Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:37

kun je duidelijk beschrijven wat er gebeurd en wat jij zelf doet op het moment dat je paard stopt?
met wat voor optoming loop je?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 18:42

ellepel schreef:
kun je duidelijk beschrijven wat er gebeurd en wat jij zelf doet op het moment dat je paard stopt?
met wat voor optoming loop je?



Ik stuur haar zo veel mogelijk bij dat we de kant op blijven staan waar we op gingen en geef been, als ze achteruit gaat probeer ik haar alsnog naar voren te krijgen en stap evt af om het aan de hand verder te proberen, wat ook niet elke keer werkt... ik heb tot nu toe ook nog geen 1 keer een zweep of wat dan ook mee gehad.

Ik heb voor aan de hand extra een halstertouw aan het hoofdstel hangen zodat ik als ik naast haar sta niks met de teugels hoef te doen

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:01

Een volbloed uit training kan niks met fenomeen been. De benen zijn er alleen maar, om het paard tussen de benen te houden. Het gebruik van been zoals in de dressuur, zal alleen maar een hoop chagerijn opwekken bij het paard. Uiteindelijk ook bij jou, omdat jij niet weet hoe er mee om te gaan. Het paard moet gewoon vanaf het eerste begin opnieuw worden opgeleid. Teugelhulpen werken bij een volbloed die in rentraining is geweest en of gekoerst heeft ook anders dan bij een gewoon rijpaard.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 19:09

Ik heb haar nu 1 jaar en 5 maanden ongeveer, hiervan hebben we een aantal maanden niet kunnen rijden, de rest gelukkig wel, we zijn vorig jaar een aantal keer op buitenrit geweest en ik wil het nu weer oppakken gezien ik constant in de bak rijden niet zo leuk vind... Hoewel dat ook steeds beter gaat, maar vorig jaar deed ze dit al wel op buitenrit als we alleen gingen maar nu ook met 1 van de paarden waarmee we vorig jaar meerdere keren naar buiten zijn geweest... ☹️

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:25

En als je met meerdere paarden mee naar buiten gaat.? Een paard is tenslotte een kuddedier.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 19:45

nikkel schreef:
En als je met meerdere paarden mee naar buiten gaat.? Een paard is tenslotte een kuddedier.


Er zijn momenteel geen andere paarden die vertrouwd zijn met buitenritten, alleen ik en een stalgenoot gaan tot nu toe op buitenrit (een andere stalgenoot haar paard wordt er wat te oud voor...)

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:00

Ik weiger op stal te gaan staan waar je niet zelf mag weten van wie je les krijgt, maar dat ter zijde.

Probeer iemand te vinden die je buiten kan helpen. Dan komt diegene niet op het terrein, maar kan je wel aanwijzingen geven. Het heeft veeal met je lichaamstaal en timing te maken.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:09

flavlip schreef:
Sadira schreef:
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je daar naartoe gaat zónder het gevoel dat je verder wil? En dan, als ze stil gaat staan, gewoon rustig met haar mee stil te gaan staan en gewoon geduld te hebben en af te wachten? Sommige paarden hebben gewoon de tijd nodig om even te kijken en als het ware moed te verzamelen.

Wij als mensen gaan er dan meteen zoveel druk op leggen dat de barrière alleen maar groter wordt voor het paard. Bij de meeste paarden gebeurt dat stilstaan door spanning, en rust houden en vertrouwen geven zijn dan de beste manieren om dat op te lossen.


Dit zou ik zeker eens doen en echt de tijd nemen. Zelf ontspannen blijven en wachten. Niet laten omkeren, duidelijk maken dat de weg vooruit is, maar geen haast.


Inderdaad. Voor mijn pony werkt blijven staan erg goed; hem de tijd geven om te kijken naar waar hij bang voor is. Als hij 'uitgekeken' is, reageert hij terug op been en vooruit gaan.
De eerste keer dat ik hem reed was ook op buitenrit (de vorige eigenaars hadden geen bak ter beschikking). Hij stond al zeker 2 maanden stil en het was winter, dus hij was best 'fris'. Op zeker moment waren we het niet eens over waar we heen gingen. Mij best; hij mocht doen wat hij wilde behalve terug lopen naar waar we vandaan kwamen. We hebben dus een stukje achterwaarts gereden. Nadien heeft hij het eigenlijk nooit nog gedaan. Hij heeft soms de vrijheid nodig om binnen bepaalde grenzen "zijn zin" te doen (maar heeft de grenzen dus ook nodig!).

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:15

Je kan ook natuurlijk een kannetje koffie of drinken meenemen en laat maar staan. Achteruitgaan geen probleem daar stoppen ze vanzelf mee na enige tijd. Wat er ook verder gebeurt, niet boos worden. Als het op vechten met een paard aankomt, verlies je het altijd. Probeer in het hoofd van het paard te komen en vogel uit waar de problemen zitten.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 20:25

nikkel schreef:
Je kan ook natuurlijk een kannetje koffie of drinken meenemen en laat maar staan. Achteruitgaan geen probleem daar stoppen ze vanzelf mee na enige tijd. Wat er ook verder gebeurt, niet boos worden. Als het op vechten met een paard aankomt, verlies je het altijd. Probeer in het hoofd van het paard te komen en vogel uit waar de problemen zitten.


Ik ga het morgen proberen! En anders als het andere paard morgen te onrustig wordt ga ik het zelf van de week nog eens proberen!

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:32

Neem alle tijd, die je nodig en dan nog iets meer. Wordt niet kwaad of boos, maar probeer te observeren.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:04

nikkel schreef:
Je kan ook natuurlijk een kannetje koffie of drinken meenemen en laat maar staan. Achteruitgaan geen probleem daar stoppen ze vanzelf mee na enige tijd. Wat er ook verder gebeurt, niet boos worden. Als het op vechten met een paard aankomt, verlies je het altijd. Probeer in het hoofd van het paard te komen en vogel uit waar de problemen zitten.


Dit. Herhaling, herhaling, herhaling. Constant hetzelfde verwachten: stil staan is prima, maar we gaan niet omdraaien, want dan draai ik weer terug. Blijven ze draaien en achteruit drentelen? Prima, ga je in de achteruit. Pas stoppen als jij zo ver bent, liever nog iets langer dan ze zelf wil. Dan weer terug draaien en je weg verder vervolgen. Alles gewoon heel rustig aanpakken, niet gaan schreeuwen, niet boos worden, geen zweep, en vooral iedere keer hetgeen wat je wel wil (vooruit gaan) uitgebreid belonen. Doe maar alsof ze de Grand Prix heeft gewonnen, een succeservaring mag als een succeservaring gezien worden.
Zo heb ik mijn Draver er ook weer door gekregen, naast ook inderdaad het ‘gevaar’ opzoeken tijdens het grondwerken.

Blijf doorzetten, het gaat je lukken!

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:46

ja precies zoals jij zegt.
ik zou het paard inderdaad ook even laten staan. heb een ruin gehad die ook wel stil ging staan om wat voor reden dan ook.
vroeg ik hem om toch te lopen dan kwam hij wel omhoog.
oplossing daar was gewoon rust.laat maar stil staan, verwerken waar hij mee bezig is en die kwam uit zichzelf wel weer naar voren toe…en dan uitgebreid belonen.
kan wel even duren hoor,dus doe het niet als je op tijd staat!

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:14

Ga een poosje aan de hand de weg op. Je kunt dan veel beter de reacties van het dier zien, je geeft meer "leiding" aan het dier omdat jij bij enge dingen voorop loopt waardoor het vertrouwen weer groeit, en belonen bij toch weer gaan lopen kan sneller en wordt dus beter begrepen. Ja, je moet er even tijd in investeren, maar op de lange termijn betaalt zich dat dubbel en dwars terug.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:00

Hyperion, een Engels volbloed stond er bekend om. Staren, dus stilstaan, naar iets in de verte wat blijkbaar hij alleen zag. Het kost tijd, en de moeite om de tijd ervoor te nemen. Ik heb een tijdje een volbloed merrie bij een draver trainer gehad. Aan de kant van de trainersbaan lag een hoop grond. Door welke oorzaak dan ook vertikte de merrie het om langs de hoop te gaan.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:05

De lesgever hoeft het terrein niet op he, je kunt die 'toevallig'aan het eind van de oprijlaan tegenkomen.
Daar heeft je staleigenaar niks van te vinden :)

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:07

Hoe is het gisteren gegaan, TS.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 09:23

nikkel schreef:
Hoe is het gisteren gegaan, TS.



Gisteren zijn we binnen de bebouwde kom gebleven, zijn groot verkeer etc tegengekomen! Op een bepaald punt ging ze stil staan, toen wouden we verder maar kwam er ook een trekker met kar aan en dat vond het ander paard iets te spannend dus toen zijn we kromaf geslagen waar we nog nooit zijn geweest, daar wou ze 1 kant niet op de andere wel (juist bij stal weg) en zijn toen langzaam weer naar stal gegaan en op 1 schrikmoment na (een Kei naast een inrit waar je op de heenweg al bij langs bent gegaan is heel eng natuurlijk) ging dit super! Zelfs op het bruggetje die ze normaal spannend vind toen er een lijnbus aankwam niks geen reactie!

Vrijdag gaan we weer! Ik denk gewoon om de dag oppakken en zien hoe het gaat, gisteren ging in ieder geval heel fijn, nog niet heel ver maar wel verder als de keer ervoor

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:24

Ik heb er ook zo 1, in de meeste gevallen helpt het door aan de andere kant naast haar te gaan lopen (ohz werkt dat niet natuurlijk) of de dreindende peuter in supermarkt aanpak, lange lijn eraan en gewoon weglopen zonder aandacht te besteden aan je paard, niets zeggen (of nou ja, ik zeg dan meestal, oke doei, ik ga wel zonder jouuuu. Maar geen klikjes, geen aanmoediging om mee te lopen), niet omkijken, kordaat doorlopen. Het is tot nu toe nog maar 1 gebeurd dat ik tot het eind van de longeerlijn kwam. (Met het oog op veiligheid doe ik dit uiteraard niet in het verkeer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:34

nikkel schreef:
Een volbloed uit training kan niks met fenomeen been. De benen zijn er alleen maar, om het paard tussen de benen te houden. Het gebruik van been zoals in de dressuur, zal alleen maar een hoop chagerijn opwekken bij het paard. Uiteindelijk ook bij jou, omdat jij niet weet hoe er mee om te gaan. Het paard moet gewoon vanaf het eerste begin opnieuw worden opgeleid. Teugelhulpen werken bij een volbloed die in rentraining is geweest en of gekoerst heeft ook anders dan bij een gewoon rijpaard.
Natuurlijk snappen ze basis beenhulpen wel, het zijn geen Amerikanen. :')

prompter schreef:
Ga een poosje aan de hand de weg op. Je kunt dan veel beter de reacties van het dier zien, je geeft meer "leiding" aan het dier omdat jij bij enge dingen voorop loopt waardoor het vertrouwen weer groeit, en belonen bij toch weer gaan lopen kan sneller en wordt dus beter begrepen. Ja, je moet er even tijd in investeren, maar op de lange termijn betaalt zich dat dubbel en dwars terug.
Dit is imo een heel belangrijk punt: neem er de tijd voor.

Inderdaad laat haar lekker kijken als ze wil kijken en vraag na een paar tellen of ze door wil lopen. Zo niet, gewoon nog even wachten, zonder druk, zonder spanning op het touw en zelf relaxed blijven. Ik zie iemand zeggen dat ze ook achterwaarts mag, dat mag van mij niet. Paard mag stilstaan of naar voren, maar zijwaarts of achterwaarts wil ik nier hebben, want dat is op de openbare weg niet veilig en ik wil mijn paard dus ook niet aanleren dat ze achterwaarts mag als ze iets eng vindt.

Volbloeden uit training zijn gewend om iets te volgen, dus voor sommige van hun is zelfstandig op pad gaan zonder “lead” best een uitdaging. Als er geen ander paard is, zul jij die rol in eerste instantie op je moeten nemen. :)

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:15

Doet ze het steeds op hetzelfde punt of steeds op een ander punt? Is het altijd van stal weg of ook weleens naar de stal toe? Is er een aanleiding? ziet ze iets engs? Voel je haar hart kloppen?

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:25

Wat ik wel weet is dat als je zelf rustig blijft, er een hoop gewonnen is. Ik heb vroeger een rijpaard gehad, die het in 1e instantie weigerde om door plassen te lopen. Toen ik hem aan de hand een aantal keren voorliep was het probleem opgelost. Dat van zo,n kei bij een inrit komt mij meer dan bekend voor.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:16

Elisa2 schreef:
Doet ze het steeds op hetzelfde punt of steeds op een ander punt? Is het altijd van stal weg of ook weleens naar de stal toe? Is er een aanleiding? ziet ze iets engs? Voel je haar hart kloppen?



Steeds een ander punt, van en naar stal toe en er is dan niets te zien of echt een aanleiding, het is gewoon ineens stilstaan en niet meer vooruit willen...

Lichamelijk is ze nagekeken door dierenarts en osteopaat en het zadel is ook volledig nagekeken...

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:19

Oke bedankt, dat geeft wel meer informatie.

Denk je dat ze het doet uit angst? zou ze iets kunnen ruiken/ iets niet kunnen vertrouwen? Heeft ze onaardig gezegd..succes met dit gedrag? Als in..ga je dan terug naar huis? Of is ze afstappen even verder leiden en weer verder rijden?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:28

Elisa2 schreef:
Oke bedankt, dat geeft wel meer informatie.

Denk je dat ze het doet uit angst? zou ze iets kunnen ruiken/ iets niet kunnen vertrouwen? Heeft ze onaardig gezegd..succes met dit gedrag? Als in..ga je dan terug naar huis? Of is ze afstappen even verder leiden en weer verder rijden?


Ik weet eerlijk gezegd niet of ze dit doet vanuit angst of vanuit gemakzucht, gezien ze dit gedrag ineens ook een keer in de bak deed en er niets aan de hand was, toen kon ik door haar "door te pakken" dus gewoon door te rijden er doorheen krijgen maar ze heeft op buitenrit wel succes hiermee gehad agz het soms echt niet te handelen was en we dus maar weer terug naar stal gingen...