Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MichelleTot

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-03-17
Woonplaats: Harlingen

Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 15:45

Hallo allemaal!

Mijn naam is Michelle en ik ben nu 20 jaar. Ben bijna klaar met mijn MBO- opleiding en ik neem een tussenjaar.

Ik wil graag vanaf november/december een paar maanden (3-5 maanden) in het buitenland werken met paarden. Het maakt mij niet zoveel uit waar; zolang het maar op een ranch is waar ik lekker veel kan rijden.

Heeft iemand tips voor mij? :)

Groet Michelle

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:57

Nou een tip die ik je alvast wil geven als je naar Zweden zou gaan, leer even de taal een beetje. Idem voor Frankrijk & Canada, maar Frans is toch net een stuk makkelijker. In welk deel van Canada wil je gaan? Frans of Engels Canada? Want daar heb je wel de Sundance Guest Ranch en die is echt fantastisch. Moet je maar even googlen.

MichelleTot

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-03-17
Woonplaats: Harlingen

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 16:08

Bedankt voor je tip! Daar zal ik inderdaad rekening mee moeten houden.
Qua Canada zou ik inderdaad graag richting Vancouver willen. De Sundance Guest Ranch ziet er enorm gaaf uit!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:11

Zweden is zo ontzettend mooi maar je moet wel rekening houden met de zeer koude maanden ;-)

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:14

in Zweden hoef je niet de taal te leren om je te redden. Iedereen spreekt engels. Zweeds heb ik als 10 keer makkelijker ervaren dan Frans...

Sundance Ranch in Zweden eventueel

http://www.sundanceranch.eu
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 27-03-17 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:14

Frans is écht niet makkelijker dan Zweeds, dat is een idioot simpele taal :+ In Zweden spreekt zo goed als iedereen overigens ook zeer goed Engels en de 'paardentermen' zul je ontzettend snel leren. Wat je wel moet bedenken, is dat de winter in Zweden geen pretje en zeker niet als je er midden in nov/dec in komt vallen. Ik ben vorig jaar eind augustus naar Zweden vertrokken en dan gaat het dus heel geleidelijk, maar als je in nov komt dan loop je dus al in de sneeuw met temperaturen onder het 0, hoe noordelijker hoe kouder en donkerder. Dat is best een heftige overgang. Dit laatste is overigens ook zo in Canada uiteraard :j

Qua werkplekken kan ik je niks aanraden, ik zou zelf even op yard & groom rond neuzen!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:25

Nou nou, dat is mijn mening. Als ik Frans nou makkelijker vind dan Zweeds (waar ik overigens wel een cursus voor heb moeten volgen, anders lukte het me niet) is dat toch mijn goed recht? Of ben ik dan zo dom om niet even op een weekje Zweeds te spreken? O:) En ik doelde voornamelijk op het feit dat je Frans in beide landen kan gebruiken. In Zweden spreken ze inderdaad heel goed Engels allemaal, maar ik vind het gewoon een vorm van respect om de taal van je gastland wel wat te kennen. Engels spreken op stal kan je in Nederland ook, waarom zou je dan in godsnaam op buitenlandse werkvakantie willen gaan. Toch om de taal en de cultuur te leren kennen lijkt me? :)* Maar goed dat is alweer mijn eigen mening.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:31

Over het algemeen is Zweeds voor ons Nederlanders makkelijker omdat de grammatica en vocabulary zeer gelijk zijn omdat beiden talen Germaanse talen zijn. Frans is dit niet en zit dus heel anders in elkaar. Maar dat is inderdaad persoonlijke mening en waarschijnlijk een stukje ervaring ook. Ik heb wat dat betreft een betere ervaring met Zweeds en ik dwaal te veel af want talen zijn gewoon veels te interessant maar daar gaat het hier niet zo zeer om :D

Anoniem

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:34

Ik volg even mee. Ik ben opzoek voor t/m oktober. Weet iemand of het bij deze ranches tegen betaling of enkel kost en inwoning is?

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:36

Wow, in enkele berichten van 'zoektocht naar een ranch' tot 'taaltopic'. Ook knap +:)+
En overbodig.

TS, het zoekt makkelijker en gerichter denk ik als je eerst bedenkt naar welk land je wil gaan. Houd daarbij inderdaad rekening met het seizoen dat je daar bent.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:39

Mastrootje schreef:
in Zweden hoef je niet de taal te leren om je te redden. Iedereen spreekt engels. Zweeds heb ik als 10 keer makkelijker ervaren dan Frans...

Sundance Ranch in Zweden eventueel

http://www.sundanceranch.eu

Wat een toeval dat zowel Canada als Zweden een Sundance ranch hebben, hoewel er waarschijnlijk wel meerdere faciliteiten zijn met die naam :') Heb je zelf ervaring met die ranch in Zweden?

Spoiler:
En Goof, als je het zo overbodig vindt, waarom dan perse nog wat doorgaan omdat we letterlijk maar 2 posts over de taal uitwijken. Belachelijk en onvriendelijk, laat het gaan +:)+

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:50

Ik heb zelf twee jaar geleden 3,5 week bij ösjönäs gewerkt. Hier kon ik in de ochtend het buffet doen, en in de middag mee met de paarden. Dit was wel omdat ze toen speciaal voor mij een paardje hadden geregeld.
En nee, niet iedereen spreekt Engels in Zweden. Ik heb regelmatig tijdens het ontbijtbuffet mij duidelijk moeten maken met handen en voeten omdat de klanten geen Engels konden, en ik geen Zweeds. Maar het is wel te doen! De meeste toeristenplekken hebben wel eigenaren die Engels spreken, waardoor je een heel eind kan komen. Maar laat de taal niet je keuze beïnvloeden. Kijk vooral waar het mogelijk is om te werken en naar de omgeving. Zeker als je lange ritten wilt maken, lijkt me dat vrij belangrijk.
In Zweden kan je ook naar Dreamvalley (is met ijslandse paarden), maar dit is wel een vrij alternatieve manier van omgaan met paarden en met jezelf. Het is "zweverig", en rijdt dus ook niet echt op een zadel of met een bit.
Succes met je zoektocht!

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:54

Ik weet niet hoe het met werkvergunningen zit, maar ik denk wel dat als je maar 3-5 maanden naar Canada gaat, en dan ook nog vooral in de winter, dat je daar echt spijt van gaat krijgen. Sowieso omdat je een WHP maar 1x in je leven aan kan vragen en max 1 jaar geldig is, maar ook omdat de winters lang en koud kunnen zijn (welliswaar afhankelijk van waar je precies naartoe gaat, vlakbij Vancouver is het volgens mij wel een stuk milder dan bijv. het platteland van Alberta, ondanks dat het bij ons in Ontario ook rustig -30 werd). Dat is an sich niet erg, ik heb liever de Canadese winters dan de Nederlandse ondanks dat het ook 3x zo koud is, maar zeker als het kouder is dan -15 en je geen verwarmde barn hebt je ook lang niet zoveel met de paarden kunt als bijv in het warmere weer..
Ook kwa land gebeurt er in de voorjaar/zomer/najaar veel meer. Denk aan rodeo's, fairs, shows etc..

ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:56

Is een Friezenfokker/ showstal iets voor je?
Gerard Paagman zit in Invermere Canada en daar kan je werken tegen kost en inwoning. Hij fokt Friezen en rijdt shows met ze door Canada en de VS. Je kunt zowel op de bok als op het paard aan de slag. Hij organiseert geloof ik ook kampen in de zomer.
De omgeving is amazing en er kan en mag heel veel. De familie is erg aardig en open. Gerard zelf ook, maar ook wel een tikje apart in de omgang. Het is hard werken, maar iedereen die er is geweest is wild enthousiast. Alles behalve saai.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:05

Heleennn schreef:
Mastrootje schreef:
in Zweden hoef je niet de taal te leren om je te redden. Iedereen spreekt engels. Zweeds heb ik als 10 keer makkelijker ervaren dan Frans...

Sundance Ranch in Zweden eventueel

http://www.sundanceranch.eu

Wat een toeval dat zowel Canada als Zweden een Sundance ranch hebben, hoewel er waarschijnlijk wel meerdere faciliteiten zijn met die naam :') Heb je zelf ervaring met die ranch in Zweden?

Spoiler:
En Goof, als je het zo overbodig vindt, waarom dan perse nog wat doorgaan omdat we letterlijk maar 2 posts over de taal uitwijken. Belachelijk en onvriendelijk, laat het gaan +:)+


Als je Frans als makkelijker ervaart dan Zweeds vind ik het persoonlijk juist heel knap, dan heb je er toch best talent voor. Dat meen ik echt. Zweeds is niet 'idioot simpel', voornamelijk door de verschillende dialekten. Er kan binnen 30 kilometer een ander dialekt zijn die elkaar bijna niet verstaan.

En uiteraard hebben talen te maken met een werkvakantie in het buitenland, niet zo raar om erover te beginnen. En ook goed om in overweging te nemen, mocht je geen zin of gevoel voor talen hebben, is het beter om bijv in het engelse gedeelte van Canada te gaan zitten...

Sundance Ranch zit heel dicht bij mij in de buurt, en ik vind het er persoonlijk heel goed uit zien, fijne eigenaresse. Paarden worden goed gehouden, voordeel is dat de eigenaresse Nederlands is. Voornamelijk goed om daar in de zomer te zitten, in de winter zal het wel aardig dood zijn, zoals alles hier.

MichelleTot

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-03-17
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 21:50

Iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties!
ikkedus schreef:
Is een Friezenfokker/ showstal iets voor je?
Gerard Paagman zit in Invermere Canada en daar kan je werken tegen kost en inwoning. Hij fokt Friezen en rijdt shows met ze door Canada en de VS. Je kunt zowel op de bok als op het paard aan de slag. Hij organiseert geloof ik ook kampen in de zomer.
De omgeving is amazing en er kan en mag heel veel. De familie is erg aardig en open. Gerard zelf ook, maar ook wel een tikje apart in de omgang. Het is hard werken, maar iedereen die er is geweest is wild enthousiast. Alles behalve saai.


Dit klinkt ook erg gaaf! Ik ga even een kijkje nemen op internet *D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:50

Zweden is een mooi land, maar hoe noorderlijker hoe kouder :p hoewel dat in canada niet veel anders zal zijn :j Hier naast Göteborg zit een spring stal die vaak mensen zoeken, spreken goed engels :j staan ook op yard en groom :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:54

Mastrootje, oh dat is inderdaad heel fijn dat ze Nederlands is! Wat kunnen jullie dan eigenlijk doen in de winter met de paarden? Want Zweden wordt inderdaad toch behoorlijk koud? Ik weet dat op die ranch in Canada alles met de paard op een lager pitje gaat maar dat ze dan andere dingen gaan doen zoals scooteren in de sneeuw bijvoorbeelf, dat lijkt me ook wel leuk TS. Je hebt iig altijd wel iets om handen.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:39

Tja in de winter zal je kunnen rijden, ik weet niet of ze überhaupt mensen nodig heeft in de winter, het is voornamelijk het zomerseizoen dat ze klanten heeft volgens mij.

Zweden is koud maar op een hele andere manier dan in Nederland. Doordat er weinig tot geen wind staat is de kou niet bijtend en vervelend en kan je met de juiste kleding met -20 nog prima uren buiten doorbrengen.

Denk wel aan de korte periodes licht in de winter, dan kan het pas rond 9/10 uur licht worden en om 3 uur donker. Deze periode duurt niet lang maar die is er natuurlijk wel.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:51

Als ik jou was zou ik me aanmelden OP WOOFF of workaway.info. Dit zijn platformen waar volunteers en hosts elkaar kunnen vinden, over de hele wereld. Ik kom net terug van 2 bezoeken aan hosts in Denemarken en Oostenrijk, beide paardenstallen. Als je meer vragen hebt mag je me wel een pb sturen!

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:26

Maeve schreef:
Als ik jou was zou ik me aanmelden OP WOOFF of workaway.info. Dit zijn platformen waar volunteers en hosts elkaar kunnen vinden, over de hele wereld. Ik kom net terug van 2 bezoeken aan hosts in Denemarken en Oostenrijk, beide paardenstallen. Als je meer vragen hebt mag je me wel een pb sturen!


heb ik ook gedaan, 2 keer en beide waren heel leerzaam maar ik doe het nooit meer. mijn tip: je moet sterk in je schoenen staan om je rechten te kunnen eisen en kijk heel goed waar je heen gaat voordat je gaat.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:01

Ja daar ben ik ook achter gekomen Mastrootje. Maarja ik denk dat het wel de makkelijkste manier is voor TS. Als ze voor een paar maanden in de winterperiode met paarden wil werken en veel wil rijden, zou ik niet zo goed weten wat voor andere opties er zijn?

MichelleTot

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-03-17
Woonplaats: Harlingen

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:12

Ik heb de Sun Dance Ranch een mailtje gestuurd, en heb een document teruggestuurd gekregen met allerlei info. Het ziet er leuk uit! Alleen is het hele western- type rijden niet mijn ding, ik ben meer dressuur of springen.. ik wil ook graag mijn rijden kunnen verbeteren.

Maeve: Ik heb je een PB gestuurd.

Ik ben nu aan het rondkijken op workaway.info, daar staat veel aanbod op. In bijvoorbeeld Italië, dit lijkt me ook een mooi land om een paar maanden door te brengen.

Anoniem

Re: Werkvakantie; Canada, Frankrijk, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:16

Hier ook ervaring met de Sundance Ranch in Zweden! :) Ben er niet zelf op werkvakantie geweest, maar woon er best dichtbij en ga er weleens rijden. Prachtige ranch, en hoor er eigenlijk alleen maar goede verhalen over. Ze spreken er overigens ook gewoon Nederlands. :)

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:22