Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:39

ik rijd meestal alleen
dit ook omdat ik train buiten
vindt alleen eigenlijk wel heel prettig, kan zelf tempo bepalen en de route enz. ( sommige houden mijn tempo en route niet vol Clown )

soms gaat er wel eens iemand mee, of gewoon gezellig ontspannen het bos in
maar mijn paard is alleen iets rustiger

kwintaa
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:37

Uit veiligheidsoverwegingen ga ik altijd met meerdere. Ik vind mijn rijervaring (3 jaar) nog tekortschieten om in mijn eentje tegaan. Als ik ervan af val en bewusteloos raak kan het best een paar uur duren voordat iemand mij vind. En hoe mijn paard er na een paar alleen in de bossen aan toe is daar wil ik ook niet over nadenken...

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:08

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozanne

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:17

Ik rijd het liefst ook alleen, mijn paard kan ook rare sprongen maken/ opzij springen.. Dus dan heeft iig niemand last van mij Knipoog

MikeRick

Berichten: 902
Geregistreerd: 18-04-05

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:26

Soms ga ik buiten rijden met een stalgenoot maar ook vaak alleen. Na het rijden vindt ik ook heerlijk om mijn paard buiten even een 20 min uit te stappen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:32

Rozanne schreef:
Ik rijd het liefst ook alleen, mijn paard kan ook rare sprongen maken/ opzij springen.. Dus dan heeft iig niemand last van mij Knipoog


Complimenten hoor, dat je het belang van anderen laat tellen OK dan!

Het alleen of met meer ruiters rijden heeft ook raakvlakken met de wereld om hen heen Haha! Ook buíten de ruiters.
Zo is het ook van invloed op hoe de wereld op hen reageert en hoe zij op de wereld reageren.
Mbt het tweede geldt blijkbaar dat ´eendracht maakt macht´ en dat geeft niet altijd positiever gedrag.
De wereld kijkt ook onbevanger naar één ruiter dan naar een als intimiderender ervaren groep.
Ja en een groep zorgt voor meer ´last´ en dat wordt in combinatie met het intimiderende eerder als ´overlast´ ervaren.

hc

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:45

Beiden, vind het beiden lekker en leuk, en ook is het knol braaf met beiden.

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:49

Liever met meerderen omdat mijn pony nog jong is en nog wel eens schrikt van dingen is het handiger dat er een ervaren pony ervoor loopt.

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:52

Maar vinden jullie het dan niet gevaarlijk om alleen buiten te gaan rijden? Het lijkt mij ook zalig om alleen met mijn paardje van de natuur te genieten, alleen hij heeft echt enorm weinig zelfvertrouwen. In een groepje is het een superfijn paard, klein beetje bangig maar dat vind ik geen punt. Hij loopt lekker mee met de groep (ook als ik maar 1 ander koppel mee heb) en heeft het harstikke naar zijn zin. Pas als hij voorop moet lopen in een smal paadje en als je dus alleen bent loopt hij ook voorop, merk je zijn onzekerheid. Hij gaat dwalen, kan geen rechte lijnen lopen, houdt zich terug in tempo en draait vaak ineens om terug naar huis. Hij is nu vijf en een half en ik heb heel veel pogingen gedaan om hem meer moed in te praten, maar hij blijft erg voorzichtig. Hierdoor durf ik eigenlijk niet alleen met hem naar buiten, omdat ik gewoon te bang ben dat het een keer echt fout gaat. Hebben jullie nog tips?

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:56

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:03

lessy heeft wel veel zelfvertrouwen en loopt het liefst voorop, dus daar heb ik geen last van. ook vertrouw ik hem goed. als hij schrikt is het een sprongetje en dan lopen we weer door. hij is de 3,5 jaar dat ik hem nu heb er nog nooit vandoor gaan. alleen 1 keer doordat een ander ging rennen. hij was geeneens bang en schrok ook niet, maar ja, dat andere paard ging rennen en dan kan je niet achter blijven. dus wat dat betreft is het bij lessy zelfs fijner om alleen te rijden, want hij kan dan niet met andere mee doen. het zijn natuurlijk toch kudde dieren die elkaar volgen.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:07

Tjah... ik zou zeggen gewoon doorzetten.
Gevaarlijk... mwah, er kan altijd wat foutgaan. Ik neem wel altijd m´n mobiel mee als ik alleen ga. Maar als je met meerdere bent fokken ze elkaar soms op. Maar als ik in m´n eentje ben heb ik iets meer overtuigingskracht nodig om haar onder viaducten ed heen te laten gaan. zitten voor en nadelen aan aan het alleen of in een groep naar buiten gaan...

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:08

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:03

WildChild schreef:
Maar vinden jullie het dan niet gevaarlijk om alleen buiten te gaan rijden? Het lijkt mij ook zalig om alleen met mijn paardje van de natuur te genieten, alleen hij heeft echt enorm weinig zelfvertrouwen. In een groepje is het een superfijn paard, klein beetje bangig maar dat vind ik geen punt. Hij loopt lekker mee met de groep (ook als ik maar 1 ander koppel mee heb) en heeft het harstikke naar zijn zin. Pas als hij voorop moet lopen in een smal paadje en als je dus alleen bent loopt hij ook voorop, merk je zijn onzekerheid. Hij gaat dwalen, kan geen rechte lijnen lopen, houdt zich terug in tempo en draait vaak ineens om terug naar huis. Hij is nu vijf en een half en ik heb heel veel pogingen gedaan om hem meer moed in te praten, maar hij blijft erg voorzichtig. Hierdoor durf ik eigenlijk niet alleen met hem naar buiten, omdat ik gewoon te bang ben dat het een keer echt fout gaat. Hebben jullie nog tips?

Of het gevaarlijk is of niet hangt af van de combinatie. Heb je een ervaren, bomproof paard met een ervaren bomproof ruiter, dan is het niet gevaarlijk Tong uitsteken
Je jonge paard kun je oefenen door zo veel mogelijk voorop te laten lopen in de groep en zelf niet te veel beren en wolven te zien Duivel
Zolang jij je niet veilig voelt om alleen naar buiten te gaan, dan moet je het ook zeker niet doen. Rij lekker buiten samen met anderen en krijg daarmee steeds meer vertrouwen in elkaar. Op een gegeven moment kan het misschien wel. En zoniet, kun je altijd met die groep buiten blijven rijden, dat is nog altijd beter dan helemaal niet buiten kunnen rijden, want ook dat komt voor.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:16

De tip die ik je kan geven is ga alleen samen op pad als je zelf zelfverzekert in je schoenen staat.
Gewoon op een dag als je merkt dat je paard rustig loopt na het rijden samen een klein stukje buiten uitstappen.
Dit stukje maak je elke keer wat groter en voordat je het weet kun je een uurtje samen op stap.
De eerste keren zou ik het op gewoon rustig stappen houden en namate jij zekerder word kun je langzaam aan gaan draven.
Ook kun je aan de lange lijnen gaan werken, ik persoonlijk vind dat echt een geweldige oefening.
Als dat buiten goed gaat kun je je paard naar een punt aan de lange lijnen brengen en terug naar huis rijden.
Als je met een groep op pad gaat, proberen je paard uit de groep te halen nadat je geprobeert hebt om regelmatig voorop te lopen.
Vaak is het de ruiter zijn eigen angst wat hij overbrengt op zijn paard.
Gewoon rustig aan oefenen en succes.
Het is heerlijk om alleen met je paard op stap te gaan.

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:07

Ik vind het het gezelligst om met z'n 2en te rijden, maar alleen vind ik ook wel eens lekker.
In een groep is ook wel leuk, maar m'n verzorgpony is dan altijd onwijs druk dus dat kan de andere paarden wel eens aansteken + dat ik geen relaxed ritje meer heb. Knipoog

Anoniem

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:39

ik rij soms met anderen, maar vaak alleen. Net als vandaag, een superritje , heerlijk zonnetje, voor t plaatje iets te druk op t strand, maar in een rustige jog kon ik makkelijk door de mensen rijden. Voor de rest super genieten van de winternatuur, samen met *gehuurd* favouriete paard, dit was er weer in voor in mijn top tien ritten Knipoog

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:43

Meestal rijden we als we alleen gaan met de kar (man is dan groom Haha! )
Maar als ik mijn verzorgpony eens in t weekend doe gaat mijn man op ons paard en ik op de pony. Af en toe maak ik ook wel eens met een stalgenoot een buitenritje. Vanmorgen met een groepje van 5 man. Ook erg leuk. Helemaal alleen op pad doe ik eik nooit.
Dan man lopend/fietsend erbij zodat we kunnen wisselen.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:23

Ik rijd met beiden wel maar het liefst en het vaakst rijd ik alleen. Lekker je eigen tempo, zelf kunnen weten wanneer je gaat draven, geen geklooi met andere paarden dus ze zitten elkaar niet op te fokken, af en toe even een stuk crossen zonder dat je die ander in de gaten hoeft te houden, heerlijk Haha!.

Maar met zijn tweeën/meerderen is ook wel eens leuk voor de afwisseling Lachen die heeft misschien weer leuke weggetjes en rijd natuurlijk weer anders, wat meer stappen of iets dergelijks.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:52

ik rij het liefste alleen, maar met mijn oude verzorgpony moest er altijd iemand mee (niet te paard maar opde fiets)
Alleen is toch leuker want dan kan je alle kanten op die je wil (vooral met die Fjord want dat is een race monster, vooral als je auto's tegen komt)

suus_toes

Berichten: 997
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:59

als ik echt serieus aan het werk wil met m'n paardje dan rij ik het liefste alleen in de bak, maar als ik gewoon wat aan het 'dom rond rijden ben' ( om het zo te zeggen) dan het liefste met z'n 2en Lachen

en buiten: maakt op zich niet veel uit .. maar het liefste alleen of met z'n 2en ; maar een nadeel van met z'n 2en is dat je heel erg om elkaar moet denken.. het ene paard word te heet en te sterk .. dan moet je wel weer even rustig aan doen. en alleen kan je gewoon lekker op je eigen tempo...

kyliee

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Veldhoven

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:17

Meestal met 2e of een goep, vind ik gezelliger omdat je dan lekker bij kan kletsen enzo.
Vind het ook leuker omdat mijn paard niet graag alleen buiten rijd Clown

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:43

Mij maakt het niet zo uit of ik alleen of met meerdere rijd. Alleen is ook wel eens leuk, maar in een groep is ook wel gezellig. Ik doe het eigenlijk beide, maar vroeger reed ik meer alleen buiten, en tegenwoordig meer met z'n 2en Lachen

Anka_

Berichten: 218
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:57

Alleen of met z'n tweetjes.
Ik rij niet graag in een grote groep, is te druk en je moet altijd het tempo rijden van de paarden voor je. Met een pony is dat niet zo handig tussen grote paarden.. Clown
Met z'n tweetjes is het altijd leuk, je kan uren aan een stuk babbelen en soms
eens een wedstrijdje crossen.
Alleen gaan rijden bij zonsopgang is ook zalig, je bepaalt zelf je tempo.
Nog een voordeel is dat je op het einde van de rit niet bespikkeld bent met modder van je voorganger. Tong uitsteken

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Buitenrijden; alleen of met meerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:01

M'n eigen paardje is nog niet ingereden, dus ik rijd meestal in een groep (met de les, of buiten de les met een paar vriendinnen als we pony's huren). Maar ik denk dat ik het ook fijner vind alleen of met z'n 2en. De meeste pony's worden zo druk als ze in een groep lopen. En dat is soms best wel lastig. Knipoog