Fíjne buiterij-ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:56

Laats kwam ik onderweg een vrouw met een hondje tegen. Ze kwam mij te gemoed en het was geen heel breed pad, dus ik ging even stappen.
Vroeg ze of mijn paard bang was voor haar hondje.
Neehoor, ik ging gewoon even stappen uit beleefdheid.
Daar stond ze echt van te kijken.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:07

Rond Sinterklaastijd was er altijd wel iemand die over straat schreeuwde "Kijk het paard van Sinterklaas!!!" terwijl ik ze passeerde op een pikzwarte friese hengst *LOL*

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:16

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
Eígenlijk een zeer goede en geleidelijk opgebouwde kursus voor jou en jouw paard waar je normaal van alles voor moet regelen Knipoog

hc

Was vast niet de bedoeling van die gastjes Haha! Haha! Haha!


Dat maakt vor joú niet uit.

Ik had in het vorjaar ineens een setje van drie binkies op crossfietsen achter me op een beleerritje met Capricho. Daar hád ik me vreselijk aan kunnen ergeren doch ik heb ze geroepen en na een praatje 'een taak' gegeven. Ze hebben zich 5 kilometer door de campo voor me in het zwéét gefietst. Práchtig (en ook best een beetje eng) vonden ze het o samen met die grote hengst te mogen fietsen.
SUPERbeleersessie en ik heb ze écht gemeend bedankt.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:23

IJp schreef:
... kikkers etc.


De rivier staat bijna droog nu dus de kikkers zijn aardig verzameld. Vorige week kwam ik na zonsondergang maar nog met wel wát licht aan het zwerk bij de één-na-laatste rivierdoorsteek van huis en terwijl wij naar beneden stapten, sprong van de ándere oever een heel stel kikkers in paniek naar beneden naar het veilige water. Op ons áf, pad breed. Je begrijpt dat toch niet, dat ze niet een béétje ruimte laten voor 'vluchtdier' paard Knipoog
Na een eerste 'oepsie' van paardlief inderdaad gewoon genoten van deze vrolijke kwakers.

hc

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:30

Nog een leuke ervaring van alweer een jaartje geleden:

rustig galopje op een ruiterpad waar parallel een wandel-/fietspad aan ligt, komen er twee ouders met een kindje aan, roept het kindje vol bewondering: "Kijk mam, een RIDDER!"

Dat vond ik zo grappig, vooral omdat ik mij héél goed herinner dat ik op die leeftijd als grootse wens had écht een ridder te zijn en op een paard (een zwarte hengst natuurlijk; nu heb ik een zwarte merrie!) door het bos te rijden om her en der grootse daden te verrichten Haha!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:55

VeerenAshley schreef:
rustig galopje op een ruiterpad waar parallel een wandel-/fietspad aan ligt, komen er twee ouders met een kindje aan, roept het kindje vol bewondering: "Kijk mam, een RIDDER!"


Herkenbaar. Elke week eigenlijk wel hoor ik 'piraat' en aangezien mijn rijkleding en de boekaniers ruwweg uit dezelfde periode zijn klopt dat prima.
Wat het extra leuke eraan is dat je er zeker van kan zijn dat dit , vooral omdat mijn paarden nogal duidelijk met hun eigen persoonlijkheid aanwezig zijn, echt indruk maakt.

Is ook erg leuk om voor een zebra te stoppen en met een brede zwaai je hoed af te nemen voor de verbíjsterde voetgangers. Stoppen voor een zebra is hier niet vanzelfsprekend en ruiters stoppen per definitie niet dus als ik dat extracharmant wél doe is dat scoren, hetgeen dubbel terugkomt.

hc

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:03

Ik had dit weekend een fijne buitenervaring, zonder paard. Dit keer stond ik namelijk "aan de andere kant". Hier in de buurt rijden soms wat meiden van een jaar of 12, 13 met hun pony's. Erg graag willen ze laten zien wat een stoere pony's ze hebben (logisch, zou ik ook willen Haha! ), alleen zijn ze daar soms wat onvoorzichtig in.

3 meiden op (redelijk hoog in het bloed staande) pony's, die nogal dribbelig waren, zonder zadel. Dus ik stond ze uitgebreid te bewonderen (ik kan het niet helpen, als ik paarden zie, moet ik nog steed uitgebreid gaan staan kijken). 1 van die meiden springt van haar pony af, om te laten zien hoe goed ze er weer op kan springen, zo zonder zadel. Echter, pony schrikt op het moment dat ze weer op wil springen, en ze belandt er dus (vrij hard) naast. Pony los, en toch wel wat paniek. Ik heb (zoals ik vroeger zo vaak droomde Haha! ) de "wilde" pony gevangen en naar het meisje terug gebracht. Ze viel me om de hals, gaf me een dikke zoen en bedankte me uitgebreid Haha! En bood me aan dat ik wel op haar pony mocht rijden, ik kon dat vast SUPERgoed! Daar de pony zo'n 1,40 was heb ik het aanbod vriendelijk afgeslagen Knipoog

Vond het vooral zo ontzettend lief omdat ze normaal gesproken al wat "pubergedrag" vertonen, en nu waren ze zoooo ontzettend lief Lachen

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:47

Langs het A'dam Rijnkanaal waar ik vaak rijd heb ik ook goed buitenrijervaringen, vooral als het mooi weer is. Menig kindje is vóórop mijn zadel gezet voor een zondagmiddag foto, enkel en alleen omdat de familie een praatje wilde makenover mijn pony. Het ene kind begint te janken als je het op het paard zét; het andere begint te janken als het er er weer van af haalt. Tot grote hilariteit van allemaal.
Ik ben ook wel eens op de foto gezet met hele hordes Oost-europesche mensen die bij ons het 'in het fruit' werken, alleen maar omdat mijn paard hun aan 'thuis' herinnerde. Gewoon vriendelijke mensen.
In een bos in Apeldoorn ben ik eens aagesproken door een vrouw die zegde de weduwe te zijn van de man die heeft geholpen de Haflingers naar Nederland te importeren. Haar naam ben ik kwijt, maar dat was alleen een ontmoeting, doordat ik op mijn (prachtige) haflinger met een vriendinnetje op een andere haf daar toevallig reed.

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:46

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 30-03-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:58

Het is warm hier. Vanmorgen om 11.00 al vlot 36 graden (schaduw). Ik had erder en heb vanavond geen tijd dus lekker luchtig gekleed met mijn befaamde rode hoedje op de paden op de lanen af voo een beetje een fysiek makkelijk ritje voor mijn paard vanwege die warmte.

Was druk op de weg en ik voelde me af en toe net sinterklaas met al die lachende en zwaaiende mensen.
Bijna alle verkeer hield echt héél veel rekening en als ik even een inham in stapte om ze te laten passeren, télkens een zwaai of toeter, zelf duimen omhoog. Kreeg een paar keer nota bene voorrang waar ik dat niet had van autos die vervolgens achter me reden ....

Buiten het dorp was ik op een terrein met strobalen echt met de puntjes op de i aan het rijden toen de Guardia Civil langskwam. Stopten om te kijken want dat (wat ik doe) zien ze verder niet. Bijrijder was een jonge agente en die zat wel héél erg te Kwijl
Ik dus een Pling , ze Bloos , wendde zich tot haar collega en wég waren ze Cool

Dat is bijna net zo leuk als terreinrijden Knipoog

Uiteraard niet bij benádering maar bij wjze van spreken dan.

hc

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:46

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 30-03-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:34

Alleen de grijze baard ontbreekt? En staf natuurlijk! Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:44

Japke_Z schreef:
vind je het vreemd? rode jas, rood hoedje en een wit paard, vergelijking is snel gemaakt. Haha!


Rode jas? jas? katoentje zonder mouwen en wit paard is hij ook niet. Bovendie is Sinterklaas in Spanje onbekend. Men viert hier Los Reyes = DrieKoningen als kinderkadootjesfeest.

hc

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:01

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 30-03-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:15

Alweer een aantal jaartjes geleden met mijn verzorgpaard Tripoli...... samen met mijn vriendin een heerlijke lange rit gereden. Voor een pauze effe door de McDrive MET DE PAARDEN geweest. Zitten we op het parkeerterrein heerlijk onze menuutjes met de paarden te delen (Tripoli was dol op vanille shakes)......stopt er een touringcar met een hele "troep"japanners! We werden als echte helden wel honderd keer op de foto gezet. Die gasten lagen helemaal in een deuk...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:10

Japke_Z schreef:
vergeet de zwarte pieten niet...



...euh, díe hebben we hier nu zát.
'Zwarte piet' was een moor, van de mauri en marokkanen zijn hier al 14 eeuwen deel van de cultuur.
Spanje is nooit door de arabieren veroverd doch door stammen uit wat Numibië was en nu Marokko is.
De positieve reacties van plattelandsberbers is juist een fijne ervaring.

hc

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:39

Vandaag een errug fijne buitenrijeraving, na 10 minuten waren we al doorweekt Clown

Maar wat is het dan fijn om na de rit drijfnat maar voldaan thuis te komen en lekker onder de douche te stappen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:54

Goh, wij hebben in diezelfde omgeving een heerlijke staprit gemaakt over de hei. Schitterend weer, hei begon al te bloeien en de paardjes liepen lekker, geen behoefte om hard te gaan. Knipoog
Terug bij stal begint het net te druppen. Clown

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:37

Mijn fijnste buitenrij-ervaringen hebben niet eens zozeer met de rit zelf te maken (al kan ik intens genieten van een mooi stukje natuur).

Als mijn paard dient als grote vriend voor een net ingereden paardje dat voor het eerst naar buiten gaat, en hij extra voorzichtig doet en af en toe omkijkt naar het "groentje", alsof hij wil zeggen "Niet bang zijn, loop maar gewoon achter mij aan", dan ben ik apetrots op mijn kerel Cool! En een glunderend gezicht van baasje-van-groentje in kwestie is dan natuurlijk ook goud waard!

Of als de pony verkocht wordt van een stalgenootje, waarmee ik de dag ervoor nog een mooie buitenrit gemaakt hebt, en ik krijg achteraf van de moeder te horen dat dochterlief zich geen mooiere afscheidsrit had kunnen wensen voor haar pony, dan kan ik daar nu nog van nagenieten. Zeer fijne buitenrij-ervaringen dus, maar dan net ietsje anders Haha!.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:52

Vandaag een heerlijke buiterit gemaakt in de herfstzon. Lachen

Ik besloot om de stoute schoenen aan te trekken en heb een stuk ruiterroute gedaan waar ik nog niet eerder was geweest. 'T was hartstikke mooi! Ja Het bos is echt goudkleurig als de zon nu op de herfstbladeren schijnt.

Onderweg bij de Kastanjeboom de pony even geparkeerd om de tassen vol te laden met tamme Kastanjes.
*Grabbelt in het bakje wat nu naast me staat*

En ik kwam me toch een paard tegen onderweg.... De eigenaresse riep van ver al of ik "wel even goed aan de kant wilde gaan, want haar paard was wel een HENGST" Nou ja, afgezien de vraagtekens die ik hierbij kon plaatsen ben ik toch maar even in de berm gaan staan. Eerlijk is eerlijk, een echt sprookjespaard: spierwitte lusitano... Ik zou zweren dat zelfs Lo even naar hem knipoogde. Knipoog

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:33

2 weekjes terug nog zo gelachen op buitenrit. een oudere man met scootmobiel passeerde ons, ponylief vond alles best, maar wel de oren erop en kijken Lachen toen kwam er een mooi stukje berm, leuk voor een ontspannen galopje, dus mijn mede buitenrijder galloppeerde die man met scootmobiel weer voorbij, maar ponylief van mij ging steeds langzamer gallopperen, tot ze vervolgens weer in draf viel en zo achter man in scootmobiel bleef lopen Koe Ze wilde er niet voorbij... (geen angst ofzo, maar ze was gewoon enorm gefacineerd door die scootmobiel) Tong uitsteken

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:34

Loesje88: wat grappig! Follow the leader, leader, follow the leader!

Feminsky

Berichten: 300
Geregistreerd: 25-08-07
Woonplaats: in dit kikkerlandje

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:18

Hoi, heb een maand geleden sinds 7 jaar weer buitengereden. Op mijn lieve nwe schat Twink. Haha!
Heb dat nooit aangedurfd met mijn vorige paard(ontplofte al als er een mug voorbij vloog! Boos! ) en was voor t laatst met een pony(al enige tijd overleden) naar buiten geweest, eeuwen terug dus...
Op zich geen bos/strand of dergelijke...rondje om de zendmast bij lopik/ijsselstein..maar ze was zooo braaf gewoon..motoren/autos/fietsen/skeelers/trambaan etc..Het enige wat ze een beetje minder vond was een bruggetje met 2 witte hekjes aan de zijkant Ach gut ...en de snelweg onderdoor(moest een andere tink even voorop!)...zou wel elke dag naar het bos ofzo willen, maarja geniet gewoon van wat ik nu heb. Laatst naar park Oudegein geweest...was ook zo leuk...helemaal heppiedepeppie gewoon. Pling

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:05

Ik ga dit topic ook eens volgen. Sinds kort rijd ik buiten met mijn verzorgpony en vind het super! Leuk ook om te merken dat sommige automobilisten me voor laten gaan, gewoon omdat ik op een paard zit Haha! En omdat de pony bont is wordt er altijd nog een keer extra omgekeken.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 10:21

Elke dag is een klein feestje hier, doch gister nét iets feestelijker.
Het begon al met de stoelendans in de wei om wie er mee mocht die gewoon absúrd was, maar dat is een ander onderwerp.

Arabella opgezadeld en op pad. Erf af, pad af, rivier over, via LosFrailes naar de provinciale weg, even stukje over die weg links, linksaf de camino naar Chorillero op. Geen berm, geen pad naast die weg dus beetje rechtsig op de rijbaan van de provinciale weg. Hand naar links, tegen de as, komt van de andere kant een busje aan. Hárd. Ik even tikje terug, maar hij knippert met zijn licht, gaat langzamer. Ik linksaf want nu is hij nog ver genoeg. Busje vol werklui stópt terwijl ik al van de weg ben: zwaaien en lachen die mannen.

Steek de rivier weer over en ga een stuk door de olijfboomgaarden.
Op de klim naar de pinos aan de andere kant van de vallei loopt een kudde geiten op het ruige pad. De hoeder doet druk naar zijn geiten, zwaait/roept me en wenkt dat ik erdoor kan. Nah, spring wel over de greppel om die geiten niet te stressen.
De hoeder springt ook over de greppel want is he-le-maal wég van hoe ik rij. Hij is er helemaal rood van. Hij is een groot liefhebber van rejoneo en nu fan van mij Pling

Wegaan niet helemaal naar boven maar links over een soort van pad wat bij Morales uitkomt. Lekker in galop over de watergeulen springend horen we een quad met een open uitlaat achter ons aan rácen.
Die gaat keurig van het gas maar het is te smal om te passeren. Hij rijdt al half naast het pad en hangt gevaarlijk scheef dus ik gebaar hem te stoppen. Rechts is een bijna 1½ m. hoge wal, maar Arabella gaat met die luidruchtige quad achter zich toch héél beheerst door de hakken en springt beheerst omhoog. Stopt, draait op de plaats, want we willen de struiken erachter niet in Haha!
Quad passeert, wij weer afgesprongen naar het pad.

Vlakbij Morales komt een terreinwagen uit een boomgaard, haalt ons langzaam in, raam open, even een kletsje terwijl we beiden doorrijden.

Door Morales over het asfalt en ik ben net de paus zeg; ie-der-een lacht en zwaait.
We steken weer het terrein in. Zalig galopje naar de 'racebaan' toe. Dat is een overzichtelijk stuk bijna 2 kilometer lang camino, relatief breed en vlak, dus daar laten we de paarden graag gaan.
Arabella stuíft door de rivier omhoog de camino op maar juist omdat ze zo heet is graag in draf dame. Mega-attent danst ze door tot in Chorrillero. Stukje stap over de weg, weer pauselijk zwaaien Haha!
In galop achter het bestelwagentje van de electricista aan omhoog de camino terug op.

Bij de provinciale weg altijd even goed kijken, want je komt van een onverharde camino een drukke weg zonder berm op. Het is vandaag een dag met een randje, want ik krijg voorrang: een vage kennis uit Cortijuelo stopt en gebaart dat ik de weg op kan. De rest achter hem moet dan wel stoppen. Uit beleefdheid om de boel niet op te houden in galop het kleine stukje weg en rechtsaf bij Los Frailes het erf op. Hoop getoeter achter me: er zaten blijkbaar nog meer kennissen achter.

Bij ons land staat hengstlief al te gíllen en wij over het pad hij in de wei rácen we naar de boerderij. Arabella geeft ee paar enórme bokken en virtuele trappe naar hem en wíl WINNEN! 'Arabella' en ploep in stap voor ons huis langs, 'toe ma...' en in galop naar de stallen, stoppie, eraf. Superpaard een knuf en die staat al nuhnuhnuhnuh lief aanhankelijk te doen.

Ok, dat was de buitenrit.

Dan even een offtopic slot eraan. Zoonlief komt er met zijn fietsje aanstuiven want hij wil helpen.
'Papá' ....of ik wel de lus m de hals van Arabella wil doen want zonder kan hij nog niet.
Ik rij een kruiwagen met strobalen en hij neemt Arabella mee. Helemaal volgens de regels der kunst en Arabella reageert voorbééldig.

Bij de wei de gebruikelijke aandachtspuinhoop maar zoonlief is echt een hulp en alles gaat naadloos.

Kortom; een héél leuke rit.

hc