Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bianca1973
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-03-15

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:41

Als ik ga mennen met Noortje, d-pony welsh, krijgt ze een vliegmasker met oren, halsbescherming en een reflecterend men deken (netvorm) om. Zowieso vermijd ik de nabije bossen op dit moment want er zitten heel veel dazen. Maar ook op landweggetjes onder eikenbomen vallen de dazen ons aan. Gezien we lange ritten maken en Noortje "heet" word als ze teveel dazen om haar heen heeft die haar dreigen te prikken, kies ik voor deze oplossing.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:53

Over vroegah gesproken: Ik heb thuis een paardenspullencatalogus a la Divoza maar dan van begin 1900. Daar staan vliegendekens met buikfranjes in :D
Ik heb ook weleens verwarmde stijgbeugelblokjes van rond 1850 gezien. Die hebben we nu niet eens.
Het kon dus wel vroegah :D

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 22:13

Natascha schreef:
Over vroegah gesproken: Ik heb thuis een paardenspullencatalogus a la Divoza maar dan van begin 1900. Daar staan vliegendekens met buikfranjes in :D
Ik heb ook weleens verwarmde stijgbeugelblokjes van rond 1850 gezien. Die hebben we nu niet eens.
Het kon dus wel vroegah :D

Kan je die pagina inscannen? Ik ben namelijk heel benieuwd hoe dat er uitziet :j .

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:29

_Reneee schreef:
rien10 schreef:
Gewoon een vraag, dus niet aanvallend bedoeld..... waarom zo vreselijk ingepakt? "Vroeger" liepen paarden uren voor de ploeg of voor de wagen in hun blote niksie. Tegenwoordig zie je niet eens een stukje paard meer?


Dat bedacht ik me straks ook, toen ik naar een kudde koeien keek. Ooit een koe gezien met een deken :+



Onze Schotse Hooglanders werden wel elke zomer behandeld op de rug met speciaal spul (Butox pour on). Dit hielp heel goed tegen alle vliegende insecten. Heb het ook wel eens op de shetlander gebruikt.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:38

Afbeelding

Zo ga ik! Ze heeft dan ook nog een vliegenmasker op

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:00

Ik ben geloof ik één van de weinige mensen die niet eens een vliegendeken of masker heeft. Mijn spelende mannen zouden die waarschijnlijk ook geen 10 minuten heel kunnen laten! :) Als ik ga trainen spuit ik wel wat op.

Ondanks dat ik met mijn paarden midden in de bossen woon moet ik zeggen dat wij er nauwelijks last van hebben. Er zijn er genoeg, maar mijn paarden raken er niet van in de stress of geïrriteerd. In de wei of paddock zorgen ze zelf wel voor een laagje zand op hun lijf. Met trainen mep ik ze zelf wel weg of zet een hogere versnelling in om ze af te schudden.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:08

Jessix schreef:
Ik ben geloof ik één van de weinige mensen die niet eens een vliegendeken of masker heeft. Mijn spelende mannen zouden die waarschijnlijk ook geen 10 minuten heel kunnen laten! :) Als ik ga trainen spuit ik wel wat op.

Ondanks dat ik met mijn paarden midden in de bossen woon moet ik zeggen dat wij er nauwelijks last van hebben. Er zijn er genoeg, maar mijn paarden raken er niet van in de stress of geïrriteerd. In de wei of paddock zorgen ze zelf wel voor een laagje zand op hun lijf. Met trainen mep ik ze zelf wel weg of zet een hogere versnelling in om ze af te schudden.

Shake hands :D

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:12

Ik vind het volledig inpakken ook wat ver gaan.. :j Maar per paard zal het verschillen, ik heb er 1 die een gruwelijke hekel heeft aan dekens. Rij een ander paard die al met z'n kop schudt als er een vliegje langs komt, dus die zou in het bos wel een deken nodig hebben. Maar ook maanextensions én de kap erbij? nope :)!

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:14

Ik heb even geen foto maar ik heb een vliegen uitrijdeken met hals. Daarnaast nog zo'n frontriem met sliertjes. Verder nog wat inspuiten met vliegenspray. Dat laatste wordt me meestal niet in dank afgenomen :') .

In de weide hebben ze niets om. Overdag is het wel te doen, maar met fulltime baan rijd ik veel 's avonds en dan zijn het vooral de muggen die enorm lastig zijn.
Trek dan zelf ook maar gewoon een jas aan ondanks de temperatuur want anders zit ik onder de bulten.
Ik probeer wel de erg insectrijke bossen en stukken te vermijden hoor, maar is soms lastig.

Onder zo'n deken is het inderdaad wel iets warmer. Maar van heen en weer hobbelen, trappen en met hun lichaam zwaaien voor de beestjes krijgen ze het ook best warm denk ik :P .

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:31

Ik heb heel lang zonder vliegendeken gereden, ik vond het gewoon niet nodig. Totdat ik laatst een buitenrit maakt en echt achtervolgd werd door dazen! Het werden er steeds meer en pony werd er steeds onrustiger van.

Laatst heb ik nog een buitenrit gemaakt met iemand op een zwart paard. Toen ik erachter reed, kon ik echt een zwerm om haar heen zien vliegen. En bij mij zaten ze ook. Dan is zo'n vliegendeken echt een uitkomst, het scheelt echt heel veel onrust en narigheid. Pony is een stuk rustiger en ik hoef niet constant vliegen dood te meppen. Bovendien scheelt het ook nog eens veel vliegenspray, want dat is ook niet goedkoop.

Met buitenrit rijd ik er daarom nu zo bij: een zebra uitrijdeken en een kwastje onder de singel om de vliegen onder de buik weg te jagen.
Afbeelding

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:37

Nee ik doe niks op, en wij zitten in een gebied waar er echt ontzettend veel dazen zitten... ik spray hem in met dazenex. En anti muggen van Autan voor mezelf. En eigenlijk gaat dat prima :D


Ik ben zo ontzettend tegen dekens op doen in de zomer. Jij trekt zelf toch ook geen jas aan als het bloedheet is? Of warm?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:48

Vroeger werdt er ook wel aan dazen bestrijding gedaan....idd netjes maar ook gewoon aangepaste katoenen lakens die dienst deden tegen het stof en de beesten en mijn grootvader had ook een tover middeltje....dieselolie gewoon op dat laken stonk als de neten maar de beesten waren weg en de paarden rustig in het tuig!

zelf heb ik alleen gesprayd op alle ponys,met de bekende middelen als het nodig is.
met hoge uitzondering heeft mijn huidige pony een oog masker, omdat er steeds ontstoken ogen waren en dat wilt niemand.
Toevallig is zij grullo van kleur maar trekt er meer vliegen aan dan de zwarte shet en de trekpaarden bruinschimmels en de bonte pony het minste en dat is een veulen van de grullo pony.
Ik denk dat het net als met mensen is ruik je lekker /goed bloed ben je de sjaak....

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:57

Ik doe in de wei eigenlijk bewust niets aan...
Hij is heel sensibel en heb zo iets van raak er maar aan gewoon, in de zomer heb je dazen. En nu jaar 2 zonder deken en hij is rustiger op de wei, en staat minder in zijn schuilhok.
En als ik ga rijden heb ik enkel een spray op. En dan nog is hij heel geïrriteerd als er een daas op hem zit. Maar dan sla ik hem weg. Eenmaal we echt bezig zijn, dan is hij in concentratie en voelt hij ze precies niet meer.
Moest ik veel buiten rijden, dan zou ik wel een deken aandoen, want denk dat ik het niet overleef...

Bij ons op stal is er trouwens een schimmel, die voornamelijk wit is, die ze erg aantrekt. Helemaal in bubbels en als hij uit de wei komt vol bloed.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:04

Nou, gister weer eens ondervonden dat de vliegendeken een goede aankoop was!

Ik m'n zebra, vriendin zonder iets en die had echt hele zwermen dazen om zich heen. Mijne had nergens last van, af en toe 1 op het hoofd maar echt, wat een verschil!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:09

Janouk rijdt in cognito buiten als zebra

Afbeelding

En bij het mennen in haar smurfen outfit met kap over de oogkleppen heen. Janouk is overgevoelig voor vliegend gespuis en dit is wel zo rustig voor haar. Mooi is het niet. Maar wel heel praktisch. Zo blijft de buitenrit ook voor plezierig. Meneer Anton heeft er geen last van. Maar als er veel dazen zijn, dan krijgt hij ook een deken op. Kap hoeft niet, hij heeft zijn eigen kuif


Afbeelding

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:15

Wij verkennen de bossen ook beestjes vrij. Ik zag eerst het nut niet zo van die dekens en het leek me maar lastig... Vorig jaar toch eentje gekocht in de uitverkoop en wauw, ik ga niet meer zonder! Had eerst verwacht dat de blinzen op mij zouden gaan zitten, maar dat ik ook niet het geval. We kunnen zonder een vleugje Vliegenspray uren rond rijden zonder beestje tegen te komen. Perfect! :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 02-08-16 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:15

Niekj_Jente schreef:
[ [url=m/uLrUry.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ga ik! Ze heeft dan ook nog een vliegenmasker op


deze heb ik ook, alleen bij mij sluit hij hoger (elastiek bijna als kopstuk voor de oren langs).

Ik moet nog wel een zo'n simpel gordijntje hebben voor de ogen, want daar komen ze nog..


Maar zeer tevreden over de zebradeken.. dazen komen er niet eens meer in de buurt.. op andere dekens gingen ze nog wel zitten, of ze staken de persoon erop.. met deze ben ik zelf ook geen target meer.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:17

Zijn er ook mensen die zo'n deken onder een westernzadel hebben?

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:20

Wat hebben veel van jullie een geluk met de dazen, hier hoef ik niet eens in de bak te komen laat staan buiten op de weg... Kan inpakken wat ik wil maar toch worden ik en pony`s knettergek van die dingen.
Wij moeten helaas weer wachten tot einde van de maand..

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:22

Amigo_stan schreef:
Ik ben zo ontzettend tegen dekens op doen in de zomer. Jij trekt zelf toch ook geen jas aan als het bloedheet is? Of warm?

Ik heb zonneallergie en doe dus wel een jasje aan als ik lang de zon in moet :') zou jij ook doen om jeuk te voorkomen, dus waarom zou je de jeuk van je paard niet zo voorkomen? Zo warm zijn die gazen dekentjes niet hoor haha

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:35

Met rijden zien we er momenteel zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

En dat in combinatie met Equiprotecta paardendeodorant op hoofd, buik en benen.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:37

jessdaniels schreef:
Amigo_stan schreef:
Ik ben zo ontzettend tegen dekens op doen in de zomer. Jij trekt zelf toch ook geen jas aan als het bloedheet is? Of warm?

Ik heb zonneallergie en doe dus wel een jasje aan als ik lang de zon in moet :') zou jij ook doen om jeuk te voorkomen, dus waarom zou je de jeuk van je paard niet zo voorkomen? Zo warm zijn die gazen dekentjes niet hoor haha


Die dekens zijn idd niet warm, daar zijn ze voor gemaakt. Ik doe mijn paard dan ook liever een deken op zodat ze overdag beschermt is tegen stekende beestjes, dan dat ze zich snachts helemaal kapot schuurt.
Al is haar veulen het er niet helemaal mee eens... Kleine lastpak :')

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mummy paarden op buitenrit, dazen en muggen outfits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:42

De deken zelf zal wel niet warm zijn, maar ik heb pony's die zonder deken al behoorlijk zweten. Als er dan een laagje omheen komt (de deken) komt de wind niet direct langs hun natte vacht/huid en werkt het zweten niet als effectief koelmiddel. Ik verwacht dus dat ze met deken op, hoe dun ook, nog meer zullen zweten.

Tel daar bij op dat ik niet noemenswaardig overlast van de vele dazen in ons bos ervaar als ik met de paarden rijd (ze zwermen wel om ons heen maar er gaan er op een rit van 15 km misschien 5 zitten, waarschijnlijk minder), vind ik aan een deken meer nadelen kleven dan voordelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:48

8nnemiek schreef:
Mijn belg doet bijna niks.. hij rilt eens met zijn huid, of hapt eens naar zijn buik, en sjokt gewoon verder met tig dazen op de kont.. Maar ondertussen voelt zijn huid wel aan als de onderkant van een poffertjespan := :(:)
Ik ben nog steeds op zoek naar een deken die hem past..


Waarom zet je geen strepen met een veestift? Heb je geen deken nodig en kun je ook op de benen, buik etc doen.Is meer werk, maar je bent wel even geholpen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:49

Ik snap eigenlijk niet dat er zo'n discussie is, terwijl we toch allemaal het beste willen voor onze paarden? Als ik de mijne geen dekens om doe, dan zitten ze onder de bulten en het bloed. Bovendien vinden ze dan geen rust. Ze staan dan alleen maar gefrustreerd te schudden.
Doe ik ze een deken op, dan is er de rust en gaan ze lekker grazen.
Bij ons zitten gewoon veel dazen, zeker op een zonnige dag grenst het gewoon aan mishandeling om het niet te doen, hier dan...


Oh ja, over vroeger: een paar jaar geleden ben ik in Mongolië geweest. Daar kennen ze uiteraard dit soort dingen niet. De samenleving daar is op een aantal vlakken best vergelijkbaar met hier vroeger.
De paarden staan daar dus echt hele dagen met hoofden te schudden en staarten te zwaaien vanwege de vliegen en steekbeesten. Dat vindt men daar heel normaal :j
Wel een eye-opener, dat wil ik namelijk niet voor mijn dieren.