Buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 21:57

ik weet niet of het hier goed staat maar:

Mijn paardje is verkeersmak , maar als ik alleen wil rijden.. dan gaat ze stil staan en achteruit lopen.. als ik eenmaal weg ben gaat het wel weer.. maar voordat ik weg ben,,dan zijn we alweer een tijdje verder.. Clown

Hoe kan ik m'n paardje dit afleren? zonder al te erg boos te worden..?

Wiesje

Berichten: 2919
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:20

wat bij mijn paard in het begin goed heeft geholpen is:
achteruit? - prima - maar dan wel die kant op die ik op wil.
En verder gewoon heel consequent zijn. Desnoods even een zweep mee, dat je goed duidelijk kunt maken dat jij echt samen met hem/haar naar buiten gaat!

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:12

Ja, ik zou ind.. even een zweepje meenemen doe ik ook altijd als ik alleen naar buiten ga mijn pony wil namelijk ook nog wel eens stil staan gewoon meteen als die stil staat een tik verkopen dan weet die het donders goed!

Sylvester06
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:29

Gewoon stilstaan en wachten. Vooruit gaan is de enige optie!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:12

Touwtje achter haar kont langs, en op het moment dat ze achteruit wil aan 2 kanten druk geven... Werkt ook leuk...

lexsus
Berichten: 170
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:15

Ik sluit me aan bij Sylvester06. Val zelf in de categorie 'held op sokken' en zou dus gewoon lekker blijven wachten totdat ze zover is om vooruit te gaan.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:17

Wiesje schreef:
wat bij mijn paard in het begin goed heeft geholpen is:
achteruit? - prima - maar dan wel die kant op die ik op wil.


Dat kan inderdaad nog wel eens werken, ik ken ook een paard dat een week lang alleen maar achteruit van het erf af ging. Daarna is het nooit meer een probleem geweest Lachen

Sylvester06
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:20

Maar waarom zou je gaan dwingen/slaan als het ook zonder kan?

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:30

ik heb een friesje gereden en die deed dat ook!!
hij scheet in zijn broek van een KOE en we moesten er wel langs anders konden we niet naar het bos..
ik ben naar zijn gedrag gaan kijken en ben er achter gekomen dat hij iemand naast zich moet hebben..
dus ik was afgestapt en met hem er langs gelopen..
en dat vond hij prima..
want op dat moment ben jij de leider..
en als hij echt bang was van iets deed ik dat steeds weer..
slaan met de zweep is niet de goede oplossing een paard is een kudde dier dus wil met meer zijn of iemand die hij goed vertouwd..
en dat was bij hem dus ook..
en nu is hij 99% verkeersmak want 100% kan gewoon nooit!!!

dus mijn tip is stap af en begeleid heb er voorbij..
en gaat dat goed dan kan je er gewoon op gaan zitten en dan zal je zien met een hoop geduld en vooral rustig blijven gaat het lukken!!!

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:33

Squit schreef:
ik heb een friesje gereden en die deed dat ook!!
hij scheet in zijn broek van een KOE en we moesten er wel langs anders konden we niet naar het bos..
ik ben naar zijn gedrag gaan kijken en ben er achter gekomen dat hij iemand naast zich moet hebben..
dus ik was afgestapt en met hem er langs gelopen..
en dat vond hij prima..
want op dat moment ben jij de leider..
en als hij echt bang was van iets deed ik dat steeds weer..
slaan met de zweep is niet de goede oplossing een paard is een kudde dier dus wil met meer zijn of iemand die hij goed vertouwd..
en dat was bij hem dus ook..
en nu is hij 99% verkeersmak want 100% kan gewoon nooit!!!

dus mijn tip is stap af en begeleid heb er voorbij..
en gaat dat goed dan kan je er gewoon op gaan zitten en dan zal je zien met een hoop geduld en vooral rustig blijven gaat het lukken!!!


Gaat ze hier dan geen misbruik van maken?

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:38

Willeke1991 schreef:
Squit schreef:
ik heb een friesje gereden en die deed dat ook!!
hij scheet in zijn broek van een KOE en we moesten er wel langs anders konden we niet naar het bos..
ik ben naar zijn gedrag gaan kijken en ben er achter gekomen dat hij iemand naast zich moet hebben..
dus ik was afgestapt en met hem er langs gelopen..
en dat vond hij prima..
want op dat moment ben jij de leider..
en als hij echt bang was van iets deed ik dat steeds weer..
slaan met de zweep is niet de goede oplossing een paard is een kudde dier dus wil met meer zijn of iemand die hij goed vertouwd..
en dat was bij hem dus ook..
en nu is hij 99% verkeersmak want 100% kan gewoon nooit!!!

dus mijn tip is stap af en begeleid heb er voorbij..
en gaat dat goed dan kan je er gewoon op gaan zitten en dan zal je zien met een hoop geduld en vooral rustig blijven gaat het lukken!!!


Gaat ze hier dan geen misbruik van maken?


nee hoor je helpt haar dan toch??
zij vind iets toch eng omdat ze "alleen" is..
jij helpt haar over die angst heen het is niet zo dat het binnen een maand over is hoor..
ik ben er een hele zomer mee bezig geweest..
maar hij gaat nu lang een koe zonder gezeik!!
hij vind ze nu nog wel spannend maar hij heeft zelf aan een koe gesnuffeld!!

maar 1 ding moet je wel aanvoelen..
en dat is of ze je in de maling neemt of echt bang is of het spannend vind want als je dan een grote mond geeft merkt ze dat jij de baas bent en dan gaat ze vast wel dr lang..
maar wat ik deed was de hele weg uit lopen met hem..
en steeds een meter eerder opstappen..
en zo was het op een gegeven moment dat ik al op stal opstapte en weg reed..
dus je kan het gewoon eerst best wel ver van het " enge" opstappen en weg rijden en dan gewoon steeds dichter bij opstappen..
denk niet dat ze je in de maling gaat nemen!!

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:45

even wat anders Bloos

kunnen jullie ook niet op de andere onderwerpen komen die rechts boven in beeld staan??? Huilen

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:02

lastig, ik heb het ook met mijn fjord. In de zomer was er niks aan de hand, maar blijkbaar vind hij het niet gezellig om alleen met mij die druilerige polder in te gaan. Hij gaat moeilijk van het erf af en doet altijd meermalen poging om op zijn achterbenen om te keren en naar huis te rennen. Ik kan het rennen tot nu toe nog steeds voorkomen, maar echt ontspannende buitenritjes zijn het niet meer. Ik blijf het topic even volgen.

Over het wel mee willen als je er naast gaat lopen. Die van mij doet dat ook, ook al wil hij soms dan alsnog terug naar huis, maar dan gaat het beter dan er op. Bij hem is het wel gewoon koppigheid, hij wil niet alleen weg, blijft liever bij zijn vriendjes.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:44

Ik sluit me aan bij squit, af stappen en rust en geduld werken beter dan een zweep. Bij mijn haf werkt dit meestal na 1 of 2 keer erlangs stappen al, en sommige paarden hebben een beetje verlatingsangst als ze uit de kudde gehaald, worden. Misschien zou het werken aan jullie onderlinge band ook een vooruitgang kunnen geven. Als het paard jou als kudde genoot ziet (leider) dan gaat hij makkelijker mee.

Anoniem

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:57

OMG --> BRT.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:11

dovish schreef:
lastig, ik heb het ook met mijn fjord. In de zomer was er niks aan de hand, maar blijkbaar vind hij het niet gezellig om alleen met mij die druilerige polder in te gaan. Hij gaat moeilijk van het erf af en doet altijd meermalen poging om op zijn achterbenen om te keren en naar huis te rennen. Ik kan het rennen tot nu toe nog steeds voorkomen, maar echt ontspannende buitenritjes zijn het niet meer. Ik blijf het topic even volgen.

Over het wel mee willen als je er naast gaat lopen. Die van mij doet dat ook, ook al wil hij soms dan alsnog terug naar huis, maar dan gaat het beter dan er op. Bij hem is het wel gewoon koppigheid, hij wil niet alleen weg, blijft liever bij zijn vriendjes.


Hee dit herken ik!!
Mijn fjordenbeest probeert ook altijd om te draaien!!

Wanneer ze echt iets eng vindt, stap ik af! Maar nu gaat ze dr misbruik van maken!
Heel lastig om dan nog te zien of ze echt bang is of niet!!