Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:45

Letizia schreef:
Ik ben super tevreden, ik zit ruimschoots aan m'n kilometers, ik hoop nog de 1400 (zit nu op 1364) te gaan halen en mooi in de top 10 te blijven :)
Het enige waar ik meer op zou willen trainen is het tempo, maar weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken, echt harder dan 10kmpu op zo'n 15km wil nog niet echt lukken, dus als iemand nog tips heeft :)


Ik kan je aanraden constant te rijden. Er zijn veel endurance trainingsschema's te vinden met hoelang welke gang op een rit, vond ik zelf wel fijn in het begin.

Bvb
20 minuten draf
5 minuten galop
5 minuten stap
30 minuten draf

Nu is mijn merrie een echte draver en draven wij meestal eerst een half uurtje voordat we aan de galop beginnen en galopperen wij de laatste 5 km op een temporondje. Kwestie van uitproberen wat werkt. Als je harder dan 10 gemiddeld wilt rijden zul je moeten galopperen, als je dat als doet minder stappen, galop uitbereiden. Kietje kon 2 jaar terug nog geen 100 meter galopperen := , nu doet ze met 2 hoefjes in haar neus 5km. Terwijl we dat pas sinds januari zijn gaan oppakken. Dus constant tempo dan kunnen ze meestal ook langer (tenzij je boven het paard zn tempo vraagt) en galop gaan trainen. Ik rijd in ieder geval ergens tussen 20 - 30 km/h in galop, sommige veeeeel harder, maar die van mij vinnet niet zo leuk :+. Stel je rijdt 5 van de 15 al in galop dan gaat het ook al een omhoog.

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:16

Thanks!
Die van mij is ook een echte draver, in galop bouwt ze vaak spanning op, dus die afstanden zijn nog niet erg lang (en ook best lastig om lang te doen, bermen zijn hier knoer hard of een grote blubzooi en het bos heeft veel onderbrekingen dmv van kruisende fiets en wandel paden). Stappen doen we normaal bijna alleen tijdens het in en uit stappen en dus veel draf. Toch maar proberen om steeds galop mee te pakken als het even kan :)

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 05:37

Mijn ervaring is dat wanneer de afstand langer wordt (met een getraind paard uiteraard), de gemiddelde snelheid redelijk makkelijk wat oploopt.
In 15 km zit nog relatief veel 'in- en uitstappen'.
In mijn eigen rondje zijn dat al snel minimaal 4 km, 2 in en 2 uit.

Maar bij een rondje van 20 km stap ik die zelfde 4 km. Als je het tussenstuk grotendeels kunt draven, draaf je dan een veel groter aandeel 4 vd 15 km stap is ruim 25% van mijn rondje, 4 van de 20 is nog maar 20% dat ik kwijt ben aan in- en uitstappen.
Ik moet best m'n best doen om een rondje van 10 km in een uur te proppen, maar een rondje van 20 km gaat prima in 2 uur of korter, als ik aan het trainen ben.

Nu ik even geen wedstrijden op de planning heb, kan ik ook rustig 2,5-3 uur doen over 20-22 km. Lekker op het gemakkie.

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:39

In en uit stappen ben je ook aardig wat tijd aan kwijt en haalt gemiddelde snelheid inderdaad aardig naar beneden. Ik hoop nu ook weer wat meer conditie op te bouwen met Shaggy. Die kon voorheen ook hele stukken draven en galopperen. Nu is ie na een rit van 18 km echt wel moe :=. Maar goed sinds voorjaar weer echt aan het trainen na een zwangerschapsverlof :P.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:47

Hier zijn de gewone wedstrijden begonnen en had de planning om 1 tot 2x/ buitenrit te doen, te beginnen met vandaag. Krijg ik zondag een hoef in mijn gezicht. Sneetje in de neus, als ik teveel doe word ik misselijk en voorlopig zit alles rond mijn neus 's ochtends vol vocht als ik wakker word. Dus hangende oogleden, zakken onder mijn ogen en dikke neusbrug.

Hoop toch echt dat het hierna gaat stoppen, wil absoluut weer naar langere ritten toe kunnen werken! Wil dit najaar graag een cross starten en extra conditie kan nooit kwaad.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:02

De lengte maakt idd ook uit, of eerst instappen in de bak. Ik stap altijd 25 - 35 minuten in, dus soms ga ik even een kwartiertje de bak in om te stappen en naar het natuurgebied is het ook tien minuutjes dus kan ik dan gelijk aan de slag. Wij hebben laatst 13 km/h gemiddeld gereden, waar vorig jaar 8 gemiddeld nog moeilijk was :D. Ben echt heel blij met mijn trainster want Kiet is zo mooi in conditie nu :)

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:22

Ik zet mijn endomondo direct aan als ik erop stap en pas uit als ik er af ga. Voor mij is dat mijn gemiddelde snelheid en dan kom ik rond de 9 km per uur gemiddeld. Als je endomondo pas na het instappen aanzet ligt je gemiddelde natuurlijk ook hoger :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:39

Varekaj schreef:
Hier zijn de gewone wedstrijden begonnen en had de planning om 1 tot 2x/ buitenrit te doen, te beginnen met vandaag. Krijg ik zondag een hoef in mijn gezicht. Sneetje in de neus, als ik teveel doe word ik misselijk en voorlopig zit alles rond mijn neus 's ochtends vol vocht als ik wakker word. Dus hangende oogleden, zakken onder mijn ogen en dikke neusbrug.

Hoop toch echt dat het hierna gaat stoppen, wil absoluut weer naar langere ritten toe kunnen werken! Wil dit najaar graag een cross starten en extra conditie kan nooit kwaad.


Dat klinkt heftig!

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:38

Ik rij ook in ongeveer 10 min/kwartier naar het natuurgebied bij ons. Dat stuk stap ik ook bijna altijd want moet daar sowieso over asfalt (berm is heel smal en staat prikkeldraad naast :P). Soms doe ik m wel is een stukje draven ivm dazenoverlast op een bepaald stuk. Maar tel ook dat stuk mee met Endomondo inderdaad, ik ga nu meer voor de kilometers dan gemiddelde tijd. Rij voorlopig toch geen endurance :D.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:17

Varekaj schreef:
Hier zijn de gewone wedstrijden begonnen en had de planning om 1 tot 2x/ buitenrit te doen, te beginnen met vandaag. Krijg ik zondag een hoef in mijn gezicht. Sneetje in de neus, als ik teveel doe word ik misselijk en voorlopig zit alles rond mijn neus 's ochtends vol vocht als ik wakker word. Dus hangende oogleden, zakken onder mijn ogen en dikke neusbrug.

Hoop toch echt dat het hierna gaat stoppen, wil absoluut weer naar langere ritten toe kunnen werken! Wil dit najaar graag een cross starten en extra conditie kan nooit kwaad.


Wat een pech, veel beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:33

Heh, wat stom Varekaj -O-
Het is altijd zo snel gebeurd .. Hopelijk voel je je snel weer beter.

Ik probeer als gemiddelde rond de 5 km/u te zitten maar verder kijk ik er niet naar, dat heb ik opgegeven _O- Hier is het puur voor de afstand, wil vandaag toch een rit gaan doen, baal al dat ik gisteren niet ben geweest (ging zwaar onweer over komen toen ik wilde gaan .. niks gezien of gehoord 8)7 ) dus vandaag wil ik toch gaan.

Dacht dat we de 500 km (nu 468) nog wel zouden halen, maar we moeten precies toch ineens nog ons best gaan doen _O- Maar op zich wel tevreden, heb meer km's dan vorig jaar en dat is al goed. Nog niet zoveel als ons beste jaar (toen 648) maar wie weet de volgende challenge als pony het goed blijft doen en ik vaker lange ritten kan doen :)

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:14

Auw Verekaj %)

Afstand maakt natuurlijk uit :j Moet echt eens een ronde van 20km pakken, maar ik moet eens rekenen hoe ik dan de meeste km's op het ruiterpad maak, want zo veel hebben er daar niet van in deze omgeving :+
Afbeelding
Dit is het rondje van vandaag, meer dan dit kan ik er niet uithalen op deze afstand zonder Djuun enorm te overvragen. Heb even gerekend als ik het in er uitstappen er af trek, dan zitten we op ruim 11kmpu, Dat vind ik toch wel een mooi tempo :)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30661
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:21

Denk als je niet bij bos/ruiterpad zit het bewust op snelheid trainen lastiger is.
Ik ben helemaal niet van snelheid, maar merk wel grote verschillen, als je allemaal ruiterpad hebt gaat het makkelijker om hogere gemiddelde snelheid te halen.


Ik had geen doel voor kilometers. Een jaar geleden niet eens plan te gaan rijden, haha. Maar we gaan met deze challenge de 1200km wel halen denk ik.

Varekaj, sterkte!

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:33

Sterkte Varekaj, klinkt pijnlijk :(!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:21

Het is ook echt op een ontzettend domme manier gebeurd :+

Paard op de trailer gezet thuis, maar iets verder naar voor dan anders ivm staartvlecht en pogingen tot schuren tegen de achterklep. Ondanks een bleke trailer was hij wel aan het rommelen door vliegen en dazen. Op bestemming doe ik het deurtje vooraan open en bam, hoef in mijn gezicht. Ik ben niet zo groot (1m60) en doordat hij verder naar voor stond dan anders kon hij met zijn maaiend/kappend voorbeen dus mijn gezicht raken.

Ik heb een aardig potje gevloekt O:) Gelukkig heb ik altijd fysiologisch water bij om te spoelen, ontsmetting en is de enting tegen tetanus in orde. Behalve hoofdpijn had ik er de dag zelf niet veel last van. De zwelling en de rest is pas 's avonds opgekomen toen ik thuis was en gisteren. Nu enkel nog zwelling en snel moe.


Paard 2 heeft ook weer ijzers gekregen vandaag *\o/* Die wil ik toch weer in het werk zetten, te beginnen met stappen aan de hand en onder de man voor spieropbouw. Weer extra kilometertjes voor de volgende challenge.

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:28

Dyonne schreef:
Denk als je niet bij bos/ruiterpad zit het bewust op snelheid trainen lastiger is.
Ik ben helemaal niet van snelheid, maar merk wel grote verschillen, als je allemaal ruiterpad hebt gaat het makkelijker om hogere gemiddelde snelheid te halen.


Ik had geen doel voor kilometers. Een jaar geleden niet eens plan te gaan rijden, haha. Maar we gaan met deze challenge de 1200km wel halen denk ik.

Varekaj, sterkte!

Snelheid is ook een groot woord in ons geval, daar heb ik echt het verkeerde paard voor (ook al is het Arabisch Volbloed), maar ik wil graag aan de endurance in Renesse mee doen en hoop dan rond de 10kmpu te kunnen rijden. Meer als in de zin van ergens naar toe trainen :)
Daar ligt nu even de focus op, ik wil niet officieel gaan starten, dus als ik die wedstrijd, die ik echt al jaren wil rijden, eens gedaan heb, gaan we gewoon een andere uitdaging zoeken. Vorig jaar eens een clinic trec-ptv gereden en daar werd ze echt super enthousiast van, dus misschien gaan we daar wat meer mee doen :)

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:19

Afgelopen zondag,

Met de trailer afgezet op de P van het Wekeromse zand.
Daar de ruiterroute gereden en terug gestapt over de weg naar stal.

Heel rustig stapritje op verzoek van mederuiter.
Mooie omgeving om te rijden!




Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding





Kort filmpje

https://youtu.be/2PQtpeNb7EM

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:10

Even een vraagje aan de endurance ruiters, ik wil volgend jaar misschien 1x de wedstrijd mee rijden in Leersum. Maar moet ik dan lid worden van de knhs en de endurance vereniging? Ik werd daar niet zo wijs uit op de site

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:11

Even een vraagje? Heb net gereden en dacht dat ik endomodo had aangezet, niet dus. Hoe kan ik dit nog toevoegen?

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:16

laura22 schreef:
Even een vraagje aan de endurance ruiters, ik wil volgend jaar misschien 1x de wedstrijd mee rijden in Leersum. Maar moet ik dan lid worden van de knhs en de endurance vereniging? Ik werd daar niet zo wijs uit op de site

Je moet wel lid zijn van de KNHS. Maar lidmaatschap van de endurance vereniging is niet perse noodzakelijk, impulsklasse kan zonder lidmaatschap EV en zonder startkaart.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-07-17 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:18

Oké dank je wel, dan gaat het over om nou voor 1x helemaal lid te worden van de knhs zie ik ook niet zitten

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:41

laura22 schreef:
Oké dank je wel, dan gaat het over om nou voor 1x helemaal lid te worden van de knhs zie ik ook niet zitten

Ik dacht zelf dat dat niet nodig was voor een impulsklasse?

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:56

Rachel_x schreef:
laura22 schreef:
Oké dank je wel, dan gaat het over om nou voor 1x helemaal lid te worden van de knhs zie ik ook niet zitten

Ik dacht zelf dat dat niet nodig was voor een impulsklasse?


Jawel, je moet lid zijn van de KNHS, maar als je bijvoorbeeld een ruiterrijbewijs hebt ben je ook lid van de KNHS.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:57

Joolanda schreef:
Even een vraagje? Heb net gereden en dacht dat ik endomodo had aangezet, niet dus. Hoe kan ik dit nog toevoegen?


Ja dat kan, op de computer staat bovenaan op de endomondo website een 'ad workout' je kan hier dan de afstand en de tijdsduur bij new workout without route. Maar al je de route nog wist kan je die ook intekenen bij 'draw route for new workout'

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:09

Nog 27,2 km te gaan om m'n doel van 1.500 km te halen.
xxVon, jij zit mij met 20 km op de hielen :))
Vanavond kon ik ponylief wel achter het behang plakken trouwens.
Hij had een paar dagen vrij, vorige week woensdag onze laatste rit op vakantie gemaakt.
Donderdag had hij vrij, vrijdag weer op de trailer naar huis en het weekend en gisteren ook alleen gepoetst en geknuffeld.
Vanavond zat er maar 1 standje op. Hard!
Dat vond ik niet zo'n goed idee, dus heel veel aan de gehoorzaamheid gewerkt. Hij vond dat maar stom :+