Mobiele telefonie en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:38

Ik heb mijn telefoon altijd bij me. Mocht er onderweg iets gebeuren (en ik ben nog in staat om te bellen Knipoog) dan kan ik bellen voor hulp. Ik heb hem al een keer nodig gehad, toen mijn hond meeliep en die ineens door zijn poot ging en niet meer verder kon lopen. Is een beest van 40 kilo dus die til je ook niet even op Knipoog

Als ik stap of draaf op mijn pony neem ik wel op, die loopt er wel om door, op mijn verzorgpony durf ik dat nog niet aan.

Ik vind het wel altijd lastig om een zak te vinden waar mijn telefoon in kan. Nu in de winter heb ik vaak wel een jas of bodywarmer met zakken maar in de zomer niet. En mijn rijbroek heeft alleen open zakken. Daar is de telefoon twee maanden geleden al uitgevallen tijdens een buitenrit, gelukkig niet kapot en de vinder was eerlijk, maar ik wil voorkomen dat dat nog een keer gebeurd.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 09:38

Is nog steeds wit.
De melk voorverwarmen dan maar, heet water door de thermosfles en een scheutje Baileys in de koffie.

De paardjes lijken deze tijd, met lekker weer overdag en best frisse nachten juist de fijnste tijd van het jaar te vinden. Die waren helemaal vrolijke en iebelig net. Beetje onhandig als hengtslief op een meter hoog door de lucht voorbij en om je heen komt fladderen om de dames bij de voerbakken vandaan te houden maar het is lief bedoeld opdat ik die ongestoord kan vullen.

Straks ga ik een stuk berg op met weinig dekking en het thuisfront is er toch niet dus de mobiel blijft eigenlijk beter thuis.
Blíjf het trouwens een gaaf ding vinden die 'rugged' uitvoering. Het kompas is voldoende nauwkeurig en de zaklamp geeft goed licht, terwijl het hele ding écht een fikse dreun kan hebben.
Tja, en de dampende kan koffie op het wachtscherm is ook helemaal goed.

Ok, ik ga een paard roepen.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-11-07 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dickie8

Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-09-06

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:45

Als ik ga trainen, neem ik nooit mijn telefoon mee.
Zelfs niet naar de stal. Dat komt omdat ik nog wel eens slordig ben met zulk soort dingen...dan valt er een emmer water overheen ofzo...of ik geef mijn paard water en hupsakee, die smeert wat over mijn jas...en daar zat nou net de telefoon in...
En ik vind het persoonlijk ook een beetje stom staan, bellen op het paard. Maar goed, dat is mijn mening!

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:13

[quote="RedPassion"]Ik vind het wel altijd lastig om een zak te vinden waar mijn telefoon in kan. Nu in de winter heb ik vaak wel een jas of bodywarmer met zakken maar in de zomer niet. quote]

Ik weet niet wat voor telefoonje hebt maar je kunt ze vaak ook wel aan een keycord hangen en die dan onder je kleding zodat het niet de hele tijd heen en weer gaat zwaaien tijdens het rijden.
Dat deed ik ook een tijdje bij mijn telefoon. Ik heb een broek met steekzakken maar daar stop ik hem altijd gewoon in, is er nog nooit uitgevallen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:42

anniee schreef:
Ik heb een broek met steekzakken maar daar stop ik hem altijd gewoon in, is er nog nooit uitgevallen.


euh... je hebt dat ding bij je voor het geval dat.... je bijvoorbeeld onverhoopt vervelend hard valt. Is het dan slim om dat ding op te bergen waar je er waarschijnlijk op valt en het schade aan je heup/bekken kan aanrichten?
Ik bedoel, die kans is groter dan dat je een helm nódig hebt Knipoog
Bij mij is al eens een sleutelbos operatief uit een heupkapsel gegraven Bloos
Áls je dat ding om veiligheidsredenen meeneemt, doe dat dan veilig Pling

Ok, nu gá ik....

hc

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:11


x_Charlotte
Berichten: 188
Geregistreerd: 24-02-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:17

Ik heb mijn telfoon vrijwel altijd in mijn zak,
Wel met het geluid aan, en op trilfunctie.
Meestal voel ik dus wel dat ik een smsje krijg of gebeld word, maar ik pak (meestal) niet mijn telefoon er meteen bij. Ik weet dan iig dat ik een smsje heb of gemiste oproep en kijk dan na het afzadelen pas.
En natuurlijk dan met het buitenrijden , wel altijd een mobieltje mee. Ook dan gebruik ik mijn mobiel niet echt .. maar toch voor het geval dat Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 10:19

anniee schreef:
Deze is ook wel handig (hoewel HC, jij deze ook onveilig zult vinden denk ik?)

Dat is toch niet relevant?!

Kijk ík zou een mobiel zo niet meenemen nee: veel te kwetsbare plek. Waarom zijn laarzen/chaps/beenbeschermers slim denk je? Aan je arm is nóg dommer. Als er een tak inhaakt stuur je het paard ook nog die boom in...

-Ik heb een mobiel niet mee om me uit de sloot te laten halen: ik kan me beter inherent veilig gedragen dan een ander opzadelen met de gevolgen van mijn fouten.
- Ik wil dat de mobiel bombestendig en betrouwbaar is en idem opgeborgen, zodat ik er eventueel ook inderdaad gebruik van kán maken.
- Ik wil dat mijn mobiel geen problemen kan veróórzaken.

Mijn mobiel is een valbestendig ding met mega-batterijtijd, zit veilig in een tas en staat uit.
Ik bel alleen als ik alle aandacht bij het bellen heb, dus mijn paard en ik veilig staan, ook al mág het rijdend.

Kwestie van gezond verstand.

Helaas is er onder het schijnsel van politieke correctheid erg veel geneuzel over valse veiligheid.

hc

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:14

anniee schreef:
http://www.pfiff.com/img/300dpi/012072-ansicht2.jpg
http://www.pfiff.com/img/300dpi/012072-ansicht3.jpg

Deze is ook wel handig (hoewel HC, jij deze ook onveilig zult vinden denk ik?)


Die heb ik. Ben er erg blij mee. Je kan ook zo snel je telefoon pakken. Kom weinig (zeg maar gerust geen) takken tegen die er onder/in/over kunnen haken. In de bak is het ideaal. Ik had eerst mijn mobiel in m'n broekzak (rijd met spijkerbroek in westernzadel). Ik kan zeggen, dat is niet goed voor je telefoon. Hij zat klem tegen de knop van m'n zadel. Met deze houder voor om je arm heb ik weinig last. En tja, mocht ik op de straat vallen en hij valt kapot, is dat maar jammer. Hoewel ik gelukkig een redelijk betrouwbaar paard heb, en in de afgelopen 14 jaar niet meer van mijn paard ben gevallen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:42

Duke schreef:
En tja, mocht ik op de straat vallen en hij valt kapot, is dat maar jammer.


Ah, dus áls er wat gebeurt is het niet erg dat je niet kan bellen. Ok, ik begrijp het Verward

hc

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:54

Heb altijd een mobiel bij en als die afgaat neem ik op.
Rijd altijd alleen buiten in een vrijwel uitgestorven omgeving.
En ja soms zit ik ook gewoon te kletsen.

xarianne
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-05-07

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:02

ik heb hem wel altijd gewoon op stil staan,maar kijk wel stiekem als ik word gebeld.Is het belangrijk,dan houd ik hald,neem op en als het op een gevaarlijk punt is stap ik gewoon ff af.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:45

Duke schreef:
anniee schreef:
http://www.pfiff.com/img/300dpi/012072-ansicht2.jpg
http://www.pfiff.com/img/300dpi/012072-ansicht3.jpg

Deze is ook wel handig (hoewel HC, jij deze ook onveilig zult vinden denk ik?)


Die heb ik. Ben er erg blij mee. Je kan ook zo snel je telefoon pakken. Kom weinig (zeg maar gerust geen) takken tegen die er onder/in/over kunnen haken. In de bak is het ideaal. Ik had eerst mijn mobiel in m'n broekzak (rijd met spijkerbroek in westernzadel). Ik kan zeggen, dat is niet goed voor je telefoon. Hij zat klem tegen de knop van m'n zadel. Met deze houder voor om je arm heb ik weinig last. En tja, mocht ik op de straat vallen en hij valt kapot, is dat maar jammer. Hoewel ik gelukkig een redelijk betrouwbaar paard heb, en in de afgelopen 14 jaar niet meer van mijn paard ben gevallen.

Ik zou hem toch zeker niet om mijn arm willen hebben, als je valt (niet mijn gewoonte Clown ) heb je een groot risico dat je met je arm de klap opvangt. Als dat precies op de plek is van je mobiel dan is niet alleen je mobieltje aan gruzelementen, maar je arm hoogstwaarschijnlijk ook. Aan het been lijkt me nog onpraktischer.
Ik heb mijn telefoon meestal in een binnenzak van mijn jas(je), valt ook van alles van te zeggen, maar het is gebaseerd op mijn vroegere val-ervaringen: ik lande meestal op mijn zij met een arm voor afscherming/afslaan (als kind een jaartje judo gehad, blijkt toch echt wel nuttig). Ernstigste schade in 35 jaar (voorbijgaand aan de schade aan mijn ego Knipoog ) was een wat stijf been, raakte toch net een steen wat dus een blauwe plek opleverde. Vandaar dat ik hem aan mijn bovenlichaam heb, bij gebrek aan jasje zit hij in een "buiktasje" dat op mijn rug hangt. Moet wel zeggen dat ik sinds het mobiele telefoontijdperk (en al iets eerder) niet meer echt van een paard ben gestort, dus het is van mij uit redelijk theoretisch geneuzel Haha!

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:09

Ik heb ook een heuptasje inderdaad waar een telefoon in kan, maar eigenlijk beland hij toch steeds weer in mn broekzak dat vind ik wel prettig zitten. Overigens rijd ik niet alleen buiten en hebben we altijd beide een telefoon bij ons. De kans dat we allebei van het paard vallen en net allebei precies op onze telefoons is imo niet zo heel groot. Voor de paarden zelf heb ik dus een label aan mijn zadel met mijn telefoonnummer erop voor als ik eraf val en het paard wegrent Knipoog

Sus
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-11-07

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:04

Ha ha, ik heb mijn mobiel altijd mee, in mijn tas, maar ik hoor 'm nooit !! Dat tot irritatie van het thuisfront !!
Met buitenritten zijn we meestal met zijn drieeën, twee te paard en één bij de trailer in de buurt/met de honden aan de wandel. Dan is het puur ter overleg hoe lang het nog duurt voordat iedereen weer bij de trailer is. En voor mogelijke ongevallen uiteraard, al gaan we ervan uit dat dat niet nodig is.

Overigens is mijn paard een keer zonder mij naar stal gegaan, is wel handig om dan even door te geven dat er met mij niets aan de hand is en dat ik er met 10 min ben!

chantal30
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-09-07

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:10

ik neem zelfs op als ik aan het rijden ben!. behalve in de auto. dan doe ik het handsfree. tijden shte paard rijden gewoon.
paard ken ik op 1 hand rijden dus no problemo

Sus
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-11-07

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:19

Overigens vind ik het te paard telefoneren wel wat apart...kan het nou echt niet wachten tot je klaar bent met rijden ?
De discussie over mobiele telefoons ken ik ook uit een andere hoek, ik ga zelf in de zomervakantie altijd als leiding mee op kinderkampen. Dat is allemaal lekker primitief en midden in het bos. Van oudsher waren er natuurlijk geen mobiele telefoons, alles kwam altijd op zijn pootjes terecht, ook in gevallen van nood. Nou is het niet zo dat je niet met je tijd mee moet gaan, maar het wordt wel overdreven in sommige gevallen!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 11:59

Sus schreef:
De discussie over mobiele telefoons ken ik ook uit een andere hoek, ik ga zelf in de zomervakantie altijd als leiding mee op kinderkampen. Dat is allemaal lekker primitief en midden in het bos. Van oudsher waren er natuurlijk geen mobiele telefoons, alles kwam altijd op zijn pootjes terecht, ook in gevallen van nood. Nou is het niet zo dat je niet met je tijd mee moet gaan, maar het wordt wel overdreven in sommige gevallen!


Sterker nog: stel dát er 'iets' gebeurt. Moet je dan wat doén of bel je met je mobieltje naar weet-ik-veel-wie?! Bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

De valkuil van veiligheidsdingen is dat het vooral schíjnveiligheid is. De enige echte veiligheid zit in jouw eigen gedrag en -vaardigheden, niet in batterijen of een hard hoofddeksel.

Leer EERST navigeren, -ehbo, -ríjden, -het wegenverkeersregelement: verwerf zelfredzaamheid. Daarbíj kan je dan een helm opzetten en een mobiel en/of gps meenemen.
Oh, en zorg dat jouw paard NIET wegloopt. Al was het maar om de rest van de wereld niet in gevaar te brengen met joúw over de openbare weg naar huis hobbelende hobby. Of ga je alle weggebruikers bellen Cool

hc

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:08

ik heb m'n mobieltje altijd op zak, mocht er wat tijdens een buitenrit gebeuren, kan je altijd naar de manege bellen. als ik gebeld word neem ik niet op, tenzij het m'n moeder is, die belt nooit dus dan zal er wel wat aan de hand zijn. maar zou ik op een druk stuk staan, jammer ma, ik bel je later wel terug!

ik heb hem ook in van die steekzakken zitten (niet zo slim zo te lezen). Ik vond het alleen jammer dat toen ik er vanaf veel zoveel zand in zand. ik heb zo'n openschuiver zeg maar, maar hij maakte wel een erg knarsend geluid toen Clown

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:25

Ook ik heb mijn telefoon altijd bij me maar als ik buiten de deur ben dan staat het geluid uit. Dit alleen zodat IK iemand kan bellen als ik in de problemen (paard kreupel tijdens een buitenrit, motor kapot..etc.). Voor de rest neem ik niet op als ik in de trein of bus zit en ook niet als ik in het bos aan het rijden ben, ik erger me rot aan mensen die zitten te bellen in de trein enzo dus doe het dan zelf ook niet. Alleen smsjes beantwoord ik, die hoor je tenminste niet Knipoog

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:05

Nannes schreef:
ik heb m'n mobieltje altijd op zak, mocht er wat tijdens een buitenrit gebeuren, kan je altijd naar de manege bellen. als ik gebeld word neem ik niet op, tenzij het m'n moeder is, die belt nooit dus dan zal er wel wat aan de hand zijn. maar zou ik op een druk stuk staan, jammer ma, ik bel je later wel terug!

ik heb hem ook in van die steekzakken zitten (niet zo slim zo te lezen). Ik vond het alleen jammer dat toen ik er vanaf veel zoveel zand in zat. ik heb zo'n openschuiver zeg maar, maar hij maakte wel een erg knarsend geluid toen Clown


*ff typfoutje verwijderd Knipoog

Sus
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-11-07

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:10

Zo HC, denk je om je bloeddruk ? Je weet helemaal niet in welke situatie dat was, dus vanuit Spanje oordelen kan je volgens mij niet !

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:59

Sus schreef:
Zo HC, denk je om je bloeddruk ? Je weet helemaal niet in welke situatie dat was, dus vanuit Spanje oordelen kan je volgens mij niet !


Ik nie begrijp nie.
Niet waar je het over hebt en niet waarom je persoonlijk meent te kunnen worden.
Als je een schoen meent te passen en aantrekt is dat wellicht een leerzaam spiegelbeeld. Ík ben daar verder niet bij betrokken, alleen de bliksemnafleidende boodschapper waarop geschoten moet worden blijkbaar.
Overkomt me wel vaker op Bokt Nagelbijten / Gniffelen

hc

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:55

Huertecilla schreef:
Duke schreef:
En tja, mocht ik op de straat vallen en hij valt kapot, is dat maar jammer.


Ah, dus áls er wat gebeurt is het niet erg dat je niet kan bellen. Ok, ik begrijp het Verward

hc


Tja, zoals al meer hier geopperd... er zijn maar weinig plekken op het mensenlijf waar de telefoon bij een klap op de grond heel blijft. Of hij nu om m'n been zit, of in m'n broekzak. Je kan op je been terechtkomen, op je heup. Maakt het uit waar je telefoon dan zit?

En het is toch ook een relatief begrip allemaal. Als je hard valt en buiten bewustzijn raakt, kan je ook niet bellen. Ik probeer ook nergens te gaan rijden waar ik geen sterveling tegen kom. Die plekken hebben we hier ook amper (het is Spanje niet Knipoog ), dus ik ga ervan uit dat mocht er iets gebeuren er genoeg mensen (met mobieltjes) in de buurt zijn.

Maar zelf een telefoon meenemen, geeft een gevoel van veiligheid. Wellicht een vals gevoel van vrijheid, wellicht is het allemaal maar relatief, maar wat geeft dat? En ik neem het risico dat ik, mocht ik vallen, precies op de telefoon val. Tja, als de telefoon dan sneuvelt, heb ik pech. Als ik daardoor ook mijn arm blesseer, heb ik nog meer pech. Paardrijden is sowieso al een risico. Wat zijn wij toch een daredevils...

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:35

Dat van die verlaten plekken is op de Veluwe zeker mogelijk hoor.
Gister 3 uur gereden en welgeteld 1 andere ruiter gezien en in de afgelegen gebieden ook geen wandelaars. Bijkomend voordeel is dat op die plekken de mobiel het ook niet doet wegens geen bereik Tong uitsteken
Dus idd dan maar braaf vertellen waar je ongeveer bent en zorgen dat er niets vreemds gebeurt. Daarbij een wat meer crashproef telefoontje aanschaffen en die op een zachtere plek van je lichaam plaatsen.
Of toch gewoon maar gezellig met z'n 2tjes gaan rijden.