Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:27

Ik kon me eerst wel vinden in je reden van de paden vertrappen maar nu ik de foto's zie vraag ik me af waar je je druk om maakt.

Heb je ze al naar de boswachter gestuurd?

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:40

Ik bedoelde eigenlijk meer het randje afzetten, niet een compleet pad.

Paaltjes met lint bij de grond waar je niet overheen mag.


Bovendien is het zandgrond en lopen mensen het ook kapot.
Duurt misschien iets langer dan wanneer een paard er over loopt, maar het is en blijft zand.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 23:44

Macs schreef:
Ik kon me eerst wel vinden in je reden van de paden vertrappen maar nu ik de foto's zie vraag ik me af waar je je druk om maakt.

Heb je ze al naar de boswachter gestuurd?


Goh ik heb zomaar snel wat foto's gemaakt om te laten zien wat ik bedoelde.
Ze zijn misschien niet duidelijk genoeg.
Maar het gaat om het beeld hoe breed sommige (delen) van paden zijn geworden en hoeveel hei/mos er vergaan is.
En dat over veel van die wandelpaadjes daar, er groeit daar zeldzaam mos en daar zijn dus ook al veel meters van weg.

Ik neem aan dat de boswachter dit ook wel ziet, maar die zal ook niet veel kunnen doen.
Ja,meer mankracht, om vaker te kunnen controleren.
Maar dan idd ook crossmotors, loslopende honden,

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:46

Maar zonder duidelijke kaders of voorfoto's hebben wij toch helemaal niks om aan te refereren?

Zo zien hier op de UH (en op de Zuid West Veluwe) de ruiterpaden er ook uit.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 23:53

Nou ja, verder heb ik er ook niet veel meer over te zeggen, denk ik.
Dat blijft dan toch herhalen.
Toch heb ik best dingen gelezen in dit topic die ik best begrijp (waarom mensen soms niet anders kunnen, verdwalen, gevaar etc)
En dat we met veel mensen in een klein landje leven, iedereen moet zijn best doen, leven en laten leven etc, dat punt snap ik ook wel.
Maar toch mag ik het jammer vinden dat in het mooie gebied waar ik veel wandel, dit zie gebeuren.
Ook wel andere dingen zoals crossmotoren die illegaal komen crossen, net zo erg zo niet erger met dat kabaal en de dieren bang maken.

Onali, dat is het juist.
De foto's zijn geen ruiterpaden, maar een wandelpad.
Er zijn daar zoveel leuke smalle wandelpaadjes, maar ook vele ervan zijn in de loop van de tijd zo mul vertrapt door paarden.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:05

Barbet schreef:
myk_en_shant schreef:
Barbet dan nodig ik jou van harte uit om binnenkort met mij mee te gaan naar het bos. Schrik niet van de ruiterpaden bij ons in het bos.
Heb 10 jaar geleden al meerdere mails en telefoontjes gedaan naar staatsbosbeheer, maar je wordt ten eerste van kastje naar de muur gestuurd. Krijg je eindelijk de juiste afdeling aan de lijn, is er een kort antwoord, er is geen geld. Dus einde discussie.



Er zijn ook hondenveldjes in de buurt waar ik niet heenga, omdat ze te klein zijn of niet voldoen.
Ik pak juist de auto om ergens heen te gaan waar het beter is.
Kan jij met je paard ook doen.


Wat een nare manier van communiceren heb jij zeg... zit je alleen op bokt om af te zeiken en je gelijk te halen? Of heb je ook wat toe te voegen.

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:27

Barbet schreef:
Onali, dat is het juist.
De foto's zijn geen ruiterpaden, maar een wandelpad.
Er zijn daar zoveel leuke smalle wandelpaadjes, maar ook vele ervan zijn in de loop van de tijd zo mul vertrapt door paarden.



Ik heb geen zin of puf meer om in nog meer Jip en Janneketaal mezelf te gaan uitleggen.

Ja paardjes fout, mensjes goed.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 06:36

Onali schreef:
Ik bedoelde eigenlijk meer het randje afzetten, niet een compleet pad.

Paaltjes met lint bij de grond waar je niet overheen mag.


Bovendien is het zandgrond en lopen mensen het ook kapot.
Duurt misschien iets langer dan wanneer een paard er over loopt, maar het is en blijft zand.



Wel eens een longeercirkel gezien? De hoefslag is omgewoeld, maar daar waar de personen staan te longeren is het zand juist hard aangestampt.

Dat is hetzelfde verhaal op zand wandelpaden. Waar veel mensen lopen, wordt het zand stevig aangestampt. Zeker in het voorjaar, als het zand geen modder meer is, maar nog niet droog, ontstaan er juist door veel wandelen stevig aangestampte paden.

Paarden en zeker met ijzers, trekken dit soort aangestampte wandelpaden juist weer open met hun hoeven. En één paard kan niet zoveel kwaad, die sporen worden zó weer aangestampt door wat wandelaars, maar als er continu paarden over dit soort paden lopen, veranderen de stevig aangestampte paden al snel in mulle zandpaden.

Paarden lopen de paden dus wel degelijk naar de kloten!

Als wandelaar ben ik hier absoluut niet blij mee! Alleen al omdat lopen door mul zand gewoon zwaar is en ten 2e, ik heb een slechte enkel die mul zand niet fijn vind..

Als het officieel een gedeeld pad is, so be it en dan hoor je mij niet klagen, maar is het een officieel wandelpad met borden 'verboden voor ruiters' en het pad wordt aan gort gereden door ruiters die vinden dat de regels niet voor hun gelden, dan kan ik daar aardig pissig van worden!

Blijf als ruiter gewoon netjes op het ruiterpad! En/ of accepteer dat als er geen/ weinig goed ruiterpad is, dat je misschien niet het rondje kan maken wat je eigenlijk zou willen.

Of steek de koppen bij elkaar en organiseer een paar keer per jaar met jouw regio een onderhoud dag.

Doen wij als klimmers óók bij de massieven in België (nou ja, de afgelopen 2 jaar niet ivm corona)

1 of 2 keer per jaar als regio gaan we een dagje helpen met het onderhoud aan de rotsen en de aanloop routes enz. Iedere regio doet dit en zo houden we samen met de Belgische klimverenigingen de rotsen in een goede conditie. Meestal zijn we met een man of 8 vanuit de regio en een stuk of 5 vanuit het Belgische Rebolting Team (BRT) die de gereedschappen hebben.

Op z'n dag doen we verschillende dingen: bramenstruiken snoeien, haken controleren en eventueel opnieuw boren, paden onderhouden en aanleggen met gezaagde boomstammen bijvoorbeeld. Het is altijd reuze gezellig en na afloop steenvast tijd voor een biertje! De zondag besteden we dan aan zelf lekker klimmen.

Dit moet óók te organiseren zijn wat betreft de ruiterpaden. Hoeft niet zo moeilijk te zijn en ik weet dat er al verschillende initiatieven zijn.

Lieser
Berichten: 1577
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:32

Miran schreef:
Hoe kom je er nou bij dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn? Dat is een wandelpad waar ruiters ook gebruik van mogen maken…

Nee. Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden.
Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen.

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:39

Lieser schreef:
Miran schreef:
Hoe kom je er nou bij dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn? Dat is een wandelpad waar ruiters ook gebruik van mogen maken…

Nee. Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden.
Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen.


Hier niet. Hier mag je ook als wandelaar op het ruiterpad.

Ineke2

Berichten: 33168
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:48

Lieser schreef:
Miran schreef:
Hoe kom je er nou bij dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn? Dat is een wandelpad waar ruiters ook gebruik van mogen maken…

Nee. Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden.
Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen.

Dat is dus niet waar helaas. Een ruiterpad mag iedereen op komen. Ruiters, fietsers, wandelaars etc… Dat maakt het juist vaak wat frustrerend voor ruiters, want die mogen niet van het ruiterpad afwijken.

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:04

Los van de discussie dat iedereen op de toegewezen paden moet blijven wil ik wel even wat nuance aanbrengen op je foto's. De wandelpaden in het heidegebied bij mij in de buurt zijn op sommige plekken flink verbreed maar dat is ook het resultaat van flink toegenomen wandel- en recreatieverkeer en dat is in meerdere natuurgebieden momenteel een ding. Ook wandelaars hebben schijt aan regels en zorgen zo voor schade. Uiteraard vertrappen paarden het nog sneller maar ik zou niet te snel alleen maar naar ruiters wijzen (ook al ben ik het met je eens dat die gewoon naar het parallel gelegen ruiterpad moeten verkassen).
Laatst bijgewerkt door divided op 02-03-22 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8361
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:06

Lieser schreef:
Miran schreef:
Hoe kom je er nou bij dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn? Dat is een wandelpad waar ruiters ook gebruik van mogen maken…

Nee. Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters kunnen rijden.
Een ruiterpad is vaak afgezonderd van ander verkeer om het zo veilig mogelijk te maken voor mens en dier. Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Het is verboden om hier te wandelen of fietsen.


Dus niet.....staat ook eerder hier vermeld icl tekst van website staatsbosbeheer. Pagina 4

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:12

Bij ons in de buurt worden de ruiterpaden best aardig bijgehouden maar toch gaan er veel buiten de route. Het zijn meestal wel de mensen hier uit de buurt die dat doen valt me op, een hele enkele keer een onbekende die dan de weg kwijt is. Wat ik wel een nadeel vind is dat veel routes elkaar kruisen hier waardoor je niet als ruiter een lekker galopje kunt maken op sommige stukken omdat je dan wel een gewoon pad of een mtb route kruist.
Ik ben het wel met TS eens dat veel paden onnodig mul worden doordat er met paarden wordt gereden. Maar ik ben het ook wel eens met de andere reacties, mensen die aan het wandelen zijn met het gezin op een ruiterpad of pal op het pad met een kleedje zitten. Tja dat is echt heel erg onhandig.

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:37

Wist je dat je als ruiter op de Veluwe op alle paden mag lopen behalve op een paar half verharde paden ?
Dat hebben ze een aantal jaren geleden ingesteld omdat ze merkte dat naast de paden waar paarden liepen zeldzame planten begonnen te groeien.
Google maar eens

Onali

Berichten: 18518
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:57

mvdende schreef:
Wel eens een longeercirkel gezien? De hoefslag is omgewoeld, maar daar waar de personen staan te longeren is het zand juist hard aangestampt.


Dat is compleet ander, steviger zand, dan wat je buiten vind.
Nederlandse natuur bestaat uit stuifzand.
Het platwalsen komt omdat je nauwelijks je voeten verplaatst, niet omdat wij mens zijn en hun paard.

Silly1972 schreef:
Wist je dat je als ruiter op de Veluwe op alle paden mag lopen behalve op een paar half verharde paden ?
Dat hebben ze een aantal jaren geleden ingesteld omdat ze merkte dat naast de paden waar paarden liepen zeldzame planten begonnen te groeien.
Google maar eens



Dat is alleen in het Nationaal Park zo, niet de gehele Veluwe. Het Park is maar een klein onderdeel van de Veluwe.


Kwa verbodsbordjes.

Er zal niet zo snel ergens staan verboden voor (toevallig hier wel één stuk)
Aan het begin van het bos staan borden met daarop de tekst; Ruiters/ fietsers voor de op hen bestemde paden.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:03

Dat paden breder en breder worden in drukke recreatiegebieden, is een fenomeen dat inderdaad moeilijk ontkend kan worden. Het ontstaan van dit fenomeen echter enkel toeschrijven aan ruiters is op zijn minst oneerlijk te noemen.

SjonnieZ

Berichten: 2410
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:51

Barbet schreef:
Dit is geen duingebied.
Ik probeer te laten zien dat paden een stuk breder zijn geworden dan ze oorspronkelijk waren.
En hoe mul het wordt, en dat ruiters dan ook weer weer steeds meer naar de zijkant gaan, en zo zijn sommige paden of sommige delen van paden veranderd van een fijn wandelpad in een soort mul ruiterpad.

Maar dit zijn zo snel wat foto's gemaakt.
Je ziet hoeveel hei en mos er al vertrapt is, maar misschien zijn deze foto's niet duidelijk genoeg of zo?



Grappig dat je aangeeft dat de ruiters de Paden breder maken.
Ik zie bij ons net het omgekeerde. Wij hebben lössgrond en nogal eens last van modder/zompigheid. Wat je dan ziet gebeuren is juist dat de wandelaars aan de buitenkant gaan lopen.. op en hier komt ie.. ruiter en wandelpaden. De paarden komen hier veel gemakkelijker doorheen.
Vind jouw stelling dat het altijd schade door ruiters is dus nogal overtrokken.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:21

SjonnieZ schreef:
Barbet schreef:
Dit is geen duingebied.
Ik probeer te laten zien dat paden een stuk breder zijn geworden dan ze oorspronkelijk waren.
En hoe mul het wordt, en dat ruiters dan ook weer weer steeds meer naar de zijkant gaan, en zo zijn sommige paden of sommige delen van paden veranderd van een fijn wandelpad in een soort mul ruiterpad.

Maar dit zijn zo snel wat foto's gemaakt.
Je ziet hoeveel hei en mos er al vertrapt is, maar misschien zijn deze foto's niet duidelijk genoeg of zo?



Grappig dat je aangeeft dat de ruiters de Paden breder maken.
Ik zie bij ons net het omgekeerde. Wij hebben lössgrond en nogal eens last van modder/zompigheid. Wat je dan ziet gebeuren is juist dat de wandelaars aan de buitenkant gaan lopen.. op en hier komt ie.. ruiter en wandelpaden. De paarden komen hier veel gemakkelijker doorheen.
Vind jouw stelling dat het altijd schade door ruiters is dus nogal overtrokken.


Het is ook overtrokken. Ik vind het meer een huilie huillie verhaal als ik eerlijk ben.

Cinnepin

Berichten: 8977
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:44

Vandaag had ik tijdens mijn bosrit dit topic in mijn hoofd, alleen dan andersom. Waarom blijven de wandelaars niet op het wandel pad? Je zag bijna nergens wandelaars, behalve op het ruiterpad.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:45

Gini schreef:
Dat paden breder en breder worden in drukke recreatiegebieden, is een fenomeen dat inderdaad moeilijk ontkend kan worden. Het ontstaan van dit fenomeen echter enkel toeschrijven aan ruiters is op zijn minst oneerlijk te noemen.


Dat punt begrijp ik inderdaad.
Komt denk ik omdat bijna dagelijks met de honden in het bos loop.
En dan ruiters zie, of de sporen en mest waar ze gereden hebben.
Dan valt je dat op.
Maar in drukke recreatiegebieden waar van alles over de paden gaat, dan heb je dat natuurlijk ook.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:49

SjonnieZ schreef:
Grappig dat je aangeeft dat de ruiters de Paden breder maken.
Ik zie bij ons net het omgekeerde. Wij hebben lössgrond en nogal eens last van modder/zompigheid. Wat je dan ziet gebeuren is juist dat de wandelaars aan de buitenkant gaan lopen.. op en hier komt ie.. ruiter en wandelpaden. De paarden komen hier veel gemakkelijker doorheen.
Vind jouw stelling dat het altijd schade door ruiters is dus nogal overtrokken.


Ja dat is heel anders inderdaad en ik snap dan ook wel dat paarden daar makkelijker doorheen komen.
Het gebied wat ik bedoel ik droge zandgrond en het wordt dan juist erg mul waar paarden moeilijker doorheen komen, en dan juist ook naar de zijkant gestuurd worden.
Precies andersom als de paden op lössgrond.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:50

Cherdenise schreef:
Het is ook overtrokken. Ik vind het meer een huilie huillie verhaal als ik eerlijk ben.



Dat is nog eens een antwoord, knap hoor.

mika11

Berichten: 11130
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:56

Toch was de vraag in mijn openingstopic heel simpel. :o
Waarom gaan ruiters van het ruiterpad af?

Ik snap ondertussen wel, dat het voor de meeste ruiters geen doen is om enkel op het ruiterpad te blijven.
Om welke reden dan ook.
En ik moet niet zeuren.
Als ruiters niet op het ruiterpad kunnen/willen blijven om welke reden dan ook, dan is dat gewoon zo en heb je maar te accepteren.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:17

https://www.hogeveluwe.nl/nl/ontdek-het ... orstmossen

Er zitten inderdaad mooie mossen tussen! Ik kende alleen de @#&! mos die mijn wei overneemt. Ik denk dus dat de meeste ruiters van het padje af gaan, niet om enige vorm natuur schade toe te brengen maar gewoon ook niet willen glibberen en glijden door een modderig stuk.

Het is dus goed dat je mensen erop attendeert dat ze niet zomaar ergens overheen stampen.
Welke zeldzame mos is het eigenlijk?