Fíjne buiterij-ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feminsky

Berichten: 300
Geregistreerd: 25-08-07
Woonplaats: in dit kikkerlandje

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:32

Mereltje_ schreef:
Ik ga dit topic ook eens volgen. Sinds kort rijd ik buiten met mijn verzorgpony en vind het super! Leuk ook om te merken dat sommige automobilisten me voor laten gaan, gewoon omdat ik op een paard zit Haha! En omdat de pony bont is wordt er altijd nog een keer extra omgekeken.


Dat heb ik ook ja, valt toch op zo'n zwart witte vlek van 1.59.. Haha! Haha!

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:53

De jouwe is ook erg stoer! Haha! Heb even gespiekt op je profiel Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:35

Ik rij optomingsloos en doorgaans met mijn 'rode hoedje'. Beiden zijn mijn beeldmerk hier.
Vanmorgen had ik een hele bijzondere buitenrij-ervaring.
Wij houden dieren voor eigen consumptie en vanmorgen heb ik een geit geslacht. Daarvoor komt altijd een vriend van me, een echt autochtone geitenhoeder helpen.
Hij is een grote fan van mijn rijden en hij en zijn zoon zijn inmiddels ook op ferias en fiestas alcoholvrij in het zadel. Voor wie andalucía enigzins kent zegt dit véél.
Een vriend van hém, ook autochtone geitenhoeder, had hem gevraagd mij te vragen of ik hem wil leren/gidsen want hij wil graag te paard door de bergen die deze vallei omzomen.
Kijk, dán heb je een goede buitenrij-reputatie; als de locale geitenhoeders vragen of je hen wil leren en gidsen Cool

Morgenochtend ga ik even te paard bij hem langs. Zijn land/stallen zijn boven tegen het bergreservaat aan en dat is een mooie rit ook. Hij heeft een mooi veulen dat hij me graag wil laten zien en deze week al 30 jonge geitjes. Vannacht heeft een vos of verwilderde hond er twee onder het hek door meegenomen. Komende nacht gaat hij proberen de dader te elimineren en als het een vos is krijg ik de vacht.
Ervaringen omdat ik buitenrij zoals ik buitenrij Haha!

hc

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:44

Huertacilla: Wat ga je doen met de vacht? Prepareren?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 09:27

Sandrina schreef:
Huertacilla: Wat ga je doen met de vacht? Prepareren?


Ja en dan zie ik wel wat ik ervan ga maken.

hc

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:38

Zo,wat een gave verhalen komen hier langs Ja

Het mooiste wat ik mij herrinner, was aan het einde van een super strandrit (de 1e die ik gemaakt heb) , dat een kindje, van veraf, met belg's accent schreeuwde "EY MOA! Den Poard!!"
geweldig!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:35

Snackie schreef:
een kindje, van veraf, met belg's accent schreeuwde "EY MOA! Den Poard!!"
geweldig!


Ik word goedmoedig gekscherend voor 'capuchita roja' (mijn rode hoedje), 'los reyes' (mijn milton mantel) en 'pirata' (de renaissance kleding) door de campo aangeroepen.
Bij elke uitdossing kan ik als heer in het verkeer mijn hoed afnemen en de combi herkenbaar-hoffelijk heeft écht positief resultaat.
Ik hou ook echt bewust rekening met grote vrachtwagens, loonwerkers en geitenhoeders. Ik kan wel voorrang hébben, maar het is niet in het belang van mijn paard dat risicovol te némen en het scoort nog geweldige bonuspunten ook, terwijl het geen moeite is en eigenlijk nuttige dressuurtraining met mijn paard.

Ik ga weer, vandaag met bijpassende handschoenen want het is bbbbbbbfrisjes...

hc

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:00

Huertecilla schreef:
Wat andere mensen doen heb je toch niet in de hand. Wel hoe jíj er mee om gaat.
Paardrijden is LEUK. Geniet ervan. Straal dat uit en wédden dat jouw omgeving. OOK het verkeer, daar positief op reageert?!

HC

Genieten begint al als ik het hek openmaak en de jongste begint te hinnikken, gevolgd door het welkom (schiet op we hebben honger) van de andere drie.

Op die ene notoire mopperaar na krijg ik alleen maar leuke reacties én houden mensen heel netjes rekening met me. Het zal vast wel met mijn uitstraling te maken hebben, maar zeker ook ligt het aan die twee fantastische paardjes. Ere wie ere toekomt, ik ben absoluut geen superruiter, maar die twee paardjes daar ben ik wel zo ontzettend trots op.
Op ganzen, shetlandponies en poezen na maken ze nergens geen probleem van (dat ene putdeksel tel ik niet mee, die was echt doodeng Haha! ), ze kijken altijd heel lief uit de ogen en ze blijven rustig een half uur staan (al moet ik ze dan wel wakker schudden Knipoog ). En dat maakt het dan wel erg makkelijk om 'moeilijke' situaties te tackelen. Bovendien zien we dat niet als probleem maar als oefening, dat scheelt ook...

Een van de fijnste buitenrijervaringen had ik wel toen het eens een keer gesneeuwd had. Ik was expres vroeg gaan rijden, omdat dan de sneeuw nog mooi zou zijn. Dat was het inderdaad...
Knalblauwe lucht en dan die maagdelijk witte glinsterende sneeuw....
Om eerlijk te zijn had ik daarvoor nog nooit in de sneeuw gereden, de kans nog niet gehad. Ik had dus ook geen flauw idee hoe het zou gaan, maar met in het achterhoofd 'een verkeerde pas en ik stap af' kon het imo geen kwaad. Ik was nog niet buiten of er liepen mensen langs. 'Goh, ga je rijden? In de sneeuw?!?'
Dat gaf wel even een kriebel maar het paardje stapte zo zeker door dat dat al snel verdween. De rest van de rit was ronduit fantastisch.
Buiten was het zo mooi overal dat ik bij elk stukje wel even wilde blijven kijken. Prairie had dat al snel door en stopte toen vanzelf bij elk mooi stukje, deed dan haar hoofd naar achter ('zeg maar oooh, kenne we weer lopen'), en liep pas weer verder bij 'kom, gaan we verder'.
Kwam er ook nog een mevrouw langs lopen 'och, ik ben jaloers op je, geniet er maar goed van'.
Ik heb na afloop van de rit wel een half uur moeten bijkomen voordat ik weer helemaal op de grond stond, zo ontzettend genoten van de omgeving en de stilte...En daarna natuurlijk dat paardje lekker zien rollen en vervolgens van haar hooi te zien genieten. Dat is leven....

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:55

Gister een stuk door de campo omgereden naar de boerderij van Burrico. Op een smal pad tegen een steile helling op kwam een trekker met kar vol boomstronken omlaag. VÉR van tevoren ging die langzaam rijden dus ik dacht dat die daar wilde stoppen, maar hij bleef langzaam doorknorren. Ik over de greppen de boomgaard in en naast het pad omhoog. Vlakbij de trekker stopt deze, loonwerker groet me, ik neem mijn rode hoedje voor hem af en als ik voorbij ben gaat hij héél rustig verder.

Ik ga in mijn eigen belang én om hem niet te hinderen van het pad af en het resultaat is dat we elkáár beleefd vinden.
Met absolute zekerheid gooit hij dat op bij de koffie/borrel in de kroeg. Dat geeft onwillekeurig een positief uitgangspunt als ik die maten van hem tegenkom.
In een samenleving is samen leven essentieel en dat gaat met een positieve benadering veel soepeler Haha!

hc

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:16

Buitenrijden is gewoon leuk,relax,het gevoel van jullie moeten lopen,fietsen en ik zit lekker op mijn dier Haha!
Vind vooral dat het je eigen benadering is van het hele buiten gebeuren.
Je kunt niet van mensen verwachten,die nooit iets te maken hebben met het wezen paard dat ze snappen wat prettig gedrag is.
Inderdaad die automobilist die heel netjes achter me blijft rijden terwijl passeren gewoon veel makkelijker is.
Of de wandelaar die in de bosjes gaat staan met de hond omdat we er anders van schrikken,ja in de bosjes staan,je schrikt je werkelijk kapot.
Waar het omgaat is dat je zelf de boel onder controle hebt,of als je het even niet hebt je het weer snel krijgt Haha! .
Ervoor zorgen dat je dier de hulpen snapt,van zijn ruiter op aan kan en dan buiten ook gewoon te vertrouwen is.
Ja,en die hele stomme incidenten,zijn er eigenlijk niet zoveel,ach dat blijf je toch houden,dat kan de pret niet drukken.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:45

Nog wat leuke herinneringen die kwamen bovenborrelen:

Tijdens een trektocht op de Ginkelse Hei:
soldaten hadden zich daar ingegraven en waren aan het rondrijden met jeeps, wat natuurlijk tot enig wantrouwen bij de ponies leidde (mannen horen immers op de grond, en niet erin!), maar ook tot nieuwsgierig kijken wat die kerels daar uitspookten. En die vonden dat natuurlijk prachtig, en na het uitwisselen van enige bijdehandte opmerkingen, boden ze de paarden (en ons!) brood aan, wat ze in grote hoeveelheid bij zich hadden. De paarden waanden zich echt in de zevende hemel, en wij ruiters waren ook erg blij met onze gratis boterhammetjes! Grappig was ook dat die stoere mannen (die uiteraard eerst even hadden laten merken dat ze échte mannen waren!) niet wisten hoe snel ze weer in hun loopgraaf moesten verdwijnen toen mijn pony, die altijd honger heeft, iets té opdringerig werd en even wilde controleren of ze niet wat in hun zakken verborgen hielden Knipoog .

Afgelopen zomer; mijn pony stond een aantal maanden op een boerderij, waar een jongen van 14 rondliep ("werkte" noemde hij het zelf, maar hij was vooral aan het kletsen, erg gezellig). Hij vond niets zo leuk als mee op z'n fiets het bos in als ik een rondje ging rijden. En toen hij het laatste stuk mocht terugstappen, kon zijn geluk echt niet op. Ik heb nog nooit iemand zo zien stralen op mijn pony, hij voelde zich echt het mannetje, en vertelde later aan iedereen dat hij zo goed kon paardrijden. Dat geeft ook altijd een fijn gevoel, iemand blij maken en laten delen in mijn plezier met het paard.

Afgelopen maand: een paar werkelijk práchtige lange ritten gemaakt hier in de omgeving, die nog nieuw voor mij is, en daarom extra spannend. Zo genoten van het Hulsthorster zand (ik kreeg echt het gevoel of ik ergens in het buitenland was) en de prachtige herfstkleuren. En het fijne was nog, dat ik samen reed met iemand die minstens zoveel als ik aan het genieten was van de herfstpracht, en dat mijn pony ontzettend vrolijk en looplustig was (dat is ze meestal, maar met fris helder herfstweer toch wat extra).

Gisteren: een fijne rit naar de Ermelose Hei. Onderweg een reeënpaartje gezien (dat ik op de foto wilde zetten, maar daar zelf iets minder van gediend was, met als resultaat een zoekplaatje) en lekker uitgewaaid op de hei. Langs de weg meestal héél voorzichtig gepasseerd door automobilisten, en nagekeken door bosjes kinderen.

Fenn

Berichten: 6179
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:23

Wat leuk al die positieve verhalen Lachen

Met mijn verzorgpony rijd ik nog niet fanatiek buiten, maar we stappen wel vaak DE twee lanen af en op de oversteekplek stond een vrachtwageniets en waren een paar mannen bezig met fluoriserend spul in een knal oranje jasje. Mazzel liep toch wel verbaasd om de piepende auto heen, maar toen één van de mannen vroeg: 'Vind ie het eng?' moest hij toch even laten zien dat het niet eng was. Vrolijk stuur ik hem op de mannen af: 'Nee hoor, hij vind het zelfs wel gezellig.'
Hihi, alle mannen lachen: 'pak die dikke maar!' brulden ze terwijl ze stiekem wat naar achter gingen voor het gevaar Mazzel Clown

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:24

Laatst nog een heel aardige meneer van de gemeente met een een of ander lawaaierig apparaat (ben vergeten welk): ponylief keek er een beetje moeilijk naar, en onmiddelijk zette hij dat ding stil en wachtte tot ik een heel eind verder was voordat hij het weer aanzette. Zo aardig!

En een busschauffeur die keurig stopte bij een rotonde. Dat moet daar overigens ook, maar niet iedereen doet dat en hij kwam bovendien redelijk hard aan, terwijl ik+pony nog best ver van het punt afwaren waar wij de rotonde op moesten. Heel netjes van hem! Alle mensen in de bus keken trouwens vol belangstelling naar mijn pony (nu is ze ook heel mooi natuurlijk Knipoog ).

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:48

Toch altijd leuk als mensen rekening met je houden....
Laatst kwamen we een ladende vuilniswagen tegen. Vond ik nu eens een goeie gelegenheid om te oefenen met 'moeilijke objecten'. Kreeg de kans niet omdat er ver van te voren geroepen werd dat ie stil moest houden omdat er een paard aan kwam. Toch erg aardig.
Vervolgens kwamen er twee vuilnismannen mijn paardje bewonderen en aaien, ik heb er nog nooit zo lang over gedaan om langs een vuilniswagen te komen Haha! .

Ook kwamen we eens een Amerikaans echtpaar tegen. "Now, that's the proper way to ride a horse" Haha! (ik rij Quarters in western stijl)
En aangezien ik donker haar heb en lichtgetint (zomers iets meer Knipoog ) 'kijk, een indiaanse'(toen had ik vlechtjes in), maar ook 'kijk papa, een cowboymevrouw op een paard!' (schattig!) en 'bent u van het circus?' (er was een circus in de buurt).

Eén van de keren dat ik er bijna afgerold was, was toen ik in het bos in een schoolspeurtocht terecht kwam. Ik was toen al een als Elvis verklede straatveger tegen gekomen (ik had wat kunnen vermoeden...) en even later botste ik tegen een groepje kinderen. Nadat mijn paardje van alle kanten bewonderd en beaaid was vroegen ze of ik wist waar ...school was, of ik er ook 'bijhoorde' en of ik nog andere vreemde figuren was tegengekomen. Na antwoord gegeven te hebben reed ik weg en hoorde achter mijn rug heel zachtjes 'nou, ik vind dat ook wel een vreemde figuur hoor'... ROFL

Jahoor, buitenrijden is leuk, heel leuk Haha!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:15

Pluizebolpum schreef:
Ook kwamen we eens een Amerikaans echtpaar tegen. "Now, that's the proper way to ride a horse" Haha!

Misselijk

Omdat ik hier zo langzamerhand deel van het landschap ben is de perceptie van de locals veranderd en hoor ik niet vaak meer gemouw over onveilig zonder bit of over zielig zonder hoefijzers. Toeristen echter maken de zotste opmerkingen. Hier zijn vooral engelse toeristen en vanuit hun spreekwoordelijke superieure eilandhokjesgeest is alleen de engels rijstijl goed, 'te proper way' en de rest dierenmishandeling.
Omdat ze ervan uitgaan dat ik geen engels spreek nemen ze naar elkaar geen blad voor de mond en hoor je hoe onbeleefd, respectloos en ongelooflijk bekrompen ze denken over in dit geval spanjaarden.
Heel grappig omdat je van een afstand door jouw ruitergedrag kan 'sturen' wat ze zullen zeggen Duivel

Een héél enkele keer doen ze moeite te communiceren. Uit de manier van onderling praten heb je dan allang gehoord of echte uitleg zin heeft, dus je kan dan meestal gewoon zélf genieten door wel beleefd en inhoudelijk maar ook enigzins humoristisch prikkelend te antwoorden Haha! Vork
We hebben voor een paar maanden een gemengd stel overburen. Zij is brits, hij catellaan. Zij wil heel vaak niet laten merken dat ze engelse van geboorte is omdat ze het zo gênant vindt dat ze(door niet allochtonen) standaard in het engels aangesproken wordt omdat ze blond is.
Ik heb het voordeel dat ik als ik ook maar éven ergens sta ik altijd door een inboorling wordt aangeroepen. Ik begrijp daarom soms alleen het locale dialect. Ik ben tenslote niet engels en woon in spanje dus waarom zou ik engels moeten praten? Het is vaak té leuk geen engels te 'kunnen' Knipoog
Ja, het buitenrijden in een vakantieomgeving heeft nog éxtra leuke kanten Haha!

hc