Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3109
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:42

Ik kan het ook niet waarderen hoor, paarden op plekken waar ze niet gewenst zijn.
Niet iedereen is er gek op, het zijn grote dieren en voor veel mensen is 'even passeren' best wel heel erg dichtbij.
En hoewel het misschien niet opvalt als je op het paard zit: Zodra de grond niet helemaal droog en stevig is maken paarden de bodem gewoon veel meer stuk dan een mens of een hond. Zelfs een shetlander. Het is nu eenmaal veel gewicht op een kleine hoef.


Ben ik wel eens ergens met een paard geweest waar dat niet mocht: Ja natuurlijk. Iedereen verdwaalt wel eens, iedereen kiest wel eens voor veiligheid in plaats van het volgen van regels. Maar er zijn gewoon te veel mensen om 'Ja maar als IK even iets doe wat niet mag maakt dat niet zo veel uit' te denken, want honderd mensen die 'die ene keer' toch ergens anders gaan rijden zijn toch wel heel wat paarden...

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:50

Cinnepin schreef:
Is het niet zo, dat je bent gestopt met rijden omdat je paard overleed, dat je ergens misschien jaloezie voelt en je je daarom opwindt?



Nee hoor, hoe kom je daarbij? -O-
Of zoek jij soms zelf ook één of andere excuus waarom ruiters wel op wandelpaden mogen?
Iets van, mensen die zich daar aan storen zullen wel jaloers zijn of zo.
Zo komt jouw opmerking over in ieder geval.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:52

Cinnepin schreef:
Tevens snap ik echt wel, dat als jij om welke reden dan ook niet meer kan paardrijden je best baalt als je anderen wel ziet genieten van paardrijden...


deze opmerking verkeerd opgevat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-02-22 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8977
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:52

Zoals je al kon lezen, wijk ik zelden van het ruiterpad af ;) alleen als het echt niet anders kan...

Cinnepin

Berichten: 8977
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:56

Barbet schreef:
Cinnepin schreef:
Tevens snap ik echt wel, dat als jij om welke reden dan ook niet meer kan paardrijden je best baalt als je anderen wel ziet genieten van paardrijden...




deze opmerking was niet nodig meer :P
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 20-02-22 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:57

Cinnepin schreef:
Zoals je al kon lezen, wijk ik zelden van het ruiterpad af ;) alleen als het echt niet anders kan...


Dat deed ik ook niet, toen ik nog wel een paard had, precies hetzelfde als wat jij zegt.

Ik ben echt niet jaloers als ik mensen op een paard zie.
In die tijd ben ik juist bewust ook niet verdergegaan met paarden.
Toen ik mijn merrie nog had zei ik al, als dit paard er niet meer is stop ik met de paarden.
Niet omdat ik het niet leuk meer vond, ik had het zo lang gedaan dat ik het tijd vond er een punt achter te zetten.
Ook nooit spijt van gehad, ik ben juist blij dat ik geen paard meer heb.
Geen voortdurende verantwoording meer, bergen met geld en tijd.

Cinnepin

Berichten: 8977
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:00

Ja neemt tijd en geld in, dat weet ik als geen ander, maar daar tegenover, het heerlijke gevoel om door het bos te rijden...( ik rijd nooit in de bak, sta direct aan het bos dus gebruik ik die ik te rijden ).. Ik weet niet of ik door ga als Niels er niet meer is., maar hoe het voelt zal ik nooit vergeten

iirrssjjee

Berichten: 5961
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:01

Barbet schreef:
iirrssjjee schreef:
Dus je loopt zelf wel door de blubber/bagger?


Wil je me ergens op pakken of zo?
Wat een domme opmerking.


Ik stel een vraag, net zoals jij dat zelf doet ;).

Om deze reden wijken ruiters af van ruiterpaden. Als jij zelf lekker door de blubber wilt baggeren prima natuurlijk, maar de meesten zitten daar niet op te wachten.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:07

iirrssjjee schreef:
Barbet schreef:

Dus je loopt zelf wel door de blubber/bagger?


Wil je me ergens op pakken of zo?
Wat een domme opmerking.


Ik stel een vraag, net zoals jij dat zelf doet ;).

Om deze reden wijken ruiters af van ruiterpaden. Als jij zelf lekker door de blubber wilt baggeren prima natuurlijk, maar de meesten zitten daar niet op te wachten.[/quote]

Op die manier, je vraag was ook niet heel duidelijk hoe je het precies bedoelt. :)
Ik loop inderdaad ook niet graag in heel mul zand.
Maar nu word je gedwongen dat wel te doen, of anders naar de zijkanten te gaan waar je dus op het zeldzame mos moet lopen.
En jammer genoeg doen mensen dat wel, nadat het normale pad vertrapt is door ruiters.
Ik probeer dat niet te doen, dat vind ik zo zonde, maar soms zie ik alweer een heel spoor dat er toch mensen/mountainbikers/ruiters overheen gegaan zijn.
Maar als in eerste instantie de ruiters niet op dat pad waren geweest, was dat nooit gebeurd.

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:58

Ik rij zelf door een druk ruitergebied maar heb nog geen enkel pad gezien die slechter is geworden door gebruik van ruiters.
Mul zand is mul zand en modder is modeer, dat ligt aan de ondergrond en mate van droogte/regen. Niet of er veel paarden op rijden.. het is geen hoefslag waar 100en rondjes op een dag over gemaakt worden

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:26

Wat ik hier bij ons in het bos opmerk is dat het vooral nogal kapot en blubber gereden wordt door de mountainbikers. Ik rijdt zowel zelf met mijn paard in het bos alsook wandel ik vaak met mijn man en hond door hetzelfde bos. Bij ons valt het me op dat de paden niet door ruiters dus maar meer door fietsers kapot gereden worden. Verder weet ik ook niet of deze betreffende mountainbikers wel of niet over de wandelpaden mogen fietsen. Ach ik kan me er ook niet heel druk om maken. Wij trekken een paar stevige schoenen aan die tegen een beetje mul en modder kunnen en gaan met die banaan en de hond.....?..... nou die vermaakt zich prima en neemt het ervan :D

Anastasia24

Berichten: 2738
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:32

Ik heb inderdaad ook geen wandelpaden gezien die er ook maar iets minder van werden. Ik rijd altijd op het ruiterpad, maar er zijn echt wel modderpoelen die ik oversla, simpelweg omdat ik er geen zin in heb. Daarnaast heb ik ook last van motoren en mensen die op het ruiterpad lopen met honden en de vaak slechte paden, daar word ook niets aan gedaan. Moet wel twee kanten op natuurlijk.
Nee, gewoon stappend even over de wandelpaden zie ik het probleem niet van in, dan heb ik het niet over de smalle wandelpaadjes\smalle (mountainbikers)fietsers paadjes maar echt over de brede algemene paden. Ik doe het vaak niet, omdat daar meer mensen lopen, maar met mijn jonkie ga ik niet de hele ronde rijden maar snij ik het de eerste maanden echt even korter af.
Vooral met een shetlander zie ik niet in dat ook maar iemand daar een probleem van zou maken.

SjonnieZ

Berichten: 2411
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:26

Barbet schreef:
Tot nu toe alleen nog maar onzin/smoesjes redenen gelezen :o

Zoals ruiterpad is te mul: door ruiters op de wandelpaden zijn deze nu ook mul/vertrapt.

Wandelaars en mountainbikers mogen wel op ruiterpaden, ruiters niet op wandelpaden.


Hoezo is te mul dat een smoesje, dat is behoud van je paard in sommige gebieden.
Ik rij in zuid Limburg.
Als er al een ruiterpad is moet je eerst over een wandelpad om er überhaupt te komen, in de meeste gebieden zijn er geen ruiterpaden. En dat gaat prima.

DeHogeVeluwe

Berichten: 1
Geregistreerd: 21-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:21

Juut schreef:
Jeetje TS, ga je lekker? :')

Dat ik een pony heb, betekend niet automatisch dat ik een trailer heb. Want die heb ik niet. En nee, ik ga niet alleen maar in de bak rijden.

Je benoemd Veluwe: waar op de Veluwe? De Hoge Veluwe had ene paar jaar terug nog het gehele park open gesteld voor paarden, dat je dus juist van paden af mocht wijken. Was goed voor de heidegrond, om omgewoeld te worden. Is dit veranderd? Weten ruiters dat ook?

Ik zit bij Groesbeeks bos en Reichswald. Reichswald heeft een vignet. Er zijn ruiterroutes, maar daar mag je vanaf wijken. Gebeurt ook makkelijk, want er zijn nogal wat bordjes verdwenen. Groesbeeks bos heeft geen ruiterroutes, maar wandelpaden opengesteld voor paarden. Alleen MBT kan je beter vermijden...al is het omdat half nijmegen als kippen zonder kop rondscheuren met die fietsen.

Waarom ik in andere gebieden afweek van ruiterroutes:
- routes niet direct verbonden, je moet een stukje over wandelpad
- onveilige situatie (dikke omgevallen boom. takkenbos waar ik niet met een veilig sprongetje overheen kon of omheen, veel ijs, mensen die zo nodig hun hond onaangelijnd op ruiterpad uit moesten laten, motorcrossers versus jong paard, ...)
- onveilige situatie gecreerd door de mensen van onderhoud: met een frees achter de tractor over het ruiterpad. Geloof me, mul duinzand was er niks bij :') Is me de peesblessures niet waard, en gelukkig was dat een eenmalige actie.
- ronduit verwalen op onbekend terrein. Zowel routekaart als google maps waren wat beter in de wandelpaden weergeven.

Verder is het ene paard het andere niet. Mijn haf kon in galop over ruiterpaden waar een kennis haar paard in stap al kreupel op raakte. Ook mijn huidige pony leert uit te kijken waar ze haar hoeven neer moet zetten.

En daarnaast hebben we de wandelaars die menen dat het bos alleen voor wandelaars is....mopperen over stukrijden van het Pieterpad, maar niet in de gaten hebben dat deze het betreffende stukje ook ruiterpad is. Doorlopen op een pad te krap om elkaar te passeren, waar je zelf al 3/4e over heen ben. (kan mn pony niet opvouwen. Willen ze niet even wachten, dan klimmen ze zelf maar over prikkeldraad/ braamstruiken)

Het is geven en nemen, dan kunnen we prima allemaal van het bod genieten, Gelukkig snapt 99% van de mensen hier dat ook.


Ik kwam bovenstaande bericht tegen en dacht dat het handig was om even toe te lichten wat de situatie is op Het Nationale Park De Hoge Veluwe, waar ik werkzaam ben :)

Ten eerste; het is ontzettend mooi rijden in het Park, ik doe het zelf regelmatig. Je hebt een grote kans om wild tegen te komen, de ruiterroutes zijn duidelijk en heel uitgebreid en er zijn hele stukken waar je het gevoel hebt de natuur volledig voor jezelf te hebben. Mocht je een keer in de gelegenheid zijn om hier te komen rijden, kan ik het absoluut aanraden ;)

Op deze pagina op onze website kan je alle informatie zien over paardrijden in het Park: https://www.hogeveluwe.nl/nl/bezoek-het ... aardrijden
Het is bij ons toegestaan op op alle niet verharde wandelpaden in het Park te rijden, dus naast de ruiterroutes ook bijna alle wandelpaden. Je mag alleen niet rijden op de halfverharde wandelpaden en de fietspaden. Je mag ook op de verharde autowegen komen (is bijvoorbeeld met een aanspanning wel prettig) maar dat hebben we uiteraard liever niet. Waarom zou je ook, de ruiterpaden zijn prachtig en brengen je overal. Maar het kan bij ons dus wel voorkomen dat je op een wandelpad een ruiter tegenkomt.

Voor het Park betaal je een entreeprijs; voor jezelf en voor je paard en/of auto. We zijn een zelfstandige stichting en ontvangen nauwelijks overheidssubsidies voor het onderhouden van het Park, dit geld verdienen we bijna volledig met de entreegelden. Hier zie je alle entreeprijzen: https://www.hogeveluwe.nl/nl/tickets

We hebben verschillende aanbindplaatsen, sommige met water. In het centrum van het Park is ook een plek waar je je trailer kunt parkeren. Bij binnenkomst bij een van onze drie ingangen krijg je van de portier een kaartje met alle ruiterrouteknooppunten, waar ook meer informatie op staat.

Ik hoop dat ik hiermee de situatie in Het Nationale Park De Hoge Veluwe in ieder geval wat meer heb toegelicht :)

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:56

@DeHogeVeluwe, thanks voor je uitgebreide toelichting!
Komen binnenkort weer met de paarden die kant op dus goed om te weten :)

Als we even uitgaan van een situatie waar er een ruiterpad aanwezig is en het niet toegestaan is om op de wandelpaden te lopen,
En we de verdwaalde ruiter die per ongeluk op het wandelpad terecht is gekomen even uitsluiten
(die gaat natuurlijk weer snel terug naar het ruiterpad)
En ook de ruiter die wel moest uitwijken omdat er een enorme boom op het pad ligt
(die gaat natuurlijk ook weer snel terug naar het ruiterpad)
En tot slot de ruiter die wel moest uitwijken door een (zeer) onveilige situatie
(je raad het al, die is ook snel weer naar het ruiterpad terug gegaan)

Dan blijft er een groepje over wat zonder enige reden, blijkbaar liever het wandelpad gebruiken.
Zeker niet netjes, erg vervelend voor anderen en ook nog eens zonde van het pad en evt omliggend groen en natuur.
Kan me deze frustratie dan ook erg goed voorstellen!

Aan de andere kant, wil ik toch graag even aankaarten dat het andersom niet alleen voor ongemak kan zorgen maar ook voor zeer gevaarlijke situaties.
Dus wandelaars, fietsers etc. die gebruik maken van het ruiterpad.

Dat het wettelijk gezien het wel toegestaan is, wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen toch? De meeste gebieden met ruiterpaden hebben nog veel meer kilometers aan wandelpaden, waarom moet er dan toch op de ruiterpaden gelopen worden met of zonder hele families en honden die al dan niet op de paarden afstormen.

Zeker van de mensen die de frustratie van paarden op wandelpaden voelen, zou ik verwachten dat je dit zeker niet andersom gaat doen dan toch.
Al helemaal niet als je een paard hebt of hebt gehad, dan weet je als het goed is wat het is om buiten te rijden.

Ik heb al meerdere ongelukken gehad en meegemaakt door wandelaars, fietsen en honden op het ruiterpad, helaas meer dan eens met ambulance of HAP als gevolg en dan nog worden die wandelaars/fietsers boos op ons. Terwijl wij juist proberen "braaf" op ons ruiterpad te blijven en niemand in de weg te lopen, is het andersom blijkbaar niet erg.
Dit vind ik erg jammer en haalt een groot stuk plezier en veiligheid weg bij de buitenritten.

Hoe fijn zou het zijn als we allemaal rekening met elkaar zouden proberen te houden en elkaar vriendelijk te benaderen als dit heel even niet kan?
Dit zorgt toch voor veel fijnere en veiligere wandelingen en buitenritten <3

Ria_H

Berichten: 2
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:02

Er wordt wel een hoop gegeneraliseerd in dit topic, dat is jammer. Mijn ervaring is dat veel ruiters natuurliefhebbers zijn die zich netjes aan de regels houden, en de mountainbikers die mij opvallen zijn de vervelende schreeuwers die je tegenkomt waar het niet hoort. Ik neem aan dat het gros daarvan ook niet vervelende mensen zijn.

Ikzelf rijd in het Drents-Friese Woud, wat door een aantal natuurorganisaties wordt beheerd, Staatsbos, Drents Landschap, Fryske Gea, de Kolonieën en Natuurmonumenten. Ik rijd niet graag waar ik niet mag komen, maar ook ik zit wel eens verkeerd. Pas verhuisd naar een andere stal en van grotendeels het Staatsbos gedeelte naar Natuurmonumenten. Daar zijn de toegangswegen afgezet met borden waarop staat dat je er niet in mag, behalve fietsers, ruiters en menners op aangegeven paden. Ik dacht dat die borden dus de toegangswegen naar de ruiterpaden aangaven, maar toen ik door een beheerder werd aangesproken, bleek dat dus niet het geval. Ik reed dus te goeder trouw buiten de paden, en zal dat vanaf nu niet meer doen.

Vervelender is dat alle verschillende natuurorganisaties hun paden verschillend beheren. Bij de Kolonieën zijn de natuurgebieden hek-loos, je kan er dus overal in. Bij Staatsbos rond Appelscha zijn wat omheinde gebieden waar schapen en koeien lopen. Daar zijn de ruiterpaden toegankelijk via een hek, en hebben ze overal netjes naast de hekken opstapjes voor de ruiters gemaakt in de vorm van boomstammen waarmee je gemakkelijk kan opstijgen. Natuurmonumenten, waar ik tegenwoordig rijd, heeft al die opstapjes juist weggehaald en ook wanneer ruiters er eens iets neerzetten in de vorm van een boomstam worden die ook weg gehaald. En over het waarom krijg je geen antwoord. Je wordt daar dus gedwongen van de grond op te stijgen als er niet ook toevallig een bankje of iets dergelijks in de buurt aanwezig is. Ik heb een paard van 1.72, en artrose aan beide knieën, ik kom echt zonder opstapje mijn paard niet op. Dat betekent dus, dat een heel stuk van het ruiternetwerk voor mij onbereikbaar is, voor een mij onbegrijpelijke reden. Dan wil ik ook nog wel eens een klein rondje van mijn heen-en-weer optie maken, omdat mijn paard denkt als we 180 graden draaien richting huis van: ha racen! Ik probeer het ruiterpad daarbij zo snel mogelijk weer op te pikken. Ik rag niet door de natuur, maar pak een pad gewoon in stap en alleen als ik geen mensen in de omgeving heb die ik dan kan lastig vallen.

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:08

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in ons lokale bos ook op wandelpaden rij. Simpel omdat er geen ruiterpaden lopen. Merk ik dat ik het vertrap met mijn paard? Nee eigenlijk niet. De paden zijn ook smal en krom waardoor een flinke galop er ook niet in zit. In het grote bos zijn wel ruiter paden en daar blijf ik wel op. Deze worden ook onderhouden en daarom goed te rijden. Hier kom ik juist vaak ook wandelaars, fietsers of mensen met hun hond tegen. Niet het meest ideaal want deze mensen lopen dan juist op een ruiterpad wat voor vervelende situatie kan zorgen. Ik denk dat het juist goed is als mensen een bos/natuur met elkaar delen.

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:37

Ria_H schreef:
Vervelender is dat alle verschillende natuurorganisaties hun paden verschillend beheren.



Dit helpt inderdaad ook niet.

Ik kwam van de Veluwe waar heel duidelijk bij de kruispunten/ nieuwe paden duidelijk paaltjes stonden met waar het ruiterpad loopt.

Op de UH staan ze op het noorden, dat betekent dat ze vaak totaal niet handig en in de rijroute staan.

Enkele keer staan ze niet pal naast het pad maar meer in het kreupelhout/ donker/ onder de bomen.

Tja ik kan dat niet echt ruiken dat het pad daar dan verder loopt.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 21:54

Hier dan even een paar foto's met wat ik bedoel.
Ik las hierboven wat dingen zoals dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat paarden een pad vertrappen.
Maar misschien ligt het aan de soort bodem of zo, maar hier is het dus wel zo.
Soms is het oorspronkelijke pad een heel stuk breder geworden, en dat is echt jammer.
Daar ging dus mijn vraag van dit topic over, snappen/weten mensen dit niet of interesseert het ze niet?
Alle redenen waarom mensen niet op het ruiterpad willen rijden heb ik nu wel gelezen, maar beseffen mensen ook wat ze doen?

De paden op de foto's zijn gewoon wandelpaden, het ruiterpad ligt een stukje verderop en loopt in feite parallel met deze paden.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:44

Dit heet zand en in zand blijf je afdrukken zien.

Wat is hier kapot aan?

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:45

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de foto’s niet zo heftig vind maar gewoon afdrukken. Bij een druk wandelpad in de duinen krijg je dat ook alleen met mensen voeten

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:00

Ik vind dat opzich wel zonde van mos, hei ed in de berm wat nog wel eens vertrapt word op dat soort plekken maar anderzijds worden de wandelpaden (of elk soort paden in welk bos dan ook) ook wel eens heel slecht zonder 'oneigenlijk' gebruik. Ik ging met mijn hond op verschillende plekken wandelen, op een aantal plekken kwam je nooit ruiters,mbters etc tegen en waren de paden bar slecht. Op sommige plekken kom je continue ander soort bosgebruikers tegen (legaal en niet legaal) of men ik zelf en zijn de paden bijna altijd goed te doen. Het lijkt me toch ook aan beherende organisaties om paden zo aan te leggen dat ze begaanbaar blijven en niet almaar breder en breder worden? Het klinkt mij een beetje als een smoesje in de oren dat dat soort organisatie niet gewoon een degelijk pad heeft gelegd en dan een verdwaalde ruiter de schuld in de schoenen schuift.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 23:04

Dit is geen duingebied.
Ik probeer te laten zien dat paden een stuk breder zijn geworden dan ze oorspronkelijk waren.
En hoe mul het wordt, en dat ruiters dan ook weer weer steeds meer naar de zijkant gaan, en zo zijn sommige paden of sommige delen van paden veranderd van een fijn wandelpad in een soort mul ruiterpad.

Maar dit zijn zo snel wat foto's gemaakt.
Je ziet hoeveel hei en mos er al vertrapt is, maar misschien zijn deze foto's niet duidelijk genoeg of zo?

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:07

Maar omdat er afdrukken van 1 paard zijn zijn alle ruiters verantwoordelijk voor het vertrappen?

Ook mensen gaan langs een randje lopen als het te mul is.

Het is echt de plicht van welke natuurorganisatie ook om dat stuk dan af te zetten.
Die hebben toch ook ogen in hun kassen zitten.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 23:25

Onali schreef:
Maar omdat er afdrukken van 1 paard zijn zijn alle ruiters verantwoordelijk voor het vertrappen?

Ook mensen gaan langs een randje lopen als het te mul is.

Het is echt de plicht van welke natuurorganisatie ook om dat stuk dan af te zetten.
Die hebben toch ook ogen in hun kassen zitten.



Afdrukken van 1 paard, dat zie je niet goed denk ik.
Hoe moet je dat afzetten?
Als het alleen dit stukje was, maar heel veel paden zijn zo geworden.
Ik loop er al jaren, en sommige leuke paadjes zijn ontdekt door ruiters en soms binnen een paar weken is zo'n paadje ook vertrapt en mul geworden.
Daar is toch geen beginnen aan om dat dan af te zetten, dan moeten ze bijna alle paden gaan afzetten.
En er leven ook reeën in het bos, die moeten wel veilig kunnen leven.

Ja mensen gaan ook langs het randje lopen als het mul is geworden, dat is juist waar het om gaat.
Als ruiters op het ruiterpad blijven, worden de wandelpaden niet zo slecht.

Volgens mij hoort dit gebied bij het Geldersch landschap.
Ik weet niet wat ze er aan doen, wat je in het algemeen hoort is dat er weinig geld/mankracht is voor toezicht etc.
Daar zal het dan ook wel mee te maken hebben.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-03-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt