heeft trouwens wel een voordeel ik ben ondertussen immuun voor de steken van dazen :).


Ik weet dat vroeger de belgische trekpaarden een soort gehaakte nekstukken op hadden (tenminste op een foto bij mijn schoonouders in de gang) Blauw en rood gehaakt katoen met oor gaten en dan tot aan de ogen.
Probeerde net de googlen maar kan geen voorbeeld vinden.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:16

Onze vos en vosbonte ponies hebben evenveel last, alleen de twee zwarten trekken toch de meesten aan.
Koeien zitten onder de vliegjes, die steken trouwens ook, maar je hebt ook egale zwarte, witte en beige koeien, hebben dezelfde vliegjes, maar dazen vinden blijkbaar koeienbloed of koeiengeur niet lekker.
Die nekstukken ken ik niet, waren die misschien ook niet voor de sier?
Je kunt het natuurlijk romantiseren maar in die tijd werd er nog niet zoveel rekening gehouden met het welzijn van het paard.