Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvon123

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: nieuw weerdinge

Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:25

hallo,
ik heb een pony dat behoorlijk kijkerig is met buiten rijden.
ik weet niet waar ze bang voor is,want ze kijkt dan ergens naar wat weet ik niet(geen voorwerp denk ik,anders zag ik het wel).
en dan blijft ze staan en wil niet meer vooruit.
ik erger me hier dood aan,wat kan ik doen en hebben hier mensen hier ook last van?!
brand los,en help me!!!!
Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-07 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Boetiekje

Berichten: 134
Geregistreerd: 17-02-07

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:53

Misschien kun je haar gerust stellen door er even naast te gaan lopen? Misschien word ze dan wat rustiger en heeft ze het daarna minder? Groetjes

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:20

Misschien heeft ze teveel energie, en stopt ze dat in de kijkerigheid. Misschien helpt het om eerst los te gooien voordat je op buitenrit gaat..?

Kel_Or
Berichten: 34
Geregistreerd: 13-08-06

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:26

veel praten misschien is ze bang maar ik zou anders iin schoudervoor er langs rijden..

flames2dust
Berichten: 30
Geregistreerd: 25-02-07

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:36

blijven geruststellen. Bezig houden wilt ook nog weles werken, dus draven ipv stappen zodat je pony niet alle tijd heeft om over naar te kijken.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:39

jij weet niet half hoe eng die bos- en boomkabouters zijn Lachen praat tegen haar en vertel haar dat het echt niet eng is, en het zeker niet aanvalt. stel haar gerust. ga je vooral niet lopen ergeren, het is en blijft een vluchtdier, als je boos wordt maak je het alleen maar erger

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:09

Veel tegen haar praten, rustig blijven ademen. Misschien een andere pony voorop laten?

rockyloveU
Berichten: 218
Geregistreerd: 23-01-07

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:23

jah, idd als het kan samen met een andere pony rijden !
ook al heb je er nog nooit mee gereden, ze volgen elkaar wel denk ik, het zijn kuddedieren hea Knipoog

wendjuh

Berichten: 304
Geregistreerd: 22-02-07
Woonplaats: Noord brabant

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:05

mijn paard doet dat als ze alleen weg moet zonder andere paarden erbij, ze vind dan alles eng, en ze stopt om de kleinste dingetjes die ze normaal niet eng zou vinden als er andere paarden bij zouden zijn, ooit gaat ze dan stijgeren, het probleem is ze wil niet graag alleen weg zonder de andere paarden, hebben jullie een oplossing?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:26

Je hoeft natuurlijk niet meteen óp je paard he, waarom niet eerst eens veel buiten náást je paard lopen? Dat versterkt de band alleen maar meer en vertrouwen wordt zo veel makkelijker opgebouwd. Als je dat een tijd (imo dus een paar weken) hebt gedaan dan kan je er zoetjes aan eens op gaan om te kijken hoe het gaat.
wendjuh schreef:
ooit gaat ze dan stijgeren

Ooit gaat ze dan stijgeren? En dat weet je zo vooruit al?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:35

Mijn paard heeft vaak eerder iets in de gaten dan ik, vaak kan ik erna verklaren waarom ze zo deed. Ik erger mij er wel eens aan, maar dat is mijn fout. Blijf rustig en heb geduld, wees blij met je kijkerige paard, beter dan een paard die van de buitenwereld afgesloten lijkt.

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:06

misschien kun je eerst met um gaan wandelen enzo en als hij ergens langs loopt wat ie eng vindt heel erg uitgebreid belonen Knipoog
ik weet niet of je dit al hebt gedaan maar misschien lukt het Pling

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:11

Veel oefenen, vaak doen, en vooral vlot naar voor rijden. Dat scheelt vaak al heel veel.

Daarnaast helpt het om met een ander paard op stap te gaan.

Marjomar
Berichten: 120
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:13

Ga eerst als altijd met hem rijden(in de bak bedoel ik) en zorg dat hij goed aan het been is e.d..Naderhand kun je een klein stukje buiten uitstappen. Als dit goed gaat kun je het rustige stapritje verlengen en uitbreiden tot een buitenrit.

yvon123

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: nieuw weerdinge

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:14

ja maar het probleem is,ze deed nooit moeilijk,was heel makkelijk.maar hoe meer ik met haar naar buiten ga des te meer ze moeilijk ging doen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:26

Je hebt je vraag op een maand na een jaar geleden gesteld en nu reageer je. Speelt dit probleem werkelijk nog bij jou en je paard en wil je er ook echt advies voor? (gezien je al bijna een jaar geen reactie hebt gegeven)

rmej

Berichten: 151
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Zwolle!

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:30

Ik zou veel oefenen, vlot tempo doorrijden en niet teveel aandacht besteden aan de dingen die ze eng vindt. Zelf idd rustig blijven, en rustig tegen dr praten.
Succes!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:36

Ga in draf, dan is alles ineens niet meer zo eng. Hou haar aan het werk met iets waar ze over na moet denken, schouder voor of zo. En laat je niet in de maling nemen....op de heenweg eng dan ook op de terugweg, anders is het alleen maar aanstellerij.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:19

Bij de mijne komen er juist meer kabouters als hij gaat draven. Hoe harder hij gaat hoe meer kabouters hij ziet. Hij gaat ze dan ook gewoon lopen zoeken.
Als hij zo'n kanouter bui heeft laat ik hem gewoon aan een lange teugel stappen en gewoon negeren die flauwekul. Als hij op zijn ergst is moet ik hem op het industrieterrein of in de stad rijden, dan is het over want daar zitten geen kabouters Haha!
Voor de kar heeft hij er helemaal geen last van trouwens, dan heeft hij het te druk met werken Knipoog

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:00

ik ken amber persoonlijk en ze ziet soms met buitenrijden kabouters
ik zou haar lekker naar beneden rijden bezig houden en lekker flot aan t been houden.eventueel eerst aan t been zetten door overgangen te maken in de bak.

yvon123

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: nieuw weerdinge

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:34

als amber iets ziet,kun je haar niet bezig houden.
als we in draf gaan,en ze ziet iets(wat ik nooit zie)dan stopt ze direct.
en niks helpt dan nog.

yvon123

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: nieuw weerdinge

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:36

Tanja schreef:
Je hebt je vraag op een maand na een jaar geleden gesteld en nu reageer je. Speelt dit probleem werkelijk nog bij jou en je paard en wil je er ook echt advies voor? (gezien je al bijna een jaar geen reactie hebt gegeven)



wil er echt advies voor.
ik heb nooit een berichtje meer kunnen plaatsen,omdat ik geen 25 berichten had geplaatst.
dus daarom.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:47

yvon123 schreef:
als amber iets ziet,kun je haar niet bezig houden.
als we in draf gaan,en ze ziet iets(wat ik nooit zie)dan stopt ze direct.
en niks helpt dan nog.

Even in je profiel gekeken. Een Haf van 15 die dit doet? Dat zijn twee mogelijkheden:
1) Ze staat veel te hoog in het voer en stopt die energie in rondkijken (niet waarschijnlijk)
2) Ze heeft 4 hele grote middelvingers die ze naar je opsteekt en lekker rondkijkt als ze daar zin in heeft (zeer waarschijnlijk).
Ik zou als de sodemieter op zoek gaan naar een GOED lesgeefmens.Die Haf neemt gewoon een loopje met je en jij vindt dat nog goed ook!

SuperPaardje

Berichten: 275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:26

Ik heb dat idd ook met mijn E-pony/ Heb haar sinds zomervakantie en ben springles gaan volgen in dezlefde straat als waar het paardje staat. 700m is het du sdaar stappen we heen. in het gein echt moeilijk doen maar nu ze het steeds datzlefde stukje loopt gaat het steeds beter. Met oefenen bereik je veel.. Maar aangezien jou Haf al 15 is...... neemt ze miss idd ene loopje met je..

il0nkii
Berichten: 199
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paard is erg kijkerig met buitenrijden, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:37

Neem een aantal keer iemand mee op de fiets of lopend, die eerst voor het paard uit fietst/loopt en als je paard ontspannen is achter je gaat fietsen/lopen. Zo leert je paard dat je ook rustig buiten kan lopen zonder spoken te zien!
Bij mij heeft dit wel geholpen!