Met woonwagen op reis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HarBrig
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-06-17

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 13:44

Hallo chocobroodje, Bedankt hoor voor alle tips en goede raad. Zullen we zeker iets mee doen.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:59

Later als ik meer tijd heb kom ik terug op je vraag. Wil er voor gaan zitten en heb dierbaar bezoek dat hier logeert en voorlopig nog niet weg zijn.

Doriende
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:36

Dag wat leuk zeg!
De afgelopen jaren zijn wij ook met zoiets bezig geweest en we hebben heel wat aangename en mindere aangename ervaringen opgedaan. Mochten jullie het leuk vinden om wat ervaringen uit te wisselen dan vind ik dat altijd leuk, zal wel via internet worden, wij wonen tegenwoordig in Belgiƫ.

Kan vooral aanraden om de wagen echt klein te houden, liefst zo dat hij ook op het fietspad past (ook al hoort dat officieel niet, het is wel erg prettig als het kan). Daarnaast heel heel veel ervaring opdoen met mennen met jullie toekomstige paard en flink verdiepen in hoefverzorging ed. Dit kost alleen al zomaar anderhalf jaar. Wij hebben ook een wagen gebouwd waarin we ook hebben gewoond, hij was erg prettig om in te wonen en heus niet groot, maar een volgende zou ik toch nog veel kleiner bedenken om gemakkelijker onderweg te zijn.

Probeer er een plaatje bij te voegen. Veel plezier met het maken van de plannen en stuur gerust een persoonlijk berichtje voor meer info.

Groetjes,

Dorien

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:14

Een geweldige uitdaging ...
Vind pipowagens erg leuk ;)
Ik volg ....

Succes met alles +:)+

Groet Karin.

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:18

Op facebook is op het moment een belgisch echtpaar langs de Nederlandse rand/ grens aan het mennen. De fbpagina heet : Met de viervoetters door Nederland. Misschien doe je ideeen op voor een wagen. Zij maken gebruik van een pick up camper die zij op een wagen hebben gebouwd. De wagen wordt getrokken door 2 Fjorden. Erg leuk om te volgen. Evenals de topics van Mariska van de afgelopen jaren.

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:26


Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:53

Op paard en erfgoed 3 september 2017 in Boschooord stonden ook verschillende door paarden getrokken pipowagens. Als je op fb bij Sjoerd Hofstra fotograag op zijn tijdlijn kijk zie je er verschilende voorbij komen. Erg leuk.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:43

HarBrig schreef:
Dag pien_2010,

Bedankt voor je tip over het boek, Hebben gelijk ff gekeken maar is nog leverbaar, dus gaan we zeker bestellen. We hadden zelf ook al bedacht dat paarden vanaf 8 jaar waarschijnlijk een betere optie zijn dan de jonkies. En,........komen we ooit in Frankrijk,....dan zul je zeker van ons horen. Bedankt voor het mooie aanbod. Is het in Frankrijk niet erg puzzelen om telkens een geschikte route te vinden wegens (te) steile hellingen en afdalingen?


Sorry ben een beetje laat met mijn reactie. Dit topic was een beetje weggezakt.

Kijk eens voor ervaringen op te doen naar https://www.opdebok.tv/. Vader en dochter zijn met de huifkar op reis en zij zijn ook vanuit het niets begonnen. Een stukje gaat het een beetje mis, in het begin, maar ze komen daar sterker en meer ervaren uit. Het is een vlog met foto's en video's.

In het Noorden van Frankrijk is het land vrij plat. Dus geen probleem. Naarmate je meer in het Zuiden komt, Limousin bijvoorbeeld is het meer heuvelachtig en in de Dordogne kan het zelfs erg stijl zijn. Dat is van te voren goed kijken, maar twee paarden kunnen natuurlijk meer trekken als eentje zoals in het voorbeeld van vader en dochter. De heuvelachtigheid in onze omgeving lijkt op Limburg, dus zou geen probleem mogen zijn voor twee paarden.

Wat ik in onze buurt meer het probleem vind is, dat een pad een pad lijkt en dat dit opeens op kan houden in "the middle of nowere". De boeren hebben dan eigenlijk dat pad geannexeerd. Dit is dan nog niet gecorrigeerd op de kaart. Minder leuk dus. Belangrijk is het dus dat jullie met jullie aanspanning goed leren omdraaien op een zo klein mogelijk stukje. Dat zeker in je lessen mee nemen want iedere keer uitspannen is niet tof.

Fijne men paarden zijn ook merens. Gezien hun karakter, gelijkmatigheid en soberheid helemaal niet slecht voor beginners. Merens hebben ook goed uithoudingsvermogen en ze zijn plaatjes om te zien, zeker als je paardjes hebt met behang. Kijk maar eens hier naar: http://merensstamboek.nl/ . Ik kan je ook het adres geven van de fokker waar ik onze Hercule heb gekocht. Hij was niet goedkoop, maar wel volledig beleerd en al en ondanks dat ik weinig men ervaring heb, heb ik overal met hem gemend met een wagen volgeladen met kinderen. Ik vind nog steeds dat ik niet kan mennen, maar ik kan wel Hercule mennen. Dit komt omdat deze fokker niet alleen paarden verkoopt die helemaal beleerd zijn (onder het zadel voor de wagen), maar zo gewenst ook veel tijd stopt in begeleiding van de mensen die haar paarden kopen. Voor haar is erg belangrijk dat paarden en baasjes gelukkig zijn en worden met elkaar. Ons paard hebben we inmiddels 19 jaar en de Benjamin (hier in Frankrijk letterlijk uit de kudde getrokken als 3 jarige) hebben we inmiddels 10 jaar.

Hier foto's in een topic van mijn paarden zodat je kunt zien hoe dit ras er uit ziet: [ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT
Wat ik zelf erg fijn vind van dit ras is dat als je ze na een lange tijd weer pakt om te berijden of in te spannen dat je er zo weer mee wegrijdt zonder enig probleem. Let wel op dat je een goede merens koopt, want als een merens niet goed is opgevoed kan het net als alle andere paarden een levensgevaarlijke situatie worden, want het zijn zeer zeker geen sulletjes. Als jullie voor dit ras gaan, dan moeten ze altijd of zeer veel buiten staan afgewisseld op de wei of paddock. Het zijn paardjes die nog zeer dicht bij de natuur staan. Maar willen jullie naar Frankrijk dan is het fijn te weten dat dit ras met arm weidegras erg ver komt met daarnaast een beetje vitamine en mineralen. Maar er zijn meerdere fijne rassen, maar omdat dit ras niet zo voor de hand ligt (schaarste en onbekendheid) besteed ik er wat meer aandacht aan.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:11

Ik zag dit topic weer in mn lijst en was heel benieuwd hoe het met de droom gesteld is?

HarBrig
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 23:05

Hoi Caily, Nou, de voobereidingen zijn in volle gang hoor. De plattegrondtekening van de wagen is zo goed als klaar. Er wordt nu gekeken naar een geschikt chassis. we zijn van plan een blog te beginnen waar iedereen die belangstelling heeft de ontwikkelingen kan volgen. Natuurlijk maken we dat HIER dan bekend.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:18

Dat klinkt al erg gaaf!

En wat betreft de paarden? Al bezig met menlessen oid? Nog steeds overtuigd van de Tinkers, of inmiddels op zoek naar iets anders?

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:53

Wat leuk!

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:13

Hallo, wat gaaf dat jullie je droom na jagen, In welk deel van Friesland wonen jullie? Tinkers zijn erg leuke/slimme dieren . Heel geschikt voor dit doel.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:13

Wat ontzettend leuk!! Had echt het ideale span tinkers geweten maar helaas net van de zomer verkocht maar daar heb je nu niks aan. De voorbereidingen klinken goed. Denk ook aan hoefsmeden voor onderweg. Heel veel succes en plezier met de voorbereidingen!

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:15

Hallo, wat gaaf dat jullie je droom na jagen, In welk deel van Friesland wonen jullie? Tinkers zijn erg leuke/slimme dieren . Heel geschikt voor dit doel.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:23

HarBrig schreef:
Hoi Caily, Nou, de voobereidingen zijn in volle gang hoor. De plattegrondtekening van de wagen is zo goed als klaar. Er wordt nu gekeken naar een geschikt chassis. we zijn van plan een blog te beginnen waar iedereen die belangstelling heeft de ontwikkelingen kan volgen. Natuurlijk maken we dat HIER dan bekend.

Let heel goed op zowel een sterk genoeg chassis als het gewicht, gezien je plannen zit je bij 1x gezond lichaamsgewicht van de paarden aan het maximale wat je ze wil laten trekken. Rolweerstand (en dus hoe makkelijk krijgen ze de kar in beweging) is daar een deel van, maar niet alles bepalend. Tinker/Fjord/etc. zullen allemaal rond de 400-500kg uit komen als ze op gezond gewicht zijn. Maximale gewicht wagen komt dan rond de 900kg uit, incl. jullie, bagage, boodschappen en bv water.

Pferdchen
Berichten: 641
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:41

Zal later alles even lezen, maar mijn tip is ook vooral: hou de kar zo licht mogelijk qua gewicht! Bespaar op elke gram die je kunt

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:47

Wat een leuke plannen. Gewaagd als je weinig van paarden weet, maar alles valt te leren natuurlijk. Ik zou niet voor tinkers gaan, ik heb er zelf eentje. Ik zou eerder voor Belgen gaan. Hebben een stuk meer trekkracht. En ik zou zeker ervoor gaan om een Belgisch span te kopen of leasen dat al samen gewend is. Ik zou ook gaan voor leasen, want wat zou je anders doen met de paarden als je reis over is? En als je geen heuvels wilt in Frankrijk, waar ga je dan heen? Overigens is het grootste deel van Noord-Frankrijk best goed te doen, is plat tot heuvelachtig.

Heb je al eens een huifkar gehuurd en ermee geoefend? Ik vind persoonlijk het ontzettend traag gaan. Onder het zadel kun je nog eens lekker draven of galopperen, maar aangespannen stap je bijna alleen met zo'n grote woonwagen en dan gaat het best wel langzaam. Je legt hooguit 30km op een volle dag af en dat is dan nog veel. Het leven gaat ineens een stuk trager als je snapt wat ik bedoel. Het landschap gaat echt langzaam aan je voorbij. Niet om je af te schrikken, maar ik weet niet of mensen die paarden niet gewend zijn zich dit realiseren. Het trage moet je kunnen hebben, en als je dat dag in dag uit gaat doen, is het misschien goed te realiseren hoe langzaam het gaat.

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Met woonwagen op reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 01:18

Let op met Belgen. Ze zijn niet geboren om dag in dag uit op asfalt te lopen. hun hoeven zijn voor de zware klei of mul zand gemaakt evenals hun lijf.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:26