Steentje in achterhoef, en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 14:21

Stel:
Je rijdt op een buitenweggetje.
Links en rechts van je 2 cm gras en dan een sloot.
Niemand voor of achter je te zien.
En je hoort stap-stap-stap-tik-stap-stap-stap-tik.

Wat doe je dan?
Ja daar kwam ik dus vorige week achter Tong uitsteken
Ik stapte af maar de teugels waren te kort om vast te houden en de achterbenen op te tillen!
Ik kon het aan niemand vragen en ik kon haar nergens aan vastbinden.
Ik het het er maar op gewaagd om de teugels over haar hoofd te doen en over de voorboog van mn zadel (barefoot zadel) te doen, paard met hoofd in t gras en heel snel voet op tillen. Bleek in de andere kant te zitten en dus heel snel andere kant gedaan, steen eruit gehaald en weer opgestapt.
Maar goed dat was dus best wel riskant!

Hoe zouden jullie het oplossen in deze situatie? (aan de hand verder lopen heeft geen zin want daar staan koeien en dan kun je er maar beter op zitten bij haar Haha! Clown

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:30

Ik heb het zelf wel eens meegemaakt, maar dan niet op een buitenweggetje. Eerlijk gezegd heb ik er verder niet over nagedacht dat het riskant kon zijn Bloos . Komt misschien ook omdat het paardje waar ik op reed altijd netjes stilstaat als je de teugels over de nek legt. Ik heb iig het steentje uit de achterhoef gehaald en ben verder gereden (na eerst gecontroleerd te hebben of ze niet kreupelde, dat dan weer wel Knipoog ).

Maar hoe je het anders zou moeten oplossen weet ik zo niet. Lijkt me dat je niet veel meer keus hebt dan te vertrouwen op de braafheid van je paardje op zo'n moment.

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:32

mijn paard staat toch stil Knipoog
gewoon afstappen en er uit halen.

Hangt natuurlijk heel erg van het paard af, als het een super druk beestje is, wat geen 2 seconde stil kan staan, dan zou ik gewoon doorrijden. Helaas pindakaas, maar veiligheid gaat voor. Als het paard er kreupel van is, dan is het een ander verhaald. Afstappen en er naast gaan lopen

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:07

de teugel aan de ene kant losmaken door bit halen en je hebt een hele lang teugel.. dus even net als een hengstenketting.. dan moet je er altijd bij kunnen...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:13

ma_rie_tje schreef:
Hangt natuurlijk heel erg van het paard af, als het een super druk beestje is, wat geen 2 seconde stil kan staan, dan zou ik gewoon doorrijden. Helaas pindakaas, maar veiligheid gaat voor.


Als veiligheid voor gaat, wat doe je dan met zo'n paard buiten??? Hoef jij nooit voor een zebra, een stoplicht of gewoon voorrang geven te wachten?

hc

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:46

zodra er gras in de buurt is hoef ik echt niet bang te zijn dat ie weg loopt!! haha
ik bind de teugels op,
en ik heb altijd zo`n zakmes bij me en dan haal ik het steentje er uit

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:52

"Maar goed dat was dus best wel riskant!"

Als je die situatie zo ervaart moet je evalueren of je eigenlijk wel geschikt bent een buitenrit te maken...

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:08

Kuggur schreef:
"Maar goed dat was dus best wel riskant!"

Als je die situatie zo ervaart moet je evalueren of je eigenlijk wel geschikt bent een buitenrit te maken...


Beetje flauwe opmerking dit hoor. Je moet je paard loslaten, tuurlijk is dat riskant. Er kan toch altijd iets gebeuren, het is geen fiets.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:14

IKbenEllen schreef:
. Er kan toch altijd iets gebeuren, het is geen fiets.


Dit is een brevet van onvermogen, een keiharde en onomstotelijk goede reden om de ruiterij als geheel van deopenbare weg te weren.
Het is van de zótte dat de ruiterij als geheel het normaal vindt om met een potentieel ongeleid projectiel van 500 kio de openbare weg op te gaan.

Het is niet alleen zo dat er iets kán gebeuren; dat zál gebeuren en als de gezamelijke vaardigheid van ruiter en paard daar niet mee om kan gaan horen de niet op de openbare weg.

hc

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:40

Ik vind dat ook wel iets te ver gaan hoor.
Brenda blijft ook gewoon stil staan met haar neus in het gras, daar moet ik op vertrouwen. Maar het is NIET mijn eigen paard en dan kun je eigenlijk die risico's niet nemen ookal weet je gewoon dat je paard 99.9% zeker blijft staan. Dus ik laat die teugels gewoon niet los! En dat is juist veilig. Maar nu moest ik wel en dus vroeg ik om een oplossing om dat niet te hoeven doen en die heb ik gekregen, bedankt Lachen Meer niet, ik hoef geen disucssie of het wel of niet veilig is om met een paard de weg op te gaan. Brenda is hartstikke braaf maar ik laat haar gewoon niet midden op de weg los staan!

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:42

Ik zou doorrijden of iemand eventueel vragen om vast te houden.. maar toch doorrijden denk ik, of verder lopen. Lachen

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:52

Groot gelijk Fleury Knipoog

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:47

Ene teugel los maken en aan andere vastmaken, dan moet je het wel redden. Anders zou ik gewoon verder gaan, maar wel voorzichtig uiteraard.

Anoniem

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:58

Bij Aman stijg ik gewoon af, zeg stay en ga de hoeven uitkrabben, die blijft toch wel staan (al zal ze wel sneaky richting het gras durven te sluipen Haha! )

Dewi vertrouw ik iets minder op dat vlak (is meer een angsthaas die er graag vandoor vliegt als ze schrikt), dus dan maak ik idd 1 teugel los, en vraag zo het voetje Lachen Gaat eigenlijk altijd gewoon goed Lachen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:03

IKbenEllen schreef:
Beetje flauwe opmerking dit hoor. Je moet je paard loslaten, tuurlijk is dat riskant. Er kan toch altijd iets gebeuren, het is geen fiets.


Niet "flauw", realistisch, als "steentje in de hoef" genoeg is je in een naar eigen zeggen riskante situatie te laten belanden heb je niets te zoeken in het verkeer. Dan is het nl. duidelijk dat je niet capabel bent adequaat te reageren in echt rikante situaties. Dat is wat HC bedoelt met "brevet van onvermogen"(en voor alle duidelijkheid, de TS heeft dat zichzelf opgeplakt).

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:05

Ja die vind ik ook flauw Knipoog

Als je paard kreupel gaat lopen op een steentje zal je toch IETS moeten doen of niet dan? Dat mensen dan maar meteen roepen dat je dan niets buiten te maken hebt, ja, dat vind ik flauw.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:31

IKbenEllen schreef:
Ja die vind ik ook flauw Knipoog

Als je paard kreupel gaat lopen op een steentje zal je toch IETS moeten doen of niet dan? Dat mensen dan maar meteen roepen dat je dan niets buiten te maken hebt, ja, dat vind ik flauw.

Dat ben ik niet met je eens. Iemand die dit soort zaken niet in z'n eentje kan oplossen buiten, hoort zeker niet alleen buiten te gaan rijden. En hoe je het oplost is feitelijk onbelangrijk, maar dat je het moet kunnen oplossen op één of andere manier, dàt is noodzakelijk! Het is niet voor niets dat ik met ons jonge paard absoluut niet alleen naar buiten ga, daar is altijd een betrouwbare ruiter op een betrouwbaar paard bij.
Met m'n oude merrie is het een ander verhaal, daarvan weet ik wat er wel of niet kan en op welke manier. En dan is het afhankelijk van omgevingsfactoren of ik haar gewoon los laat om een hoef te controleren of dat ik de teugel aan één kant losmaak voor extra lengte. Midden in een winkelstraat bijvoorbeeld zou ik haar toch echt aan een lijntje willen houden, veel te veel mensen bij wie ze kan gaan buurten Haha!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 04:01

Ik zeg toch ook niet dat ik dat niet KAN? Ik zeg alleen dat ik het niet WIL!
En het is me nu toch ook gelukt? Ik vraag alleen om betere oplossingen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:04

Je zegt ook dat je het riskant vind....

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 12:25

Maar dat het kan wil toch nog niet zeggen dat het niet riskant is? En ik heb denk ik een andere betekenis aan dat riskant hangen dan jij hebt.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:25

Fleury schreef:
Stel:
Je rijdt op een buitenweggetje.
.....
Maar goed dat was dus best wel riskant!

Hoe zouden jullie het oplossen in deze situatie? (aan de hand verder lopen heeft geen zin want daar staan koeien en dan kun je er maar beter op zitten bij haar Haha! Clown


Jij vindt het bovenstaand wél veilig, je kan het wél oplossen en je wil géén open antwoord.

Ik vind het onverantwoord zó op pad te gaan en zal je verder geen antwoord geven wat je niet wil krijgen Doei, doei

hc

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:28

Dan maak ik de ene teugel los, en die doe ik door de bitring, zo heb je een lange teugel en kun je er wel bij

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 13:40

Nibbit geeft toch ook gewoon antwoord? (bedankt!) Dat is een heel normale oplossing in ieder geval Lachen ik had daar niet aan gedacht op dat moment maar ik zal het dus wel doen als zich weer zo'n situatie voordoet. Volkomen VEILIG dus!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:43

Haha Fleury, ik doe precies hetzelfde als jij! Inderdaad op hoop van zegen dat Miro het gras aantrekkelijker vind dan weg te rennen... Clown

Maar wat Nibbit zegt is een betere/ veiligere oplossing Knipoog

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:48

je paard kan wel zo braaf zijn dat het stil blijft staan als jij het zegt en zeggen dat ie bij gras eten toch niet wegloopt. maar wat doen jullie dan als ie schrikt en rent weg???
ik had de de teugels van de hals afgehaald en langer gemaakt door van elkaar los te maken en dan de hoeven checken. of een hasltertouw losjes om de nek doen, als je dan moet stoppen heb je in ieder geval iets om je paar mee vast te houden.