Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:45

Ik erger me kapot aan de paardenstront die op het fietspad ligt van Burgervlotbrug naar Petten. De drollen liggen breeduit op het fietspad. Boos!

Als het straks gaat regenen worden die drollen glad en gevaarlijk voor brommers. Bovendien werkt dit weer in de hand dat andere, niet paardenmensen, gaan zeuren over de drollen op straat en lopen we de kans dat we straks niet meer over fietspaden mogen rijden met de paarden.

Er ligt trouwens een berm naast dit fietspad. Zelf probeer ik altijd de berm in te gaan als ik voel aankomen dat mn paardje moet poepen. Kakt hij toch op straat, dan stijg ik af en duw het met mijn laars de berm in, die ik dan weer even afveeg aan het gras.

Er liggen nu op een stukje van nog geen kilometer, een stuk of negen dikke flatsen op straat.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:10

Ik begrijp niet waar je het over hebt.

Fietspad, berm..... daar mogen ruiters toch helemaal niet kómen?! NÚ AL NIET!

Als gereden wordt waar ze mogen rijden en wellicht mag dat daar lokaal wel, dan mogen ze er ook poepen hoe vervelend jij dat nu ineens ervaart ook.

Of ze mogen er helemaal niet komen of gerust mesten.

Hoe je het ook wendt of keert is dus die poep opruimen geen onderwerp.

Wél is het een mooie indicatie hoe niet-ruiters over paarden kunnen denken. Jij bent nota bene nog ruiter ook! Kun je nagaan hoe verward de rest van de wereld tegen de ruiterij aan kan kijken Haha!

hc

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:17

Tsja het is de enige weg waarover je naar de zee kan. Daarnaast ligt een 80 km weg, daar wil je ook niet overheen. Van mij mogen de paarden er best rijden, maar op deze manier vragen ze gewoon om problemen! Als we met z'n allen de poep even in de berm schuiven, zou al een stuk schelen.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:19

kan je niet gewoon in de berm blijven lopen?
heeft niemand last van de paarden of van de poep

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:11

Arabesk schreef:
Van mij mogen de paarden er best rijden, maar op deze manier vragen ze gewoon om problemen! Als we met z'n allen de poep even in de berm schuiven, zou al een stuk schelen.


Of die paarden en van JOU mogen rijden en niet poepen is volledig verwrongen denken Arabesk.

Het is net als het gemauw over ´woonwijken´. Een paard mag niet op voetgangersgebied, dus hoort daar niet te kúnnen poepen. Een paard mag wel op de rijbaan én daar poepen.
Hou het voor iedereen helder: onbegrip over wat wel en niet mag is al de norm.

Als jij jouw ongenoegen wil uiten, uit dat dan over dat er geen ruiterpad is en over dat de paarden op de verkeerde plek rijden.

hc

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:13

Huertecilla schreef:
Ik begrijp niet waar je het over hebt.

Fietspad, berm..... daar mogen ruiters toch helemaal niet kómen?! NÚ AL NIET!

Als gereden wordt waar ze mogen rijden en wellicht mag dat daar lokaal wel, dan mogen ze er ook poepen hoe vervelend jij dat nu ineens ervaart ook.

Of ze mogen er helemaal niet komen of gerust mesten.

Hoe je het ook wendt of keert is dus die poep opruimen geen onderwerp.

Wél is het een mooie indicatie hoe niet-ruiters over paarden kunnen denken. Jij bent nota bene nog ruiter ook! Kun je nagaan hoe verward de rest van de wereld tegen de ruiterij aan kan kijken Haha!




hc


als er geen ruiterpad is mag een ruiter wel degelijk op t fietspad komen

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:18

sandr0 schreef:
als er geen ruiterpad is mag een ruiter wel degelijk op t fietspad komen


Nee, niet zoals jij dat schrijft. Je mag gewoon niet altijd overal met elk voertuig rijden.

Zoek het wegenverkeersregelement er maar op na. DAT is de wet en wat wie ook schrijft op roept is niet van belang. Ook het vage ´gedogen´ vervalt als het puntje bij het paaltje voor de rechter komt.
Dat is exáct mijn punt hier weer Cool

hc

Lein87
Berichten: 491
Geregistreerd: 20-06-07

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:18

Ik snap je probleem en ik moet zeggen dat ik het heel netjes van je vind OK dan! dat je afstapt om het weg te schuiven! Ik geloof inderdaad dat je de fietsers en andere weggebruikers daar een plezier mee doet...

Het is ook niet het feit van het wel of niet mogen poepen op de straat maar het fijt dat je niet paardenminnend Nederland tevreden houd!! Wanneer die gaan zeuren over poep komt er misschien wel een verbod om op dat fietspad te rijden of met een poepzak o.i.d. te gaan rijden.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:21

Lein87 schreef:
maar het fijt dat je niet paardenminnend Nederland tevreden houd



Laat de ruiterij dan eerst de verkeersregels maar eens leren: dat voorkomt dat de poep ligt waar de niet-ruiter zich eraan ergert Haha!

hc

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:29

Niet elke ruiter kan zomaar ff afstappen als t paardje gepoept heeft. Dus zo makkelijk is dat niet. Mijn paardje is trouwens erg goed opgevoed. Poepen doet ze alleen in de berm, en ook niet op t ruiterpad maar netjes ernaast. Doet ze altijd uit haar eigen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:34

Siersma schreef:
Niet elke ruiter kan zomaar ff afstappen als t paardje gepoept heeft.


Als dat onveilig voor iemand is, moet die persoon zich afvragen of het uberhaupt verantwoord is om de straat op te gaan... Nagelbijten / Gniffelen

Lein87
Berichten: 491
Geregistreerd: 20-06-07

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:37

Huertecilla schreef:
Lein87 schreef:
maar het feit dat je niet paardenminnend Nederland tevreden houd



Laat de ruiterij dan eerst de verkeersregels maar eens leren: dat voorkomt dat de poep ligt waar de niet-ruiter zich eraan ergert Haha!

hc


Haha uiteraard Knipoog
maarjah dat was niet echt de bedoeling van dit topic volgens mij Tong uitsteken

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:39

Als ik op mijn paard zit buiten dan stap ik ook liever niet af. Om het feit dat hij daar weleens van schrikt.. Als je dan in je beugel blijft zitten op het asfalt lijkt mij niet zo'n pretje.
Verder ben ik het met je eens! Ik weet altijd wanneer mijn paard gaat poepen (bijv 5 stappen van het erf vandaan) dan parkeer ik hem altijd snel in de berm Clown

Overigens ben ik het wel met de TS eens.. Bij ons ligt er ook vaak paardenpoep op het fietspad, ik vind het niet zo'n ramp maar wel als het geregend heeft. Ik moet er namelijk altijd met mijn scooter langs en dat is dan echt glad..

vaatwasser

Berichten: 709
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: in de keuken

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:40

Misschien een gebrekje hoor van mij, maar mijn paard staat nou eenmaal moeilijk stil met opstijgen, natuurlijk straf ik het af, maar niet altijd gaat het even soepel.
Hij loop tnou eenmaal graag! Ik stap dus buiten het liefste niet af! Maar mijn paard is wel verkeersmak! Dus waarom zouden ruiters die het moeilijk vinden om op en af te stappen niet meer naar buiten mogen? Mijn beest is 1.71 en ik 1.55 dus makkelijk stap ik ook niet op. Beetje kort door de bocht allemaal... (maar dat is mijn mening)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:41

huerteccilla.
Waar jij woont heb je waarschijnlijk alle ruimte om buiten te rijden? Hier in Nederland is dat echter lang niet altijd het geval en zal je soms gebruik moeten maken van fietspaden, wat inderdaad gedoogd en zelfs aangeraden wordt. Ik vindt het heel netjes van Arabesk dat ze even afstapt en de boel aan de kant schuift als ze over het fietspad rijdt.

vaatwasser

Berichten: 709
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: in de keuken

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:42

Inoterry schreef:
huerteccilla.
Ik vindt het heel netjes van Arabesk dat ze even afstapt en de boel aan de kant schuift als ze over het fietspad rijdt.


Dat vind ik ook absoluut!

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:43

_Sammie_ schreef:
Misschien een gebrekje hoor van mij, maar mijn paard staat nou eenmaal moeilijk stil met opstijgen, natuurlijk straf ik het af, maar niet altijd gaat het even soepel.


Kijk daar heb ik ook last van. Mijn haf is echt bomproof, maar houd gewoon niet van stilstaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-07 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:51

Ik snap je probleem Arabesk. Zeker in NH willen ze nogal eens zeuren over poep, maar aan de andere kant zorgen ze ook niet voor betere gelegenheden om wél te kunnen rijden met je paard. (of althans in de omgeving waar ik heb gewoond Knipoog )
Maar je reaktie van "als je niet kunt op en afstijgen op de openbare weg moet je je eigen eens gaan afvragen of je wel buiten moet rijden" vind ik erg kort door de bocht. Nu met rolando (1.80, door eerdere eigenaars angstig voor zadel, opstappen én singel) kan ik het gewoon voor de veiligheid écht niet maken om op en af te stijgen op straat.(overgens thuis staat hij heel netjes stil, maar probeer het buiten niet nog een keer.. dan ben je "de l ul") Ik probeer wel altijd hem in de berm te laten poepen.. maar vaak genoeg lukt dat niet of is er geen berm. Hier maken ze er soms best een probleem van maar dan zeg ik altijd vriendelijk dat ik het kom opruimen zodra ik mijn paard op de wei heb gezet... Knipoog
Overgens mogen wij hier gewoon overal komen te paard...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:56

Misschien is het inderdaad handig als de ruiterij de regels maar eens leert, maar aangezien de meeste mensen hier niet de moeite nemen die op te zoeken (degenen die ze wel kennen of ze in ieder geval opgezocht hebben voordat ze een discussie over verkeersregels beginnen hoeven zich nu niet aangesproken te voelen.), plaats ik hier even een link naar het "Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 30-10-2007)"
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=REGLEMENT%20VERKEERSREGELS%20EN%20VERKEERSTEKENS%201990%20%28RVV%201990%29

Dit zijn niet de regels voor het ruiterbewijs, die voor een deel zomaar naar eigen inzicht door de SRR zijn bedacht en geen enkele rechtsgeldigheid hebben, maar de in Nederland geldende wet

Hieronder een aantal bepalingen uit het reglement verkeersregels en verkeerstekens die hier in het bijzonder van toepassing zijn:
Artikel 1, lid g:
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers (Ruiters zijn dus volgens de wet bestuurders)

Artikel 3, lid 1: Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden. (lijkt me duidelijk)

Artikel 8, lid 1: Ruiters gebruiken het ruiterpad.
lid 2: Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt. (Ruiters mogen dus in de berm, indien een
ruiterpad ontbreekt, maar er staat nergens dat ze op een fietspad mogen)


Artikel 10, lid 1: Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8
gebruiken de rijbaan. Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere
weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het
fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
(Hieronder vallen dus ook mencombinaties)


Doe er allen je voordeel mee, maar gebruik niet meer het excuus dat je niet weet wat de regels zijn of "ja maar ik vind dat ze voor mij niet gelden want ik ben een ruiter en iedereen heeft er rekening mee te houden dat ik rijd waar dat niet mag". (Nogmaals: degenen die de regels kennen en naleven hoeven zich niet aangesproken te voelen.)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:10

Oomens,
Je hebt gelijk dat paarden volgens de wet niet op het fietspad mogen, maar als ik op een buitenrit moet kiezen tussen de berm van het fietspad of de weg waar auto's 80 mogen (en vrijwel allemaal harder rijden), ga ik het fietspad op. Zoals ik al zij, dat wordt gedoogd en zelfs aangeraden.
En als alle ruiters indien mogelijk even de mest wegschuiven en verdere overlast ook zoveel mogelijk beperken, is daar volgens mij ook niks mis mee.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:48

oomens, je hebt helemaal gelijk, maar hier heb je bijvoorbeeld wegen waar ze 60 mogen maar niet gecontroleert wordt dus er wordt minstents 80 gereden. (doe ik zelf ook aan mee hoor Bloos )
maar daar ga ik dus niet te paard rijden. dan moet ik dus in de berm, maar de berm is in de winter in de polder dusdanig slecht dat je paard elke stap wegglijd. waar moet je dan nog rijden, want politie stuurt je wel van het fietspad af als je ze tegenkomt.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:06

Waarmee weer helder is dat ´de ruiterij´ doet wat haar goeddunkt.....

Poep op hinderlijke plaatsen is een áfgeleide, een symptoom.

...en uiteraard moet er weer iemand off-topic opmerken dat het hier allemaal makkelijk is.
Hier, bij ons, zíjn geen ruiterpaden, geen fietspaden en doorgaans ook geen bermen Haha!
In de dorpskern rijdt de hele dag een veegwagentje rond http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
Of dat ook allemaal zo makkelijk is, laat ik me niet over uit. Ik ken in ieder geval wel de wegenverkeersregels hier Haha!

hc

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:37

waar je ook rijdt, tenzij je in het bos op een ruiterpad zit, het poepprobleem blijf je houden

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:28

Arabesk schreef:
waar je ook rijdt, tenzij je in het bos op een ruiterpad zit, het poepprobleem blijf je houden


Een probleem is een kwestie van perceptie. Voor ons hier is poep welkome mest.
Op de weg is het een afvalproduct net als uitlaatgas van jouw brommer. Het voordeel van mest is dat de niet-ruiter het niet inademt.
Verder is voor het wegbeheer een wegbeheerder. De naam zegt het al. Daar betaal je nota bene dúbbel belasting voor. Via de wegenbelasting en het reinigingsrecht.
Als jij niet in voetgangersgebied of op fietspaden rijdt is daar ook geen mest en op de weg dient de wegbeheerder voor onderhoud te zorgen.
Als iedereen doet zoals het prima geregeld is, is er geen ´probleem´.

Maar goed, als de ruiterij in NL zichzelf op wil zadelen met een probleem moet ze dat doen Haha!

hc

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:26

ik had al eerder een plaatje gezien van poepzak voor ruiters :/ nu heb ik hier de link, ik zie mezelf dus niet met zo'n ding rijden lijkt me tevens ook erg oncomfortabel voor het paard

http://www.stablemaid.com.au/main.htm