Hoe water meenemen bij trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 17:29

Hallo,

Volgende week woensdag gaan wij (mijn vriendin, ik en Rinse) een trektocht maken.
We hebben er allemaal zin in! Eentje gaat op Rinse en de andere gaat op de fiets (we wisselen ook gewoon om) Onze bedoeling is om ong. 5 uurtjes weg te blijven. Maar hoe doen jullie het met water om je pony te laten drinken? Nemen jullie dan allemaal flessen met water en een emmer mee, of helemaal niks? Of iets anders? Tips en weetjes zijn allemaal welkom, omdat dit de eerste keer dat we echt een lange buitenrit gaan maken! Ik ben benieuwd!

Groetjes Nienke.

Anoniem

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:33

Ik heb zadeltassen die je kan gebruiken. Daar kan je water en dergelijk indoen. emmers meenemen lijkt me niet pracktisch want hoe wilt je dat meenemen? Je kan hem ook uit een sloot laten drinken.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:35

meestal kom je onderweg toch wel een aardige boer/ huis tegen waar je vriendelijk een emmertje water voor je paard kunt vragen.Misschien is dat een idee?

Anoniem

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:38

als je op de fiets gaat doe je gewoon een paar flessen water op de bagagedrager

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:40

Goed gedacht Olifant.
Of je laat de fietser het in een rugzak meedragen.

Was je zonder fiets, dan neem je water mee in flesjes en een opvouwbare, waterdichte emmer/bak. Kun je vinden in ruitersportzaken (niet overal}.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:41

Een trektocht is met overnachtingen, dit is een dagrit en daar hoef je niet zoveel voor mee te nemen. Ik heb op trektocht (4 dagen weg geweest) geen water meegenomen voor mijn paard. Water is nl erg zwaar. Een opvouwbare emmer is wel makkelijk als er sloten zijn om water uit te halen. Gras geeft een hoop vocht, en anders kan je het beste ergens aanbellen voor water, je pony geeft vanzelf aan of hij dorst heeft. Neem wel voor jezelf wat te eten en drinken mee. En een halster + lang touw zodat je je pony kan laten grazen in de pauze. Verder een hoevenkrabber, opgeladen mobiel met beltegoed en tel. nrs., regenkleding.
Zorg dat je de langste afstand voor de lunchpauze doet, zet dus voordat je gaat je rit uit op de kaart.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:42

Als je maar 5 uurtjes weg bent kan je ook gewoon een plastic flesje meenemen en dat een paar keer in zijn mond 'gieten'. Als ze het niet gewoon zijn drinken ze dan niet echt veel, maar ze kunnen wel hun mond eens spoelen en ze leren meestal wel snel om er ook een deel echt van op te drinken.
Als je ze niet te veel afjaagt (zal je wel niet van plan zijn aangezien er ook iemand met de fiets moet volgen Haha! ) zal ze wel niet te veel dorst hebben denk ik dus kan het niet zoveel kwaad dat ze de eerste keren niet echt drinkt uit het flesje.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:44

Lunas schreef:
Goed gedacht Olifant.
Of je laat de fietser het in een rugzak meedragen.


Rugzakken zijn op lange afstanden niet leuk, aangezien je een fiets bij je hebt kan je beter de fietstassen gebruiken. Wel gelijkmatig verdelen, als er veel verschil in gewicht zit moet de fietser daarvoor compenseren en dat is erg vermoeiend.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:08

Vijf uurtjes rijden en je dan druk maken om water???? Dan is mijn paard vaak te kort gekomen, dat soort afstanden waren eerder regel dan uitzondering in het weekend, zonder water........

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:10

Oh, dus je hoeft helemaal geen water mee te nemen?? Kijk als dat kan, is het helemaal mooi! We gaan dit weekend de route vastleggen en rijden, misschien dat we dan wel langs iets waterigs lopen!

Groetjes Nienke.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:11

Ik neem aan dat jullie niet continu draven en galopperen, zoals bij een endurancewedstrijd? Dan verliest je paard ook weinig vocht en dan zou ik me idd niet druk maken om water meenemen. Water is erg zwaar en onhandig om mee te nemen op het paard. Bij endurancewedstrijden hebben we daar niet voor niets groomauto's voor. Haha!

Als je je paard toch wilt laten drinken, vraag dan onderweg bij een huis ofzo even om een emmertje water. Veel makkelijker. Lachen

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:46

Een wortel of een appel onderweg geeft ook vocht. Paarden kunnen best lang zonder water, die van mij drinken nooit onderweg

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:59

Laat ze onderweg een keer lekker grazen, er zit redelijk wat vocht in gras. Ik heb nog nooit water meegenomen voor m'n paard, als het echt nodig is kun je ergens vragen om een emmer water, bijvoorbeeld als je zelf een terrasje pakt onderweg.

Emori

Berichten: 13130
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:02

Ik laat de mijne van te voren goed drinken
En die paar uurtjes zonder drinken kan wel als jullie het niet te gek doen Knipoog
En dan gewoon thuis weer lekker laten drinken!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:07

Leer ze uit de plassen drinken.

Ik heb nog nooit water meegenomen en onderweg aanbellen voor water doe ik wanneer het een hittegolf is en de plassen droog staan.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:44

Heeft niemand er meer tips??

greetz nienke

PS. Kunnen ook andere tips zijn, hoeft niet perse over hoe je water meeneemt!

Anoniem

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:03

Ik heb een opvouwbare emmer :
Afbeelding
van www.justwestern.nl onder diversen.

Toen ik een trektocht 2 jaar terug heb gemaakt, hadden wij 2 1,5 literflessen met water mee. Zo'n snacksausemmertje van 5 liter, en zo konden we ze onderweg laten drinken. Dit kan je handig meenemen door in grote zadeltassen met je begage. Let alleen wel extreem goed op een gelijke verdeling van het gewicht, het moet echt gelijk verdeeld zijn. Verder zo min mogelijk bagage meenemen. Bij een kampeerwinkel kan je ook van die waterkook-staven halen, die nemen weinig ruimte in, maar zijn handig voor 's avonds een warme kop soep of aanmaaketen uit een zakje.

Ooh... Bloos ik lees nu pas goed, je gaat gewoon een lange buitenrit maken Clown In dat geval, neem een pakje sultana's mee, flesje drinken voor jezelf. Je mobieltje, wat contant geld, een hoevekrabber en een mes + wat pakketouwtjes. Meer heb je niet nodig. Voor 5 uur hoef je je paard niet onderweg te laten drinken, laat hem halverwege tijdens een pauze even wat grazen ofzo.

Halster doe je het paard om, touw rol je op en klik je aan zadel vast. Te paard nooit een rugzak dragen, erg oncomfortabel en belemmerend.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:39

voor 5 uurtjes neem ik ook nooit water mee. Lois kan drinken uit een plas of uit een vennetje. Als het warm is neem ik een opvouwbare emmer mee en kan ik bij een benzinestation altijd wat water in de emmer doen. Voor mezelf heb ik een heuptasje waar 2 kleine flesjes inkunnen. Meestal drinkt Lois ook niet onderweg maar eet hij alleen maar als we even pauseren.

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 16:26

Heey allemaal,

Super thanks, voor al jullie reacties. Ik zie uit de reacties dat ik niet zo'n hele goede titel heb gekozen! (trektocht is langer dan 5 uurtjes!) En ik hoef dus geen water mee te nemen. Nou dat scheelt weer! Super bedankt!

xxx Nienke

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:46

Waarom water meenemen???
Indien nodig te vragen bij huizen langs je route. Of neem alleen een emmer mee.

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:49

ik neem aan dat je over ruiterpaden rijdt.. hoe kan er dan een fietser mee?? Verward verder zou ik voor 5 uur rijden, idd gewoon ergens aanbellen, of je paard uit een sloot laten drinken.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:54

Loesje88 schreef:
ik neem aan dat je over ruiterpaden rijdt.. hoe kan er dan een fietser mee?? Verward verder zou ik voor 5 uur rijden, idd gewoon ergens aanbellen, of je paard uit een sloot laten drinken.


Niet overal in het land liggen de ruiterpaden aaneengesloten...
Hier in de achterhoek zijn er wel ruiterpaden maar het grootste gedeelte valt toch echt onder de noemer zandpad met evt. een fietspad ernaast.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:48

Zadeltassen doe ik altijd.. heel erg handig Lachen

Anoniem

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:43

Friesiszwart: Zie je dan niet die hele grote waarschuwing???? Dit is oud....

Anoniem

Re: Hoe water meenemen bij trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:59

Daarom idd een slotje Lachen