Muildier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 02:16

Langoor, ik heb even op he website gekeken.
...... drool ..... drool .... drool.!!
Leuk om de omschrijvingen te zien van je Mules.
Zeer herkenbaar.
Onze reba loves haar oor massage, chest massage, butt rub en heeft het karakter van een hond. Is erg nieuwschierig , wil alles zien wat je aan het doen bent .
etc.
Zie het helemaal zitten om met je te gaan rijden

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:37

Hahahaha ik hou je er aan hé!!! Bambam heeft ook graag dat je aan zn staartwortel wrijft hahahahaa hij duwt je soms echt ergens plat omdat hij met zn kont naar je toekomt en dakota lijkt dan het hardste op die van jou, die heeft ook van he-le-maal niks schrik en Tizanes is een wat specialer karakter, Aurore, die is eigenlijk van mijn man, da's de meest eenvoudige van het hele stel

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:43

Fenrir schreef:
Ik geloof dat je sowieso bij de KNHS niet mag starten met een ezel of muildier (dat was vroeger iig zo) maar ik weet niet hoe het zit bij westernverenigingen. Misschien dat ze er daar makkelijker in zijn aangezien het in de VS veel normaler is om mee te doen met muildieren.


KNHS inderdaad niet, maar bij de TREC Club wel :) Er is een Belgische die met een muildier start en ook wel eens in Nederland is gestart.

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:54

The mill ranch heeft volgens mij ook een aantal muildieren waar ze ook buitenritten mee doen.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:02

Muildieren komen hier maar heel weinig voor...loop zelf al een tijd rond met het idee om een groot exemplaar voor de wagen te beleren, maar ben tot op heden niet iets geschikts tegen gekomen....wel kleintjes, maar geen kruising met een Percheron of iets dergelijks.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 17:59

We zien hier veel kruisingen met percherons.
Binnen onze mule club is een percheron mule breeder.
Ze doet altijd mee aan allerlei shows met cart pulling, koetsen pulling etc.
De amish in de bergen west van ons gebruiken percheron paarden erg veel als hun "tractor"
Mijn paarden dokter waarschuwde me ook om heel voorzichtig te zijn om een percheron te kopen van een amish omdat ze vaak helemaal "opgebruikt" worden.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:35

We hebben een paar hele mooie Mules in onze mule club hier. Mijn favoriete is een spotted mule (kruising met een spotted donkey) of a dun met zebra striped legs en een Blue roan mule.
Je kan hier allerlei Mules vinden van groot tot klein en zelfs kruisingen met europesche paarden rassen.
However een " bom proof" mule is moeilijk te vinden of is erg duur.
Veel Mules worden verkocht op onze soort marktplaats. We zien problemen zoals bijten, kicken, bucken, oor shy, niet willen komen als je hem roept, hoefsmid kan er niet aan werken, niet willen luisteren en het grootste probleem being an runnaway mule!. Dat houdt in zodra je erop gaat zitten gaat de mule met jouw in een race vaart ervan door. Niet te controleren met enige bit.

Onderschat niet de trek kracht van een standaard mule

Mijn appaloosa Moonshine kwam met een bittles bridle van dr. Cooks en ik rijdt zelfs nu ook Reba de mule met een bittless bridle. . She loves it en lijkt iets makker eronder te zijn.

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:55

In Frankrijk zal je waarschijnlijk beter slagen, papagroom. Daar werd het ras Poitevin speciaal gebruikt voor het fokken van stevige muildieren. Het werd daarom ook wel Poitevin mulassier genoemd. Helaas is het tegenwoordig een zeldzaam ras, maar er worden nog wel muildieren gefokt uit andere trekpaardrassen. Frankrijk heeft wat grotere ezelrassen zoals de Baudet du Poitou (waarmee de Poitevin meestal gekruist werd). En anders Spanje of evt. Duitsland/België, of natuurlijk de VS maar dat is wel meteen een heel stuk verder weg. Hier in NL is het echt geluk hebben.

Niet iedereen kan met muildieren omgaan en ik heb het idee dat ze ook niet altijd even leuk behandeld worden. Vergt toch wel even een wat andere aanpak dan een paard.

Leuk dier heb je trouwens, Muilpaard! En als je niet per se gehecht bent aan Nederland dan zou ik zeker eens kijken naar de Ardennen of de Eiffel (om een beetje in de buurt te blijven).

Langoor wat jammer dat je niet wat dichterbij woont!
Dat van het oor- en staartwortelkriebelen herken ik goed :')

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:59

Ik wilde zeggen dat ik hier ooit foto's heb gezien van Fjorden-muildieren, maar dat blijken dus de muildieren van Langoor!

Ik vind ze echt heel leuk! Fjorden met lange oortjes! <3

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:08

Muilpaard schreef:
Oh langoor wat leuk om je verhaal te lezen.
Leuk te lezen dat je muildier enthousiast bent.
En wij zijn ook helemaal in love met Mules.
We weten nog niet of het Nederland gaat worden we zitten ook aan België te denken. Net over de grens of zo.
We willen iets zoeken waar onze equines en honden happy zijn.
Ik houd zeker je info on file.

Als je richting Belgie wil zou ik je haast meer de Ardennen of dergelijke streken met meer rotsgronden aanraden. Daar zal je al meer "ongereptere" natuur vinden als op de plattere streken maar het zal nog lang niet zo uitdagend zijn als in Amerika vrees ik. :) Wel uitdagender dan laten we zeggen, een ruiterpad in midden-limburg. :-)

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 19:21

De Ardennen staan ook zeker op ons lijstje om uit te kammen.
We zijn ook hier gewend om overal naar toe te rijden met onze horse trailer. Een uur tot twee uur rijjden naar een horse event of een day trail ride is vrij normaal
We hebben 14 uur moeten rijden om onze mule op te halen uit Oklahoma. That was een heel goede training ook voor ons en de mule

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:24

Ik hou deze topic in de gaten, want ik vind grote muildieren fantastisch!

Wat heb je een mooie zeg, hoe groot is jouw muildier, TS?

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:37

Fenrir schreef:
In Frankrijk zal je waarschijnlijk beter slagen, papagroom. Daar werd het ras Poitevin speciaal gebruikt voor het fokken van stevige muildieren. Het werd daarom ook wel Poitevin mulassier genoemd. Helaas is het tegenwoordig een zeldzaam ras, maar er worden nog wel muildieren gefokt uit andere trekpaardrassen. Frankrijk heeft wat grotere ezelrassen zoals de Baudet du Poitou (waarmee de Poitevin meestal gekruist werd). En anders Spanje of evt. Duitsland/België, of natuurlijk de VS maar dat is wel meteen een heel stuk verder weg. Hier in NL is het echt geluk hebben.

Niet iedereen kan met muildieren omgaan en ik heb het idee dat ze ook niet altijd even leuk behandeld worden. Vergt toch wel even een wat andere aanpak dan een paard.

Leuk dier heb je trouwens, Muilpaard! En als je niet per se gehecht bent aan Nederland dan zou ik zeker eens kijken naar de Ardennen of de Eiffel (om een beetje in de buurt te blijven).

Langoor wat jammer dat je niet wat dichterbij woont!
Dat van het oor- en staartwortelkriebelen herken ik goed :')

Bedankt voor de info...wat betreft de omgang....ik heb drie kinders...dus qua dwarsigheid ben ik wel wat gewend... :-)

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:57

Muilpaard schreef:
De Ardennen staan ook zeker op ons lijstje om uit te kammen.
We zijn ook hier gewend om overal naar toe te rijden met onze horse trailer. Een uur tot twee uur rijjden naar een horse event of een day trail ride is vrij normaal
We hebben 14 uur moeten rijden om onze mule op te halen uit Oklahoma. That was een heel goede training ook voor ons en de mule

Afstanden zijn hier iets anders en de benzineprijzen liggen hier een stuk hoger. (euro95 1.58 en diesel 1.26/L nu voor Nederland, Dld en Be zitten iets lager, maar in vergelijking met de VS zijn ze ook duur) Trekauto lust zo 1 op 5-6 met trailer er achter, dus dat loopt aardig op qua kosten. Ik vermoed dat je vrolijk wordt van de prijzen in de supermarkt en schrikt van die aan de pomp.

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:12

Elegance_ schreef:
The mill ranch heeft volgens mij ook een aantal muildieren waar ze ook buitenritten mee doen.

Ja! Ik heb er op eentje mogen rijden *\o/* super!

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 21:27

Ja de bezine prijzen daar hebben wij niet aan gedacht. Dat is een goeie
Het is nou niet dat ons geld ons op de rug groeit ha ha

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:38

Oei, wat zal het buitenrijden je gaan tegenvallen :D
Wandelrondjes die ik vroeger wel mooi vond zijn voor mij ook echt niet meer hartverwarmend :o
En dan die wandelsnelwegen in de randstad :P

Waarom terug naar Nederland en niet elders in Europa?

Mooi Muildier :j
In Frankrijk zie je ze inderdaad nog wel regelmatig. In NL amper, ook omdat het vochtige weer niet zo best is voor ze. Zeker als ze een ezelvelletje hebben dan is het gewoon niet leuk voor ze.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:58

Was ook al eens wezen kijken voor muildieren maar kon eigenlijk bijna niks vinden.
Eentje die dressuurwedstrijden reed, echt een plaatje!

Waarom niet, er werden hier nooit veel ezels gebruikt, ook oudsher niet, waarom....geen idee

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:05

A3a1 ondat je in Nederland geen lastdieren nodig had, en al helemaal geen onwaterdichte.

In Nederland had men zware trekdieren nodig met grote voeten, waterafstotend harenkleed en veel front om in de zware natte klei werk te kunnen verrichten.

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:22

Fenrir, je kan bij ons ook voor een weekeinde of meerdere dagen terecht he
Maireed, ik heb er zo 2, fjordjes met lange oren en zebrastreepjes aan hun benen

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:29

We zien hier op de twee grote jaarlijkse nationale paarden shows steeds meer dressuur Mules. Compleet geschoren en manen geclipt.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:31

Oh WoW. ....Langoor. Je zou hier ook uit je dak gaan als ik je de Mules binnen de club laat zien

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:36

Mijn voormalig hoefsmid (Canadees) heeft muildieren, van die grote amerikaanse.
Hij sleept bomen daarmee.
1 daarvan is zo cool dat zijn 7 jarige dochtertje er probleemloos alleen mee kan rijden.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:38

Ik heb ook al vaker gekeken.
Vrienden in België hebben er 1 en rijden er TREC mee, super gaaf dier.
Nu heeft een vriendin in België er gister ook 1 gekocht en wakkerd de nieuwsgierigheid weer helemaal op.

Ik zit wel met wat vragen zoals huisvesting.
Ezels zitten in Nederland met hun vacht en de regen.
Die moeten een schuilstal hebben heb ik begrepen.
Die heb ik nog niet op de wei dus hoe zit dat met kruizingen?

En waar je veel over hoort bij ezels is de wormen die extra in de gaten moeten worden gehouden. Daarbij ook de vraag hoe dat bij mules zit.

En nog 1 vraag over training.
Dat schijnt anders te zijn maar aan wat moet je dan denken?
Waar zitten de verschillen in?

Dat je ze hier vrijwel niet ziet is denk ik zelf ook mede dat je er niet mee mag starten en omdat veel mensen (pensionstalling) geen ezels willen ivm die wormen. En dan ook meteen de mules uitsluiten
Laatst bijgewerkt door Gilbey op 20-11-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:43

De hartworm bedoel je waarschijnlijk.
Met fatsoenlijk ontwormen is dat gelemaal geen probleem.