Wandelen in het bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 16:45

Hey,
Binnenkort wil ik eens met mijn verzorgpony naar het bos. Doordat Kasper een shetlander is kan ik natuurlijk niet met hem rijden :o . Maar nu vraag ik mij af of ik op de ruiterpaden moet/ mag lopen?
Zou iemand hier het antwoord op weten? Ik weet het echt niet.. :')

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:50

Ook wandelaars/fietsers mogen op de ruiterpaden, naast je pony dus ook. De wandel en fietspaden mag je als bestuurder (want dat ben je voor de wet) eigenlijk niet. Afhankelijk van de drukte, ondergrond en ruimte kan er wel eens wat, maar zorg dat je geen schade maakt (zachte paden vertrapt een shet ook) en schuif de mest van het pad af.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:58

Tja, ik loop overal en nergens. De ruiterpaden zijn hier heel mul, ik kom er echt niet doorheen.
Ook gaat het ruiterpad vaak in een rondje, dus of je moet halverwege omdraaien en hetzelfde stuk weer terug lopen. Of je moet de volledige route nemen.

Ik ben op het wandelen nog nooit aangesproken, blijkbaar minder imponerend met shet, wel een keer met de fiets in een stuk privebos met ruiterpad. We gingen ook achterlijk hard op dat moment omdat meneer zn hoefschoenen doorkreeg :') en reden niet op een fiets- of ruiterpad (niet dat me dat lukt, zelfs met mountainbike)

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:09

gewoon lekker overal lopen, houd rekening met de omgeving en drollejes van het pad verwijderen. Deed ik vroeger ook altijd! hartstikke leuk!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:47

Ik verplaats dit topic naar Buitenrijden, ruitervakanties en trektochten.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:53

tamary schreef:
Ook wandelaars/fietsers mogen op de ruiterpaden, naast je pony dus ook. De wandel en fietspaden mag je als bestuurder (want dat ben je voor de wet) eigenlijk niet. Afhankelijk van de drukte, ondergrond en ruimte kan er wel eens wat, maar zorg dat je geen schade maakt (zachte paden vertrapt een shet ook) en schuif de mest van het pad af.

Alleen als dat is aangegeven.
Er zijn ruiterpaden die verboden zijn voor wandelaars en fietsers (en mountainbikers).

Maar lopend met je paard hoor je gewoon op het ruiterpad thuis.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:33

Dus, als ik het goed begrijp maakt het niet uit waar wij stappen? Zolang ik de mest opruim? :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:47

Nee, zo simpel is het helaas niet. Je moet op de ruiter- menpaden blijven. Wandel je op een wandel- of mtb-pad en je komt een boswachter tegen, dan kan je een bekeuring krijgen. Bij ons is dat een bedrag van 90 euro per paard.
Wij wandelen ook veel met onze pony's in het bos. We nemen dan altijd de ruiterpaden. Soms moeten wij dan even 'ploeteren', maar ach, daar krijg je weer een betere conditie van :)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:48

En je geen boswachter tegenkomt want het mag officieel niet dus.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:55

Het maakt zeker wel uit waar je loopt. Ik weet niet welk gebied je gaat en of daar veel controle is. Maar er zijn wel plaatsen waar ze redelijk wat controleren en een boete is zonde van het geld. Als er voldoende ruiterpaden zijn zou ik die gewoon volgen en weg blijven van de wandelpaden.
Je kan natuurlijk het risico nemen en overal lopen maar wees je er dan van bewust dat je een boete kan krijgen. Kan natuurlijk best iemand lopen die weet dat jij daar niet hoort en dit door gaat geven.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 10:39

Oke bedankt iedereen! Ik zou naar Groenhove willen gaan :) ik zal dus op de ruiterpaden blijven ;)

geluk_paard

Berichten: 14
Geregistreerd: 14-08-17

Re: Wandelen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:49

Het is inderdaag beter om om de ruiterpaden te blijven. Vroeger wandelde ik met mijn verzorgpaarde door het hele bos en heb toen geregeld een waarschuwing gekregen van de boswachter (was steeds met een ander paard toen ik hem tegen kwam, dus hij herkende mij niet, daardoor gelukkig nooit een bekeuring gehad).