Muildier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:53

Ik ken die als longworm, en dat is met goed ontwormen inderdaad geen probleem, maar met de groeiende resistentie tegen de nog beschikbare middelen is het uit elkaar houden van (muil)ezels en paarden geen gekke gedachte.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:39

Pas wat betreft longworm helemaal op met schapen, en geiten.....vooral schapen geven een sterk verhoogd risico

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:01

Gilby, wij zeggen altijd een ezel vraag je om iets te doen, een paard zeg je om iets te doen en een muildier moet je mee onderhandelen....de aanpak is idd wat anders, als je een muildier bruusk en kort aanpakt ga je niks bereiken, muildieren zijn veel slimmer en fijngevoeliger dan paarden.....omgang met muildieren is ook niet iedereen gegeven, veel "paardenmensen" lukt het niet goed overweg te kunnen met muilen omdat ze gewoonweg niet genoeg respect kunnen opbrengen voor deze fantastische dieren (cfr het is maar een ezel of een halve ezel of....)
Wat de vacht betreft, ze hebben alleszins geen ezelvacht en zijn wel degelijk waterdicht...alle 4 onze muildieren staan continu in kuddeverband, met 2 ezels en 2 paarden buiten, enkel in de winter als het hier stevig vriest (-10-15°) komen ze 's nachts op stal. Alleen de ezeltjes komen schuilen bij zware regenval of sneeuw; de muilen blijven lekker op de wei of paddock buiten....
En wat die longwormen betreft, ik heb al bijna 10 jaar ezeltjes bij de paarden staan en ook al 6 jaar muildieren hierbij en heb nog nooit last gehad met longwormen, elke nieuweling hier, paard of langoor gaat mee in het ontwormingsschema en klaar is kees.....wat mij betreft is de heisa hieromtrent erg overroepen en veel "bangmakerij" voor niks......

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 06:04

Jammergenoeg zien wij vele probleem Mules te koop staan die gecreëerd zijn door hun eigenaren.
Een heel groot verschil tussen een mule en een paard is dat een mule NOOIT vergeet hoe hij behandeld wordt.
Vele paarden ondergaan helaas nog steeds oude training methodes. So called "breaking a horse"
De so called trainer forceerd het paard net zo lang om iets gedaan te krijgen totdat de trainer het gevoel heeft dat hij de game gewonnen heeft. Maar er vind geen communicatie plaats of dat het paard de kans krijgt om te denken wat er van hem gevraagd wordt. De methode is dominating het paard and breaking his spirit. Sls men deze methode los laat op een mule creeer je een probleem mile.
De training methode werkt totaal averechts met een mule die geen trust meer heeft in zijn eigenaar en geen binding aangaat.
Het is belangrijk met een mule dat je eerst iets vraagt om iets te doen en hem er over laat denken.
Tijd, geduld en een kalm gedrag rondom een mule zijn key factors. Men zegt hier een paard kan je net zo lang forceren om van een klif te springen maar met een mule absoluut niet.
De term dat ze eigenwijs zijn is ook niet juist.
Het is self preservation. Ze hebben tijd nodig om te evalueren om te kijken dat ze zichzelf niet in gevaar brengen.
Geduld met een mule is daarom een goede zaak.
Hij vertrouwd een eigenaar met een stabiel gedrag en weet wat hij aan hem heeft.
Zodra de mule zijn gast vertrouwd is er een enorm hechte bond. Eenkennigheid heb ik nog nooit van gehoord. Onze mule is erg gek van ons beiden maar ook van een paar mensen die haar soms verrieden.
We merken dat ze wel haar favoriete mensen heeft binnen onze club die een rustig gedrag vertonen

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 06:59

Ik reageer nog even op gilbys post over huisvesting en wormen voordat ik mijn mandje in ga. Wij lopen 8 uur achter op jullie tijd.
Reba en ons paard 22 jaar oud leven in een pasture met 57 andere paarden en 1 mule. Open landschap zonder bomen of enige andere shelter mogelijkheden. Winderige nachten en ze dragen geen blankets .
Onze mule groeit een enorme winter vacht waardoor haar brand merk niet eens meer zichtbaar is in de winter.
In de zomer is ze erg glad en glimmend en in de winter wollig en dof.
Ere gisteren was het -14 Celcius met een sneeuwstorm on top of it. ( I'm not joking als ik zeg dat we het huis bijna niet warm konden houden.)
Elke dag voor de avond voed de club alpha alpha.
Het bevat lysine dat ervoor zorgt dat de equines warm blijven tijdens koude temperaturen.
Equines kunnen zichzelf warm houden door te gaan bibberen maar helaas daardoor veel calorieën verbranden en gewicht kunnen verliezen. Daarom voeden wij ook bij met crimped oats en beetpulp om het calorieën verlies tegen te gaan dus gewicht verlies tegen te gaan. Bij Mules moet je erop letten dat ze geen vet op gaan slaan in hun nekken dan worden ze te vet.

Mules zijn eigenlijk " easy keepers" onder allerlei omstandigheden. Temperaturen van extreme kou tot extreme warme temperaturen. Je vind ze hier in de desserts tot in de hoge gebieden in de rocky mountains. Ze gaan heel goed om met hun water consumptie, over eten zich niet, kunnen heel arm gras eten, hebben geen hoefijzers nodig en zijn bekend om niet lame/ kreupel te zijn. Ook colic is niet iets wat we zien als een probleem by Mules,

Wormen komen net zoveel voor bij paarden als ezels als muildieren.
Het probleem zit zich in de grond waar ze op staan en onder wat voor omstandigheden.
Parasieten houden van warme vochtige grond en planten zich daar goed in voor. Je paard poept de eieren uit die zich dan weer in de grond en grass bevinden. Een pasture kan daarom heel lang besmet blijven. Als je hier een Equine of zelfs een hond koopt uit staten zoals Missouri, Kansas en Oklahoma dan kan je er zeker van zijn dat je thuis komt met wormen.
Helaas deelt Wildlife (beren, herten en elk) met de equines de pasture en brengen ze naast wormen ook teken de pasture binnen. Helaas alle equines worden besmet en ook de Mules worden attact door de teken.
Dus daarom is een goed deworming beleid belangrijk voor ons.
Daarom breng ik ook 3 keer per jaar een poep sample in naar de vet om een egg count te laten doen.
Gebaseerd op het aantal maar ook wat voor soort er gevonden wordt wordt door de vet een dewormer geadviseerd. We dewormen altijd na de eerste sterke vorst in het na jaar en in het voorjaar voordat alles weer begint uit te komen. We wegen onze equines eerst voordat we dewormen om colic te voorkomen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:29

Het buitenrijden zal dan niet hetzelfde zijn. Maar ook hier zul je mooie en bijzondere dingen meemaken. Misschien geen beren maar wel weer honden die denken dat ze beer zijn. Niet de enorme ritten maar wel weer een hoop leuke zaakjes waar je makkelijk wat kan eten en drinken en doordat het land kleiner is is er op relatief korte afstand veel variatie. Alleen al door de sterke seizoens wisseling is het landschap steeds weer anders. Ik ben hier nog niet uitgereden hoor. Er zijn nog zoveel mooie plekken.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:03

Ik verplaats je topic van WWW naar BRT omdat het daar beter past.

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:40

Muilpaard, dat zijn 2 posts met de nagel op de kop, helemaal met je eens!!! Muilen die "verpest" zijn door verkeerd beleren of verkeerde aanpak krijg je eigenlijk niet meer goed. In het begin van mijn muildieravontuur, nu zo'n goeie 6 jaar geleden heb ik me 1 keer laten verleiden om een muildier te kopen met een "issue" hij had de truuk van omkeren ervandoor stuiven en je omverlopen of meesleuren helemaal onder de knie gekregen bij zn fokker....ik dacht dat ik dat er ging uitkrijgen en heb er heeeeel veel mee gewerkt en erg veel tijd en moeite in gestoken maar het is me niet gelukt het er nog uit te krijgen, heb m uit noodzaak anderhalf jaar later zonder enig resultaat terug verkocht maar dan als weidegenootje..... sindsdien heb ik me enkel nog toegelegd op heel jonge muildieren of veulens waar nog niet door "onwetenden' mee geknoeid is en dat heeft wel resultaat opgeleverd.... nu heb ik 4 fantastische muildieren met respect voor mensen, die erg graag willen meewerken en waar iedereen mee kan rijden.....

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:58

Nouja, langoor, je geeft niet eens een seintje van dit topic >;) {:)-:( :D :+

TS mooi muildier heb je, was wat de moeder?

Hier nog een muildier eigenaar *\%/*
Tika is een kruizing Connemara en helaas onbekende vader.
Ze is nu 2 jaar en 1.30, dus ik duim dat ze nog wat door groeit en anders gaat ze voor de kar.
Ze is echt een schatje met pit :D
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Er zijn best mooie buitenrij gebieden in Nederland en Belgie.

De Veluwe is heel mooi en ook de duinen en het strand, in limburg richting Duitsland heb je ook erg mooie gebieden waar je lang kan rijden.


Afbeelding
Een mooie rit bij langoor :):)

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:33

Oh spatter .......ik zit hier zo te genieten.
Ik zag op het forum dat enkele mensen je al noemde.
Leuk om te zien dat er nog een mule lover op het forum is :)
Wat een plaatjes.
Tikka is echt een mule die we hier niet zien. Echt bijzonder in kleur en bouw.
Ik heb nog niet de connamara op gezocht maar is het een Spaans paarden ras?
En....... ja hoor hoor ..... ik zie horizontale hangende oren tijdens de rit.!!!!
Dat is een absoluut teken van een mule die relaxed is en has a GREAT time!
Ik zie het rijden echt wel zitten in Nederland.
Ik kan niet altijd relaxed zitten in het zadel.
We dealen hier met ratelslangen ( onze equines krijgen zelfs shots hier voor) zelfs mountain lions zijn onze grootste angst. Niet te bedenken hoe je paard en mule hier op reageerd. Mountain lions pakken hun prooi door op te springen naar de nek en het te doden.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:43

Afbeelding

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:44

Hoe oud kan een mule worden? Het is een hele reis op die leeftijd ik bedoel die van je muildier. En waar in Nederland ga je wonen?
En worden ze niet snel kreupel? Ik zag in Bryce canyon er wel een paar heel slecht lopen afgelopen jaar.
Laatst bijgewerkt door Wiske2 op 21-11-16 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:45

Connemara is een Iers pony ras al is dat wat vertekenend want ze zijn gemakkelijk tussen de 1.45 en 1.55 groot.
De moeder van Tika was 1.50.
Afbeelding

Afbeelding
Tika als veulentje.

Hier gelukkig geen slangen of roofdieren dus buitenrijdend kom je hooguit loslopende honden tegen.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:46

Onze Reba in de herd genietend van haar company.
Ze is echt een knuffel kont.
Ik rijdt veel met deze man en ze heeft hem "goedgekeurd". als buddy en is ook zeer relaxed met hem.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muilpaard op 21-11-16 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:47

Heerlijke foto!

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 17:09

Een wat mindere leuke foto. Sorry.....
Als we 15 minuten eerder van huis waren gegaan hadden we dit probleem gehad. De mountain lion hield zich schuil tussen de jonge dennenbomen. Had het gemund op de hunter. Uit self defence moest hij het dood schieten. Believe me ....Dit wil je echt niet tegen komen tijdens het rijden. Ik rij ook met een bear bell aan mijn zadel als ik in national forest rij.
Afbeelding
Afbeelding

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 17:17

Niet de meest mooie foto maar tenminste sluit ik mijn post af met iets waar je misschien om kunt lachen....
Afbeelding

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:54

Minder van de leeuw maar als ze aanvallen moet je wat!

Leuke foto, Tika is ook voor alles in.
Afbeelding

Afbeelding

Jasmijnjay
Berichten: 23
Geregistreerd: 30-08-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:06

Ik denk dat het gewoon moet lukken, het is een hele verandering maar daar kan ze wel aan wennen denk ik. Ik heb vaker muildieren in NL gezien :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:38

Ik blijf volgen hoor, heb ook een muildier op mijn lijstje staan :-).
Ik heb een quarter merrie met precies hetzelfde karakter (onderhandelen), dus dat moet lukken ;-).
Nu manlief nog overtuigen.... En een grote ezelhengst vinden....

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:38

Het zelfde paard en dezelfde ezel kan wel tig keer een compleet andere groote en bouw als muildier doorgeven.
Dit zijn de combinaties die gebruikt worden om een muildier te verkrijgen;
Merrie + Jack ass ( mannetjes ezel) wordt mule genoemd, zijn zeer geschikt voor trail riding en dressage.( meer paard eigenschappen)
Kijk naar een goede stevige paarde nek bij een mule.
Vaak zijn er groote oren zichtbaar.
Hengst + vrouwtjes ezel wordt Hinnie genoemd en heeft veel andere eigenschappen.( worden veel gebruikt als werk animals in Mexico) meer ezel eigenschappen. De bouw van de nek en kleinere oren verraad het al.

Het zit hem in het verschil van chromozomen tussen paard en ezel.
Een mule heeft een chromozoom minder dan een paard. Wij merken het niet want ze is wel zo smart!
ha ha ha
Het mooie is dat je een afgekeurd paard kan gebruiken die bijvoorbeeld kreupel is en niet meer te berijden is. Maar een hele goede misschien zelfs grote bouw en een goed karakter heeft.
Ga op zoek naar een goede ezel met goed temperament en goede bouw en als het kan goede groote.
Je kan met een Mammoth Jack met een groote warmblood kruisen en nog steeds een standaard size muildier krijgen.
Alleen als je een draft gebruikt ( Percheron, Belgium) heb je de garantie om een grote mule te krijgen die groot is maar meer lomp oogt.
De Catalonian ezel wordt graag hier gebruikt vanwege goed solid karakter en groote.
Het zijn de donkere ezels met witte kringen om hun ogen. De Mules hebben dan ook de witte kringen zichtbaar om hun ogen.

Pandora2
Berichten: 19877
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:43

Stille meelezer meldt zich ook maar :o Ik heb geen muildier, maar vind het onwijs leuke dieren en wat geniet ik van jullie foto's ( en geklets :D ) ! <3 Blijven posten hoor !

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:49

Waarom wij bewust hebben gezocht voor een mule.

Wij wonen in het midden van een national forest met allerlei Wildlife om ons heen.
Als wij de equines naar huis halen bestaat er minder risico dat we ons paard verliezen door een attack van een mountain lion ( is een Puma)
Dat zit hem in het verschil tussen een Paard en een Mule.
Een paard is een FLIGHT animal ( gaat ervan door )
Een Mule is een FIGHT animal ( waakt altijd in de pasture als een waakhond en gaat het gevaar tegemoet) Will kick the crap out of it! En kan zelfs het gevaar dood trappen of erg verwonden.
Pass daarom altijd op dat als je een mule benaderd en je bent niet zeker van het karakter dat ze heel gemeen zij waards van zich af kunnen trappen.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:02

Onze "waakhond" thuis in de pasture.
Er ontgaat ook haar helemaal niets.
Ze hoorde iets en .....she is checking it out.
He ziet haar mega "paas haas oren"?
Het was ik met de camera die perongeluk geluid maakte door op knappende dennen naalden en takken
te stappen.
Afbeelding

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:03

Het grootste probleem is hier dat er gewoon nauwelijks grote ezelhengsten zijn en die paar zijn niet gewend om paarden te dekken.

Vaak houden mensen ezeltjes en shetlanders en daar gaat het wel eens mis en raakt een shetlander drachtig van een jonge ezelhengst.
Dit is dan niet bewust gefokt maar ongelukjes.

In Frankrijk en Spanje en ook in Zuid Duitsland , Zwisterland worden bewust muildieren gefokt .
Hellas dus een eind weg en vooral Duitsland durft voor grote dieren enorme bedragen te vragen.
3000 a 4000 euro voor een 2 jarige vinden ze niet gek.