Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 12:55

Laatst bijgewerkt door Duke op 12-11-07 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:56

Aan de schandpaal ermee! (Nogmaals)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 12:58

lisa_pluisje schreef:
Maanling schreef:
Dit is de eerste keer dat ik dat lees, en volgens mij voor velen. Je kunt het ontluchten dus niet zelf regelen....
Dat wist ik echt niet!



Ik ben buschauffeur en bij onze bussen kun je de lucht wel expres laten schieten door een paar keer op de rem te trappen.


Maar is het dan niet zo dat chauffeurs dus expres afremmen om rustig ruiters te passeren, daarbij dan lucht laten schieten, maar zich van geen kwaad bewust zijn. Ik weet gewoon dat veel mensen echt niet erbij nadenken dat sommige vanzelfsprekende dingen echt eng zijn voor paarden. Dus wellicht proberen ze zich juist van hun beste kant te laten zien door af te remmen, maar door het lucht laten schieten, bereiken ze het tegenovergestelde, zonder dat ze er erg in hebben.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:02

Ik denk dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat iedereen met opzet je paard laat schrikken, zoals precies bij jou te ontluchten o.d. .
Jammer ook dat er nu alleen in de titel vrachtwagens genoemd worden en in de openingspost ook verder niets, automobilisten en ander verkeer kunnen zich net zo goed asociaal gedragen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:02

runningkawa schreef:
Ik blijf eigenwijs...die vent had dan een truucje dat hij wist dat na zoveel remmen er ontlucht werd...
Toeval was dat niet...want dan gebeurd het ook al hij voorbij was

En dat is dus net waar het in dit topic om gaat...expres mensen in gevaar brengen


En dat geldt misschien ook voor die vent? Ik ben toch geneigd weer van het goede van de mens uit te gaan. Wellicht remde hij af om je juist rustig te kunnen passeren en remt hij altijd af op dezelfde afstand van jullie, waardoor het lucht laten schieten ook altijd op hetzelfde moment gebeurt, maar heeft hij geen idee dat jullie paarden daar zo van schrikken?

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:03

Moet je wel zien dat ze daadwerkelijk vaart minderen...dan gaat het persongeluk, maar anders?

Verder reed ik op die weg op een fietspad, dan berm, dan weg, dus hoefde hij niet perse echt te remmen...maar je zag hem dus geeen vaart minderen

En het paard ondertussen steeds meer naar boven en opzij sprong geeft ook geen idee hoe dat komt?

mwah...ik ben niet zo goedgelovig in de medemens
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:04

Vergeet niet dat het iemands broodwinning is.
Ik ken iemand die dus inderdaad veel op het platteland moet zijn met zijn vrachtwagen en gek wordt van de recreatieruiters die met de grootste bommen op de weg rijden.

Vaak kunnen ze gemakkelijk op een inrit of weiland gaan staan: maar nee het paard moet "wennen" en de chauffeur moet voor de 10 de keer die dag zijn vrachtwagen stil zetten.

In dit geval is de chauffeur echt verkeerd bezig geweest. Maar in het algemeen kan ik me de frustraties van zowel tractorchauffeurs als vrachtwagenchauffeurs ook wel voorstellen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:04

sronnie schreef:
Ik denk dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat iedereen met opzet je paard laat schrikken, zoals precies bij jou te ontluchten o.d. .
Jammer ook dat er nu alleen in de titel vrachtwagens genoemd worden en in de openingspost ook verder niets, automobilisten en ander verkeer kunnen zich net zo goed asociaal gedragen.


Was effe snel op de discussie op het andere topic niet te laten lopen terwijl gevraagd was om on-topic te blijven.

En er staat iets meer info in de openingspost nu. En het gaat dus juist even over dit onderwerp: truckers en hun lucht-schietende-wagens. Maar ik liet het in de titel juist even wat algemener, zodat wellicht ook andere gedragseigennaardigheden genoemd kunnen worden.

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:07

Ik woon nu aan landweggetjes.

Ik ga als het enigsinds kan in een inrit van een huis staan (draaf er zelfs even heen als ik het stappend niet haal) of in de inham van een weiland.

Nu ben je dat hier zelfs al gewend als je zelf in de auto zit, is gewoon smal hier.
Maar te paard vind ik het zelf gewoon veel fijner dan een vrachtwagen, ook al rijd hij zachtjes, die op een paar cm naast je rijd omdat er niet meer plek is

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:08

Dus men gaat er van uit dat de chauffeur echt gaat zitten tellen hoe vaak hij de rem indrukt?

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:09

nee hoor, normale chauffeurs niet...op zo'n enkele etter na...die wel Lachen

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:11

Ik vind het altijd zo jammer te merken dat we allemaal in deze wereld leven, we allemaal gebruik maken van (dezelfde) openbare weg, maar niemand begrip voor elkaar heeft. Ruiters niet t.o.v. vrachtwagenchauffeurs die - terecht gezegd - gewoon hun brood moeten verdienen zo. En vrachtwagenschauffeurs, wielrenners, skeelers, brommerrijders, wandelaars, etc. alleen maar met hun zelf bezig lijken te zijn en je liefst nog nabrullen dat je met zo'n paard maar binnen moet blijven. Iedereen moet toch z'n hobby uit kunnen oefenen? Ja, ik ben het er wel mee eens dat je geen gevaar voor een ander mag vormen. Dus 'rijdende tijdbommen' moet je wellicht wat veiliger wegen mee opzoeken, maar een paard is een paard en dus onvoorspelbaar. En daar mogen medeweggebruikers wel eens rekening mee houden. Ik houd er op mijn beurt ook rekening mee met ander verkeer.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:11

Mijn neef is vrachtwagenchauffeur en op zijn oudere wagen kon hij ook zelf de remmen ontluchten, met de nieuwe die hij heeft gaat het volledig automatisch. Hij is zelf altijd blij dat hij voornamelijk op de grote wegen rijd. Als hij een keer binnendoor moet en hij komt een ruiter tegen, mindert hij vaart en gaat zo ruim mogelijk om het paard heen, dit ook puur omdat ik eens een discussie met hem heb gehad......

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:13

Dat vind ik ook Duke

Je scheurt toch ook niet met 80 langs een paar kinderen...want die moet je maar niet op straat laten als ze niet "verkeersmak" zijn?

Nee daar hou je gewoon rekening mee.
Maar voor sommige mensen blijkt dat teveel gevraagt of zo..snap dat niet.
Zijn we allemaal zo gehaast voortaan (en ik heb het dus gewoon over iedereen op de weg)

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:14

Donja schreef:
Mijn neef is vrachtwagenchauffeur en op zijn oudere wagen kon hij ook zelf de remmen ontluchten, met de nieuwe die hij heeft gaat het volledig automatisch. Hij is zelf altijd blij dat hij voornamelijk op de grote wegen rijd. Als hij een keer binnendoor moet en hij komt een ruiter tegen, mindert hij vaart en gaat zo ruim mogelijk om het paard heen, dit ook puur omdat ik eens een discussie met hem heb gehad......


Kijk, dat is het misschien wel Ja
Mijn voorval is al van heel wat jaartjes terug ondertussen Ja

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:17

Per pb heb ik het nu met iemand er over.

Als Zanda een keer ver genoeg is om de straat op te gaan dan wil ik zo'n geel hesje voorzien van een L, net als bij lesauto's

In de hoop dat dan ook het kwartje valt dat het hier om geen ervaren gebruiker gaat.
Maar ook een jong paard moet het leren. In de hoop dat er rekening gehouden wordt daarmee

En ik rij dan misschien voor l*l maar daar geef ik niks om.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:18

runningkawa schreef:
Dat vind ik ook Duke

Je scheurt toch ook niet met 80 langs een paar kinderen...want die moet je maar niet op straat laten als ze niet "verkeersmak" zijn?

Nee daar hou je gewoon rekening mee.
Maar voor sommige mensen blijkt dat teveel gevraagt of zo..snap dat niet.
Zijn we allemaal zo gehaast voortaan (en ik heb het dus gewoon over iedereen op de weg)


Dit is precies zoals ik er over denk RK. Als ze een kind met zo'n vlaggetje op de fiets zien gassen ze er toch ook niet toeterend langs? Rolleyes
Het is tegenwoordig zo veel gevraagd om even wat vaart te minderen. Mijn paard is helaas nog niet bomproof, met een ander bomproof paard gaat het goed, maar alleen durf ik echt nog niet over de weg.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:19

Er zullen ongetwijfeld etters bijzitten die er plezier in scheppen als het paard schrikt en in ieder geval niet zullen proberen te voorkomen dat het zover komt, maar er zijn ook veel mensen die er gewoon niet zo'n erg in hebben dat een paard kan schrikken van klapperend zeil, ontluchtende remmen, rammelende kettingen, een leeg aanhangwagentje dat over een tak dendert of wat dan ook. Daarbij, als een chauffeur niet remt is het niet goed, als hij wel remt waardoor de remmen ontluchten is het ook niet goed.

Er valt wat te zeggen voor beide partijen, zowel voor de broodwinners die gehinderd worden door recreatie(paarden)verkeer als voor ruiters die veilig over de weg proberen te komen omdat ze vaak gewoon niet anders kunnen.

Feit blijft dat we allemaal van de weg gebruik maken en dat we dús rekening met elkaar moeten houden voor zover dat mogelijk is.

En als er idd ergens een boerenl*l rondrijdt die expres naast een paard zijn wagen laat ontluchten dan is dat te idioot voor woorden, bah Lips are sealed .

Kawa, da's wel een idee, zo'n L-hesje Pling . Wellicht helpt het dan nog niet, maar dan doe je er toch zelf echt alles aan om ongelukken te voorkomen.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:22

Misschien gaan mensen er ook wel vanuit dat je paard verkeersmak is al je er mee de weg opgaat.
De eters daar gelaten.
het lijkt me niet als je een paard aan het verkeer gaat laten wenen dat je de grote weg neemt.
Maar ja ik heb makkelijk praten de mijne schrikt nog niet van een rotje Haha!
Laatst bijgewerkt door mariekie op 12-11-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:22

Niet alle vrachtwagen chaffeurs zijn zo hoor.
Ik was vorige keer aan het rijden in de polder kwamen 2 vrachtwagens aan 1 van voren en 1 van achteren. Dus ik ging op een dammetje staan. Die van achtere naderde die remde niet af of niks.. Ik in draf achter die vrachtwagen aan want de vrachtwagen die van voren kwam moest aan de kant voor die andere vrachtwagen. Ik zag dat de vrachtwagen weer wilde gaan rijden dus ik al dravend een stopteken geven.. Hij wachtte netjes dus ik in stap.. Mijn pony durfde er niet langs.. Hij zette zijn motor uit en zei: zo zal het wel beter gaan.. Nou pony erlangs en de vrachtwagen reed weer verder.

Vond dit erg netjes. Maar je hebt er inderdaad ook bij zitten.. Scheve mond

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:23

Ik ga altijd als de mogelijkheid er is op een erf of inrit staan en idd soms vraag ik dan wel eens of ze even vaart willen minderen zodat ik dat kans heb om het erf/inrit op te gaan en meestal gaat dat ook prima. Op een enkele oetløl na zoals ooit 1 die mij op 10mtr voor een kruising naderde.Hij ging rechtdoor en ik rechtsaf , dus hij hoefde helemaal niet veel af te remmen( wat die toch al moest voor die gelijkwaardige kruising) . Maar kennelijk het voor hem toch te veel want hij had de opmerking dat als m'n paard het niet kon ik er mee thuis moest blijven. Heb hem toen vriendelijk gevraagd of ze dat tegen hem ook gezegd hebben toen hij op school zat en toen reed die boos door Gestoord

Volgens mij rijden ze in Engeland ook met van die vestjes wanneer ze een nog onervaren paard bij zich hebben. Vind het op zich geen slecht iets, misschien iets voor KNHS in het kader van "Weet wat je doet als je een paard ontmoet."

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:23

Ik moet zeggen in de 3 jaar dat ik hier buitenrij de enige klojo's die ik ben tegengekomen in de auto zitten.
Je rijd dan in de berm dus is er plaats genoeg om zonder gas los te laten voorbij te vliegen.

Tractoren enz zijn tot nu toe nog allemaal netjes geweest.
Maar dat scheelt dan misschien ook weer dat ik probeer in een inham te gaan staan.
Misschien dat ze dan ook aannemen dat het paard het misschien eng vind?
Of dat ze net gedrag terug tonen omdat je het zelf geeft?

Dus hoop dat later met zanda ook zo te gaan ervaren Ja

En een L moet toch wel werken?
En anders heb ik idd al een heleboel gedaan om duidelijk te zijn, meer kun je dan niet doen Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:30

Duke schreef:
Ik vind het altijd zo jammer te merken dat we allemaal in deze wereld leven, we allemaal gebruik maken van (dezelfde) openbare weg, maar niemand begrip voor elkaar heeft. Ruiters niet t.o.v. vrachtwagenchauffeurs die - terecht gezegd - gewoon hun brood moeten verdienen zo. En vrachtwagenschauffeurs, wielrenners, skeelers, brommerrijders, wandelaars, etc. alleen maar met hun zelf bezig lijken te zijn en je liefst nog nabrullen dat je met zo'n paard maar binnen moet blijven. Iedereen moet toch z'n hobby uit kunnen oefenen? Ja, ik ben het er wel mee eens dat je geen gevaar voor een ander mag vormen. Dus 'rijdende tijdbommen' moet je wellicht wat veiliger wegen mee opzoeken, maar een paard is een paard en dus onvoorspelbaar. En daar mogen medeweggebruikers wel eens rekening mee houden. Ik houd er op mijn beurt ook rekening mee met ander verkeer.


ik heb begrip voor iedereen die in alle redelijkheid de weg gebruikt
mijn vader is vw chauffeur ..ik woon in landelijk gebied waar je doodgegooid word met trekkers en het stikt van de opgeschoten pubers (in de leeftijd van 18 tot 65) die rondcrossen in gepimpte golfjes, polo's en andere kleine poedersuiker met veel te veel herrie en de schijnbaar verplichte tribals op de achterruit en ook is er hier redelijk wat industrie waardoor er vrij veel vw rondrijden
tuurlijk mensen moeten hun boterham verdienen , maar dat kan ook zonder elkaar dood te wensen

probleem is dat heel veel mensen geen flauw idee hebben wat een paard nu eingelijk

is, die zien iemand met een paard en komen niet verder dan "tzal wel net een grote hond zijn fzo? " als ze al nadenken
of "hey humor" en de puber geeft even extra gas met zijn opgefokte 6e hands bak met unoxblik aan de uitlaat
de tractors waar oik last van heb worden bestuurd door bovengenoemde pubers ,
vrachtwagens waar ik last van heb , ook weer die pubers...
9 van de 10 keer als ik gedonder heb met gemotoriseerd verkeer zijn dta vrij jonge chauffear die zichzelf en hun auto heel stoer vinden
die denken " gut grappig joh"
trouwens ook heel typisch dat als je met en bomproof knol buiten bent iedereen beschaafd passeert en zich gedraagt
zodra je buiten bent met een wat jonger ding wat het nog een beetje moet leren iedereen last van zijn hormonen heeft ofzo Verward

volgens mij blijft het hele probleem zich grotendeels voordoen uit onwetendheid of gwoonweg niet nadenken over dat er wel eens gevolgen aan vast kunnen hangen
die discussie heb ik wel eens gehad met verschillende bestuurders van verschillende voertuigen en zelfs met de politie
die mij vertelden dat het fietspad niet bedoeld was voor paarden , maar dat ik in de berm van die 80 km weg moest gaan stappen waar de auto's standaard 20 km te hard rijden en vrachtwagens continu aan het optrekken en afremmen zijn (2 ingangen industrie terrein) die discussie kostte me toch nog een 20 minuten

zolang er niet voldoende aandacht aan besteed gaat worden in de rijopleidingen en verdere voorlichting
zullen dit soort dingen voor blijven komen ben ik bang

en ja, met voldoende aandacht bij opleiding en voorliching zullen er nog steeds eikels rondhuizen op de wegen , maar tzal een boel schelen
maar daarmee bedoel ik ook voorlichting en educatie voor de ruiterij , want ik ken genoeg mensen die de weg op gaan met paard en geen flauw idee hebben wat de regels voor ruiter met paard nu eingelijk zijn

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:32

runningkawa schreef:
Tractoren enz zijn tot nu toe nog allemaal netjes geweest.


Onlangs geval van minder vriendelijke tractorbestuurder

viewtopic.php?f=11&t=851211&hilit=

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:35

Denk er ook aan dat vooral vrachtwagens op kleine wegen niet eens opzij kunnen gaan: vaak is de berm zo drassig dat ze wegzakken (bij een volle lading).