Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:35

Het is voor het paard een schrikmoment, waar jij als rijder de overmacht moet hebben
hem te laten inzien dat het niet eng is\

Ga jij het verkeer in met het idee de stadsbus omt zo de hoek om oh wat eng
Gebeurt het dan daadwerkelijk zal een jong paard uit zichzelf wel schrikken, maar door jouw
reactie de rest van het leven ook schrikachtig blijven.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:22

oomens schreef:
Als jij op dat moment bezig bent met iemand de schuld geven - jezelf of de "anderen" - dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Op zo'n moment heb je daar niet eens de tijd voor. Je bent veel te druk bezig je paard en jezelf te redden denk ik zo even.
Het was dan ook een vraag naar Huertecilla, als zij zich netjes gedraagd en toch in een gevaarlijke situatie beland door aso gedrag van een ander, of zij dan alsnog zegt, mijn fout.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:27

holly schreef:
Het was dan ook een vraag naar Huertecilla, als zij zich netjes gedraagT en toch in een gevaarlijke situatie belandT door aso gedrag van een ander, of zij dan alsnog zegt, mijn fout.


Dat hééft hij al geschreven Haha!

'Recht' en 'voorrang' zijn irrelevant want het is JOUW taak om het dier onder jouw hoede te beschermen tegen onbenul, fouten, onwil en zelfs kwaadwil van anderen.
Je weet vooraf dat deze omstandigheden op de openbare weg een zékerheid zijn; ZULLEN vorkomen en ik begrijp daarom werkelijk het geneuzel erover niet.

Verbeter jouw wereld, begin bij jezelf.

@ Kuggur, je hebt gelijk: het is hopeloos en daarom schreef ik ook al dat paardrijden op de openbare weg m.i. verboden moet worden tenzij....

hc

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:28

zelfs kwaadwil van anderen >??? want dat is een zekerheid
dat die er zijn en zullen blijven
dus dat moeten we maar tolloreren ??

en dat geld zeker alleen voor als je met paard op weg bent
of ook voor andere zaken ??

moet niet gekker worden Scheve mond

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:29

Ik ben het er toch niet zo mee eens hoor meneer Huertecilla (sorry dat ik eerder dacht dat u een vrouw bent)

In je profiel is alles mooi groen en landelijk, maar hier waar ik woon is maar weinig groen en landelijk.
Ik kan het ermee eens zijn dat je je moet gedragen in het verkeer en er anders niet aan deelnemen.
Maar je kunt paarden op de openbare weg niet verbieden, want wil je hier in de bossen terecht komen, lessen volgen in een rijhal, noem maar op, zullen vele ruiters met hun paarden een stuk door het verkeer heen moeten.
Dat het onder jou verantwoording valt het paard veilig heen en weer te begeleiden, dat is zeker zo, maar thuis blijven omdat er mafketels op de aardbol leven die je graag even de stuipen op het lijf willen jagen, of zelfs zover durven gaan dat het echt gevaarlijk word, dat vind ik gekkenwerk.

Ik heb het dan ook niet over mensen die niet ruim genoeg om je heen gaan, die je afsnijden of flink claxoneren.
Dat zijn dingen waarvan je weet dat die zullen gebeuren. Daar maakt niemand zich druk om.
Ik heb het over niets verkeerd doen en ineens op je ingereden worden, achterna gezeten worden, zelfs daadwerkelijk achterblijven met wonden omdat je expres geraakt bent.
Dat kan zijn omdat jou paard een drolletje heeft laten vallen, dat kan zijn omdat iemand denkt he leuk even paardje pesten, dat kan om allerlei redenen je ineens overkomen.
Daar vraag je niet om, maar je zit er wel midden in ineens.

Nu heb ik zelf ook een aantal jaren door het dorp gemoeten om bij minder mooi weer bv in een binnenrijhal te kunnen rijden.
Ik kon kiezen tussen het nemen van een drukke weg, of omrijden door een rustige woonwijk en er dan maar 1 minuut langer over doen (ritje van 5 minuten)
Ik heb heel wat rare automobilisten voorbij zien komen, maar gelukkig nog nooit een gevaarlijke situatie gehad, waarbij ik moest maken dat ik in veiligheid kwam.
Ik heb het topic dan ook niet geopend aan de hand van een eigen ervaring.

Ik ben van mening dat mensen (ook jij en ik) steeds onvriendelijker met elkaar omgaan.
Je kunt dan wel zeggen verbeter de wereld, begin bij jezelf, maar wanneer je een koekerd tegenkomt die daar niet aan mee doet en jou even wat poep in de broek wil bezorgen, heb je aan dat gezegde helemaal niets meer.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:33

helemaal eens holy

Anoniem

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:37

Momenteel is het stoer om met je crossmotor paarden in de bossen op te jagen, het liefst met een klein groepje.

Is al melding van gemaakt en ik ze gelukkig nog niet tegen gekomen, heb ze wel met volle vaart en dito lawaai de bossen uit zien komen op het moment dat ik de bossen in ging.

Sommige mensen weten wel wat ze doen, maar kennelijk blijft het toch leuk. Ook zijn er mensen die paarden stomme stinkknollen vinden en die trutten die er op zitten, die doen het er om.

Gelukkig is mijn paard verkeersbomproef, veel dingen vind hij juist interessant. Maar ook ik kan iemand tegen komen die hem de stuipen op het lijf jaagt.

Ik denk dat het ook met verdraagzaamheid te maken heeft, maar ook zijn er tal van mensen die bang van paarden zijn en er zo snel mogelijk voor bij willen en dan eigenlijk alleen op zichzelf letten of hun mooie autootje..., wellicht type mens die bij een aanrijding eerst gaat kijken of er een krasje op zit. Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:44

Maar dat laatste is dan per ongeluk in een situatie terecht komen.
Dat neem je iemand toch niet kwalijk?

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:48

helemaal mee eens holly! Ik ben benieuwd wat HC hier nou weer aan te verdraaien weet...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:40

woeliej schreef:
Het probleem wordt nu alleen bij de ruiter gelegd.. Dat vind ik onterecht. En dat ruiters in ander belang aan het verkeer deelnemen vind ik volkomen irrelevant. Als ruiters er voor kiezen aan het verkeer deel te nemen vind ik dat zij gewoon voor vol aangezien moeten worden. En dan uiteraard wel dat de ruiter zich fatsoenlijk gedraagt, maar overig verkeer ook. Er zijn ook wel mensen bang voor honden. Om die reden laat je je hond toch ook niet thuis zonder ooit nog uit te laten? Dit is mischien wel wat anders maar ik vind het er wel op lijken.

Het enige wat ik verwacht is wederzijds respect, ongeacht de reden waarom je aan het verkeer deelneemt.


Ík heb het probleem hier niet alleen bij de ruiter gelegd. Probleem blijft wel dat je als ruiter in het verkeer alleen de ruiter bent. Pling
Je kunt dus als je een probleem tegenkomt ook alleen het gedrag van de ruiter (= jezelf) rechtstreeks beïnvloeden. Het gedrag van de automobilist, motorrijder, fietser of wie dan ook kun je hoogstens proberen te beïnvloeden. Of dat effect heeft weet je niet van tevoren. Het probleem ligt dus niet alleen maar bij de ruiter, maar als de ruiter het probleem wil oplossen zal die oplossing toch vanuit de ruiter moeten komen.

@ Nickyu: Kwaadwil van anderen hoef je niet te tollereren, maar het is niet handig om dat over (en op) de rug van je paard uit te vechten. Echte kwaadwil los je ook niet op door terug te gaan treiteren, want meestal ben je als ruiter zelf het kwetsbaarst. Op het moment dat je een "kwaadwillende" tegenkomt kun je dus het beste proberen je paard rustig te houden door zelf rustig te blijven, hoe moeilijk dat soms ook is. Dat is ook iets waaraan je voordat je het verkeer in gaat kunt en moet werken.

holly schreef:
Maar je kunt paarden op de openbare weg niet verbieden, want wil je hier in de bossen terecht komen, lessen volgen in een rijhal, noem maar op, zullen vele ruiters met hun paarden een stuk door het verkeer heen moeten.


Helaas voor de ruiters kan men dat wel verbieden. De meerderheid van de mensen (lees: kiezers) bestaat nog steeds uit niet-ruiters. Als "de maatschappij" vindt dat ruiters een gevaar zijn en een negatief beeld heeft over "de ruiterij", dan kan er best eens voldoende draagvlak ontstaan voor zo'n verbod. Zeker als ruiters de zogenaamde "aso's" opzettelijk gaan hinderen of wanneer de samenleving beseft dat veel paarden "dieronvriendelijk" worden gehouden en behandeld, zal dit draagvlak groeien.
Zo'n verbod is dan heel vervelend voor de ruiters, maar helaas wel maatschappelijk (en dus politiek) verantwoord.

holly schreef:
Je kunt dan wel zeggen verbeter de wereld, begin bij jezelf, maar wanneer je een koekerd tegenkomt die daar niet aan mee doet en jou even wat poep in de broek wil bezorgen, heb je aan dat gezegde helemaal niets meer.


Ik zou wel graag willen weten wat je dan wél kunt doen als je zo'n koekerd (leuk woord trouwens, zie net dat je ook een Brabo bent) tegenkomt.
Volgens mij kun je juist dan namelijk alleen bij jezelf beginnen, omdat zo'n koekerd niet zal luisteren naar een vriendelijk verzoek om uit te kijken.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:49

Citaat:
@ Nickyu: Kwaadwil van anderen hoef je niet te tollereren, maar het is niet handig om dat over (en op) de rug van je paard uit te vechten. Echte kwaadwil los je ook niet op door terug te gaan treiteren, want meestal ben je als ruiter zelf het kwetsbaarst. Op het moment dat je een "kwaadwillende" tegenkomt kun je dus het beste proberen je paard rustig te houden door zelf rustig te blijven, hoe moeilijk dat soms ook is. Dat is ook iets waaraan je voordat je het verkeer in gaat kunt en moet werken.

zelf rustig blijven is altijd het beste niet alleen voor je paard maar ook voor je eigen hart Knipoog
heeft absoluut geen nut noch toont het enige klasse eerder gebrek aan heel veel dingen
door op dat moment terug te foeteren te treiteren of wat ever
enigste wat je daar eventuel mee zou kunnen bereiken is een "zie je wel" of escalatie
iets waar niemand en zeker op dat moment jouw paard niet op zit te wachten

anderen via evt campagne wijzen op de MOGELIJKE gevaren van hun
speelse, puber of ondoordachte gedrag lijkt me nog steeds wenselijk
en nee niet iedereen zal je bereiken maar allicht een paar
alle beetjes helpen om het ook op de weg (waar veeel meer mensen voor hun plezier zich verplaatsen dan alleen de beroeps chauffeurs (welke procentueel ook voor minder porblemen
zorgen)) enigzins gezellig te houden voor IEDEREEN

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:54

Als je ruiters kan verbieden, mag je ook wandelaars en fietsers verbieden. En skeelers, en automobilisten.... enz. Clown
We zijn gewoon weggebruikers. En zoals ik al eerder aan heb gehaald, zijn er genoeg andere weggebruikers die zichzelf in gevaarlijke situaties brengen door onoplettentheid en dom gedrag.
Er is alleen vraag naar wederzijds respect van mijn kant. Ik ga aan de kant voor sneller verkeer. En ik hoop dat zij rekening houden met mijn paard. De mensen die dat doen draag ik een warm hart toe. De mensen die dat niet doen, tsja. Daar doe ik helaas niets aan.
Maar ik wordt zo onderhand wel een beetje moe van de gezever over dat paarden niet op de weg thuis horen. Paarden liepen eerder over de weg als dat er auto's reden..... Knipoog

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:36

zo'n shock reclame lijkt mij een goed idee. Zoals bij vuurwerk de gevolgen laten zien. En zijn zat paarden aan gort gereden, laat ze dat maar zien! Mischien dat er an een lichtje gaat braden. Als je met aso gedrag een auto schamt is vervelend, maar het is maar blik. Een dier schampen met een mens erom word levens gevaarlijk en die kunnen Wel pijn hebben. Ik vind dat mensen daar best wat beter over na kunnen denken...

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:39

Vind ik ook. Er zijn toch ook reclames om automobilisten te waarschuwen voor spelende kids?! Of moeten we die ook maar van straat bannen?

Nancy_B
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-10-07

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:08

Ben zelf in het verkeer al meerdere malen van die aso's tegengekomen.
Is nog altijd net aan goed gegaan. Gelukkig heb ik een goed verkeersmak paard welke op rare situaties koelbloedig reageert.

Zal een aantal voorbeelden geven aan wat ik heb meegemaakt.

-Toeterende en schreeuwende automobilisten (da's nog de minst erge)
-Inhalen door automobilist terwijl er nog maar net genoeg ruimte was om er met mijn paard door te kunnen (situatie kwam door geparkeerde auto's). Mijn paard werd toen weggedrukt mijn been zat tussen het paard en de auto. En dan gewoon doorrijden met een gangetje van 70 km/u.
Mijn stijgbeugel heeft toen nog schade aan de auto veroorzaakt. Heb toen ook nog keihard met mijn zweep tegen de auto geslagen om die automobilist te doen stoppen. Dan nog het lef hebben om 200 meter verderop te stoppen en te gaan schelden dat zij (het was nog een vrouw ook) schade had. Na mijn reactie en de reactie van ooggetuigen is zij ervandoor gegaan. Is natuurlijk wel politiewerk geworden (had het kenteken genoteerd). Gelukkig ben ik er ongeschonden vanaf gekomen, maar toch....

Het is van de gekken!!
Ik ben het er wel mee eens dat je niet met een nerveus of schrikkerig paard de weg op moet gaan omdat je dan de problemen opzoekt.
Maar een ruiter met veel ervaring en een paard wat betrouwbaar is in het verkeer (kan altijd schrikken natuurlijk, is een vluchtdier) moeten toch ook kunnen genieten van hun buitenritjes...

Heb na het laatst genoemde incident wel contact opgenomen met VVN. En gevraagd of zij er misschien aandacht aan konden besteden omdat er zoveel ruiters en paarden deelnemen in het verkeer.
Misschien dat het opgenomen kan worden in het theorie-examen van je auto hoe je het veiligst ruiters passeert.
Ze zeiden dat ze hier wel al mee bezig waren, maar hiervan heb ik tot op heden nog niets van kunnen ontdekken.

Bovenstaande zijn nog maar de twee voorbeelden die ik heb meegemaakt in de 23 jaar rij-ervaring die ik heb. Eigenlijk kan ik er nog talloze oprakelen, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:28

Needje schreef:
Als je ruiters kan verbieden, mag je ook wandelaars en fietsers verbieden. En skeelers, en automobilisten.... enz.
We zijn gewoon weggebruikers. En zoals ik al eerder aan heb gehaald, zijn er genoeg andere weggebruikers die zichzelf in gevaarlijke situaties brengen door onoplettentheid en dom gedrag.
Er is alleen vraag naar wederzijds respect van mijn kant. Ik ga aan de kant voor sneller verkeer. En ik hoop dat zij rekening houden met mijn paard. De mensen die dat doen draag ik een warm hart toe. De mensen die dat niet doen, tsja. Daar doe ik helaas niets aan.
Maar ik wordt zo onderhand wel een beetje moe van het gezever over dat paarden niet op de weg thuis horen. Paarden liepen eerder over de weg dan dat er auto's reden.....

Needje schreef:
Vind ik ook. Er zijn toch ook reclames om automobilisten te waarschuwen voor spelende kids?! Of moeten we die ook maar van straat bannen?


Zoals ik al eerder heb gezegd (op pagina 7, 5e post van onderen heb ik alle in mijn ogen mogelijke oplossingen kort uiteengezet), zal zo'n voorlichtingscampagne alleen nut kunnen tegen gevaarlijke situaties die uit onwetendheid ontstaan. Bewust mensen in gevaar brengen voorkom je er niet mee.

Verder vind ik het raar dat je in de ene post erom vraagt dat ruiters gezien worden als volwaardige verkeersdeelnemers, terwijl je ze in de volgende post vergelijkt met spelende kinderen.

Als ruiters gezien zouden moeten worden als volwaardige verkeersdeelnemers, dan mag men ook van hen eisen dat ze de verkeersregels kennen, zich daaraan houden, zich verantwoordelijk gedragen en hun voertuig in normale verkeerssituaties kunnen beheersen.
Ook de situaties die door sommigen hier als "bijzonder" worden gezien, (zoals op korte afstand passerend verkeer, achter het paard wachtende auto's bij een stoplicht, vrachtauto's met sissende remmen, enz.) maar die eigenlijk bij het "normale" verkeer horen en waarvan je wéét dat je ze tegen zult komen, horen in mijn optiek bij die normale verkeerssituaties.
De verkeersvaardigheid van een combinatie (dus díe ruiter op dát ene paard) zou dan van mij ook best getoetst mogen worden door middel van een verplichte vaardigheidstest. Bij automobilisten is het zo dat ze in ieder model personenauto mogen met een B-rijbewijs, maar aangezien bij ruiters ook het "voertuig" opgeleid en getraind moet worden, moet er dus per combinatie zo'n toets komen.

Als je ruiters wilt vergelijken met spelende kinderen, dan horen ze niet zonder toezicht op de openbare weg. Je impliceert met die vergelijking namelijk dat ze totaal onvoorstelbaar zijn en geen enkele verantwoordelijkheid kunnen dragen. Daarmee zijn het dus ook géén volwaardige verkeersdeelnemers, en ligt de weg open naar een ruiterverbod op bepaalde wegen.

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:32

daar vind ik best wat voor te zeggen, een verplichting van het ruiterbewijs. Als dat er voor nodig is om vol respect te krijgen, laat maar komen!

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:38

oomens schreef:
Als je ruiters wilt vergelijken met spelende kinderen, dan horen ze niet zonder toezicht op de openbare weg. Je impliceert met die vergelijking namelijk dat ze totaal onvoorstelbaar zijn en geen enkele verantwoordelijkheid kunnen dragen. Daarmee zijn het dus ook géén volwaardige verkeersdeelnemers, en ligt de weg open naar een ruiterverbod op bepaalde wegen.


Paarden zijn onvoorspelbaar ja.
Maar dan nog vind ik dat geen reden om ons te weren van straat.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 00:25

oomens schreef:
holly schreef:
Maar je kunt paarden op de openbare weg niet verbieden, want wil je hier in de bossen terecht komen, lessen volgen in een rijhal, noem maar op, zullen vele ruiters met hun paarden een stuk door het verkeer heen moeten.


Helaas voor de ruiters kan men dat wel verbieden. De meerderheid van de mensen (lees: kiezers) bestaat nog steeds uit niet-ruiters. Als "de maatschappij" vindt dat ruiters een gevaar zijn en een negatief beeld heeft over "de ruiterij", dan kan er best eens voldoende draagvlak ontstaan voor zo'n verbod. Zeker als ruiters de zogenaamde "aso's" opzettelijk gaan hinderen of wanneer de samenleving beseft dat veel paarden "dieronvriendelijk" worden gehouden en behandeld, zal dit draagvlak groeien.
Zo'n verbod is dan heel vervelend voor de ruiters, maar helaas wel maatschappelijk (en dus politiek) verantwoord.

holly schreef:
Je kunt dan wel zeggen verbeter de wereld, begin bij jezelf, maar wanneer je een koekerd tegenkomt die daar niet aan mee doet en jou even wat poep in de broek wil bezorgen, heb je aan dat gezegde helemaal niets meer.


Ik zou wel graag willen weten wat je dan wél kunt doen als je zo'n koekerd (leuk woord trouwens, zie net dat je ook een Brabo bent) tegenkomt.
Volgens mij kun je juist dan namelijk alleen bij jezelf beginnen, omdat zo'n koekerd niet zal luisteren naar een vriendelijk verzoek om uit te kijken.


Het eerste bedoelde ik mee dat je toch slecht kunt zeggen, sluit jezelf maar op in je stal. Vele ruiters onder ons, moeten nu eenmaal door het verkeerd om ergens te kunnen komen of om ergens aan deel te kunnen nemen.

Ik heb 1 keer gehad dat ik mijn zweep heb gebruikt bij een voorbij komende auto.
Niet om mee uit te halen, want dat vind ik not done (verbeter de wereld, begin bij je zelf zoals HC zegt).
Dit zweepje had ik ipv naar beneden wijzend, wat schuiner opzij.
Dit omdat ik een auto van achter mij aan zag komen en wist dat deze mij niet met meer afstand dan een halve meter in ging halen (meer ruimte was er niet ivm tegenliggers)
Door het horen van mijn zweep tegen de auto, dacht ik te hebben kunnen aangeven dat de ruimte toch echt te krap was.
Agressiviteit heb je niets aan, maar een signaal kan altijd helpen denk ik dan maar.
Wat Nancy hierboven zegt, er gebeurde me wat en daarop reageerde ik door een flinke mep met de zweep erachteraan te knallen. Dat vind ik zo netjes nog niet. Tja je schrikt natuurlijk, maar om jezelf dan net zo aso te gedragen? Hielp het?
Net als jij zegt Oomens, zijn er andere manieren om iets aan aso's te kunnen doen?

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:40

Huertecilla schreef:
Cowgirl schreef:
Jammer dat jij van de week niet bij mij op de bok zat Boos!


Is dit sarcastisch, persoonlijk kritiek, een inhoudelijk argument of had je een begeleider nodig?

Mijn menig over mennen is nog veel 'extremer'.
Ik zie mennen als inherent onveilig en vind dat de voorwaarden om met een span de openbare weg op te mogen HEEL zwaar dienen te zijn.

Elke verkeersdeelnemer dient sociaal te rijden doch de realiteit is dat poep gebeurt en een paard voor een kar is een véél kitischer en makkelijker escalerende situatie dan een paard onder de ruiter en de potentiéle gevolgen vee groter DUS mag je de eisen omtrent kennis en vaardigheid om daar veilig en betrouwbaar mee om te gaan aan de menner als voorwaarde opleggen.

Zoals ik het zie zouden de meeste menners met een begeleider te voet naast het paard op pad moeten en zou geen enkele menner zonder begeleider op de bok de weg op mogen.
Een leidraad van het RDW mbt de technische voorzieningen zoals een rem en parkeerrem en een APK voor rijtuigen lijkt me ook niet meer dan normaal.

hc



Eerlijk gezegd een beetje kritiek en een begeleider heb ik zeker niet nodig want ik heb altijd een groom mee.

Mijn paard(en mijn andere paard ook) is keurig verkeersmak(anders zie je mij de weg niet opgaan)...ik heb alleen een pesthekel aan automobilisten die nog ff gauw voor je langs moeten als jij een stilstaande auto moet inhalen waar bij je van te voren al netjes uitkijkt, richting aan geeft en voorsorteerd.
Op deze weg is 3 weken geleden een vrouw op de fiets doodgereden door zo'n aso. Was een goede kennis van mijn stalhouder en laat een man met kleine kinderen achter.


En ik heb nog meer een hekel aan mensen die dan beweren dat je niet met een aanspanning of zowieso een paard op moet gaan.
Dan hoef je ook geen kinderen meer op de fiets naar school te laten gaan. Ik zit veel op de weg en zie dagelijks taferelen die dodelijk hadden kunnen zijn.

Als we nou gewoon eens een beetje begrip voor elkaar tonen wordt het een stuk veiliger en vooral een stuk vriendelijker.
Maar tegenwoordig is ieder nogal voor zichzelf. Duivel

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:28

nickyu schreef:
zelf rustig blijven is altijd het beste niet alleen voor je paard maar ook voor je eigen hart Knipoog
heeft absoluut geen nut noch toont het enige klasse eerder gebrek aan heel veel dingen
door op dat moment terug te foeteren te treiteren of wat ever
enigste wat je daar eventuel mee zou kunnen bereiken is een "zie je wel" of escalatie
iets waar niemand en zeker op dat moment jouw paard niet op zit te wachten


Dat is wat ik schrijf ja.
Dat paard is waar je voor veantwoordelijk bent en of je nu gelijk- of recht hebt is irrelevant.

Uit hoofde van die verantwoordelijkheid heb je maar één keuze en dat is het voorkomen van problemen en -probleemescalatie. Daar begint en eindigt goed ruiterschap mee.

Bedenk dat ruiters per definitie niet anders zijn dan de rest van de verkeersdeelnemer; ook mbt de normen en waarden. Als er geen twee partijen zijn is er ook geen conflict Pling

Als ruiter heb je door het op je nemen van de verantwoordelijkheid van het dier de plicht je conflictmijdend op te stellen.
Als je dat niet kan, hoor je niet te paard in het verkeer.

ZEKER als ruiter heb je alleen voorrang als je het kríjgt. Als je het niet krijgt of een ander neemt het, dan is dat zo en klaar.
Het is goed ruiterschap om altijd en overal met een open-deur te rijden voor het geval poep gebeurt omdat dit zál gebeuren.
Wanneer iemand zichzelf niet ondergeschikt kan maken aan wat de situatie in het belang van het paard dicteert is deze geen goed ruiter.

Geef gewoon voorrang en wees hoffelijk: je bent kwetsbaar en verantwoordelijk voor je paard.
Zo simpel ís het. Ik ga het nu weer even doén. Het is hier een brugweekeinde en heel Spanje zit bij familie in de campo. Wij wonen in de campo. Ja, dat is na het middageten behoorlijk chaotisch en dat weet ik van tevoren; dat ik gewoon ruim baan moet maken en lekker blijven genieten van paard en omgeving.

hc

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:55

Conflict vermijdend gedrag lost niets op. Sterker nog het maakt het probleem alleen maar groter.
Steeds vaker komt het overige verkeer er dus mee weg en wordt dit gedrag als normaal bestempeld. Er is niets mis met zo nu en dan eens boos te worden op iemand die zich asociaal gedraagd.

Immers een kind dat niet luistert krijgt ook een standje. Zo ook je paard, hond etc. Nu zouden we moeten blijven glimlachen naar personen die ons van de sokken willen rijden? Nee, sorry gaat er bij mij niet in! Natuurlijk kiest men eerst voor de eigen veiligheid, maar daarna is er niets mis met het uitdelen van een standje aan iemand die zich niet aan de voor ons gezamelijke regels houdt.

Vroeger hadden we daar politie voor Knipoog Maar waar die tegenwoordig uithangen?
Bij het voetbal stadion, daar delen ze standjes uit. FOEI! Je mag niet met brandbommetjes gooien!
En maar blijven lachen?? Haha!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:17

Pensionnetje schreef:
Conflict vermijdend gedrag lost niets op. Sterker nog, het maakt het probleem alleen maar groter.
Steeds vaker komt het overige verkeer er dus mee weg en wordt dit gedrag als normaal bestempeld. Er is niets mis met zo nu en dan eens boos te worden op iemand die zich asociaal gedraagt.

Immers een kind dat niet luistert krijgt ook een standje. Zo ook je paard, hond etc. Nu zouden we moeten blijven glimlachen naar personen die ons van de sokken willen rijden? Nee, sorry gaat er bij mij niet in! Natuurlijk kiest men eerst voor de eigen veiligheid, maar daarna is er niets mis met het uitdelen van een standje aan iemand die zich niet aan de voor ons gezamelijke regels houdt.

Vroeger hadden we daar politie voor Knipoog Maar waar die tegenwoordig uithangen?
Bij het voetbal stadion, daar delen ze standjes uit. FOEI! Je mag niet met brandbommetjes gooien!
En maar blijven lachen?? Haha!


Ook "standjes uitdelen" kun je fatsoenlijk doen, en dan nog alleen als je er op dat moment de situatie niet mee verergert. Zoals je zelf al schrijft, moet je eerst denken aan de veiligheid van het overige verkeer, je paard en die van jezelf, en daarna pas eventueel een "standje uitdelen". Het is niet verkeerd om mensen die fouten maken, er op een nette manier op te wijzen dát ze die fouten maken.

De vergelijking met de politie gaat in mijn ogen scheef, omdat de politie juist wel méér kan en mag doen dan alleen standjes uitdelen. Voor "ons" als "normale" burgers is een opmerking maken over onjuist (verkeers-) gedrag ongeveer het uiterste wat we kunnen doen. Voor de politie is het uitdelen van waarschuwing juist het mínste wat ze kunnen doen, en hebben ze daarboven nog een heel scala aan andere maatregelen.

Mijn eigen mening is dat de politie vaker waarschuwingen moet uitdelen, en dit tot minimale standaardreactie moet maken op íedere overtreding die ze constateren. Niet voor iedere keer dat onterecht geen voorrang wordt verleend een boete uitdelen, maar mensen er wel van bewust maken dát ze fout zitten. Het huidige (wan-) beleid waarbij er bijna standaard "weggekeken" wordt is volgens mij zeker níet goed.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:29

Ik moet zeggen dat ik zelf bijna geen ervaring heb met "aso's" op de weg.. Niet op mijn brommer, niet op de fiets, niet in de auto en niet op mijn paard. Misschien leef ik wel in een 'perfecte' buurt..? Knipoog

Ik vind het absoluut een goed idee om wat meer controle uit te (kunnen) voeren op het gedrag van ruiters in het verkeer. Imo hoeft er geen apart rijbewijs te worden ingevoerd, maar lijkt het mij voldoende om ruiters pas op de openbare weg toe te staan als ze een bromfiets/motor/auto/trekker-rijbewijs hebben. Jongere ruiters mogen dan alleen onder begeleiding van een bevoegde ruiter de openbare weg op. Volgens mij houd je zo al heel wat 'pennies' in toom. Want het gedrag van ruiters op de openbare weg is ook niet altijd om over naar huis te schrijven.. Ik vind absoluut dat weggebruikers rekening moeten houden met elkaar, maar sommige bestuurders zijn kwetsbaarder dan anderen. Als ik te paard, op de brommer, op de fiets of met een paard in de trailer deelneem aan het verkeer doe ik dat toch anders dan wanneer ik 'veilig' in de auto zit. En dat geldt ook voor andere deelnemers. Net zoals hierboven iemand zei, de schuldvraag doet er op het moment zelf niet toe. Het gaat erom dat je jezelf en je paard veilig van A naar B kunt brengen ( of van A naar A als je een rondje buiten rijdt). En daar heb je zelf een heel groot aandeel in.

En ik vind dat je ook in gedachte moet houden dat buiten dat veel mensen niet weten dat een paard zou kunnen schrikken ze ook gewoon niets met paarden hebben. Ik vind het zelf bijvoorbeeld behoorlijk irritant als ik in de spits weer eens in de file sta omdat er een brug open moet voor een of andere jojo met een plezierjacht.. Ik heb dan ook niets met boten/varen, had ik dat wel gehad, zou ik me er misschien minder irritant vinden. Zo zijn er vast ook verkeersdeelnemers die helemaal niets met paarden hebben en zich ergeren aan een ruiter die zonodig over de weg moet rijden met zijn paard terwijl die ook in de bak kan rijden, zeker als het paard ook nog eens uitwijkt/dwars op de weg gaat staan omdat het ergens van schrikt. Niet iedere deelnemer vind een paard lief leuk en schattig.

Maar nogmaals ik heb zelf geen ervaring met aso's in het verkeer, al helemaal niet als ik op mijn paard aan het verkeer deelneem. Afgezien van een enkele toeterende auto, maar daar is mijn paard nog nooit van geschrokken, dat is namelijk ook heel makkelijk te trainen in een veilige omgeving.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:31

Pensionnetje schreef:
Conflict vermijdend gedrag lost niets op. Sterker nog het maakt het probleem alleen maar groter.
Steeds vaker komt het overige verkeer er dus mee weg en wordt dit gedrag als normaal bestempeld. Er is niets mis met zo nu en dan eens boos te worden op iemand die zich asociaal gedraagd.


Als burger en als mens is het prima om medeburgers op normen en waarden te wijzen, op de regels te wijzen.
Dat is een vorm van sociale controle.

Het is níet de taak van de burger om de wet uit te voeren en te handhaven.

Het is wel de verantwoordelijkheid van de ruiter om diens paard tegen wát dan ook te beschermen. Goed paardmanschap is het voorkómen van problemen, voorkómen van escalaties.
Ook al heb je recht of voorrang, maakt een ander een fout of gebeurt poep, dan is dat irrelevant, want jouw eerste verantwoordelijkheid is jouw paard: dat dit geen schade oploopt en geen schade veroorzaakt.

Er loopt hier nu wéér een onbegrijpelijk topic over een aanrijding: gewoon schaamrood voor de ruiterij op de openbare weg en een argument voor verbieden tenzij....

Goed ruiterschap is het voorkomen van problemen voor jouw paard, punt.

hc